סירוב המעביד להצעת חוזה עבודה חדש נחזה כפיטורים, בעוד שבפועל מדובר בהתפטרות
העובדות
----------------------
דנית בן שושן (להלן: "העובדת") הועסקה בחברת פוינט המספקת שרותי נקיון אחזקת מבנים ומשרדים (להלן: "המעסיקה") בין התאריכים 7.12.05 ועד ליום 4.3.08.
המעסיקה העסיקה את העובדת בתפקיד של פקידת קבלה במעון לדיור מוגן "נופי ירושלים" (להלן: "המעון"). העובדת התחייבה לעבוד שתיים עד שלוש משמרות בשבוע.
בחודש 10/07 החלה העובדת את לימודיה במכללת לוינסקי בתל אביב, שלושה ימים בשבוע (ימי לימוד מלאים). בסמוך למועד תחילת לימודיה צמצמה העובדת על דעת עצמה את היקף משרתה במעסיקה למשמרת אחת בשבוע.
בסמוך למועד תחילת לימודי העובדת התקבלה העובדת לעבודה נוספת אצל מעסיק אחר, כפקידת קבלה בדיור מוגן "אחוזת רובינשטיין" בבית הכרם, לעבודה בשלוש משמרות בוקר בשבוע. כאמור, החל ממועד זה החלה העובדת לעבוד משמרת ערב אחת במעון, כאשר משמרת זו נעשתה לאחר משמרת בוקר ב"אחוזת רובינשטיין".
השכר השעתי ששולם לעובדת על ידי "אחוזת רובינשטיין" היה גבוה יותר מהשכר ששולם לה על ידי המעסיקה.
העובדת לא הודיעה למעסיקה על עבודתה הנוספת ב"אחוזת רובינשטיין".
אין מחלוקת כי העובדת פוטרה מעבודתה ביום 4.3.08.
הצדדים היו שנויים במחלוקת בשתי שאלות בעניין זה: האחת, האם נסיבות פיטורי העובדת מצדיקים שלילת פיצויי פיטורים מהמעסיקה?; השנייה, מתי נמסרה לעובדת הודעת הפיטורים הנושאת את התאריך 20.2.08.
פסק הדין
-------------------
המחלוקת שבין הצדדים הצטמצמה לרכיבי התביעה הבאים: החזר הוצאות נסיעה בשבת, פיצויי הלנת שכר, פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת.
זכאות העובדת לתשלום החזר הוצאות נסיעה בשבת
-----------------------------------------------------------------------------------
לטענת העובדת במסגרת עבודתה היא שובצה לעבודה בערבי שישי ושבת, בהם אין תחבורה ציבורית. בהתאם לכך, היא נדרשה לנסוע 46 נסיעות באמצעות מוניות או בהסעה באמצעות אביה.
להערכת העובדת עלות כל נסיעה למקום העבודה או בחזרה ממנה הנה סך של 35 ש"ח, על כן היה על המעסיקה לשלם לה סך של 1,610 ש"ח, ואולם בפועל שילמה המעסיקה לעובדת בגין רכיב זה תשלום רגיל בסך של 460 ש"ח בלבד (20 ש"ח עבור כל יום עבודה).
לטענת המעסיקה, על פי המוסכם בין הצדדים היה על העובדת להציג חשבוניות בגין הוצאות נסיעה במוניות. במקרים בהם הציגה העובדת חשבוניות בגין נסיעות במוניות קיבלה העובדת החזרים. במקרים בהם העובדת בחרה להגיע למקום העבודה באופן שונה, אין היא יכולה לחייב את המעסיקה בתשלומים בניגוד למוסכם.
במחלוקת שבין הצדדים לעניין זה, בית הדין סבר כי הדין עם המעסיקה.
כידוע, ההסכם הקיבוצי הכללי להחזר הוצאות נסיעה לעבודה וממנה מיום 11.7.04, קובע בסעיף 2 כי "שיעור החזר הוצאות הנסיעה מיום 1.7.04 יהיה עד 21.14 ש"ח ליום עבודה". הוראות הסכם זה הורחבו על כלל העובדים במשק (למעט עובדים מסוימים) בצו הרחבה שפורסם בי"פ 5332 התשס"ה, 85.
בסעיפים 3 ו-4 להסכם הקיבוצי נקבע, כי:
3. "כל עובד, הזקוק לתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו, זכאי לקבל ממעבידו השתתפות, עד המכסימום האמור בסעיף 2, בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה בעד כל יום עבודה בפועל בו השתמש בתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו.
4. הוצאות הנסיעה ייקבעו לפי מחיר נסיעה מוזל באוטובוס ציבורי או כרטיס מינוי חודשי מוזל ממקום מגורי העובד למקום עבודתו, על יסוד כרטיס הנחה של מספר הנסיעות, אם קיים כרטיס הנחה כזה."
בהתאם לכך נקבע, כי עובד זכאי על פי צו ההרחבה להחזר הוצאות הנסיעה, כשהן מחושבות על פי עלות נסיעה בתחבורה ציבורית, גם שעה שהוא משתמש ברכבו הפרטי (דב"ע נו/3-46 רונית עילם נ' אטלס שירותי כ"א בע"מ, פד"ע ל, 65).
עוד נפסק, כי עובד זכאי לתבוע ולקבל החזר של הוצאות הנסיעה אותן הוא הוציא בפועל (דב"ע נא/3-134 סולוצקי נ' י' מ' טוקטלי ובניו בע"מ, פד"ע כג, 293).
העובדת לא הציגה בפני בית הדין תשתית עובדתית, לפיה ניתן לקבוע באילו תאריכים, מבין כל 46 הנסיעות אותן היא תובעת, היא נסעה במונית (שכן כאמור, בחלק מהנסיעות היא נעזרה באביה). העובדת לא הוכיחה מה הייתה עלות של כל נסיעה, ואין להסתפק בהשערתה לפיה מדובר בתשלום בסך של 35 ש"ח לכל כיוון. בהתאם לכך, לא הייתה העובדת זכאית לתשלום נוסף מעבר למה ששולם לה על ידי המעסיקה. על כן דחה בית הדין את תביעתה ברכיב זה.
זכאות העובדת לפיצויי הלנת שכר
-------------------------------------------------------
לטענת העובדת, שכרה שולם באיחור, ביום ה-10 של החודש הקלנדארי שלאחר החודש עבורו משולמת המשכורת. לטענתה, בהתאם להוראת סעיף 17א (ב) לחוק הגנת השכר, תשי"ח-1958, אין התיישנות על פיצויי הלנה שחזרו על עצמם יותר משלוש פעמים במהלך 12 חודשים רצופים, במסגרת שלוש שנים רצופות.
העובדת עתרה לתשלום פיצויי הלנה (בשיעור 15% מכל משכורתיה החודשיות ששולמו בפועל) בתוספת ריבית והצמדה עד ליום התשלום בפועל.
המעסיקה הכחישה כי הלינה את שכרה של העובדת. לטענתה, ביום ה-9 לחודש הונחו המשכורות של כל פקידי הקבלה, בכללן העובדת, בעמדת עובדי הקבלה במעון ופקידי הקבלה ידעו על מקום התשלום ומועדו, ובהתאם לכך הם נהגו להגיע לעמדה ולקחת את המעטפה המיועדת להם. ככל שהעובדת הגיעה לקחת את המעטפה במועד מאוחר יותר מה-9 לחודש, היא עשתה זאת על דעת עצמה ומשיקוליה ואין לה להלין אלא על עצמה. לטענת המעסיקה יש לדחות את תביעת העובדת לפיצויי הלנה הן מטעמי התיישנות והן לגופם. לחילופין, בית הדין התבקש לקבוע פיצוי אפסי.
במחלוקת שבין הצדדים בעניין זה העדיף בית הדין את גרסת המעסיקה, לפיה שכרה של העובדת לא הולן.
עדי המעסיקה העידו כי תלוש השכר של עובדי הקבלה (באמצעות צ'ק) הונחו, מידי חודש, ביום ה-9 לחודש במעטפה עם ציון שם העובד במגירות של העובדים בעמדת הקבלה. מדובר בעדים שכבר אינם עובדי המעסיקה ולא היה להם אינטרס להעיד לטובת המעסיקה. עדותם תומכת בגרסת המעסיקה והיא התקבלה ע"י בית הדין.
טענת העובדת בדבר הלנת שכרה מידי חודש על ידי המעסיקה לא הוכחה ואף נסתרה על ידי עדי המעסיקה. על כן, נדחתה תביעתה של העובדת לתשלום פיצויי הלנה.
זכאות העובדת לפיצויי פיטורים
-----------------------------------------------------
כמבואר לעיל, לא הייתה מחלוקת, כי העובדת פוטרה מעבודתה בשל כך שצמצמה את היקף משרתה משתיים עד שלוש משמרות בשבוע למשמרת אחת בשבוע.
בהתאם לתשתית העובדתית שהונחה בפני בית הדין, עלה כי לימודיה של העובדת לא היו הסיבה העיקרית לצמצום משרתה, שכן העובדת למדה בתדירות של שלוש פעמים בשבוע בימי לימוד מלאים, כך שהייתה לה האפשרות לנצל את יתר ימי השבוע הפנויים לעבודה במעסיקה. אולם, העובדת בחרה, משיקוליה האישיים, כנראה בשל השכר הגבוה יותר ששולם לה, לעבוד במקום עבודה אחר שלוש משמרות בשבוע, תוך שהיא מתייצבת לעבודה במעסיקה למשמרת אחת בשבוע, בניגוד לתנאי העבודה המוסכמים.
המעסיקה טענה, כי העובדה שהעובדת לא יידעה אותה על כך שהחלה לעבוד במקום עבודה חדש במקביל לתחילת לימודיה והציגה בפניה מצג לפיו היא לא יכולה לעבוד יותר ממשמרת אחת בשבוע (על אף שכאמור העובדת עבדה מעבר לכך אצל המעסיק החדש), והעובדה כי היא "אילצה" אותה לפטרה (בשל כך שצמצום משרתה גרם לשיבושים בסידורי העבודה של פקידי הקבלה וכן לאור כך שמדובר בהפרת תנאי העבודה המוסכמים), הרי שמוצדק היה לשלול מאת העובדת את הזכות לתשלום פיצויי פיטורים.
לטענת המעסיקה, מדובר במצב שבו העובדת למעשה הכתיבה תנאי עבודה חדשים למעסיקה שלא היו מקובלים עליה, תוך דרישה כי המעסיקה תסתגל למצב החדש, ועל כן מדובר בהפרת הסכם העבודה על ידי העובדת, תוך תמרון המעסיקה לביטול הסכם העבודה וחשיפתה לסיכון של חיוב בתשלום פיצויי פיטורים.
לטענת המעסיקה, מקרה זה אינו בגדר "הפרת משמעת" על ידי אי התייצבות ארעית למשמרת, אלא הוא נמנה עם סוגי המקרים שבהם קיימת הפרה יסודית של הסכם העבודה, הפרה החותרת תחת "אושיות הסכם העבודה" ומהווה ביטוי ברור לרצון לבטלו, מקום שבו העובד מעדיף את מקום העבודה החדש על פני הישן.
לאחר שבית הדין בחן טענות הצדדים, הראיות והעדויות, שוכנע כי עניין זה נופל לגדר המקרים שבהם יש בהתנהגות העובד ביטוי להתפטרות מן העבודה. סירוב המעביד להצעת חוזה עבודה חדש בתנאים חדשים נחזה כפיטורים, אך בפועל מדובר בהתפטרות של העובד.
לעניין זה הפנה בית הדין לפסיקת בית הדין הארצי לעבודה, לפיה "לא תמיד אקט פיטורים פורמלי הוא חזות הכל, ויכולה התפטרות למעשה, לעטות איצטלא של פיטורים. כך, למשל אם מבקש עובד לשנות באורח משמעותי את תנאי עבודתו והשינוי אינו עונה על צרכי העבודה, הרי במקרים או בנסיבות מסויימים "מתמרן" העובד את "פיטוריו" ומאלץ את המעביד לפטרו.
סיטואציה משפטית זו, משמעה כי העובד (ולא המעביד) שם קץ לחוזה העבודה המקורי, והוא מציע מעתה למעביד חוזה עבודה חדש, שתנאיו שונים מתנאי קודמו. או אז "פיטורים" כביכול, על פי סיטואציה זו משמעם סירוב המעביד לתנאי החוזה החדש" (דב"ע נד/2-289 המוסד לביטוח לאומי נ. שריף גאנם, פד"ע כח 117).
בענייננו, העובדת שינתה באופן חד צדדי את הסכם העבודה בכך שהחל מחודש 10/07 הייתה נכונה לבצע משמרת אחת בשבוע בלבד, בניגוד לסיכום עמה. זהו שינוי יסודי בתנאי העבודה.
כמו כן, העובדה שהעובדת העדיפה משיקוליה (הלגיטימיים) עבודה זהה במקום אחר במקום לעבוד אצל המעסיקה את אותן משמרות שנהגה לתת על פי הסיכום עמה, היווה ביטוי לרצונה להתפטר מן העבודה במעסיקה במתכונתה המוסכמת, ומטרת המשך עבודתה במתכונת החדשה הייתה אך ורק להימנע מהתפטרות גלויה ומפורשת, וזאת על מנת לגרום למעסיקה לפטרה ולזכות בפיצויי פיטורים. יש בהתנהגות זו, במיוחד כאשר היא לוותה באמירת אי אמת למעסיקה בדבר כמות המשמרות שהיא יכולה לעבוד כפקידת קבלה והסתרת עבודתה אצל המעביד האחר, משום חוסר תום לב כלפי המעסיקה. כידוע, תוצאותיה של התנהגות בחוסר תום לב הן מגוונות ונקבעות על פי ההקשר, ולעיתים תוצאתה היא אי מתן נפקות להתנהגות מסוימת וקביעת התוצאה המשפטית על פי הנחה שההתנהגות הייתה נעשית בתום לב. לו נהגה העובדת בתום לב עם המעסיקה, הייתה מתפטרת מעבודתה, ויש, כך עפ"י בית הדין, לקבוע על פי הנחה זו את התוצאה המשפטית.
לאור כלל האמור לעיל, נדחתה התביעה לפיצויי פיטורים.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
