אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה הפסידה 300 מיליון דולר על ביטקוין בשנתיים האחרונות

טסלה מכרה בשנה האחרונה 75% מאחזקות הביטקוין שלה. בנוסף - החברה גם צופה גידול של מיליארד דולר בהוצאות כך שהיא תוציא כל שנה 7-9 מיליארד בשנתיים הבאות (2024-2025) כדי להגדיל את ייצור הסוללות; אתמול פורד הלכה בעקבות טסלה וגם היא מורידה מחירים
נתנאל אריאל | (3)

חברת הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC של אלון מאסק העבירה את הדיווח השנתי המלא לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) ובו מסתתרת שורה מעניינת: בשנתיים האחרונות טסלה רשמי הפסדים של 305 מיליון דולר על ההשקעות שלה במטבע הביטקוין. היא רשמה הפסד של 204 מיליון דולר בשנת 2022 ועוד הפסד של 101 מיליון דולר בשנת 2021, זאת לאחר שמכרה 75% מאחזקות הביטקוין שלה במהלך השנה האחרונה.

טסלה רכשה במהלך שנת 2021 מטבעות ביטקוין בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, אבל המעניין הוא שבשנת 2021 הביטקוין דווקא זינק לשיא כל הזמנים (כשהתקרב ל-70 אלף דולר למטבע), אחר כך הוא נפל בהמשך השנה וחזר לשיא בחודש נובמבר. לאחר מכן הוא החל ליפול ב-70% בשנה האחרונה. כלומר, אם טסלה 'הצליחה' להפסיד כסף בביטקוין בשנה שבה הוא מזנק לשמיים - המשמעות היא שהיא רכשה את המטבעות כאשר הביטקוין כבר היה גבוה ומכרה בנפילות, ובעצם לא ניהלה נכון את הסיכון.

בחברה מסתכלים על הדברים אחרת ואומרים ש"נכסים דיגיטליים נחשבים לנכסים בלתי מוחשיים לזמן בלתי מוגבל לפי כללי החשבונאות. בהתאם לכך, כל ירידה בשווי ההוגן שלהם מתחת לערכים בספרים שלנו בכל זמן לאחר רכישתם מחייבת אותנו להכיר בירידת ערך, אבל מנגד לא נוכל לבצע שיערוך כלפי מעלה כשהמחיר עולה בשוק, עד למכירה". לכן לדברי טסלה, החשבונאות היא הסיבה לכך שהשינויים בביטקוין "עשויים להשפיע לרעה על הרווחיות שלנו בתקופות שבהן מתרחשות ירידת ערך כזו, גם אם ערכי השוק הכוללים של נכסים אלה עולים".

טסלה גם מציינת דוגמה מוחשית: "בשנה שהסתיימה ב-31 בדצמבר 2022, רשמנו 204 מיליון דולר של הפסדי ירידת ערך שנבעו משינויים בערך הספרים של הביטקוין שלנו וגם רווחים של 64 מיליון דולר על המרות מסוימות של ביטקוין למטבע פיאט על ידינו". בשנת 2021 אגב, מציינת טסלה שהיא רשמה רווח של 128 מיליון דולר על מכירת מטבעות.

אז האם טסלה הפסידה או הרוויחה? מבחינתה מדובר ברווח, מבחינת החשבונאות הפסד. למעשה, אי אפשר באמת לדעת עד שטסלה תמכור את המטבעות בפועל. אם באותו זמן שווי המטבע יהיה גבוה מהמחיר בו טסלה רכשה אז היא תהיה ברווח, ואם היא תמכור במחיר נמוך יותר, היא תהיה בהפסד אמיתי ולא רק 'על הנייר'. אבל טסלה גם אומרת כאמור שהיא מכרה בשנה האחרונה 75% מהמטבעות כך שבשקלול הכולל היא אכן רושמת הפסד של 305 מיליון דולר על הביטקוין.

כמה מטבעות טסלה מחזיקה כעת? החברה דיווחה כי שווי הנכסים הדיגיטליים בספרים שלה עמד בסוף שנת 2022 על 184 מיליון דולר, לעומת 1.26 מיליארד דולר בסוף שנת 2021, כאשר במקביל היא מציינת ששווי השוק של המטבעות הללו עמד על 191 מיליון דולר ו-1.99 מיליארד דולר, בהתאמה.

במקביל, עדכנה טסלה שהוצאות ההון שלה (CAPEX) יגדלו בשנים 2024-2025 כך שכל שנה היא תוציא 7-9 מיליארד דולר (זאת לעומת תחזית קודמת של 6-8 מיליארד). הסיבה לגידול הצפויה בהוצאות היא לדברי החברה הרצון שלה להגדיל את ייצור הסוללה 4680 שלה שנמצאת בשימוש בכלי רכב חשמליים. לפני מספר ימים אמרה החברה שהיא רוצה להרחיב את המפעל של ה בנבאדה, ארה"ב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בחברה ציינו "אנו מצפים שההוצאות התפעוליות ביחס להכנסות יירדו ככל שנמשיך להגביר את היעילות התפעולית ואוטומציה של תהליכים. אנו מצפים שההוצאות התפעוליות ימשיכו לגדול בשנת 2023, כאשר אנו מרחיבים את הפעילות שלנו ברחבי העולם".

אתמול חברת פורד, החליטה ללכת בעקבות טסלה והודיעה על הורדת מחירים לשש גרסאות המוסטנג מאך-E שלה (Mustang Mach-E), כאשר מדובר על הורדת מחירים של 600 עד 6,000 דולר למכונית. הורדת המחיר הבולטת ביותר היא של דגם הפרימיום eAWD Standard כך שמחירו יעמוד על 54 אלף דולר, במקום 57.7 אלף דולר קודם לכן.

כזכור, לאחרונה טסלה הורידה את המחירים בכל העולם בין 6% ל-20%, וזאת מספר חודשים אחרי שנאלצה לעשות כן בסין. 

בשבוע שעברה דיווחה טסלה על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי, כאשר היא עקפה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה. טסלה הכניסה ברבעון הרביעי 24.32 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים ל-24.16 מיליארד דולר. החברה רשמה רווח מתואם של 1.19 דולר למניה, מעל הצפי ל-1.13 דולר למניה. עם זאת, תזרים המזומנים החופשי הסתכם ל-1.42 מיליארד דולר כשהצפי היה ל-3.13 מיליארד. טסלה ממשיכה לצפות צמיחה של 50% וכי היא תייצר 1.8 מיליון רכבים בשנה הקרובה, עליה של 28.5% לעומת 1.4 מיליון בשנת 2022 (להרחבה על הדוחות - לחצו כאן).

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    י.א 31/01/2023 20:54
    הגב לתגובה זו
    לקרוא לאילון מאסק טיפש...ללא מילים
  • 2.
    גאון הדור 31/01/2023 18:31
    הגב לתגובה זו
    חחח אלון מאסק הפסיד במטבע ארטילאי. אויר נטו קרן הצבי למעריצים.
  • 1.
    בדיחה 31/01/2023 17:34
    הגב לתגובה זו
    אותו אחד שהוציא 44 מיליארד דולר על משהו שפג תוקפו
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?