על הפרדה רכושית והטבות מס

מאת: ליאור נוימן, עו"ד; אופיר קפלן, עו"ד

המאמר עוסק בזכאותם של בני זוג להנות מהטבות מס שונות, כאשר בבעלותם דירות מגורים שרכשו או ירשו לפני הנישואין.
עו"ד לילך דניאל |

בחלק מטקסי הנישואין מזווגים בני זוג, כאשר באמתחתם דירות מגורים שרכשו או ירשו לפני הנישואין (בעיקר כאשר מדובר בבני זוג שהחלו פרק ב' או ג' של חייהם). בחלק מן המקרים אף ידאג בעל הנכסים לעריכת הסכם ממון עם בן הזוג החדש. לאחר הנישואין עשויים בני הזוג למכור או לרכוש דירות מגורים, בין שמדובר בנכס שהקניין בו משותף לשני בני-הזוג ובין שמדובר בנכס שבו יש לאחד מהם זכות קניינית בלעדית. במקרים אלו תעלה השאלה לגבי זכאותם של בני הזוג ליהנות מהטבות מס שונות.

בכל הנוגע לזכאות לפטור ממס השבח השכיח ביותר של אי-מכירת דירת מגורים בארבע השנים האחרונות, נקבעה ההלכה זה מכבר (ראו ע"א 3489/99 אן מרי עברי, ע"ש 2979/97 דינה מור ומספר פסקי דין מחוזיים נוספים). לפי ההלכה שנקבעה, מכירת דירת מגורים על ידי התא המשפחתי לאחר הנישואין "שורפת" פטור לבן זוג מסויים שיבקש למכור דירה, אף אם מדובר בדירת מגורים השייכת קניינית לאחרון בלבד (מכח הסכם ממון) ואשר נרכשה לפני הנישואים. לעומת זאת, מכירת דירת מגורים על ידי אחד מבני הזוג לפני הנישואים אינה "שורפת" פטור לבן הזוג האחר, אשר יבקש למכור דירה שבבעלותו הבלעדית, לאחר הנישואין לאחר חלוף פחות מארבע שנים מהמכירה על ידי בן הזוג.

התכלית העומדת מאחורי הגדרת התא המשפחתי כולו כ"מוכר" לענין הזכאות לפטור ממס שבח, עשויה להיות אחת משתיים: אחת, הכרה בתא המשפחתי כיחידת הצריכה והחיסכון הבסיסית; או לפי גישה אחרת, מניעת תכנוני מס בלתי לגיטימיים. עמדת הרוב בבית המשפט העליון (השופט ריבלין בע"א 3489/99 בעניין אן מרי עברי שאליו הצטרף הנשיא ברק) בחרה באפשרות הפרשנית הראשונה, ואילו דעת המיעוט (השופטת שטרסברג-כהן באותו פסק דין) העדיפה את האפשרות השניה. לעניות דעתנו, הגישה הפרשנית של עמדת המיעוט ראויה יותר, שכן ההיסטוריה החקיקתית של ההוראה מלמדת, כי המחוקק ניסה לסכל המנעות ממס בדרך של 'חלוקת' דירות בין בני המשפחה, וכן משום שמן הראוי לקדם שוויון בין בני הזוג עצמם וביניהם לבין זוגות לא נשואים או זוגות שלא כרתו הסכם ממון. קבלת גישת דעת המיעוט במקרה אן-עברי היתה מובילה, כמובן, להענקת הפטור ממס לגברת אן-עברי בעת מכירת הדירה שרכשה טרם נישואיה, שלא היתה כמובן ממניעים של תכנון מס.

לאחרונה פסק בית המשפט העליון בענין דומה, הנוגע לזכאות לתשלום מס רכישה מופחת בעת רכישת דירת מגורים יחידה (ע"א 3185/03 פלם). גם לענין זה מוגדר המונח "רוכש" ככולל את התא המשפחתי כולו. באותו מקרה נפסק, כי בן הזוג זכאי ליהנות באופן יחסי מההטבה במס רכישה בגין רכישת דירת מגורים יחידה, אף שבת זוגו מחזיקה בדירת מגורים מלפני נישואיה אשר נותרה בבעלותה הקניינית הבלעדית (מכח הסכם ממון) אף לאחר הנישואין. גם במקרה זה היו חילוקי דעות לגבי התכלית העומדת בבסיס הגדרת המונח "רוכש" כתא המשפחתי בכללותו: עמדת הרוב (הנשיא ברק שאליו הצטרפה השופטת חיות) היתה בדעה, כי שתי התכליות האמורות לעיל (דהינו, הן מניעת תכנוני מס בלתי לגיטימיים והן ההכרה במשפחה כיחידה צרכנית אחת) מתקיימות במקרה זה, ואילו עמדת המיעוט (השופט ריבלין) סברה, כי התכלית העיקרית במקרה זה הינה ההכרה בתא המשפחתי כיחידה הצרכנית הבסיסית ומתן הטבה סוציאלית לבני זוג הקונים את דירתם היחידה המיועדת למגוריהם (להבדיל מדירות הנרכשות כהשקעה). גם בענין זה אנו נוטים לאמץ יותר את העמדה הפרשנית של דעת המיעוט, שכן הדבר עולה במפורש מהצעת החוק וכן משיקולים נוספים, כאשר יש לציין, שהתכליות במקרה של הפטור ממס שבח וההקלה במס רכישה אינן זהות בהכרח. למותר לציין, כי ההכרעה בתוצאת פסק הדין תלויה במספר משתנים נוספים, כגון קביעה בענין הקשר בין חוק יחסי ממון ובין חוק מיסוי מקרקעין.

הלכת פלם מעניקה חיזוק לחסידי גישת הפרשנות התכליתית-כלכלית של המשפט ומהווה נדבך נוסף בשרשרת פסקי הדין המאמצים גישה פרשנית זו (כגון פסקי הדין קלס, מ.ל. השקעות, עליזה לבנון ואינטרבילדינג). נראה שניתן יהא להסתייע בה גם במקרים נוספים, כגון בעת הכרעה בפרשנותה של הוראת סעיף 49ו לחוק שהינה הוראה אנטי-תכנונית מובהקת. כידוע, הוראת חוק זו מחייבת בתקופת צינון בעלי דירות מגורים, שקיבלו אותן במתנה. פירוש תכליתי הגיוני עשוי יהא להוביל לאי-חיוב בתקופת צינון במקרים מסויימים, שבהם מטרת המתנה אינה קשורה בתכנון מס בלתי לגיטימי.

ואולם הלכת פלם מוסיפה ומעוררת מספר שאלות בלתי פתורות. כך, למשל, האם תהא זכאות להטבת מס במקרה בו הסכם הממון יוצר הפרדה רכושית אף לגבי דירות שנרכשו על ידי אחד מבני הזוג לאחר הנישואין. ענין זה הושאר ב"צריך עיון". ובכלל, מה חשיבותו של הסכם ממון ומה הדין במקרה בו לא נכרת הסכם ממון. כך, למשל, האם במקרה בו לא נחתם הסכם ממון ולאחד מבני הזוג דירה שרכש טרם הנישואין, יימנע מבן הזוג האחר בהכרח הזכאות למס רכישה מופחת בעת רכישת דירת מגורים משותפת, אף שספק רב אם גם מהבחינה הקניינית רכש בן הזוג זכות בדירה האחרת בשלב זה.

נקודה מעניינת נוספת העולה מהלכת פלם היא, האם בעת מכירת הדירה המשותפת על ידי בני-הזוג פלם יזכו השניים לפטור יחסי ממס שבח לפי סעיף 49ב(2) לחוק, בגין חלקו של הבעל, קרי הפטור הניתן למוכרי דירת מגורים יחידה, אף אם הגברת פלם תוסיף להחזיק בדירתה האחרת. שהרי אם בעת רכישתה ראו בה כ"דירה יחידה", הרי שאין מקום לסטות מכך גם בעת מכירתה (שכן עדיין למר פלם אין כל זכות קניינית באותה דירה אחרת).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: