הבעיות בתחום ה-EV ממשיכות - טסלה מציעה מימון מוזל על הרכבים שלה
כתבנו כאן רבות על כך שבועמת הרכבים החשמליים התפוצצה. שיעורי החדירה האטו משמעותית בחודשים האחרונים כאשר הרוכשים מעדיפים לרכוש את הרכב הזול גם אם הוא מזהם יותר, וחברות ה-EV היחידות שעוד שורדות הן הסיניות שמקבלות סבסוד מהממשלה.
המצב העגום השוק הרכב החשמלי משתקף במצבה של מי שפעם הייתה המובילה בתחום, טסלה TESLA INC . אחרי שהורידה את מחירי הרכבים שלה כבר ב-20% בשנתיים האחרונות בשביל לנסות להרים את הביקושים החלשים בשוק, טסלה ממשיכה לצאת במהלכים ששואפים להביא ליותר מכירות אך פוגעים ברווחים שלה.
הטבות בשווי של עד 2,000 דולר לרכב
במהלך דומה לזה שביצעה בחודש מאי, טסלה מציעה עכשיו מימון בתנאים אטרקטיביים יותר על רכבי מודל 3 בארה"ב, בדומה למה שעשתה בחודש מאי עבור רכישות של דגם Y שעמדו בתנאים. התמריץ החדש כנראה יתרום לנתוני המסירות של הרבעון השני, אך שוב מזכיר שמכירת רכבים המשיכה להיות אתגר עבור טסלה וכנראה גם עבור החברות האחרות גם בשנת 2024.
שיעורי הריבית החדשים עבור דגם 3 נעים כעת בין 1.99% לשנה ל-36 חודשים ל-4.99% לשנה ל-60 חודשים והם תקפים להזמנו שמבוצעות עד ה-16.6. לשם השוואה, הריביות הקודמות היו באזור של 6.5%.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי ההערכות המהלך צפוי לחסוך לצרכנים בין 1,200-2,000 דולר על דגם 3. כאמור, המהלך עשוי לתת דחיפה למכירות אבל הוא יפגע ברווחיות, אך עם זאת וול סטריט צופה שהרווח התפעולי של טסלה ברבעון השני יעמוד על כ-9.6%, עלייה מ-5.5% ברבעון הראשון. ועדיין, המשקיעים שרואים את טסלה ממשיכה להוריד מחירים בצורה כזו או אחרת כנראה יצטרכו להמשיך לחשוב לאן החברה הולכת.
מהלך חיובי עבור נתוני המסירות, פחות בשביל הרווחיות
"המהלך הזה חיובי עבור תחזיות המסירה שלנו שנמוכות מהקונצנזוס," כתב האנליסט רונאלד ג'וזיקוב מגוגנהיים. הוא צופה מסירות של 409,000 מכוניות ברבעון השני כאשר הקונצנזוס בוול סטריט הוא כ-450,000. לפני שנה, טסלה מסרה כ-466,000 מכוניות ברבעון השני. כל מספר נמוך מ-466,000 יהיה הירידה השנתית השנייה ברציפות של טסלה כאשר היא מסרה כ-387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9%.
בדרך כלל, כאשר יצרנית רכב מציעה ריבית נמוכה באופן יוצא דופן, החלק שסופג את הפגיעה הוא תחום ייצור החלקים. זרוע המימון של יצרנית הרכב לא מפסידה כסף על ההלוואה במחיר נמוך. חברת המימון צריכה ללוות כסף בריבית השוק ולהרוויח על תיק ההלוואות שלה.
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
המצב הכללי של תחום ה-EV לא נראה מבטיח
כל המהלכים האלה של טסלה הם רק תסמינים של המצב בשוק הרכבים החשמליים כולו - רוכשים רבים מייחסים יותר חשיבות לבעיות של פריסת רשת הטענה, זמן הטעינה וטווח הסוללה כשהם בוחנים רכב חשמלי כאפשרות ובסופו של דבר בוחרים ברכבים היברידיים כסוג של פתרון ביניים טוב יותר, ובכך למשל מחזקות חברות שהשקיעו יותר בתחום הזה כמו טויוטה. למרות שמכירות ה-EV בארה"ב ברבעון הראשון עלו ב-40% לעומת הרבעון המקביל, הן היו ללא שינוי לעומת הרבעון שלפני כן, "מה שמעיד על ירידה חדה בביקושים", כתב האנליסט טום נאריאן מפירמת RBC.
עם הכניסה ל-2024 ההערכות דיברו על צמיחה של 29% במכירות EV ברחבי העולם, אבל ההערכות האלה כבר ירדו ל-27%. בצפון אמריקה המכירות צפויות לצמוח ב-26.8% אבל שיעור החדירה שם שעומד על 12.5% הוא הנמוך ביותר מבין שלושת השווקים הגדולים - צפון אמריקה, אירופה וסין. בסין שיעור החדירה עומד על 40% כאשר 78% מסך המכוניות שנמכרות הן חשמליות, אבל רוב החברות הסיניות מסובסדות על ידי הממשלה.
בינתיים, המנייה של טסלה נסחרת לפי שווי של 568.3 מיליארד דולר כאשר מתחילת השנה המנייה שלה ירדה ב-28% וב-12 החודשים האחרונים ירדה ב-19.5%.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |

