שעות כוננות, שבהן היו העובדים חופשיים לעשות כרצונם, לא תחשבנה כשעות בהן עמדו העובדים לרשות המעסיק

תע"א 1991-06, תע"א 1992-06, תע"א 1994-06 דורון עוזי ואח' נ' אמנור קיסריה שירותי אבטחה ומוקד בע"מ, מיום 23.11.2009. תקציר מאת עו"S עינב כהן
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

----------------

אמנור קיסריה שירותי אבטחה ומוקד בע"מ (להלן: "המעסיקה") היא חברה העוסקת במתן שירותי מוקד, אבטחה ושמירה. במסגרת פעילותה מעניקה החברה שירותי סיור ושמירה לבתי עסק הקשורים עמה בהסכמים.

דורון עוזי, יעקב היקרי ומשי ישיבייב (להלן: "העובדים") עבדו אצל המעסיקה כסיירים, כאשר תפקידם היה לנסוע ברחבי אזור הפעילות המוגדר שלהם ולפקח על האתרים המצויים באחריות המעסיקה.

לטענת העובדים, במקרה של "קריאה" (הודעה מהמוקד המאויש 24 שעות של המעסיקה), היה עליהם להגיע במהירות למקום ממנו הגיעה הקריאה, לבדוק האם בוצעה פריצה, לנסות לאתר את הפורצים ובמידת הצורך להשתלט עליהם ולהביאם למשטרה.

לטענת העובדים, על מנת לחסוך בהוצאות שכר, יצרה המעסיקה יציר כלאיים שנקרא על ידה "משמרות סטנד ביי" או "משמרות כוננות", שהן משמרות שבהן משמש הסייר בתפקידו כרגיל, אלא, שהוא רשאי לשהות בביתו בין קריאה לקריאה. הסייר אינו רשאי לצאת מאזור ביתו, עליו להישאר במדים, הוא מחויב להחזיק את מכשיר הקשר פתוח לקריאות, מחויב לשאת נשק וכן להענות לכל קריאה שתופנה אליו. העובדים טענו, כי אין כל הבדל בין משמרת "כוננות" למשמרת רגילה. יתרה מזאת, לאור העובדה שרוב האירועים (הקריאות) היו בשעות הלילה, לעיתים משמרת כוננות הייתה פעילה יותר ממשמרת רגילה בשעות היום. לטענתם, עבור משמרת כוננות שילמה להם המעסיקה שכר חלקי. המעסיקה קבעה באופן שרירותי "מכסת מינימום" של קריאות לילה, שרק אם הסייר עבר אותה תחשב לו המשמרת כמשמרת "רגילה". לטענתם, מכסת המינימום של קריאות לילה הייתה גבוהה מאוד. המעסיקה לא לקחה בחשבון בחישוביה את הזמן הרב שנדרש לכל קריאה ואת זמן הנסיעה אל מקום האירוע וממנו. לפיכך, יש לחייב את המעסיקה להשלים את שכרם במשמרות הכוננות לשכר מלא.

לטענת המעסיקה, במסגרת כוננות הסיור אין העובד מגיע כלל לעבודה אלא אם הייתה קריאה במוקד החברה ודווח על פריצה לבית עסק. העובד יכול לעשות ככל העולה על רוחו כל עוד הוא שוהה בגבולות הגיאוגרפיים של גזרת הכוננות וזמין במכשיר הקשר. עוד טענה, כי במהלך המשמרת הסיירים אינם לבושים במדים, למעט בשעת הקריאות בפועל, והסיירים ניצלו את משמרות הכוננות לעיסוקיהם הפרטיים, לרבות מנוחה, צפייה בטלוויזיה וכדומה. המעסיקה טענה, כי כמות הקריאות במהלך משמרת הלילה נמוכה עובדתית מכמות הקריאות ביום ומספר הקריאות המזכה בשכר של משמרת רגילה נקבע מראש על פי התוויה של מועצת פועלי זיכרון יעקב ולא בצורה שרירותית. לאור האמור, טענה המעסיקה, כי השכר הניתן בעבור משמרת כזו אינו זהה לשכר הניתן עבור משמרת סיור או משמרת רגילה.

פסק הדין

-------------------

בית הדין קיבל באופן חלקי את התביעות, אולם דחה את תביעת העובדים לקבלת שכר מלא עבור שעות כוננות. בית הדין פסק, כי מאחר ומקור הזכות לתשלום עבור ביצוע כוננות הינו הסכמי, הצדדים רשאים לקבוע את תנאי הזכאות לה ואת היקפה בהסכם. מהראיות עולה, כי הוסכם במפורש, שהעובדים לא יהיו זכאים לשכר מלא עבור כוננויות.

עולה השאלה, האם ההסדר החוזי שבין המעסיקה והעובדים לעניין כוננות גורע מזכויות להן זכאים העובדים מכוח משפט העבודה המגן. לפיכך, יש לבחון האם מדובר בשעות בהן עמדו העובדים לרשות העבודה, שכן רובה של הפסיקה מתייחסת למקרים בהם נדרשו העובדים לשהות פיזית במקום העבודה, אך בחלק מהזמן היו חופשיים לעשות כרצונם ואף יכלו לישון.

בעניינינו מדובר בעובדים אשר במהלך הכוננות לא נדרשו לשהות במקום העבודה, אך היה עליהם להיות דרוכים ומוכנים במקרה של קריאה, אז נדרשו להגיע במהירות האפשרית ובמדים למקום האירוע. העובדים ניסו לטעון, כי זמן התגובה שנדרש מהם חייב אותם להישאר בסמוך לגזרה ואולם, בית הדין לא השתכנע שנדרש מהם זמן תגובה כזה המאלצם להישאר לישון ברכב. לפיכך נקבע, כי על אף שהעובדים נדרשו להגיע לכל קריאה במהירות האפשרית, עדיין היו חופשיים לעשות כרצונם בין קריאה לקריאה ויכלו לשהות בביתם. לאור ההלכה הקובעת, כי "שעות כוננות" בהן עובד פנוי "לעשות לעצמו" לא יחשבו שעות עבודה, יש להפריד בין השעות בהן נקראו העובדים לעבודה בפועל ("הקריאות") ובין הזמן בו לא עבדו בפועל אף שהיו דרוכים ונכונים לענות לקריאות. לפיכך נקבע, כי העובדים עבדו בפועל כ- 5 שעות עבודה בממוצע במשמרת כוננות. עבור שעות אלו הם זכאים לתשלום מלא.

לפיכך נדחתה תביעת העובדים לקבלת תשלום שכר מלא עבור שעות כוננות.

(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.