DELETE
צילום: יח"צ

האם יש לפרש את הוראת סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין, לפיו חישוב השבח החל מתחילת שנת 2008, לאחר ניכוי פחת נומינלי בלבד?

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

ו"ע 38590-04/13
בית מתושלח בע"מ  נ' מנהל מיסוי מקרקעין נתניה
חשבים |
נושאים בכתבה חשבים

ו"ע 38590-04/13

בית מתושלח בע"מ  נ' מנהל מיסוי מקרקעין נתניה

 

ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי מרכז דחתה ערר שעניינו השאלה אם יש לפרש את הוראת סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין, לפיו חישוב השבח החל בתחילת שנת 2008, לאחר ניכוי פחת נומינלי בלבד נוכח ביטולו של חוק התיאומים. נפסק כי ניכוי הפחת לצורך חישוב השבח צריך להיות מתואם למדד, וזאת גם לאחר תחילת שנת 2008. עוד נפסק כי הגם שמקובלת טענתה של העוררת בדבר עיוות מיסויי מסוים העלול להיווצר כתוצאה מביטולו של חוק התיאומים (נוכח אי תיקונו, במקביל, של סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין) מדובר בתוצאה הנובעת משינוי חקיקתי אשר אין לראותו כיוצר אבסורד קיצוני וטעות קיצונית במעשה החקיקה אשר מאפשרים ליתן ללשון החוק משמעות שלשונו אינה יכולה לשאת.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

מתחילת שנת 2008, נוכח ביטול תחולתו של חוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה), התשמ"ה-1985 (להלן: "חוק התיאומים") ניתן לנכות פחת נומינלי בלבד כהוצאה על פי פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") בניגוד למצב זה סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין"). קובע שחישוב השבח ייעשה באמצעות ניכוי פחת מתואם למדד המחירים לצרכן, ממועד רכישת הנכס ועד למועד מכירתו. ערר זה דן בשאלה האם נוכח שינוי זה שחל בחקיקה יש לפרש גם את הוראת סעיף 47 שלעיל ככזו הקובעת שחישוב השבח יעשה, החל בשנת 2008, לאחר ניכוי פחת נומינלי בלבד.

ביום 10.2.2002 רכשה העוררת נכס מקרקעין. לאחר רכישת הנכס ועל פי הוראת סעיף 3 לחוק התיאומים, ניכה פקיד השומה מהכנסתה החייבת של העוררת פחת מתואם. תיאום זה נערך עד ליום 31.12.2007.

ביום 29.12.2011 מכרה העוררת את נכס המקרקעין שלעיל. במסגרת השומה שערך המשיב לצורך חישוב החיוב במס השבח החל בגין עסקה זו נוכה פחת מתואם משווי הרכישה, והתיאום נעשה בהתייחס לתקופה שחלפה מיום הרכישה ועד ליום המכירה. חישוב זה נעשה על ידי המשיב, אליבא דגרסתו, על פי הוראת סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין.

העוררת הגישה למשיב השגה על שומה זו ובגדרה טענה כי החל בשנת 2008, נוכח ביטול תחולתו של חוק התיאומים, יש לנכות פחת נומינלי בלבד לצורך חישוב השבח שבגינו משולם מס שבח. השגתה נדחתה ומכאן הערר.

דיון

סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין מבוסס על עקרון המיסוי הריאלי ולפיו החיוב במס שבח הוא בגין הרכיב הריאלי של השבח שנוצר בגין העסקה, ולא בגין הרכיב האינפלציוני הכולל בשבח. במהלך שנות השמונים של המאה הקודמת, נוכח המעבר לניכוי פחת מתואם ממס הכנסה (כתוצאה מחוקי האינפלציה) שונה גם סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין ונקבע בו מנגנון של ניכוי פחת מתואם.

בחלוף השנים, נוכח הירידה בשיעורי האינפלציה במשק והציפייה כי שיעורי האינפלציה הנמוכים ימשיכו לשרור גם במהלך השנים הבאות, סבר המחוקק כי הותרת חוק התיאומים על כנו אינה כדאית נוכח העלויות והטרחה הכרוכות בהפעלתו של חוק זה, ובגדרו נקבע כי תחולתו של חוק התיאומים תיפסק בסוף שנת 2007.

קיראו עוד ב"בארץ"

קרי החל מתחילת שנת 2008 לא מבוצע יותר ניכוי של פחת מתואם ממס הכנסה. על אף השינוי החקיקתי שלעיל, לא שינה המחוקק את הוראת סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין הקובעת על פי לשונה ניכוי של פחת מתואם לעניין חישוב מס השבח. נשאלת השאלה: האם כתוצאה מכך נוצר עיוות פיסקלי המצדיק את התערבותו של בית המשפט באמצעות מתן פרשנות תכליתית לסעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין? אכן, יש ממש בטענה שלפיה ביטול חוק התיאומים עלול לגרום בנסיבות מסוימות ל"עיוות פיסקלי". כפי שפורט בהרחבה לעיל, ניכוי הפחת במסגרת חישוב השבח לא נולד "יש מאין" אלא הוא תוצר ישיר של ניכוי הפחת מההכנסה החייבת בתשלום ממס הכנסה, והוא נועד למנוע הטבה כפולה (ובלתי מוצדקת) לנישום כתוצאה מניכוי הפחת.

ברי כי מבחינת ההיגיון המיסויי, רצוי שתהיה התאמה ויהיה איזון בין מנגנון ניכוי הפחת לעניין מס השבח לבין מנגנון ניכוי הפחת לעניין מס ההכנסה, שכן אין מקום להגדיל את השבח (באמצעות ניכוי הפחת משווי הרכישה) כאשר הנישום לא נהנה, קודם לכן, מניכוי של פחת זהה מהכנסתו. עיון בשיטות השונות שנהגו במהלך השנים בעניין ניכוי הפחת מעלה כי איזון זה נשמר בתחילה באופן חלקי, בהמשך נשמר באופן מלא, וכעת הופר לחלוטין. המשיב אינו חולק על ניתוח הדברים שלעיל, אך לטענתו, לביטול חוק התיאומים ישנן משמעויות נוספות, כאשר בחלק מהמקרים הנישומים מרוויחים מהן ובחלק אחר הנישומים מפסידים. כך לדוגמה, נישום שמממן רכישת נכס מקרקעין בהון זר יכול לנכות את הוצאות המימון באופן שוטף מהכנסתו והוא מוגן מפני השפעות האינפלציה. כאשר נישום זה מוכר את הנכס הוא זוכה להגנה אינפלציונית נוספת בדמות הסכום האינפלציוני הפטור ממס שבח. בעבר נטרל חוק התיאומים את כפל ההגנה האינפלציוני הזה באמצעות חיובו של הנישום ב"תוספת בשל אינפלציה" (סעיף 7 בחוק התיאומים). כיום, לאחר הפסקת תחולתו של חוק התיאומים, אין הנישום משלם את ה"תוספת בשל אינפלציה" ומכאן שהוא נהנה מהטבה כפולה. יש ממש בטענה זו של המשיב.

אפילו היה בפרשנותה המוצעת של העוררת לסעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין כדי להשיג את התכלית המוצעת על ידה (קרי ניכוי של פחת נומינלי בלבד במסגרת חישוב מס השבח) אין חולק כי מדובר בפרשנות המבוססת על הוספת מילה לחוק בנוסחו הנוכחי (המילה "ובתיאום"), קרי מתן מובן משפטי לטקסט אשר לשונו אינה יכולה לשאת. מדובר, אם כן, בהצעה פרשנית הנוגדת את עקרון היסוד ולפיו הפרשנות התכליתית של חוקי המס צריכה להתבסס על מתחם האפשרויות הלשוניות.

במקרה דנן, הגם שמקובלת טענתה של העוררת בדבר עיוות מיסויי מסוים העלול להיווצר כתוצאה מביטולו של חוק התיאומים (נוכח אי תיקונו, בד בבד, של סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין) מדובר בתוצאה הנובעת משינוי חקיקתי אשר אין לראותו כיוצר אבסורד קיצוני וטעות קיצונית במעשה החקיקה אשר מאפשרים ליתן ללשון החוק משמעות שלשונו אינה יכולה לשאת.

תוצאה

הערר נדחה.

 

בבית המשפט: ועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין מרכז

לפני: כב' השופט ב' ארנון והחברים ד' מרגליות וד' שמואלביץ'

ניתן ביום: 16.8.2015

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.