זקיפת שווי שימוש ברכב והכרה בהוצאות עסקיות ופרטיות

רו"ח סלי אילון

חברה משתמשת במערכת לניהול צי רכב של איתוראן לייחוס הוצאות רכב מעורבות - עסקיות ופרטיות. בכוונת החברה לזקוף כשווי שימוש לעובד את שיעור הנסיעות הפרטיות לעומת סך הנסיעות ולכפול בהוצאות הרכב בפועל
עו"ד לילך דניאל |

שאלה:

-------------------

חברה משתמשת במערכת לניהול צי רכב של איתוראן לייחוס הוצאות רכב מעורבות - עסקיות ופרטיות. בכוונת החברה לזקוף כשווי שימוש לעובד את שיעור הנסיעות הפרטיות לעומת סך הנסיעות ולכפול בהוצאות הרכב בפועל.

השאלות:

1. האם השיטה מקובלת על רשויות המס?

2. מהו דין הנסיעות אל העבודה וממנה (פרטי/עסקי), המופיעות בדוח המתקבל מדי חודש בחודשו?

תשובה:

---------------------

רקע - שווי שימוש ברכב:

השימוש ברכב מהווה הוצאה מעורבת, עסקית ופרטית. סעיף 32(2) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") קובע כי הוצאה מעורבת לא תותר בניכוי כלל, אולם בפסיקה נקבע לא אחת כי במקום שבו ניתן להפריד בין החלק הפרטי לחלק העסקי, כמו במקרה של מונה חשמל המותקן בכניסה למשרד ומאפשר את חלוקת חשבון החשמל המשותף למשרד ולבית, החלק העסקי יותר בניכוי (פס"ד שתדלן, פס"ד בן עזר ובניו).

עם זאת, ישנן כמה הוצאות מעורבות שבנוגע להן נקבע בתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות מסויימות), התשל"ב-1972 (להלן: "התקנות") ובתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) התשנ"ה-1995 (להלן: "תקנות ניכוי הוצאות רכב") כי חלקן יותר, אף על פי שמדובר בהוצאה מעורבת, ואף על פי שאי אפשר להפריד בין החלק העסקי לחלק הפרטי. בין הוצאות אלו נמצאות הוצאות כיבוד, טלפון וטלפון נייד, נסיעות לחו"ל וכמובן - הוצאות רכב. לפי עמדת רשות המסים, מרגע שנקבע בתקנות כיצד יש לפצל בין ההוצאה העסקית להוצאה הפרטית, יש לפצל את ההוצאה על פי האמור בתקנות, גם אם ניתן בבירור להראות כי על הפיצול להיעשות באופן שונה מהאמור בתקנות.

שווי הרכב הנזקף לעובד מגלם בתוכו את המרכיב הפרטי בהוצאות הרכב. זקיפת שווי בסכום שאינו הסכום הנכון גוררת מיסוי שאינו מס אמת. לעומת זאת, קביעה אחידה של הסכום שיש לזקוף לעובד כשווי שימוש מפשטת את גביית המס ומאפשרת מיסוי יעיל יותר.

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה בפסיקה ולפיה יש להעדיף את הדרך המביאה למס אמת. כך נקבע בפסק דין ע"א 1527/97 אינטרבילדינג חברה לבניין בע"מ כי לקבלן מותר לייחס הוצאות מימון באופן שונה מהאמור במפורש בפקודה, אם יוכל להוכיח שייחוס כזה מביא למס נכון יותר. עוד פסיקה המצביעה על מגמה זו היא פס"ד קלס, ע"א 900/01 רון ואסתר קלס נ' פ"ש ת"א וקיימים גם אחרים.

מנגד, בפסק דין פוליטי ע"א 8569/06 מנהל מיסוי מקרקעין נ' אלברט אברהם פוליטי שניתן בבית המשפט העליון נקבע כי השבח שנצמח אצל נישום יפוצל באופן ליניארי עד ליום התחילה ולאחריו, וזאת אף על פי שלא הייתה מחלוקת על כך שבפועל נצמח השבח ברובו לאחר יום התחילה. כלומר, בית המשפט העדיף את לשון החוק על פני חישוב אמיתי ומדויק.

השאלה מצביעה על התנגשות בין שני עקרונות:

עקרון מס האמת שקובע כי יש לשאוף למיסוי של הרווח האמיתי שנצמח לנישום. על פי עיקרון זה נפסק בפס"ד אינטרבילדינג כי יש להעדיף את אופן החישוב המדויק על פני האמור בפקודה, ועל פי עיקרון זה יש לבכר את העמסת שווי הרכב בשיטה המבוססת על האיתוראן.

מנגד קיים עקרון היעילות במערכת המס (פשטות המיסוי), שלפיו ניתן לחיות עם עיוות מיסויי כדי לפשט את אופן הפעלת מערכת גביית המס. לפי עיקרון זה נקבע בפס"ד פוליטי כי יש לפצל את השבח לפני יום התחילה ואחריו לפי האמור בחוק, גם אם ברור ששיטה זו תוביל למס שאינו מס אמת.

בפסק דין עיריית נהריה ע"מ 872/06 עיריית נהריה נ' פ"ש עכו קובע בית המשפט שהחזקה הקבועה בתקנות הרכב אינה יכולה להיחשב חזקה חלוטה, מתוך שהוא מנתח את הקשר שבין תקנות המותקנות על ידי הרשות המבצעת לבין החוק - שחוקקה הרשות המחוקקת. בכל אי התאמה ביניהם, קובע בית המשפט, יש להעדיף את שקבע המחוקק על פני מחוקק המשנה.

ובאופן מעשי:

לדעתי, לאור כל האמור לעיל, הכללים שנקבעו בתקנות מס הכנסה (שווי שימוש ברכב), התשמ"ז-1987 ובתקנות ניכוי הוצאות רכב מהווים חזקה שניתנת לסתירה. משום כך, כאשר ניתן להוכיח ייחוס מדויק (והדבר תלוי בכל מקרה ומקרה באופן ספציפי), ניתן וצריך לחשב את שווי הרכב (ואת ניכוי הוצאות הרכב) על בסיס שונה מהכתוב בתקנות שלעיל, באופן שיביא למס אמת.

ואולם יש לזכור שלשיטת רשות המסים יש לפעול בכל מקרה על פי האמור בתקנות, ולכן יש להיות מוכנים למקרה שבו רשות המסים לא תקבל את עמדת השואל ותיאלץ להגן עליה בבתי המשפט, עם כל העלויות הכרוכות בכך.

מכל מקום, מומלץ לפנות ולקבל חוות דעת תומכת בעניין זה לפני שמחשבים את שווי הרכב על בסיס האיתוראן.

בקשר לשאלה השנייה, הוצאות נסיעה מהבית לעבודה ובחזרה הן הוצאות פרטיות ואינן מותרות בניכוי. זוהי עמדת רשויות המס, וכך גם נקבע בפסיקה (פס"ד מאלק, פס"ד בורק). מנגד, יש גם קרן אור - הנישום מקבל 1/4 נקודת זיכוי.

המשיב - מומחה במיסוי חברות, מיסוי מקרקעין ומע"מ

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).