שחיקת כוח הקניה: לקחתם משכנתא? צפו כיצד ההחזר החודשי יטפס בשנה הקרובה

העלאות הריבית לרמה של סביב 4.5% צפויה להרע משמעותית את מצב הלווים. מי שלקח משכנתא של 600 אלף ש', ישלם בקרוב עוד מאות שקלים בכל חודש
לירן סהר | (68)

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר נקט בחודש שעבר בצעד החריף ביותר שבוצע עד כה להגבלת המשכנתאות, לפיו יאסר מתן משכנתאות בעלות רכיב ריבית משתנה העולה על 33.3%. בצעד זה פישר אותת לבנקים כי עליהם להזהיר את ציבור נוטלי המשכנתאות ממסלולי הריבית המשתנה אשר עם עליית הריבית ינפחו את החזר המשכנתאות החודשי.

באפריל 2009 ריבית בנק ישראל הגיעה לשפל היסטורי של 0.5% ואיפשרה ליטול משכנתאות צמודות ריבית פריים עם החזרים חודשיים נמוכים ביותר. עיקר חששו של פישר נובע מהפגיעה בחוסנם הכלכלי של הבנקים ברגע שתעלה הריבית בחזרה לרמה 4.5%-5%.

משפחה שנטלה משכנתא בהיקף של 600 אלף שקל ל-20 שנה ב-2009, כאשר ריבית הפריים עמדה על 2% עם מרווח של p - 0.7, החזירה 2,840 שקל בחודש. כיום, לאחר שהריבית עלתה ל-3.25% וריבית הפריים עומדת על 4.75% אותה המשפחה תחזיר על אותה המשכנתא 3,651 שקל בחודש, קרי 811 שקל יותר. בתחזית סבירה של ריבית בשיעור 4.5% וריבית פריים של 6% ההחזר החודשי יעמוד על 4,059 שקל, קרי 408 שקל יותר.

ההחזר יגדל מ-3,787 שקל ל-5,413 שקל משפחה שנטלה משכנתא בהיקף של 800 אלף שקל באותם התנאים, החזירה בתחילת התקופה 3,787 שקל בחודש, כיום תחזיר 4,688 שקל בחודש, 901 שקל יותר, וכאשר הריבית תגיע לשיעור של 4.5% היא תשלם 5,413 שקל בחודש, 725 שקח יותר שקל.

ומה יהיה מצבה של משפחה שנטלה משכנתא בהיקף של מיליון שקל? ההחזר החודשי בתחילת התקופה עמד על 4,734 שקל, כיום התשלום החודשי עומד על 6,086, קרי 1,352 שקל יותר. כאשר הריבית תעלה לשיעור של 4.5% ההחזר החודשי יזנק ל-6,766 שקל בחודש, קרי 680 שקל יותר.

ערן כרמל, ערן כרמל, מנהל תחום משכנתאות בטאבו ישיר - קו מנחה, אומר כי "ללא צל של ספק אנחנו צופים בשנים הקרובות ריבית פריים גבוהה לעומת מזאת שהכרנו בשנים האחרונות ולכן החשש הגדול של פישר הוא השינויים הקיצוניים במסלול הפריים שעימם עלייה חדה בתשלומים החודשיים".

כרמל אומר כי לצורך ההמחשה משפחה עם שני ילדים, והכנסה של 13,000 שקל, אשר לקחה 800,000 שקל לפני כשנתיים במסלול פריים, הצליחה להפחית עד היום כ- 64,000 מיתרת הקרן (נתונים למשכנתא של 20 שנה ומרווח של פריים מינוס 0.7).

לשקול להאריך את התקופה לדבריו, התשלום החודשי הראשון של אותה משפחה היה 3,787 שקל, וכיום התשלום החודשי 4,802 שקל. כרמל ממליץ למשפחה לקבע ככל האפשר את התשלום החודשי לשנים הקרובות עקב הסבירות הגבוהה לעליית ריביות. "מומלץ להם להיצמד למסלול הריבית קבועה צמודת מדד, למסלול המשתנה כל 5 (ומעלה). במסלול הפריים כדאי להשתמש בזהירות מרבית ולבחון את השינויים בתשלומים החודשים עם עליית הריביות לדוגמא : אם יבקשו להצמיד 200,000 שקל למסלול הפריים (לתקופה הנותרת 18 שנה), עלייה של הפריים עד לרמה של 6% תעלה את התשלום החודשי ב 130 שקל".

כמו כן, כרמל ממליץ לאותה משפחה לבחון אלטרנטיבה נוספת של הארכת שנים וזאת על מנת להפחית את התשלום החודשי ולמנוע מצבים בהם המשכנתא מכבידה על המשפחה, שלא נדבר על חדלות פירעון.

תגובות לכתבה(68):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 36.
    אמיר 12/06/2011 11:11
    הגב לתגובה זו
    דברים חשוביםגם נוטלי המשכנתאות בריבית קבועה/משתנה אך צמודה חשופים לסכנות ואף לסכנות גדולות יותרכל שנה המדד עולה בלפחות 3% ,כלומר,מי שלקח משכנתא בגובה של 800,000 ש' משלם כל שנה " קנס" של 24,000 ש' בגין אינפלציה. כל שנה ושנה!!!!!!!!!! דבר שני,הריבית שעולה לבסוף מתייצבת ואף לרוב חוזרת לרדת אך האינפלציה לעלולם נשארת. מי שמרגיש לחוץ ושעליית הריבית פוגעת בו,שיוריד הוצאות ובזבוזים מיותרים. בהצלחה
  • 35.
    ערן כרמל, יועץ משכנתאות?!...לא בעל דירה נכון? (ל"ת)
    ג 11/06/2011 23:33
    הגב לתגובה זו
  • ערן 12/06/2011 08:53
    הגב לתגובה זו
    יש לזה תכלית?
  • 34.
    המחירים בירידה וזו עובדה (ל"ת)
    מתווך מובטל 11/06/2011 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 33.
    יועץ משכנתאות לשעבר 11/06/2011 10:18
    הגב לתגובה זו
    כל יועץ משכנתאות עם ניסיון יודע שמשכנתא צריך לחלק בצורה נכונה. גם לפני שנתיים אף אחד מהיועצים לא היה ממליץ לקחת את כל כספי המשכנתא במסלול אחד ובטח לא הכול בפריים. כולנו ידענו שתהיה עלייה בריבית הפריים. משכנתא 100% פריים מתאים לפרופיל פיננסי של משקיע ששינויים בתשלום החודשי לא ישפעו עליו. 100% פרים לא מתאים בשום צורה לפרופיל פיננסי של זוגות צעירים. בין שורות הכתבה צועק הכתב וערן לבעלי מסלולי הפריים לבחון בדחיפות אפשרויות אחרות וכן לבצע שינוי. אחד המגיבים לכתבה רשם : שאדיוט ישנה בפריים לקבועה , אז אני יכול להגיד שרק אדיוט נשאר היום בפריים ומגיע לחדלות פירעון. שלא תבינו לא נכון מסלול הפריים מבחינה כלכלית מצויין אך צריך לדעת אך לקחת אותו בצורה נכונה. כיעוץ שעבד בתחום זמן רב ומכיר את התחרות בין היועצים רואים בשרשור התגובות את הצד המגעיל של היועצים שמנסים " להקטין" את הכתב וערן. זה נראה מגעיל וזה מתאים לגן ילדים. אם מאמין בתחרות אך " תחרות בריאה"
  • 32.
    תום 11/06/2011 01:11
    הגב לתגובה זו
    כל סוגי המשכנתאות שתקחו יובילו אתכם לאותו מקום. כולנו עבדים נרצעים של הבנקים ,.למשך מרבית ימי חיינו,. נגיד בנק ישראל דואג לבנקים ,. האוצר דואג לטייקונים ,.ביבי ישי דואג לחרדים .ומי דואג למעמד שמשרת בצבא והולך לעבוד ? תגלו לי אם אתם יודעים . המפקחת על הבנקים גליה מאור - מנהלת את בנק לאומי . חזקיהו מפקח על הבנקים -הלך לעבוד אצל תשובה. אז פספרו לי באיזי פיקוח מדובר? מחקר שהתפרסם מראה שהחיים בארץ יקרים ממרבית מדינות אירופה בעוד שהשכר נמוך משמעותית. אז תאמרו לי מה עוד צריכים לעשות על מנת שנעוף מהארץ אם לא משכנתא שלא נגמרת ?
  • 31.
    רואה את הנולד 10/06/2011 21:33
    הגב לתגובה זו
    ני שרוצה לא להיות עבד עוד 10-2- שנה שיקצה סכום מסויים מהונו ויכנס לתחום הגז והנפט שם מצוי העתיד הכלכלי. מי שלא שם שלא יבכה בעתיד על גורלו ושלא יקום בבוקר ויגיד איזה אדיוט הייתי כולתי לקנות... אבל... ורצציתי דירה מסריחה בפ" ת / בת ים קחו אחריות על עתיד ילגכם ותשקיעו בגז מודיעין, רציו, אבנר, דלק קידוחים מה שתרצו רק תהיו שם בהתחלה כי אחר כך זה יהיה יקר!
  • 30.
    יוני 10/06/2011 20:52
    הגב לתגובה זו
    נראה כי הכותב לא ממש מבין משכנתאות, הוא משחק בקובץ אקסל פשוט ומציג כאן את הנתונים.
  • 29.
    רונן 10/06/2011 20:08
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל, הייתי מצפה מכם לצטט אנשים מבינים ומקצועיים יותר. הריבית עדיין נמוכה. מאוד נמוכה. גם אם תעלה בעוד 2 אחוזים ואפילו שלושה, עדיין הפריים מסלול כדאי יותר. בנוסף, נראה מי הנגיד שיש לו אומץ להעלות בעוד שני אחוזים את הפריים, ולרדוף אח" כ אחרי השקל המתחזק, והיצואנים הזועמים. מי שיעבור עכשיו לקבועה יגלה תופעה מדהימה - הקרן מתנפחת כל חודש. ראו, הוזהרתם! בקיצור, לעשות DELETE לדברי ההבל האלה, ומהר.
  • אורית 11/06/2011 09:32
    הגב לתגובה זו
    אז מה אתה מיעץ לעשות?? נותרה לי משכנתא של 500 בתשלומים מטורפים כל חודש מה לעשות איתה ????. יש לך המלצה אם אתה כל כך חכם???.
  • חיים 10/06/2011 21:35
    הגב לתגובה זו
    של לפחות עוד אחוז ואז מה יעשו בעלי משכנתאות הפריים שהתשלום יעלה
  • צפוני 10/06/2011 23:47
    עדין זה הרבה יותר זול, מדד (4 ) ריבית 3.5 כלומר 7.5!! ההבדל שבפרים הקרן יורדת ובמדד הקרן גדלה בשליש הראשון של ההלוואה ( בממוצע), אפשר לשאול, מה יעשו בעלי המשכנתה המדדית עם קרן גדלה ....
  • 28.
    אני חושב 10/06/2011 14:38
    הגב לתגובה זו
    כל מוצרי היסוד יעלו וכנ" ל גם השרותים כך שישאר מעט מאד כסף להחזר המשכנתא.בעצם במבט לאחור ולא לעבר הרחוק אלה לפני חצי שמנ ..הכל עלה גני ילדים ארנונות לעיריה .תחבורה ציבורית דלק.כלכלה ולצערי זה גם ימשיך לזחול כלפי מעלה .ואז תוצר בעיה שולית היא החזר המשכנתא
  • 27.
    א. אופיר 10/06/2011 13:12
    הגב לתגובה זו
    אם ניקח משכנתא עם החזר חודשי " אחראי" - כזה שאינו נמצא בקצה גבול יכולת ההחזר החודשי שלנו אז פישר יעלה את הריבית ויוביל אותנו אל הקצה הזה. אבל אם לא נהיה אחראים וניקח משכנתא עם החזר חודשי שמביא אותנו אל הקצה אז פישר לא יעלה את הריבית, עם הסבר שהוא חושש ליציבות הבנקים. לפי הכתבה יוצא שהמשכנתות הרבות שלקחנו עם החזר " על הקצה" הן הסיבה שבגללה פישר אינו מעלה את הריבית.
  • כלכלן 10/06/2011 13:29
    הגב לתגובה זו
    עליית ריבית בנק ישראל לא קשורה למשכנתאות אלא להשפעות מקרו כלכליות העלייה בעיקר בגלל מדד גבוה מעל ליעדי האינפלציה
  • 26.
    המרגיש 10/06/2011 12:19
    הגב לתגובה זו
    בדירות להשקעה והחזרה של דירות לשוק,מכאן ירידת מחירים וכן לקיחת משכנתא נמוכה יותר עקב זה,לכן בסופו של דבר כשמסתכלים בגדול הכל נשאר אותו הדבר.כל משקיעי הנדל" ן יזרימו כסף רב לבורסה ומדדים יעלו בקיצור פריחה כלכלית.עד המשבר הבא שכנראה יקרה בעוד כמה שנים בודדות.
  • 25.
    קצין 10/06/2011 12:05
    הגב לתגובה זו
    תגידו גם " תודה רבה" לאתר המפורסם YAD2, אשם מוביל בעליית מחירי הדירות. מסכימים או לא?
  • תמיר 10/06/2011 12:52
    הגב לתגובה זו
    מי שיש לו הון עצמי לוקח משכנתא. מה חשוב לי ערך הדירה למגורים, אם אני לא מתכוון למכור.
  • 24.
    יובל המבולבל 10/06/2011 11:35
    הגב לתגובה זו
    אחד , כל היועצים שרלטנים !!!!!
  • 23.
    יובל המבולבל 10/06/2011 11:33
    הגב לתגובה זו
    יש לי יכולת החזר של 3000 ש" ח , ואני צריך 500,000 ש" ח דחוף
  • 22.
    צ' ומפי 10/06/2011 11:32
    הגב לתגובה זו
    הדולר יירד ל 3.2 והריבית בתחתונים ..
  • משקיע 10/06/2011 13:01
    הגב לתגובה זו
    לקחת צמוד לדולר יש בעניין סיכון.יש סיכוי טוב להיפוך מגמה יחד עם תיקון חזק בשווקים.הדולר קרוב מאוד לתחתית .אם כבר תצמיד ליורו.שם סיכוי גבוה יותר לתיקון מול הדולר.
  • 21.
    כל הבנקים דופקים את הלקוחות !!! (ל"ת)
    ענת 10/06/2011 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אמיר 10/06/2011 11:30
    הגב לתגובה זו
    שלקחתי בפריים - 0.8 שנה שעברה , למחזר? דירה להשקעה בבאר שבע , השכירות לא מכסה את המשכנתא... אני מכניס את היד לכיס כל חודש.
  • תמכור את הדירה. אין טעם להחזיק. (ל"ת)
    אאא 12/06/2011 01:57
    הגב לתגובה זו
  • דירה להשקעה? 11/06/2011 21:25
    הגב לתגובה זו
    אולי כדאי לך לשקול למכור? אני בטוח שכבר עשית עליה תשואה של מאה אחוז אם קנית בשנה שעברה... בכל אופן לא מכיר מספיק את באר שבע יכול להיות שפוטנציאל עליית ערך הדירות שם עדיין לא הגיע למיצוי, לשיקולך... הרי קיים גם חשש לא קטן למשבר במחירי הדירות והנדלן בכלל, אם לא משבר לפחות משברון, ימים יגידו....
  • אורית, כל הכבוד (ל"ת)
    חכם ולעניין 11/06/2011 16:59
    הגב לתגובה זו
  • אורית 11/06/2011 09:27
    הגב לתגובה זו
    גם אני ובעלי ההינו במצב כזה עד שפנינו לחברת יעוץ למשכנתאות שבנתה לנו את כל המשכנתא מחדש היה שווה... כי חסכנו 50,000 בריביות...
  • אבי 12/06/2011 16:41
    איפה את עובדת....................
  • תבחן דחוף לבנות תמהיל משכנתא חדש (ל"ת)
    משקיע 10/06/2011 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    ליאור 10/06/2011 11:29
    הגב לתגובה זו
    משפחות שלמות ישלמו משכנתא גבוה יותר מערך הנכס יהיה פה מצב גרוע כמו בארה" ב..
  • 18.
    מנדל יצחק 10/06/2011 11:16
    הגב לתגובה זו
    אתה יותר מצודק וכך בפירוש צריך לפעול ולא להקשיב לפרסומים הסותרים והמגמתיים
  • 17.
    איציק 10/06/2011 11:14
    הגב לתגובה זו
    בצכיה ווילה במיליון שח . עובד בפיננסים , הבאתי את שני הילדים והאישה . אין משכנתא , חי כמו מלך . יש גבול לעליית מחירים . בכלל גדרה עלתה בלי פרופורציה , עיר לא מתוכננת בגרוש . וכן , זו עיר ולא " מושבה" כפי שמשווקים אותה .....
  • 16.
    אם האיראנים יתקפו את המדינה-אני יעזור להם!!! (ל"ת)
    אפריים 10/06/2011 11:12
    הגב לתגובה זו
  • אלף!!!! לא יוד, אלף!!!! (ל"ת)
    בן יהודה 10/06/2011 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    איציק מנדל 10/06/2011 11:08
    הגב לתגובה זו
    יש לבדוק את סכום החוב הכללי כמו כן כמה השתנה התשלום החדשי בהלוואות חילופיות ופתאום יתבררו צדדים נוספים דההינו יתרת החוב בהלוואת הפריים קטנה ובהלוואות חילופיןת יתרת החוב עלתה ובחדות בבדיקה נכונה מסתבר כי מי שלקח הלוואה צמודת פריים הרויח ובגדול ובמידה ויעבור היום להלוואה צמודה יתברר לו שהרויח פעמיים
  • בנקאי 10/06/2011 12:44
    הגב לתגובה זו
    נמוכה הכמעט אחוז. בכל מקרה היום משכנתא מבוססת פריים חייבת להיבחן
  • 14.
    אהוד 10/06/2011 10:58
    הגב לתגובה זו
    נכון שהיא כדאית פחות מבעבר אך לשלם 4.5% ריבית שנתית זה טוב יותר ממסלול צמוד מדד שם אתה משלם ריבית גבוהה יותר . נכון שיש לקחת בחשבון את נושא עליית הריבית שצפוי להמשיך . אופן ההצמדה בריבית צמודת מדד הוא שונה אך בחישוב כמות הריבית או כמות הכסף שאתה בס" כ מחזיר הלוואת פריים עדיין כדאית. כמו תמיד, כדאי לפזר סיכונים ולקחת חלק בצמוד מדד חלק בצמוד פריים וגם חלק בצמוד מט" ח שלא נאמרה על זה מילה כאן ומי שנהג בפיזור שכזה רק הרוויח בעשור האחרון פלוס.
  • בנקאי 10/06/2011 12:35
    הגב לתגובה זו
    היועץ המליץ לפזר סיכונים ולחלק את המשכנתא בין המסלולים השונים
  • 13.
    מוטי 10/06/2011 10:55
    הגב לתגובה זו
    מה רק לא מגלים כי התשלום בפועל הינו 8% לשנה
  • 12.
    לאיפה אתה רוצה להגיע?????? (ל"ת)
    אריק 10/06/2011 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אריק 10/06/2011 10:52
    הגב לתגובה זו
    הגיוני שהמשכנתה עולה גם השכירות עולה באותו יחס
  • אמיר 10/06/2011 12:33
    הגב לתגובה זו
    מרכיב הפאניקה, כי דווקא במצב כזה בעל הדירה לא יכול להרשות לעצמו להפסיד אף תשלום. והוא יהיה זה שימצמץ ראשון או שיאבד את ביתו.
  • 10.
    חכם בלילה 10/06/2011 10:46
    הגב לתגובה זו
    בלי תוכנית השוואה מפורשת, אימרות אין חסרות שום בסיס פיננסי הפרשי הצמדה למדד מחירים לצרכן שחלים על קרן משכנתא במסלול ריבית קבועה צמודת מדד, אמורים להיות מהותיים יותר מאשר פער ריביות עצמן (שיעמוד במקרה פסימי על 1.8-2.3%) - למה לא עושים עבודה שיטתית ולא חד כיוונית שמתאימה יותר לעבודות לובינג של מומחים התומכים בבנקים?
  • 9.
    כדי להשלים את התמונה לא הוספתם שפיטרו את (ל"ת)
    המפרנס היחיד 10/06/2011 10:46
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אי 10/06/2011 10:38
    הגב לתגובה זו
    מה ששכחתם שצמוק מדד וריבית זה לפחות 7 אחוז וההלוואות של הפריים ניתנו במינוס אחוז אז עד שהריבית לא תהיה מעל 9 אחוז עדיין הפריים ישתלם וכל זמן שבארהב הריבית אפסית הנגיד לא יכול להעלות בהרבה את הריבית אלא לעשות רעש וצילצולים והנחית מכות אחרות
  • 7.
    בן אהרון 10/06/2011 10:35
    הגב לתגובה זו
    בכל מצב, הלוואה בריבית צמודת פריים בתחשיב לאורך כל חיי ההלוואה, תהיה יותר זולה. כי הריבית הראלית בהלוואות אלה, נמוכה מהלואות צמודות. ואם המצב יתהפך, מה עושים? הלוואות צמודות פריים נתנות לפרעון מוקדם בכל זמן וללא קנס. אם המצב יתהפך, מחזירים את ההלוואה צמודת הפריים ולוקחים אחרת צמודת מדד. זה כל החוכמה על רגל אחת. חבל שמספרים לציבור כל מיני סיפורים והרוב לא ממש מבין ודי נלחץ. זו דעתי האישית ומקצועית ואם יש מי שחולק עלי, בבקשה שיסביר היכן הטעות.
  • עמי מקסימוס 11/06/2011 08:40
    הגב לתגובה זו
    שאתה עושה בתיק משכנתא מחייב אותך לפתוח תיק חדש שמשמעותו אלפי שקלים מיותרים .בנוסף כשאתה עושה עסקים עם גופים כמו הבנקים ידך תהיה על התחתונה זה כמו ללחוץ את ידו של השטן
  • דודלי 10/06/2011 14:25
    הגב לתגובה זו
    נכון, פריים זול יותר עכשיו ואפשר לפרוע בכל נקודת זמן. אבל כאשר תעלה הריבית, כ-ל (כל!) המשכנתאות יתייקרו - כולל צמודת המדד, כולל הלא צמודה לכלום (שהיום אם איני טועה באיזור ה-6%).
  • דוד 10/06/2011 11:23
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק אבל אני לא מבין מי נותן לכתבים כאלה לכתוב כתבה כזו מה עדיל לגור בסכירות ולשלם יותר מהמשכנתא ובסוף הדירה לא שלך ואיפשר לעשות שום שינוי ובסוף החוזה להיתפלל שלא יפנו אותך
  • אני 10/06/2011 12:47
    זה ברור לכולם שזוהי האלטרנטיבה הזולה ביותר ובנוסף בכל נקודת זמן ניתן לשנות מסלול
  • מישהו שמבין 10/06/2011 12:33
    שהפריים יהיה גבוהה ותרצה למחזר כל הריביות יהיו בשמיים ואז תמחזר למסלול יקר יותר
  • 6.
    רונן 10/06/2011 10:25
    הגב לתגובה זו
    ואנחנו ממשיכים ללכת עם שקים כבדים על הגב עבדות כמו במצרים , תעשה צבא תתרום תלמד תעבוד כמו חמור תתקע בפקקים ותשלם על בית שעלותו חצי מיליון 2 מיליון שקל תשלם משכנתא כל החיים ותמשיך לעבוד כמו חמור ותחשוב שאתה גיבור גדול
  • לקנות דירה בארה" ב ב 50 אלף דולר ,אני חושב לרד (ל"ת)
    אלי 11/06/2011 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רואי 10/06/2011 10:14
    הגב לתגובה זו
    " הזול יקר והיקר זול" . (מתוך תורת הנד והלן,קרי נדל" ן).
  • 4.
    שלומי 10/06/2011 10:07
    הגב לתגובה זו
    הולך ךהיות פיצוץ חזק ביותר
  • 3.
    שמחת זקנתי 10/06/2011 10:01
    הגב לתגובה זו
    הספקולנטים, הממשלה, הקבלנים והבנקים הרסו כאן דור שלם. נזק עצום למדינת ישראל, קברו לכל חייהם עשרות אלפי זוגות צעירים, ששירתו בצבא, עובדים כמו עבדים ולא מצליחים להרים את הראש. אלה החיים שלהם הם ציפו במדינתם? שלא יתפלאו על גל ירידה גדול מהארץ ועל חדלות פירעון של עשרות אלפי משפחות שהולכות להיזרק לרחוב ושהבנקים ימשיכו לרדוף עד סוף חייהם. זוהי המדינה נכון להיום, זוהי הממשלה וקברניטה, זהו פרצופה החזירי והעושק של החברה היום. איפה החלום הציוני? גמרתם אותו בתאוות בצע. חזירים.
  • צודק צודק צודק - הממשלה ורק היא הגורם למחיר (ל"ת)
    עמית 12/06/2011 10:58
    הגב לתגובה זו
  • ניר 11/06/2011 00:06
    הגב לתגובה זו
    יפסיקו לצאת לבלות בשופינג בקניונים, יפסיקו למלא את העגלות בסופר כאילו שהם בזמן מלחמה, יפסיקו לרוץ לקנות את האייפון 8 החדש ואח" כ שיבכו שאין להם כסף.
  • צודק 100% (ל"ת)
    הקמצן 11/06/2011 08:31
  • כל כך צודק !!! והכל לסיפוק תאוות בצע !!!! (ל"ת)
    >>>>>> 10/06/2011 22:43
    הגב לתגובה זו
  • מתכוון לרדת 10/06/2011 21:44
    הגב לתגובה זו
    הרסו את החברה ואין מה לחפש ולהילחם כאן
  • צודק ב 100% (ל"ת)
    צודק ב 100% 10/06/2011 15:06
    הגב לתגובה זו
  • צודק! צריך לדרוש ועדת חקירה עם עונשי מאסר (ל"ת)
    רן 10/06/2011 19:12
  • 2.
    צוהל מאושר 10/06/2011 10:00
    הגב לתגובה זו
    עולה ושווה הרבה מיליונים(על הנייר...במציאות חסר ערך)תמיד אפשר לבקש מהאישה לצאת לעבוד קצת בערב...או תשקלו למכור את אחת מהדירות להשקעה.השוק צמא לנדל" ן
  • 1.
    גלבוע 10/06/2011 09:59
    הגב לתגובה זו
    ריבית צריכה להיות מדד 4%, המדד בישראל הוא לפחות 4%, כל ריבית פחות מ8% זה בדיחה. היסטורית ראינו גם 12% ויותר.