פורד רכב
צילום: Istock

פורד עוצרת את בניית מפעל הסוללות החשמליות שלה ב-3.5 מיליארד דולר

המפעל אמור להשתמש בטכנולוגיה סינית בשביל לייצר סוללות לרכבים חשמליים. עצירת הבנייה מעוררת סימני שאלה אצל המשקיעים
רוי שיינמן | (4)

אחרי שהודיעה על הסכם עם איגוד העובדים הקנדי אמש, פורד חוזרת להעלות סימני שאלה אצל המשקיעים כשהיא מודיעה על הפסקת הבניה של מפעל הסוללות החשמליות שלה במישיגן, מפעל בשווי 3.5 מיליארד דולר.

פורד אמרה לגבי המפעל: "עדיין לא הגענו להחלטה סופית לגבי ההשקעה המתוכננת שם. יש מספר שיקולים ואנחנו רוצים להיות בטוחים בתחרותיות שלנו בעניין." מעניין לראות איך המשקיעים יגיבו לחדשות, זאת מכיוון שנושא הרכבים החשמליים הוא אחד הנושאים העיקריים כיום בסקטור הרכב - כולם הרי עוברים לתחום והשאלה מי החברות המסורתיות שיצליחו לבצע את הטרנספורמציה ומי יישארו מאחור. מניית פורד עלתה ב-1.2% אתמול, שני, אחרי ההודעה שלה על הגעה להסכם עם איגוד העובדים הקנדי שלה.

המפעל היה אמור להשתמש בסוללות ליתיום-פוספט שהן זולות יותר מהתרכובות האחרות המשמשות לייצור סוללות לרכבים חשמליים כיום. התרכובת מתחילה להיות בשימוש אצל יותר ויותר יצרנים שרוצים להוריד עלויות. ההפסקה של הבנייה אולי מגיעה מתוך ההבנה של פורד שלא תצטרך מספר סוללות גדול כמו שחשבה. שיעור הרכבים החשמליים בארה"ב עומד כיום על 7%. בעוד מספר המכירות של רכבים חשמליים עלה ב-50% מתחילת השנה. מספר המכירות של פורד (שלא מוכרת רכבים חשמליים כרגע) עלה ב-6% רק בחודש אוגוסט. הנתונים אולי מראים לפורד שהיא לא צריכה להשקיע ברכבים חשמליים משאבים גדולים כמו שחשבה - אם כי השאלה היא כמובן ההמשך, מה תעשה פורד כדי להישאר רלוונטית בעולם של רכבים חשמליים.

בטווח הקצר, הפסקת בבניית המפעל יכולה דווקא להיות חיובית. היא תחסוך מיליארדים בהוצאות של פורד אבל עדיין, פורד צריכה להישאר עם יד על הדופק ולראות שחברות הרכבים החשמליים כמו טסלה לא נוגסות בחלקים גדולים מדי מהשוק שלה. בעולם מדברים על מעבר למצב שבו יש רק מכוניות חשמליות בעוד כמה עשורים ופורד מן הסתם לא תרצה להישאר מאחור.

בנוסף, ההפסקה בבניית המפעל אולי גם קשורה לאיגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקני - ה-UAW. עובדי המפעל כנראה היו מיוצגים על ידי האיגוד וכנראה שכל עוד אין הסכם לסיום השביתה פורד מעדיפה לשים את המפעל החדש על אש קטנה, לפחות עד שתהיה התקדמות במשא ומתן עם האיגוד.

המהלך של פורד יכול להשפיע על השוק כולו. מצד אחד, המשקיעים אולי יצדדו בפורד ויקנו את המניה שלה מה שיאותת לשוק כולו שתחום הרכבים החשמליים אולי לא נמצא בעדיפות. מצד שני, המשקיעים יכולים גם למכור את מניית פורד וכך לאותת לתעשייה שמי שרוצה להישאר רלוונטית חייבת לאמץ את תחום הרכבים החשמליים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    העליה במחיר הבנזין תאיץ את המעבר למכוניות חשמל . (ל"ת)
    לילי 27/09/2023 16:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מתחילים לגלות את הפיקציה החשמלית (ל"ת)
    כ 27/09/2023 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה הפלא הודו בונה מפעל דומה (ל"ת)
    YL 26/09/2023 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמיל 26/09/2023 11:47
    הגב לתגובה זו
    כל הדירקטוריון יושב וחושב אם כדאי לפתוח מפעל נוסף
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולסג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולס

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אלף ש"ח

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל החלה בשיווק הג'ילי Starray EM-i עם הנעת פלאג אין הייבריד.

המחירים 170.0 אש"ח לדגם PRO ו - 176.0 אש"ח לדגם TECH

בכוונת היבואנית לייבא גם את הג'ילי EX2 החשמלית הקומפקטית, במהלך 2026

יואב פולס |

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל השיקה את הג'ילי Starray EM-i דגם הפלאג אין הייבריד החדש של היצרנית. אם משהו מצלצל לכם מוכר אתם לא טועים, כבר בתחילת נובמבר פרסמנו ממש כאן במדור אודות תחילת הייבוא של הרכב, עם הפרטים הטכניים שהיו ברשותנו.

הג'ילי Starray EM-i הוא קרוסאובר בסגמנט C-Suv העושה שימוש בפלטפורמה GEA של היצרנית, אותה פלטפורמה בה עושה שימוש גם הקרוסאובר החשמלי של היצרנית ה EX5. עד כדי כך הפלטפורמות זהות, שחלק מהתמונות של ה Starray EM-i שהגיעו מהיצרנית נשאו את השם EX5 EM-i.

ה Starray EM-i עושה שימוש בהנעת פלאג אין הייבריד מהדור החדש בה הנעת הרכב מבוצעת על ידי המנוע החשמלי, ומנוע הבנזין משמש לטעינת הסוללה ויכול גם לספק חשמל ישירות למנוע החשמלי.

המימדים של הג'ילי Starray EM-i מציבים בחלק העליון של הסגמנט בהיבט המימדים עם אורך כולל של 4.74 מטר, רוחב של 1.905 מטר, גובה של 1.685 מטר ובסיס גלגלים של 2.755 מטר, כאמור מהגדולים שבקטגוריית ה C-Suv.

ג'ילי Starray EM-i סביבת נהג. צילום יואב פולס