איחוד דוחות של חברות אם וחברות בנות בחברות קבלניות

רו"ח שלמה הררי

לא פעם דורשים הבנקים מחברה קבלנית להקים חברה ייעודית בעבור כל פרויקט בנייה. הקמת חברה ייעודית כזאת נובעת משיקולים כלכליים (בלבד) של הבנק. בסקירה קצרה זו ננסה לבחון דרכים אשר אם יוצגו לפני רשות המסים (מס הכנסה), אזי יאושר לחברות לאחד את תוצאות המס של כל שלוש החברות (במקרה שלעיל). אנו מניחים שחברת האם מבצעת ניהול אקטיבי בגין כל פרויקט, והיא הדמות המובילה את הפרויקטים.
עו"ד לילך דניאל |

מבוא

לא פעם דורשים הבנקים מחברה קבלנית להקים חברה ייעודית בעבור כל פרויקט בנייה. הקמת חברה ייעודית כזאת נובעת משיקולים כלכליים (בלבד) של הבנק.

נניח שלחברה שלושה פרויקטים: בירושלים, בתל אביב ובחיפה. הבנקים, שמלווים את החברה וערבים לתשלומי הדיירים בפרויקטים, דורשים הקמת חברה ייעודית לכל פרויקט. אם כל פרויקט מבוצע בחברה ייעודית, אזי ישנו מעקב טוב יותר אחר ההכנסות וכדומה, וכך לבנק יש שליטה טובה יותר.

לעניין חבות במס, מכיוון שמדובר בשלוש חברות ייעודיות, כל חברה מדווחת על תוצאות המס שלה באופן עצמאי. החברות מחילות על עצמן את הוראות סעיפים 8א ו-18(ד) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). אילו חברת האם הייתה מבצעת את הפרויקטים אזי הוראות הסעיפים שציינו לעיל היו חלות, אולם תוצאות המס של כל שלושת הפרויקטים היו מאוחדות והדיווח היה על תוצאה מצטברת. אם מוקמות שלוש חברות, אזי "לכאורה" לא ניתן לאחד את תוצאות המס.

בסקירה קצרה זו ננסה לבחון דרכים אשר אם יוצגו לפני רשות המסים (מס הכנסה), אזי יאושר לחברות לאחד את תוצאות המס של כל שלוש החברות (במקרה שלעיל). אנו מניחים שחברת האם מבצעת ניהול אקטיבי בגין כל פרויקט, והיא הדמות המובילה את הפרויקטים.

איחוד דוחות כאשר החברות הבנות מרוויחות

יישום הוראות המיסוי על חברות קבלניות יכול להסתיים בשלושה מצבים: הראשון - רווח מפרויקט; השני - לא רווח ולא הפסד (אין הכרה בהכנסה או שהרווח הנקי הוא אפס); והשלישי - הפסד.

כעת נעסוק במצב הראשון ובמצב השני, שבהם חברת הפרויקט סיימה ברווח או באפס. לדעתנו, יש מקום לייחס את תוצאות המס של החברות הבנות לחברת האם, שניהלה בפועל את חברות הפרויקט. ייחוס כזה מתבסס על שני נימוקים: הראשון - יש להפוך את החברות הבנות לשקופות, בדומה למה שמצוי בהוראות חוק עידוד התעשיה (מסים), התשכ"ט-1969. השני - חברת האם יכולה למשוך את הרווחים שנוצרו בחברות הבנות עד כדי איפוס הרווחים, בטענה שמדובר בדמי ניהול. חברת האם יכולה לטעון כי הכנסות חברת הבת שייכות לה, מפני שחברת האם היא ההוגה, היזמית ומבצעת הפרויקט בפועל, בעוד תפקיד חברת הבת מסתכם רק על הנייר.

בהלכת פרסום ושרותים בע"מ (ע"א 338/67) עלתה השאלה מהו דין ההוצאות שמשלמת חברת בת כדמי זיכיון לחברת האם. מדובר בחברה שעסקה בשיווק ובפרסום על אוטובוסים ועל תחנות של חברת "דן". החברה הוחזקה על ידי חברת אם בשיעור 100%. מדי סוף שנה הועבר הרווח הנקי של חברת הבת לחברת האם. חברת האם רשמה את הוצאות דמי הזיכיון על שמה, וכך תוצאת המס של חברת הבת הייתה אפס והרווח הנקי שלה הועבר לחברת האם.

בית המשפט העליון קבע שיש לבחון מה היה קורה אילו חברת הבת לא הייתה קיימת, והוחלט כי אילו חברת הבת לא הייתה קיימת, כי אז הכנסות חברת הבת היו נרשמות בחברת האם ממילא, ולכן תשלום דמי הזיכיון לחברת האם אינו מלאכותי. עובדת היות חברת האם בהפסד באותה שנה אינה משנה דבר - המהות היא שההכנסות הן של חברת האם, גם אם תחילה הן נרשמו בחברת הבת. בסופו של דבר, חברת הבת אינה אמורה ליהנות מההכנסות מבלי לשלם לחברת האם בעבור הזיכיון.

בעניין י. צוריאלית מימון וסחר בע"מ (עמ"ה 5036/97) עלתה השאלה מהו דין הכנסות שכירות המועברות למושב מחברה שמוחזקת על ידי המושב (בשיעור 99%), בגין נכס של המושב ששוכרת החברה. דמי השכירות חושבו כרווח נקי של החברה. רשות המסים (מס הכנסה) טענה שההסכם מלאכותי, ואילו החברה טענה מנגד שהרצון בהקמת החברה היה למנוע מקרה שבו ענפי המשק האחרים יקרינו על מצב החברה וישפיעו עליו לרעה.

במקרה זה בחן בית המשפט שתי חלופות: הראשונה בוחנת אם יש לראות את העסקה בכללותה כמקשה אחת, החל בהקמת המערערת (החברה) וכלה בעריכת הסכם השכירות הכולל את התמורה בגין דמי השכירות. את העסקה האמורה יש להשוות למקרה שבו המושב ממשיך לנהל בעצמו את עסקי החברה במקום החברה. על פי חלופה זו מורם מסך ההתאגדות של החברה, ומבחינה כלכלית היא נתפסת כיחידה אחת עם המושב. החלופה השנייה גורסת שהחברה היא ישות משפטית נפרדת מהמושב, ויש לבחון אם דמי השכירות שנגבו ממנה היו נגבים גם מצד אחר שאינו קשור.

בית המשפט בחר בחלופה הראשונה. מכאן עולה שאפשר לבצע מעין הרמת מסך, ולייחס את תוצאות חברת הבת לחברת האם. הייחוס אינו מבוצע על ידי הרמת מסך בפועל, אלא על ידי ייחוס הרווח הנקי של חברת הבת על ידי העברתו לחברת האם. הרווח של חברת הבת נבע מיגיעה של חברת האם, ולכן תשלם חברת הבת לחברת האם בעבור יגיעתה.

תשלום זה יכול להתבצע על ידי רישום הרווח הנקי של חברת הבת כהכנסה בידי חברת האם, אולם במקרה שבו נוצר הפסד בחברת הבת, כיצד אפשר לייחס אותו לחברת האם? כיצד הרמת מסך ההתאגדות של החברה מבוצעת בפועל?

איחוד דוחות כאשר החברות הבנות מפסידות

הצגנו כיצד אפשר להעביר רווחים מחברות בנות לחברות האם. העברת הרווחים יכולה להתבצע ב"פועל" על ידי דמי ניהול וכדומה, ויכולה להתבצע ב"כוח" על ידי ייחוס הרווחים. כעת נציג עמדה הגורסת כי השקעה בחברות בנות כמוה כהשקעה בהלוואה על ידי מי שעוסק בהלוואות.

נדגיש כי כאשר חברת בת מצויה בהפסדים, "מישהו" מממן את ההפסדים האלו. אותו "מישהו" הוא כנראה חברת האם. חברת האם רצתה להשקיע בפרויקט ולבצע אותו בעצמה. בסופו של דבר נאלצה לבצע את הפרויקט באמצעות חברת הבת, אולם חברת האם עומדת מאחורי הפרויקט. חברת האם אינה רואה במימון חברת הבת השקעה בהון מניות, אלא השקעה במלאי.

בעניין חברת רחובות הירוקה בע"מ (ע"ב 1113/04) לוותה חברה כספים מבנק "טפחות" והלוותה את הכספים לחברה קשורה. החברה המלווה הייתה זכאית לרכוש נכסים בבניין שיוקם בגין הלוואה זו. במשך השנים רשמה החברה הפרשה לירידת ערך ההלוואה, לאחר שהגיעה למסקנה שלא תוחזר לה כל יתרת ההלוואה. ההפרשה הוכרה כהוצאה פירותית ולא כהוצאה הונית.

החידוש במקרה זה הוא בהכרה בהפרשה כהוצאה פירותית, שהרי לא מדובר במוסד כספי שעסקו מתן הלוואות ובכל זאת התירו את ההפרשה כהוצאה פירותית. בסופו של דבר, ההלוואה נחשבה להשקעה פירותית בגלל מעורבותה הרבה של החברה, דהיינו גם במקרה זה הפכו את החברה הקשורה לשקופה. אפשר ללמוד מכך כי במקרה שבו חברת אם אקטיבית מלווה לחברת בת כספים שיממנו את הפסדיה, וכל קיומה של חברת הבת נובע משיקולים כלכליים של הבנק אשר דרש את הקמתה, אזי ההשקעה בחברת הבת תיחשב למעין השקעה פירותית (באותו עניין לא נפסל סיווג כמלאי במקרה מתאים). לפיכך שיערוך של חברת הבת ושחיקתה יקבלו ביטוי בחברת האם, וכמו כן יש מקום לייחס הפסד של חברת בת לחברת האם.

סיכום

במאמר זה הצגנו עמדה המסבירה מדוע יש לייחס רווחים והפסדים של חברות בנות (חברות פרויקט) לחברת האם, במקרה שבו חברת האם היא הדומיננטית בתפעול החברות הבנות. לעת עתה רשות המסים (מס הכנסה) טרם אישרה איחוד דוחות, אולם לדעתנו, לאור פסקי דין שיצאו לאחרונה אין מניעה להעלות רווח מחברות בנות לחברת האם, אפילו אם חברת האם תקזז הפסדים מול הרווחים שהועברו מהחברות הבנות.

גם במצב של הפסד של חברת בת יש לראות את ההשקעה (מימון ההפסד) על ידי חברת האם כהלוואה פירותית, ולשערך או לשחוק את ההשקעה בהתאם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.