פצצת זמן: 39% מהישראלים לא גומרים את החודש - 822 אלף ויתרו על אוכל

תמונה עגומה: 15% מהאוכלוסיה מגדירה את עצמה כענייה, 11% מוותרים על תרופות ו-41% על חימום ביתם. כנסו לנתונים
לירן סהר | (21)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הציגה היום (ג'), מממצאים ראשוניים מהסקר החברתי ל-2013, בתמונת מצב עגומה על שיעורי העוני בישראל: 1 מכל שבעה מבוגרים (בני 20 ומעלה) הרגיש עני בשנה האחרונה (725 אלף איש, או 14.5%), כאשר 16% מתוכן ויתרו על אוכל מדובר ב-822 אלף שקל ו-11% ויתרו על ארוחה חמה לפחות פעם ביומיים.

10% מהיהודים שאינם חרדים, הרגישו עניים בהשוואה ל-22% מהחרדים ול-29% מהערבים. 27% מהבלתי מועסקים הרגישו עניים, 12% מהמועסקים ו-18% מאלו שאינם שייכים לכוח העבודה הרגישו עניים בשנה האחרונה.

39% מבני 20 ומעלה מדווחים שאינם מצליחים לכסות את כל ההוצאות החודשיות של משק הבית. 62% מהערבים מדווחים כי אינם מצליחים לכסות את כל ההוצאות של משק הבית, לעומת 34% מהיהודים. בקרב בני 25 עד 64 במשקי בית שבהם שני בני הזוג אינם עובדים, 66% אינם מצליחים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית, כשאחד מבני הזוג עובד 51% אינם מצליחים, ובקרב בני 25 עד 64 במשקי בית שבהם שני בני הזוג עובדים, כשליש (34%) אינם מצליחים לכסות את ההוצאות. 74% מבני 20 ומעלה שמדווחים כי הרגישו עניים, אינם מצליחים לכסות את כל ההוצאות של משק הבית.

כששני בני הזוג עובדים -34% לא מכסים את ההוצאות

בקרב בני 64-25 במשקי בית שבהם שני בני הזוג אינם עובדים - 28% הרגישו עניים, כשאחד מבני הזוג עובד - 21% הרגישו עניים ובמשקי בית שבהם שני בני הזוג עובדים - 9% הרגישו עניים. 39% מבני 20 ומעלה מדווחים שאינם מצליחים לכסות את כל ההוצאות החודשיות של משק הבית. 62% מהערבים מדווחים כי אינם מצליחים לכסות את כל ההוצאות של משק הבית, לעומת 34% מהיהודים. בקרב בני 25 עד 64 במשקי בית שבהם שני בני הזוג אינם עובדים, 66% אינם מצליחים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית, כשאחד מבני הזוג עובד 51% אינם מצליחים, ובקרב בני 25 עד 64 במשקי בית שבהם שני בני הזוג עובדים, כשליש (34%) אינם מצליחים לכסות את ההוצאות.

74% מבני 20 ומעלה שמדווחים כי הרגישו עניים, אינם מצליחים לכסות את כל ההוצאות של משק הבית. 27% מהציבור מדווחים על הרעה במצבם הכלכלי כיום, בהשוואה למצבם לפני חמש שנים, 24% מהיהודים בהשוואה ל-42% מהערבים. 22% מהמועסקים, 45% מהבלתי מועסקים ו-34% מאלו שאינם שייכים לכוח העבודה, מדווחים כי מצבם הכלכלי נעשה גרוע או הרבה יותר גרוע ממצבם לפני חמש שנים. גרושים מדווחים על הרעה במצבם הכלכלי יותר מנשואים: 37% לעומת 26%, בהתאמה.

הצד האופטימי: 38% מדווחים שמצבם הכלכלי השתפר

מנגד, 38% מדווחים שמצבם הכלכלי השתפר בחמש השנים האחרונות. שיפור במצב הכלכלי ניכר יותר בקרב צעירים בני 44-20: 48% מהם מדווחים על שיפור, לעומת 31% מבני 64-45, ו-19% מבני 65 ומעלה. 40% מהיהודים שאינם חרדים, 35% מהחרדים ו-29% מהערבים מדווחים על שיפור במצבם הכלכלי בחמש השנים האחרונות. 47% מבני 20 ומעלה, אינם מרוצים ממצבם הכלכלי - 45% מהיהודים ו-59% מהערבים, 49% מהנשים ו-45% מהגברים.

ומה לגבי העתיד? 39% מבני 20 ומעלה מעריכים שמצבם הכלכלי ישתפר בשנים הקרובות, 17% מעריכים שמצבם הכלכלי יהיה פחות טוב, ועוד 35% העריכו שמצבם הכלכלי לא ישתנה (9% לא ידעו להעריך). שיעור המעריכים שמצבם הכלכלי ישתפר בשנים הקרובות גבוה יותר בקרב היהודים מאשר בקרב הערבים (40% לעומת 35%). האנשים המשתתפים בכוח העבודה מצפים לשיפור במצבם הכלכלי בשיעורים גבוהים יותר מאשר אלה שאינם בכוח העבודה, 44% לעומת 28%, בהתאמה. מבין הבלתי מועסקים, 53% מצפים לשיפור במצבם הכלכלי.

קיראו עוד ב"בארץ"

יחד עם זאת, 34% מכלל הצעירים הערבים, 25% מהחרדים ו-43% מהיהודים שאינם חרדים בגיל 44-25, מדווחים כי המצב הכלכלי שלהם כיום טוב יותר מזה שהיה בבית שבו גדלו כשהיו בני 15.

41% מבני 20 ומעלה ויתרו בשנה האחרונה על חימום או על קירור מספיק של בתיהם (כ-2.1 מיליון איש): 65% מהערבים, לעומת 36% מהיהודים. 52% מהחרדים ויתרו בשנה האחרונה על חימום או על קירור מספיק של בתיהם, 38% מהדתיים, 43% מהמסורתיים ו-26% מהחילוניים. 67% מהשייכים למשקי בית עם הכנסה חודשית ממוצעת לנפש עד 2,000 שקל ויתרו על חימום או על קירור מספיק של בתיהם, ו-46% מהשייכים למשקי בית עם הכנסה חודשית ממוצעת לנפש בין 2,001 ל-4,000 שקל.

9% נותקו מקו טלפון, חשמל או מים

9% מבני 20 ומעלה מדווחים כי נותקו בשנה האחרונה מקו טלפון, מחשמל או ממים בשל אי-תשלום חשבונות (כ-452.3 אלף איש): 27% מהערבים ו-6% מהיהודים. 24% מהשייכים למשקי הבית שבהם ההכנסה החודשית הממוצעת לנפש היא עד 2,000 שקל, נותקו מקו טלפון, מחשמל או ממים. רבע (25%) מהשייכים למשקי בית עם 5 ילדים או יותר עד גיל 18, ו-14% מאלו המדווחים שמצבם הבריאותי לא טוב, נותקו בשנה האחרונה משירותים חיוניים כגון טלפון, חשמל או מים בשל אי-תשלום הנובע מקשיים כלכליים.

כ-66% מבני 20 ומעלה נזקקו בשנה האחרונה לתרופות במרשם רופא, ו-11% מהם ויתרו על רכישת התרופות בעקבות קשיים כלכליים (כ-358.9 אלף איש). שיעור הוויתור על תרופות במרשם רופא גבוה יותר בקרב הערבים מאשר בקרב היהודים (28% לעומת 8%, בהתאמה). 25% מהזקוקים לתרופות במרשם רופא, השייכים למשקי בית שבהם ההכנסה החודשית הממוצעת לנפש היא עד 2,000 שקל ויתרו על התרופות, ו-11% מהזקוקים לתרופות השייכים למשקי בית עם הכנסה חודשית ממוצעת לנפש בין 2,001 ל-4,000 שקל. 23% מהמגדירים את מצבם הבריאותי כלא טוב וזקוקים לתרופות במרשם רופא, ויתרו על תרופות.

66% מבני 20 ומעלה מדווחים כי נזקקו בשנה האחרונה לטיפול שיניים, ו-42% מהם מדווחים כי ויתרו על טיפול שיניים בגלל קשיים כלכליים (כ-1.4 מיליון איש). שיעור המוותרים גבוה מאוד בקרב הערבים (78%), בהשוואה לשיעור בקרב היהודים (35%). על טיפול שיניים ויתרו 53% מהחרדים ו-24% מהחילוניים הזקוקים לטיפול. 72% מהשייכים למשקי בית שבהם ההכנסה החודשית הממוצעת לנפש היא עד 2,000 ש"ח ויתרו על טיפול שיניים שנזקקו לו, ו-48% מהשייכים למשקי בית עם הכנסה חודשית ממוצעת לנפש בין 2,001 ל-4,000 שקל.

33% מהמדווחים כי הרגישו עניים בשנה האחרונה, אינם מרוצים מחייהם, ל-24% אין על מי לסמוך בשעת משבר או מצוקה, 23% מרגישים מדוכאים לעתים קרובות, ל-36% דאגות מפריעות לישון לעתים קרובות, 19% מרגישים בודדים לעתים קרובות, 17% מרגישים שאינם מצליחים להתמודד עם בעיותיהם או שרק לעתים רחוקות מצליחים להתמודד. 69% מהמועסקים שמרגישים עניים אינם מרוצים מהכנסתם מהעבודה.

36% מעריכים כי מצבם הכלכלי ישתפר בשנים הקרובות

עם זאת יותר משליש מאלו שמרגישים עניים אופטימיים לגבי עתידם הכלכלי: 36% מעריכים כי מצבם הכלכלי ישתפר בשנים הקרובות, 24% מעריכים שמצבם הכלכלי לא ישתנה ו-31% מעריכים שמצבם הכלכלי יורע עוד יותר (9% לא ידעו להעריך).

בקרב בני 20 ומעלה שחשו עניים בשנה האחרונה, 36% מעריכים כי מצבם הכלכלי ישתפר בשנים הקרובות. 51% מהחרדים שהרגישו עניים, 29% מהדתיים, 32% מהמסורתיים, 42% מהחילוניים ו-29% מהערבים שחשו עניים בשנה האחרונה, מעריכים כי יהיה שיפור במצבם הכלכלי בשנים הקרובות.

כשני שלישים (65%) מהערבים שחשים עניים אינם סבורים שמצבם הכלכלי ישתפר, ו-40% אף מעריכים כי בשנים הקרובות מצבם הכלכלי יורע עוד יותר (25% מעריכים כי מצבם לא ישתנה). לעומת זאת, שיעור קטן יותר מהחרדים שחשים עניים, פסימיים ביחס לעתידם הכלכלי: 36% מעריכים כי מצבם הכלכלי לא ישתנה או יורע בשנים הקרובות, 23% מעריכים כי מצבם הכלכלי יורע. כמחצית (51%) מהחרדים אשר חשים עניים, מצפים לשיפור במצבם הכלכלי, לעומת פחות משליש (29%) מהערבים.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    גלעד 28/06/2014 22:57
    הגב לתגובה זו
    אנשים שיש להם הרבה דירות כוזרים עוד ועוד קופות על אוכלוסייה חלשה שלא מגיעה לכלום. המדינה חייבת לבנות בעצמה בכמויות גדולות וליצור מקומות תעסוקה בפריפרייה. שכר הדירה היום הוא שוד.
  • 18.
    יהיר לפיד דואג רק לחבריו העשירים!!!! (ל"ת)
    רפי 24/06/2014 22:17
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מזל שיש את ביבי מקים בית לשרה ב 650 מליון על חשבונינו (ל"ת)
    תום 24/06/2014 20:05
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    מירי 24/06/2014 17:46
    הגב לתגובה זו
    כל כך הרבה אנשים קשי יום. יוקר מחיה בלתי נסבל עם מתווכים שגוזרים קופונים. תלמדו ממדינות כמו צכיה לקנא בהם כמה זול שם. ואם לא די יש כל מיני בעלי הון הנוטלים כמה שיותר. הנזק מגיע גם לתחום התרבות. ראו ערך איריס בראל חסרת הבושה עם הבונוסים שנטלה לעצמה בחברה שהביאה אותה לפי פחת בעוד עובדיה בקושי גומרים את החודש, לא ייאמן עד להיכן מגיעה החמדנות וחוסר הרגישות. שתעביר את הבונוסים שלאור דרדור סטימצקי , תעביר את הבונוסים לעובדיה.
  • 15.
    ביבי ממשיך במסע התענוגות שלו דייייייייייייייייייייייייי (ל"ת)
    מרד אלים בדרךךךךךךךך 24/06/2014 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    משה 24/06/2014 16:34
    הגב לתגובה זו
    הועדה של 50 המומחים החליטה לעלות לחלק ממקבלי קבאות זיקנה את קיצבה ב200 שקל .למה חלק כי מי שלמשל לקח הלואה ויש לא 30000 שקל בבנק לא מקבל לא תוספת השלמה מביטוח לאומי ולא 200 שקל התוספת.זה אומר שהוא נשאר עם הכנסנ של 2000 שקל לחודש הרבה לא?
  • 13.
    ערבים חרדים ואהבלים שמרביצים ילדים בלי הכרה (ל"ת)
    יעקב 24/06/2014 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מרוויח 20,000 24/06/2014 15:12
    הגב לתגובה זו
    מוציא 30,000
  • משה ראשל"צ 24/06/2014 18:41
    הגב לתגובה זו
    ואתה דוגמא קלאסית
  • 11.
    מ ז ע ז ע וכולנו שותקים (ל"ת)
    איתמר 24/06/2014 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    גבי 24/06/2014 15:05
    הגב לתגובה זו
    משכורות מאוד נמוכות למרות שעובדים מספיק שעות ביממה כולל משכורות נמוכות לבעלי תארים ומנגד מחירים מאוד גבוהים של שכר דירה, ארנונה, שאר חשבונות, מזון ועוד ועוד. יקר יקר פה רבותיי! צדק חברתי!
  • 9.
    רק ביבי יכול לעשות זאת (ל"ת)
    הידד 24/06/2014 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רוב העניים-חרדים וערבים, עם הרבהההה ילדים. (ל"ת)
    אנונימי 24/06/2014 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ינתי פרזי 24/06/2014 15:04
    הגב לתגובה זו
    רק עכשיו מתחילים להבין את גודל הקטסטרופה הכלכלית חברתית שהביאו עלינו חדלי האישים האלה! שרפו כאן דור שלם! המדינה הפכה לגיהנום כלכלי לחלק הולך וגודל של האוכלוסיה...
  • מי שלא טוב לו יכול להיות הומלס בארהב בהצלחה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 24/06/2014 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    העיקר שלזועבי נותנים הרבה כסף והיא לא היחידה (ל"ת)
    גל 24/06/2014 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מזל שאני חי טוב.כואב הלב 39% (ל"ת)
    העורב האמיתי 24/06/2014 14:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ברור שישתפר כאשר נדל"ן יתרסק (ל"ת)
    בובליל 24/06/2014 14:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעקב 24/06/2014 14:37
    הגב לתגובה זו
    יש כאן שני סקטורים שעובדים "בשחור" והכנסתם אינה מדווחת פופוליזם עלוב.
  • 2.
    אסף 24/06/2014 14:37
    הגב לתגובה זו
    לא שמעתי שטות כזו מימי אפשר לחשוב שיש צורך במדינה שלנו בחימום של הבית מי ישמע אנחנו חיים באלסקה
  • 1.
    צביקה דורון יועץנדלן 24/06/2014 14:36
    הגב לתגובה זו
    מי שלא יקנה דירה היום עם משכנתא ל 25 שנים, ימצא את עצמו שוב באותה כתבה שתופיע בעוד 20 שנים. מי שחושב שיוכל להזדקן תוך תשלום דמי שכירות חודשיים בגיל 80, חי באשליה קשה. המדינה לא תדאג לעניים !!!
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.