מהפיכה בשוק קרנות הנאמנות: יסווגו לפי פרופיל
רשות ניירות ערך יוזמת מהלך שיחייב את קרנות הנאמנות לתייג את עצמן בהתאם לרמת חשיפתן להשקעה במניות ובמט"ח. מהלך זה יהפוך את שוק הקרנות הישראלי, הנחשב ממילא לשקוף ביותר, לשקוף עוד יותר. פרופיל החשיפה, כחלק מסיווג הקרנות שיכלול כותרות חדשות שיאפיינו את הקרנות ומידע נוסף, צפוי לשפר את השקיפות ולהפוך את הגילוי הנאות לאפקטיבי יותר.
במהלך השנים התגבשה בישראל מתכונת לפיה מדיניות ההשקעות של קרנות הנאמנות מנוסחת בעיקר במונחים של התחייבות להחזקת ניירות ערך מסוגים שונים כשיעור מהשווי הנקי של נכסי הקרן ("רוב נכסי הקרן יושקעו במניות", "בין 20% ל- 50% מנכסי הקרן יושקעו באגרות חוב צמודות מטבע חוץ" וכדומה).
מתכונת זו הביאה לסיווג קרנות הנאמנות לפי מאפייני ניירות הערך שמשקלם דומיננטי כשיעור מנכסי הקרן, כמשתמע ממדיניות ההשקעות. כל זמן שמנהלי הקרנות לא פעלו באופציות, חוזים עתידיים ומכירות בחסר נתנה מתכונת זו מענה מספק לסיווג הקרנות ולקביעת קריטריונים לשמן.
תחילת פעילותן של קרנות הנאמנות בישראל בנגזרים שינתה לחלוטין את כללי המשחק: בשל המינוף הגלום בנגזרים ניתן באמצעות השקעה באופציות בהיקף של אחוזים בודדים מנכסי הקרן להגיע לחשיפת מחיר היחידה של הקרן לשינויים בנכס הבסיס של האופציה, השקולה להשקעה ישירה בנכס הבסיס בעשרות (ולעיתים אף במאות) אחוזים מנכסי הקרן.
מובן כי במצב זה המידע אודות שווי האופציה כשיעור מנכסי הקרן אינו רלוונטי, שכן אין אופציית רכש (Call) כאופציית מכר (Put) ואין אופציה שנרכשת עבור הקרן (Long) כאופציה הנוצרת עבור הקרן (Short). קושי נוסף מתעורר כתוצאה מפעילות בחוזים עתידיים, פעילות שאין לה כל ביטוי בשווי נכסי הקרן ואשר המינוף הגלום בה גדול ביותר.
דוגמא מייצגת: קרן שמוגדרת כ"שקלית" (כי לפחות 90% מנכסיה מושקעים בשקלים), ותמהיל השקעותיה כולל בפועל 95% באפיקים שקליים ו-5% באופציות "מחוץ לכסף" על מדד ת"א 25, מחיריה עשויים להתנהג בתקופות מסוימות כמחירי קרן מנייתית לכל דבר. הסיכון הנובע מפעילות זו אינו בא לידי ביטוי, משום שבמצב הקיים שם הקרן או סיווגה בפרסומים שונים ("שקלית", "אגחית", "מנייתית", "מטחית" וכדומה) ואומדן הסיכון הנגזר מכך נקבעים בלעדית בהסתמך על סוגי ניירות הערך שמשקלם דומיננטי כשיעור מנכסי הקרן.
במסגרת רפורמה מקיפה בתחום סיווג קרנות הנאמנות בישראל שמובילה הרשות היא החליטה לסלול דרך שתאפשר בצורה פשוטה לשים כל קרן על מרחב החשיפה להשפעות נכסים שונים כתוצאה מפעילות בנגזרים. צעד ראשון בהקשר זה כבר נעשה לפני מספר חודשים בהגדרת סוג הקרן לצורך קביעת גובה עמלת ההפצה. ההגדרה שנבחרה מתייחסת למאפייני ההשקעות של הקרן "שקליות", "מנייתיות" ו"אחרות", תוך שימוש במונחי חשיפה למניות ולא במונחי שווי ההחזקה במניות.
הצעד הבא עומד להתרחש בהסדרת הפרסומים בכלי התקשורת אודות נתוני קרנות הנאמנות, וכן בדוחות מיידיים שיפורסמו במערכת המגנא לגבי סווג כל קרן.
כדי להגיע לאמת מידה פשוטה וידידותית בחרו ברשות לני"ע לתרגם את המידע אודות החשיפה לצמד תווים שיעביר את המידע כ-"פרופיל החשיפה של הקרן".
הכוונה היא להביא למצב בו הפרופיל יפשט את המידע על חשיפת הקרן להשפעת שינויים במחירי נכסים שונים, באופן דומה לאופן בו רצף התווים של דירוג אג"ח מפשט את המידע אודות סיכויי חדלות הפירעון של המנפיק (הידיעה שאג"ח המדורגות AAA בטוחות יותר מאג"ח המדורגות BBB הנה כבר נחלת הכלל).
ניתוח פעילות הקרנות מלמד כי קיימים שני גורמי השפעה/סוגי נכסים מרכזיים המשפיעים על תנודתיות הקרן - חשיפת הקרן למניות (כולל סחורות) וחשיפת הקרן למטבע חוץ. שני נכסי בסיס אלה גם נבדלים בסיכון הנהוג לייחס לכל אחד מהם (מניות, סחורות ודומיהם נחשבים למסוכנים יותר ממט"ח).
לפי יוזמת הרשות יידרש כל מנהל קרן להגדיר במסגרת מדיניות ההשקעות של הקרן שבניהולו את שיעור החשיפה המרבי לכל אחד משני סוגי נכסי הבסיס (מניות ומט"ח) לפי הסרגל הבא:
צירוף המידע על דרגת החשיפה המרבית לכל אחד מנכסי הבסיס יהיה באמצעות צירוף של שני תווים - מימין קוד דרגת החשיפה המרבית למט"ח ומשמאל קוד דרגת החשיפה המרבית למניות זה יהיה, למעשה, פרופיל החשיפה של הקרן -והוא יהיה חלק בלתי נפרד מהקריטריונים לסיווג הקרן.
מספר דוגמאות מייצגות (בהתבסס על טבלת הפרופילים):
1. קרן "שקלית" טהורה תסווג בפרופיל 00. קרן שקלית ש"תתבל" את השקעותיה בחשיפה מנייתית בשיעור כזה או אחר, תבודל ממנה באופן ברור ותהיה בעלת פרופיל 10 או 20, לפי העניין. קרן שהפרופיל שלה יהיה 30 ומעלה, לא תוכל להגדיר את עצמה כקרן שקלית, בשל ההשפעה המהותית של רכיב המניות.
2. פרופיל החשיפה גם יאפשר להבחין ולכמת במסגרת קטגוריית "קרנות האג"ח" את ההשפעות של "רעשים נוספים" ויאפשר לנתח את ביצועי הקרנות בהתחשב בסיכונים שמנהלן נטל, סיכונים המתבטאים במאפייני ההשקעות בפועל ובפרופיל החשיפה – קרן אג"ח מדינה צמודי מדד בעלת פרופיל 10 שונה מקרן בעלת פרופיל 20 (ללא חשיפה למט"ח וחשיפה למניות בשיעורים של עד 10% ועד 30% בהתאמה).
3. קרן החשופה ב- 100% למדד הניקיי 225 באמצעות החזקה במניות תהיה בעלת פרופיל חשיפה D4. קרן החשופה ב-100% למדד הניקיי 225 באמצעות פעילות בנגזרים תהיה בעלת פרופיל חשיפה A4. משמעות הדבר הנה שהקרן הראשונה מושפעת משינויים במדד הניקיי 225, אך גם משינויים בשער החליפין של מטבע הין, לעומת הקרן השניה המושפעת מהותית רק משינויים במדד הניקיי 225.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
