טסלה הפסידה 300 מיליון דולר על ביטקוין בשנתיים האחרונות
חברת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC של אלון מאסק העבירה את הדיווח השנתי המלא לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) ובו מסתתרת שורה מעניינת: בשנתיים האחרונות טסלה רשמי הפסדים של 305 מיליון דולר על ההשקעות שלה במטבע הביטקוין. היא רשמה הפסד של 204 מיליון דולר בשנת 2022 ועוד הפסד של 101 מיליון דולר בשנת 2021, זאת לאחר שמכרה 75% מאחזקות הביטקוין שלה במהלך השנה האחרונה.
טסלה רכשה במהלך שנת 2021 מטבעות ביטקוין בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, אבל המעניין הוא שבשנת 2021 הביטקוין דווקא זינק לשיא כל הזמנים (כשהתקרב ל-70 אלף דולר למטבע), אחר כך הוא נפל בהמשך השנה וחזר לשיא בחודש נובמבר. לאחר מכן הוא החל ליפול ב-70% בשנה האחרונה. כלומר, אם טסלה 'הצליחה' להפסיד כסף בביטקוין בשנה שבה הוא מזנק לשמיים - המשמעות היא שהיא רכשה את המטבעות כאשר הביטקוין כבר היה גבוה ומכרה בנפילות, ובעצם לא ניהלה נכון את הסיכון.
בחברה מסתכלים על הדברים אחרת ואומרים ש"נכסים דיגיטליים נחשבים לנכסים בלתי מוחשיים לזמן בלתי מוגבל לפי כללי החשבונאות. בהתאם לכך, כל ירידה בשווי ההוגן שלהם מתחת לערכים בספרים שלנו בכל זמן לאחר רכישתם מחייבת אותנו להכיר בירידת ערך, אבל מנגד לא נוכל לבצע שיערוך כלפי מעלה כשהמחיר עולה בשוק, עד למכירה". לכן לדברי טסלה, החשבונאות היא הסיבה לכך שהשינויים בביטקוין "עשויים להשפיע לרעה על הרווחיות שלנו בתקופות שבהן מתרחשות ירידת ערך כזו, גם אם ערכי השוק הכוללים של נכסים אלה עולים".
טסלה גם מציינת דוגמה מוחשית: "בשנה שהסתיימה ב-31 בדצמבר 2022, רשמנו 204 מיליון דולר של הפסדי ירידת ערך שנבעו משינויים בערך הספרים של הביטקוין שלנו וגם רווחים של 64 מיליון דולר על המרות מסוימות של ביטקוין למטבע פיאט על ידינו". בשנת 2021 אגב, מציינת טסלה שהיא רשמה רווח של 128 מיליון דולר על מכירת מטבעות.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז האם טסלה הפסידה או הרוויחה? מבחינתה מדובר ברווח, מבחינת החשבונאות הפסד. למעשה, אי אפשר באמת לדעת עד שטסלה תמכור את המטבעות בפועל. אם באותו זמן שווי המטבע יהיה גבוה מהמחיר בו טסלה רכשה אז היא תהיה ברווח, ואם היא תמכור במחיר נמוך יותר, היא תהיה בהפסד אמיתי ולא רק 'על הנייר'. אבל טסלה גם אומרת כאמור שהיא מכרה בשנה האחרונה 75% מהמטבעות כך שבשקלול הכולל היא אכן רושמת הפסד של 305 מיליון דולר על הביטקוין.
כמה מטבעות טסלה מחזיקה כעת? החברה דיווחה כי שווי הנכסים הדיגיטליים בספרים שלה עמד בסוף שנת 2022 על 184 מיליון דולר, לעומת 1.26 מיליארד דולר בסוף שנת 2021, כאשר במקביל היא מציינת ששווי השוק של המטבעות הללו עמד על 191 מיליון דולר ו-1.99 מיליארד דולר, בהתאמה.
במקביל, עדכנה טסלה שהוצאות ההון שלה (CAPEX) יגדלו בשנים 2024-2025 כך שכל שנה היא תוציא 7-9 מיליארד דולר (זאת לעומת תחזית קודמת של 6-8 מיליארד). הסיבה לגידול הצפויה בהוצאות היא לדברי החברה הרצון שלה להגדיל את ייצור הסוללה 4680 שלה שנמצאת בשימוש בכלי רכב חשמליים. לפני מספר ימים אמרה החברה שהיא רוצה להרחיב את המפעל של ה בנבאדה, ארה"ב.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
בחברה ציינו "אנו מצפים שההוצאות התפעוליות ביחס להכנסות יירדו ככל שנמשיך להגביר את היעילות התפעולית ואוטומציה של תהליכים. אנו מצפים שההוצאות התפעוליות ימשיכו לגדול בשנת 2023, כאשר אנו מרחיבים את הפעילות שלנו ברחבי העולם".
אתמול חברת פורד, החליטה ללכת בעקבות טסלה והודיעה על הורדת מחירים לשש גרסאות המוסטנג מאך-E שלה (Mustang Mach-E), כאשר מדובר על הורדת מחירים של 600 עד 6,000 דולר למכונית. הורדת המחיר הבולטת ביותר היא של דגם הפרימיום eAWD Standard כך שמחירו יעמוד על 54 אלף דולר, במקום 57.7 אלף דולר קודם לכן.
כזכור, לאחרונה טסלה הורידה את המחירים בכל העולם בין 6% ל-20%, וזאת מספר חודשים אחרי שנאלצה לעשות כן בסין.
בשבוע שעברה דיווחה טסלה על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי, כאשר היא עקפה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה. טסלה הכניסה ברבעון הרביעי 24.32 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים ל-24.16 מיליארד דולר. החברה רשמה רווח מתואם של 1.19 דולר למניה, מעל הצפי ל-1.13 דולר למניה. עם זאת, תזרים המזומנים החופשי הסתכם ל-1.42 מיליארד דולר כשהצפי היה ל-3.13 מיליארד. טסלה ממשיכה לצפות צמיחה של 50% וכי היא תייצר 1.8 מיליון רכבים בשנה הקרובה, עליה של 28.5% לעומת 1.4 מיליון בשנת 2022 (להרחבה על הדוחות - לחצו כאן).
- 3.י.א 31/01/2023 20:54הגב לתגובה זולקרוא לאילון מאסק טיפש...ללא מילים
- 2.גאון הדור 31/01/2023 18:31הגב לתגובה זוחחח אלון מאסק הפסיד במטבע ארטילאי. אויר נטו קרן הצבי למעריצים.
- 1.בדיחה 31/01/2023 17:34הגב לתגובה זואותו אחד שהוציא 44 מיליארד דולר על משהו שפג תוקפו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
