S&P הותירה את הדירוג למבטחות האג"ח והטיסה את וול סטריט: טבע הוסיפה 1.4% סמוך לרמת השיא

מבטחת האג"ח MBIA ירדה מהכוונת של S&P ותישאר עם הדירוג הנוכחי שלה
שהם לוי |

המניות האמריקניות סגרו את יום המסחר הראשון לשבוע זה בעליות שערים חדות. סוכנות הדירוג S&P החליטה לבסוף להותיר את הדירוג של מבטחת האג"ח, MBIA על AAA, ולהוריד אותה מרשימת המעקב. בעוד בינתיים החליטה גם להותיר את הדירוג של Ambac על AAA גם כן, אולם לא הורידה אותה מרשימת המעקב. מהלך אשר התקבל בקרב המשקיעים באהדה רבה והביא את הדאו לזנק ביותר מ-200 נקודות, מחזה די נדיר בשנה הנוכחית.

עוד עמדו ברקע למסחר עמד, סקר חדש בין כלכלנים בכירים ברחבי ארה"ב, המעיד על גידול בציפיות למיתון השנה בארה"ב. כמו כן פורסם היום נתון מאקרו בודד - מכירות הבתים הקיימים לחודש ינואר, הצביע על קצב שנתי של 4.89 מיליון בתים, גבוה מתחזית האנליסטים.

יום שישי האחרון נסגר בוול סטריט בעליות שערים שנקבעו בחצי שעת המסחר האחרונה, כאשר ידיעות ראשוניות על התוכנית שנועדה להציל את מבטחות האג"ח הגיעו אל השוק.

קבוצה של שמונה בנקים גדולים שהינם עמיתים גדולים של קבוצת אמבאק פיננשל (Ambac Financial) עשויה לממן מחדש את מבטחת אגרות החוב, זאת על-מנת לעזור לה להציל את דרוג ה-AAA, כך עולה מפרסומים בתקשורת האמריקנית ביום שישי האחרון, המצטטים אדם הצופה, כי התוכנית תפורסם ביום שני או שלישי.

מסקר חדש של 47 כלכלנים בכירים שנערך ע"י האיגוד הלאומי לכלכלה ניהולית (NABE) נובע, כי 45% מהכלכלנים צופים מיתון עוד השנה, זאת לעומת 25% בחודש נובמבר האחרון. הסקר בדק, מה חושבים הכלכלנים על הצמיחה,, ריבית ה'פד', שיעור האבטלה ואפילו מחיר הנפט.

מדד הנאסד"ק סגר בעלייה של 1.05% לרמה של 2,327 נקודות. מדד הדאו ג'ונס סגר בעלייה של 1.53% לרמה של 12,570 נקודות.

מאקרו

נתון מאקרו יחיד פורסם היום - מכירות הבתים יד שנייה; הצביעו על ירידה של 0.4% בהשוואה לחודש שעבר והגיעו לקצב שנתי של 4.89 מיליון יחידות, שהיה גבוה מציפיות האנליסטים - ירידה לקצב שנתי של 4.8 מיליון בתים.

אמריקניות במרכז

מניות הפיננסים מסרבות לרדת מהכותרות גם היום, סיטיגרופ, הבנק הגדול בארה"ב על פי שווי הנכסים, כנראה ירשום הפסד רבעוני בשל מחיקות הנובעות מהלוואות סאב-פריים, והלוואות אחרות בדירוג נמוך, אמרה היום האנליסטית הבכירה מרדיט וויטני מאופנהיימר. הבנק ירשום הפסד של 1.6 מיליארד דולר, או 28 סנט למניה.

הקמעונאית לבתים השניה בגודלה בעולם, Lowe's Cos, הודיעה כי הרווח ברבעון הרביעי של 2007, נפל בעקבות משבר הדיור, כמו כן האט מספר פרוייקטים מהותיים שלה. החברה צופה רווחים לשנה כולה שלא עומדים בקנה אחד עם האנליסטים. הצהרות אלה שולחות את המניה מטה עם פתיחת המסחר בבורסת ניו יורק.

מניית Ambac Financial (סימול: ABK), ענקית ביטוחי האג"ח האמריקנית, ממשיכה לרכז עניים רב על רקע התוכנית להזרים הון לחברה, במטרה למנוע הורדות דירוג של חברות במשק.

מניות מאסטרכארד (סימול: MA) ואמריקן אקספרס (סימול: AXP) נסחרות היום ברקע להנפקת המתחרה ויזה. האחרונה הודיעה היום, כי היא מצפה לגייס כמעט 19 מיליארד דולר בהצעת מניות פומבית, אשר בקלות תהפוך להיות ההנפקה הגדולה ביותר שאי-פעם נעשתה בוול סטריט.

ישראליות במרכז

מניית סלקום גם זורמת היום עם הזרים. החברה קיבלה רוח גבית מבית ההשקעות גולדמן זאקס, אשר מעלה את ההמלצה למניית החברה ל"קנייה" מ"נייטרלי", תוך שהוא מעלה גם את מחיר היעד ל-36 דולר למניה מ-30 דולר למניה.

מניית טבע נסחרת היום ברקע לדיווח חיובי מבחינתה. בתי המשפט בהןלנד וצרפת דיווחו היום כי פג תוקף הפטנט על תרופת הפוסמקס (Fosamax) של חברת מרק ובכך פתחו את הדרך לגירסה הגנרית של טבע לתרופה זו.

ווקלטק תקשורת הנסחרת בנאסד"ק (סימול:VOCL) ספקית פתרונות ה-voice-over-IP לחברות תקשורת, הודיעה היום על נטילת חלק בתערוכת תקשורת שנערכת במקסיקו (Mexico EXPO COMM), שתערך במקסיקו סיטי בין התאריכים: 26-29 בפברואר.

חברת מלאנוקס (מלאנוקס חו"ל) טכנולוגיות (נאסד"ק סימול:MLNX) מובילה עולמית בייצור מוליכים למחצה הודיעה היום כי מאז ינואר, זמן שיחרורו של התקני ה-InfiniBand, היא זכתה לביקושים ערים מצג השותפים, כמו גם משתמשי-קצה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".