האתגר של המאה ה-21: פרויקט Better Place לרכבים חשמליים של שי אגסי
התפתחות נוספת בפרויקט הרכבים החשמליים שבהובלת שי אגסי והחברה לישראל. במסיבת עיתונאים שנערכה בניו יורק הכריז אגסי, לשעבר חבר בכיר בהנהלת SAP, על הקמת פרויקט "Better Place" ", גוף שמתמקד באחד האתגרים הגדולים ביותר של המאה ה-21 – פיתוח פתרון אקולוגי וסביבתי שנועד להפוך את מערכות התחבורה למערכות המבוססות על חשמל ולא על דלק.
בניגוד להצהרות הראשונות על הפרויקט בהם לא נמסרו פרטים על האסטרטגיה והמודל העסקי, הפעם חשף אגסי, כי החברה תפרוס את התשתית האזורית והעולמית התומכת בכלי רכב חשמליים מדינה אחר מדינה. פרויקט "Better Place" יקים רשת נרחבת של נקודות טעינה חשמליות בחניונים קיימים ותחנות להחלפת סוללות באמצעות הטמעת מערכות תוכנה. מאפיינים אלו יספקו ללקוחות את האנרגיה הדרושה להם כדי שהמכוניות שלהם יישארו טעונות על הכביש והם לא יאלצו לחכות לקבלת חשמל בשום שלב. רשת קווי החשמל החדשה מציגה פתרון פרקטי כדי להתגבר על כל מכשול לקראת נסיעה בכלי רכב חשמליים.
"הכלכלה הגלובאלית שלנו זקוקה באופן דחוף לאמץ גישה אקולוגית וסביבתית לשימוש באנרגיה ובתחבורה. עלינו להגדיר כיצד לשלב בין צרכנים, בין הטכנולוגיה הקיימת, ובין כל המערכת האקולוגית התחבורתית כדי לכונן את התשתית של הדור הבא. תשתית המספקת אנרגיה לנהגים ואיננה תלויה בדלקים נוזליים" אמר אגסי. "הגענו לרגע היסטורי בו חשמל וסוללות מספקים חלופה זולה יותר לצרכנים. הטכנולוגיה הקיימת, יחד עם המודל העסקי הנכון ותשתית תואמת יכולים לספק פתרון מיידי ולהקטין באופן משמעותי פליטת פחמן".
שי אגסי בן ה-39, יכהן כנשיא הגוף החדש, בעוד עידן עופר, יו"ר החברה לישראל, יכהן כיו"ר מועצת המנהלים. החברה גיבשה מסמך עקרונות בסיבוב המימון הראשון שלה בסך 200 מיליון דולר באמצעות השקעות מהחברה לישראל, ממורגן סטנלי, VantagePoint Venture Partners, וקבוצה של משקיעים פרטיים אותה מנהל מיכאל גרנוף. הקבוצה כוללת את ג'יימס וולפסון, אדגר ברונפן ואת Musea Ventures.
פרויקט "Better Place" נועד על מנת להתמודד עם זיהום האוויר הכבד שנגרם כיום כש-700 מיליון מכוניות נוסעות על כבישי העולם, והן פולטות מידי שנה 2.8 מיליארד טון של פחמן דו חמצני," אמר עידן עופר, יו"ר החברה לישראל. "הבעיה של צינור המפלט היוותה מאז ומעולם אתגר משמעותי בהתמודדות עם בעיית התחממות כדור הארץ, שעל האנושות לפתור. בהנהגתו של שי, הפרויקט הזה חייב להבטיח לעורר את ההזדמנות הכלכלית הגדולה ביותר בתולדות הקפיטליזם בגישת האוקיאנוס הכחול, לטובת ילדנו."
כאמור, בשלב הראשון פרויקט "Better Place" יתמקד בהקמת מערכת שתועתק, העושה שימוש ברשת קווי חשמל נטענים באמצעות חברות מקומיות במספר רב של מדינות. בנוסף, החברה תבטיח שותפויות עם רשתות של יצרני מכוניות, ספקי טכנולוגיה ומוסדות מימון בינלאומיים ומקומיים. כיום החברה מנהלת משא ומתן עם ממשלות שונות כדי להקים אתרים ניסיוניים, כאשר על פי התכנון פריסת התשתית החדשה תחל בראשית 2008.
מודל עסקי ועלויות
המודל העסקי לכלי הרכב החשמליים יהיה דומה למודל של מפעילי חברות הסלולר. כמו שמפעילי רשתות אלחוטיות פורסים רשת של תאים סלולריים כדי לספק כיסוי עבור טלפונים ניידים באזור מסוים, פרויקט Better Place יקים רשת של נקודות טעינה ותחנות להחלפת סוללות כדי לספק גישה לחשמל בכל מקום כדי להטעין כלי רכב חשמליים.
החברה תכונן שותפויות עסקיות עם יצרני מכוניות וסוללות, כך שלקוחות שיצטרפו לרשת יקבלו מכוניות מסובסדות הרבה יותר זולות וקלות לתפעול מאשר מכוניות מונעות הדלק שיש היום. הלקוחות עדיין יהיו בעלי המכוניות שלהם ויוכלו לבחור מבין מגוון עשיר של מודלים.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.