תאונה
צילום: נמרוד סופרין

הלמ"ס: ירידה של כ-50% בתאונות דרכים עם נפגעים באוקטובר; 25 בני אדם נהרגו ו-128 נפצעו קשה

אחת מתוצאות המלחמה עד כה היא ירידה בכמות תאונות הדרכים, וכן כתוצאה מכך גם עצירת עליית מחירי הביטוח, לאחר החברות הרוויחו מהביטוחים מאז תחילת המלחמה עקב התנועה הדלילה בכבישים.  בחודש אוקטובר נרשמו 412 תאונות דרכים עם נפגעים, בהם נפגעו 670 איש, מהם 25 הרוגים ו-128 פצועים קשה

נחמן שפירא | (1)

בהתחלת המלחמה התנועה על כבישי ישראל הייתה דלילה. הכבישים היו ריקים. הנתונים הללו משתקפים גם בכמות הנפגעים בתאונות דרכים בחודש אוקטובר. כ-25 בני אדם נהרגו בכבישי ישראל בתאונות דרכים במהלך חודש אוקטובר, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מדובר בירידה של 22% בהשוואה לחודש אוקטובר 2022 (32 הרוגים), אך למרות הירידה בנפגעים בחודש אוקטובר בעקבות המלחמה, אם מסתכלים על הנתונים מאז תחילת השנה יש עלייה של 5.2% בכמות ההרוגים בתאונות דרכים. מאז חודש ינואר ועד סוף חודש אוקטובר נהרגו בתאונות דרכים בכבישי הארץ 305 בני אדם לעונת 290 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד.

בחודש אוקטובר חלה ירידה של 46.7% בכמות תאונות הדרכים עם נפגעים, 412 תאונות לעומת 771 בחודש אוקטובר בשנה שעברה. בסך הכל במספר הנפגעים בתאונות אלו נרשמה ירידה של 50.7%,  כאשר 670 איש נפגעו בתאונות באוקטובר 2023 לעומת 1,358 אנשים באוקטובר בשנה שעברה..

עלית מחירי הביטוח נעצרה

הנתונים של חודש אוקטובר משפיעים גם על מחירי ביטוחי הרכב, למי שהספיק לשכוח עד לפני חודש וחצי לפני שהמלחמה פרצה העיסוק בעולם הרכב היה על הזינוק בעלויות ביטוחי הרכב. בשנה וחצי האחרונות הם קפצו במעל 30%, גם בגלל העלייה בכמות תאונות הדרכים וגם בגלל הזינוק בגניבות הרכב. היו גם עליות גבוהות אף יותר מ-30% במחירי הביטוח,  של הרכבים הנגנבים  יותר, כך לדוגמא עד לפני חודשיים ביטוח הרכב על מאזדה 3 עלה במעל 50%. חברות הביטוח התלוננו אז שהעלות היא בגלל העלות היקרה של החלפים. המשמעות הייתה שעל כל רכב יש תוספת ביטוח רכב של כ-3 אלף שקל בשנה. תוספת של 250 שקל בחודש. אבל במשפחה ממוצעת יש יותר מרכב אחד, וכך בקלות הגענו לתוספת שנתית של 6 אלף שקל - 500 שקל בחודש. 

מאז תחילת המלחמה התנועה בכבישים פחתה מאוד, יש ירידה גם בכמות תאונות הדרכים וגם בהיקף גניבות הרכב לאור האיסור על כניסת פועלים מיו"ש שהיה עד לאחרונה וכן בגלל המצב. חברות הביטוח הרוויחו כתוצאה מכך ועליית מחירי הביטוח עצרה.

 

128 פצועים קשה בחודש אוקטובר

נפגעים למס         

      כמות נפגעים בתאונות דרכים נתונים: למ"ס.

בחודש אוקטובר 2023 נרשמו 412 תאונות דרכים עם נפגעים, מהן 24 תאונות קטלניות ו-118 תאונות עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 670 איש, מהם 25 הרוגים ו-128 פצועים קשה.

קיראו עוד ב"בארץ"

כמו כן, בחודש אוקטובר 2023 דווחו למשטרה 1,506 תאונות, בהן נפגעו קל 1,914 בני אדם, ירידה של 58% במספר התאונות, לעומת חודש אוקטובר 2022 בה דווחו למשטרה 3,550 תאונות, בהן נפגעו קל 4,764 בני אדם - ירידה של  60% במספר הנפגעים.

 

 עלייה של 5.2% בהרוגים מתחילת השנה

בחודשים ינואר-אוקטובר 2023, נהרגו 305 בני אדם בתאונות דרכים עם נפגעים, עלייה של 5.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (שבה נהרגו 290 בני אדם). במספר הנפגעים חלה ירידה של 16.4% (13,154 לעומת 15,724, בהתאמה). בתקופה זו אירעו 7,270 תאונות דרכים עם נפגעים, ירידה של 17.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (שבה אירעו 8,823 תאונות).

בחודש אוקטובר 2023 חלה ירידה של 50.7% במספר הנפגעים בתאונות דרכים לעומת אוקטובר 2022, וירידה של 60.1% לעומת המספר הממוצע של הנפגעים בחודשי אוקטובר 2021-2019.

בחודש אוקטובר 2023 נהרגו 25 בני אדם בתאונות דרכים לעומת 32 הרוגים בחודש אוקטובר 2022 וממוצע השנים 2021-2019 זוהי ירידה של 21.9%. גם במספר הפצועים קשה בתאונות דרכים חלה ירידה של 40.2% לעומת חודש אוקטובר 2022, וירידה של 36.6% לעומת המספר הממוצע של הפצועים קשה בחודשי אוקטובר 2021-2019.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חוצפה שהמדינה מרווחה מחלפים על חשבון הציבור! (ל"ת)
    מוטי 23/11/2023 13:24
    הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.