תשלום דיווידנד שלא במועד הכרזתו
האם ניתן להכריז על הדיווידנד בשנה אחת ולמשוך אותו בפועל במועד מאוחר יותר בשנה אחרת?
שאלה:
------------
להלן תיאור המקרה:
לחברה בע"מ רווחים גבוהים בשנת 2011, אולם מבחינה תזרימית, אין כסף בחברה. חובות לקוחות ישולמו בשנת המס הבאה.
מאחר ששיעור המס על הדיווידנד עתיד לעלות בשנת 2012, החברה מעוניינת להכריז על דיווידנד בשנת 2011 (לצורך ניצול שיעור המס הנמוך), אולם למשוך את הדיווידנד בפועל רק בשנת 2012 (כשיהיו מזומנים בחברה).
השאלות:
1. האם ניתן להכריז על הדיווידנד בשנה אחת ולמשוך אותו בפועל במועד מאוחר יותר בשנה אחרת?
2. מתי יש לשלם את המס במקור - במועד ההכרזה או במועד התשלום?
תשובה:
------------
לשאלה 1
סעיף 307 לחוק החברות, תשנ"ט-1999 (להלן: "חוק החברות") קובע כי החלטת חברה על חלוקת דיווידנד תתקבל בדירקטוריון החברה או בהמלצתו. סעיף 302 לחוק החברות מתנה את חלוקת הדיווידנד בשני תנאים עיקריים:
הראשון, כי החלוקה תעמוד במבחן הרווח, דהיינו תחולק מתוך רווחי החברה. רווחי החברה מוגדרים בחוק החברות כיתרת עודפים או עודפים שנצברו בשנתיים האחרונות, לפי הגבוה מבין השניים, והכול לפי כללי החשבונאות המקובלים. השני, כי מתקיים מבחן יכולת הפירעון. כלומר, "לא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מן החברה את היכולת לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות, בהגיע מועד קיומן".
למעט התנאים הללו, דומה שככלל חוק החברות אינו מגביל את חלוקת הדיווידנד וממילא אינו קובע כל הגבלה בנוגע למועד שצריך לחלוף בין מועד ההחלטה על חלוקת הדיווידנד לבין מועד החלוקה בפועל (יום האקס. פירוט לגבי המועדים הקיימים בחלוקת דיווידנד והשפעה על מחירי המנייה ראו למשל ע"א 2965/08). מכל מקום, יש לבחון את קיומה של הגבלה כאמור בתקנון של החברה הספציפית.
בדומה לכך, גם פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") והתקנות שמכוחה אינן מתייחסות ולבטח אינן מחייבות את חלוקת הדיווידנד באותה שנת המס שבה הוכרז כדי שחלוקת הדיווידנד תסווג כדיווידנד גם לצורכי מס.
לסיכום, נראה כי אין כל מניעה חוקית להכריז על הדיווידנד בשנת מס אחת ולמשוך אותו בפועל במועד מאוחר יותר בשנת מס אחרת.
לשאלה 2
סעיף 164 לפקודה קובע לענייננו, כי "כל המשלם... דיבידנד... ינכה בשעת התשלום מס באופן ובשיעורים שנקבעו". בהתאמה תקנה 2(א) לתקנות מס הכנסה (ניכוי מריבית, מדיווידנד, ומרווחים מסוימים), התשס"ו-2005 (להלן: "תקנות הניכוי") קובעת כי "חבר-בני-אדם תושב ישראל המשלם ליחיד תושב ישראל דיבידנד על מניות, ינכה ממנו מס בשיעורים אלה לפי הענין...".
מלשון ההוראות עולה כי ניכוי המס במקור צריך להיעשות בשעת תשלום הדיווידנד בפועל.
סוגיה זו אף זכתה לאחרונה להתייחסותה של רשות המסים, במסגרת הבהרה שהוציאה מתחת ידה ביום 25 בדצמבר 2011 ולפיה "יראו דיבידנד כמחולק וכמתקבל בפועל בשנת 2011 (אשר שיעורי המס שיחולו על דיבידנד זה יהיו 20% או 25%, לפי העניין) בהתקיים כל התנאים הבאים:
1. ההכרזה על חלוקת הדיבידנד וקביעת יום הזכאות לו ("יום ה-X") בשנת 2011.
2. קבלת שובר ותשלום המס המתחייב לפקיד השומה הרלוונטי ע"י החברה המחלקת יבוצעו עד ליום 15.01.2012".
קדמה להבהרה זו הודעה שהוציאה רשות המסים מיום 15 בדצמבר 2011 לפיה "שעורי המס החדשים (25% או 30%, לפי העניין) שנקבעו בחוק לשינוי נטל המס (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2011 אשר פורסם ביום 6 לדצמבר 2011, יחולו על דיבידנד שיתקבל ביום 1.1.2012 ואילך, לרבות על דיבידנד כאמור, שמקורו ברווחים שנצברו עד ליום 31.12.2011. דיבידנד שיחולק ויתקבל בפועל בידי המקבל עד תום שנה זו, היינו עד ליום 31.12.2011, יחויב לפי שעורי המס החלים על דיבידנד בשנת 2011 (20% או 25%, לפי העניין)."
משמע כי על פי הבהרות רשות המסים, רק דיווידנד שיוכרז ויחולק עד לתום שנת המס 2011 יהיה זכאי לשיעורי המס החלים בשנה זו. ניכוי המס במקור בגין חלוקת הדיווידנד צריך להיות מבוצע עד ליום 15 לינואר 2012.
יודגש כי הבהרות אלו מהוות את עמדתה של רשות המסים בלבד ולדעתי ניתן לחלוק עליהן. די בכך שנציין כי ניתן לטעון שמועד אירוע המס נצמח כבר במועד ההכרזה על חלוקת הדיווידנד ו/או שעודפים שמקורם לפני שנת המס 2012 זכאים בעת חלוקתם לשיעורי המס שחלו בשנת המס 2011. פרק הזמן הקצר שחלף בין חקיקת החוק והעלאה בשיעורי המס על הדיווידנד (6 בדצמבר 2011) לבין תום שנת המס 2011 תומך בפרשנות זו.
בשולי הדברים יצוין כי החברה יכולה ליטול הלוואה כדי לממן את חלוקת הדיווידנד עד לתום שנת המס. בהתקיים שקילות כלכלית כמפורט בע"א 8301/04, הוצאות הריבית בגין ההלוואה כאמור תותרנה בניכוי לצורכי מס.
המשיב - ממשרד עמפלי עריכת דין (מסים)
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן


המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.