ניכוי מס וועד עובדים ממשכורת העובד - חוקי

ע"ע 180/09 הוועד הארצי למורי רשת עמל ואח' נגד רחל אוסטר ואח'. בבית הדין הארצי לעבודה, ע"י כבוד הנשיא סטיב אדלר, ניתן ביום 15.11.2010. תקציר מאת: עו"ד דנה להב
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

---------

משך שנים נוכה מס ועד ממשכורתה של רחל אוסטר (להלן: "העובדת").

כאשר סכסוך אישי בין העובדת לבין אתי סיריוס, יו"ר הוועד המקומי, התרחב לסכסוך בעניין הבחירות לוועד המקומי, פנתה העובדת לבית הדין האזורי כדי לקבל פסק דין הצהרתי שניכוי מס הוועד משכרה נעשה שלא כדין.

העובדת טענה, שהניכוי הוא בניגוד לסעיף 25(א)(3) לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958 (להלן: "חוק הגנת השכר"). בית הדין האזורי קיבל את התביעה, וקבע כי ניכוי המס אינו כדין.

פסיקת בית הדין האזורי

-----------------------------

לאורך שנים, התקיים קשר הדוק בין הוועד הארצי של מורי הוועד המקומי למורי עמל-רמלה (להלן: "הוועד המקומי") לבין הסתדרות המורים. אין חולק, כי מס הוועד שנוכה משכרה של העובדת נחלק בין הוועד הארצי לבין הוועד המקומי. שיעורים אלה נוכו משכרם של המורים בוועד המקומי עד לשנת 2006, בה התגלע סכסוך בין הוועד הארצי לבין הסתדרות המורים, אשר הביא לנתק. בשלב מסוים של הסכסוך, פנתה העובדת לוועד הארצי ולנציגי הסתדרות המורים, כדי לקבל מידע על הליך הבחירות לוועד המקומי והארצי, דו"חות כספיים של הוועדים והתקנונים שמכוחם הם פועלים. פניותיה הרבות של העובדת נענו באופן חלקי מאוד. אז פנתה העובדת לבית הדין האזורי בעתירות שעניינן השגה על תקינות פעילות הוועדים. בית הדין האזורי חייב את הוועדים למסור לעובדת את הפרוטוקולים של הבחירות ואת הדו"חות הכספיים, והצהיר, כי מס הוועד נוכה משכרה שלא כדין. מכאן הערעור שלפנינו.

הערעור

--------

הסוגיה הנוגעת לניכוי המס תיבחן תוך הבחנה בין שתי תקופות: התקופה הראשונה ? עד למועד בו העובדת ביקשה לקבל הסברים על מקור הזכאות לניכוי; והתקופה השנייה ? מהמועד בו העובדת ביקשה לקבל הסברים כאמור.

הוועד הארצי, הוועד המקומי ויו"ר הוועד המקומי (להלן: "הוועדים") טענו, כי פעלו מאז ומעולם בשיתוף פעולה מלא עם הסתדרות המורים, ולפיכך יש לראות בהם 'ועד עובדים' בתקופה הרלוונטית לתובענה, וכי העובדת הסכימה לניכוי דמי החבר בחתימתה על חוזה ההעסקה הכולל סעיף, כי תנאי עבודתה יוסדרו על פי חוקת העבודה של ההסתדרות. מאחר שידעה על הניכויים, נהנתה מפירותיהם ויכלה בכל עת להפסיקם. העובדת תמכה בהחלטת בית הדין האזורי והוסיפה, כי הוועדים פעלו באופן לא תקין, ולא הוכיחו מה מקור מעמדם וסמכותם כוועדי עובדים. משכך, ולאור חוק הגנת השכר, הקובע רשימה סגורה לניכויים מותרים משכר עבודה, לא נמצא מקור חוקי לניכויים שנעשו משכרה.

פסק הדין

---------

משפט העבודה הקיבוצי מושתת על הנחת היסוד, כי ראוי שהסדרת תנאי עבודתם של עובדים תהא באמצעות ארגון עובדים, תוך מגמה להגן על העובדים ולייעל הליכים של ניהול משא ומתן, תוך ייצוב יחסי העבודה. ארגון העובדים ואורגניו יונקים את מקור סמכותם מהתכליות לעיל, ופועלים כנציגיה של קבוצה מאורגנת, שלהם חובת נאמנות כלפי העובדים. יסוד מוסד של הדמוקרטיה ואחד מאדניה העיקריים הוא עקרון השקיפות. גם מבחינה זו, חייבים הארגון ואורגניו לנהוג בשקיפות ולהעביר לעובד המבקש זאת מידע על פעילות ארגונית, ובכללה פרוטוקולים של בחירות לוועדי עובדים. בפסיקה נקבע, כי על גופים דו-מהותיים חלות חובות המשפט המנהלי, וביניהם עקרון השקיפות. עקרונות אלה חלים, בשינויים ובהתאמות המתחייבות, גם על ארגון עובדים ועל אורגנים שלו. שהרי המידע השמור בידי ארגון העובדים או אורגניו הוא קניינו של ציבור העובדים הרלוונטי, וככזה צריכה להיות לעובדים גישה חופשית למידע. ראוי היה כי הגורמים הרלוונטיים ייענו לדרישתה של העובדת בהתייחס לפניותיה הראשונות, ולא היה מקום להביאה למצב בו נאלצה לפנות לערכאות. כמו כן, לא היה מקום לערער על פסיקתו של בית הדין האזורי, שבדין יסודה.

מטרתו של חוק הגנת השכר היא להעניק הגנה מקיפה לשכר עבודה, על מנת להבטיח כי השכר ישולם לעובד במועדו ובמלואו, פרט לניכויים מותרים.

סעיפים 25(א)(3) ו- 25(א)(3ב) לחוק הגנת השכר יוצרים איזון בין הזכות האישית הקוגנטית להגנת השכר, לבין האינטרס בקיומה של העבודה המאורגנת, הניזונה תקציבית מניכוי דמי חבר או דמי טיפול לארגון היציג, ומניכוי המס לוועד העובדים. ועד עובדים מקומי הינו נציגות של עובדים מכוח עבודתם במקום עבודה מסוים, המייצגת את כלל העובדים המועסקים באותו מקום עבודה. תקינות מעמדם של ועדי עובדים במפעל מאורגן נקבעת על פי הוראות חוקה או תקנון של ארגון העובדים הרלוונטי. הלגיטימיות של ניכוי מס הוועד תלויה במקור נורמטיבי לניכוי וקיומו של ועד עובדים מוכר ופעיל במפעל. על מנת שניכוי למס ועד יהיה תקין, נדרש קיומו של בסיס לגביית התשלום, וראוי שאותו בסיס יהיה בכתב באמצעות הסכם, הסדר, הסכמה או תקנון של הוועד, המאושר על ידי הארגון היציג.

תקנון הסתדרות המורים קובע, כי הארגון רשאי לגבות מסים, מכוחו מוקמים ועדי העובדים וכן נקבע בו מתחם סמכויותיהם.

במשפט העבודה הקיבוצי ובמפעל בו קיימת הגנה קיבוצית, אין ועד עובדים ארצי או מקומי גופים משפטיים העומדים בפני עצמם, אלא אורגנים של הארגון היציג, שהוא במקרה זה, הסתדרות המורים. על כן, הוכחת מעמד הוועדים והוכחת תקינות הניכוי צריכה להיעשות באמצעות מסמכים כגון תקנון, החלטות, פרוטוקולים ועוד. במקרה שלפנינו, היה ברור שהסתדרות המורים היא הארגון היציג הפועל כדין ברשת עמל. בה במידה, כאשר נתבקשה רשת עמל להעביר מס ועד לשני ועדי העובדים, הייתה הרשת רשאית להסתמך על החזקה, כי מעמד הוועדים הוא כאורגנים של ההסתדרות הכללית ושל הסתדרות המורים, וכי במסגרת זו הם פועלים. בתקופה שבה הייתה הרשת חלק מההסתדרות הכללית והסתדרות המורים הייתה חלק מההסתדרות הכללית, ובמהלכה חלה על המורים חוקת העבודה של ההסתדרות, היה בסיס משפטי לנכות משכרה של העובדת כחברת הארגון מסי ועד לוועדי העובדים. בתקופה שלאחר מכן, פעולת הניכוי הייתה על בסיס החזקה עליה הייתה הרשת רשאית להסתמך, כי הסתדרות המורים היא הארגון היציג, וכי הוועדים ממשיכים להיות אורגנים שלה בהתאם להוראות התקנון. כל הגורמים המעורבים ביחסי העבודה התייחסו לוועדים כאל אורגנים כדין, והעובדת כחברת הארגון לא חלקה על כך משך כל אותן שנים בהן נרשם ניכוי מס הוועד בתלושי השכר. הנוהג התקיים במקום העבודה משך שנים ארוכות וכובד על ידי הצדדים ליחסים הקיבוציים שפעלו על פיו. ההכרה בהם מצד הסתדרות המורים ופעילותם למען העובדים, היוו בסיס להצדקת ניכוי מס הוועד מהעובדת כחברת הארגון והעברתו לוועדים. לכך נוספו העדר התנגדות ואף הסכמה מצד המורים, ובכללם העובדת. העובדת הייתה מצויה ומעודכנת בתנאי העסקתם של מורי רשת עמל, לרבות התעדכנותה בשינויים בתנאי העסקה. משך שנים ארוכות, שילמה העובדת דמי חבר להסתדרות המורים ותשלום נוסף, שנוכה משכרה והופיע במפורש בתלוש השכר שלה. מאופן ציון הניכוי בתלוש, ברור שיעורו של הסכום, גובהו ומטרתו. מן האמור עולה, כי העובדת הסכימה לניכוי, קיבלה ייצוג והטבות מהוועדים, ורק בעקבות מריבה אישית בינה לבין יו"ר הוועד המקומי העלתה טענה בדבר ניכוי שלא כדין.

הסכמתו או אי-הסכמתו של חבר ארגון לניכוי מס ועד אינה רלוונטית ללגיטימיות הניכוי לפי סעיף 25(א)(3) לחוק הגנת השכר. חשיבות השגותיו של חבר אינה משליכה על עצם לגיטימיות הניכוי, אלא על כך שעל הארגון ואורגניו לבחון טענות בעניין מעמד הוועדים או דרך התנהלותם. דברים אלה נכונים במיוחד במקרה זה, שבו המדובר בוועד פעיל מאוד שהיה נוכח בשימועים, בהליכים בערכאות לקראת פיטורים וכו'. הוכחה שוועד לא פעל כדין אינה מובילה לסעד הכרוך בהחזרת ניכוי המס. פעולה לא תקינה של ועד עובדים צריכה לקבל מענה באמצעות גופים פנימיים של הארגון המטפלים בנושאים אלה, ולעתים אף בהדחתם של בעלי תפקיד בוועדים או באמצעים משפטיים אחרים. ראוי כי טעם המצדיק הצהרה כי הניכוי לא היה כדין, ייגזר מהוכחה פוזיטיבית וישירה, כי הגורם המכנה את עצמו "ועד" איננו ועד עובדים כמשמעו במשפט העבודה הקיבוצי קרי, על פי בדיקת מעמדו כזרוע של ארגון העובדים היציג. סוגיה כאמור יש לברר בהליך בו שותף ארגון העובדים הרלוונטי. תוצאת ההליך שלפנינו מתייחסת לנסיבות המקרה בו המדובר בחברת הארגון היציג וכאשר יש הוראה בתקנון המאפשרת ניכוי מס ועד. לא היה מקום להצהיר כי ניכוי מס הוועד לא היה כדין. לא היה בעצם הביקורת של העובדת על פעילות הוועדים, ואף לא בהשגותיה על דרך בחירתם, כדי להצדיק הפסקת ניכוי המס או הצהרה כי המס נוכה שלא כדין. ביקורת כזו צריכה הייתה למצוא את מקומה במסגרת הליך פנימי במנגנונים הפנימיים של הסתדרות המורים.

לפיכך קיבל בית הדין את הערעור בעניין ניכוי מסי הוועד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה; גם החיילים שחוזרים מהקרב משקיעים-מהמרים בשווקים; בינתיים כולם מרוויחים
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה

יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.

במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.