מריו דראגי
צילום: AFP

הסיבה להתהפכות עקומת האג"ח האמריקנית בשבוע שעבר

שוק האג"ח האמריקני עמד במוקד במהלך השבוע הקודם, בעיקר בגלל התהפכות עקומת האג"ח, תופעה שהתרחשה לפני כל המשברים האחרונים. נתוני הרכישות של הבנק המרכזי באירופה חושפים הסבר פשוט לתופעה. הריביות צפויות לזנק?
עמית נעם טל | (3)

בשבוע שעבר התהפכה עקומת האג"ח האמריקני לראשונה מאז 2007-2008, כאשר התשואות לתקופה של שנתיים ו-3 שנים עלו מעל התשואה ל-5 שנים. מלבד 1994, השתטחות והתהפכות של עקומת האג"ח הייתה אינדקטור אמין לחיזוי משברים כלכליים בארה"ב. לנוכח כך, המהלך שהתבצע יצר לא מעט חששות בשוק.

על פי גוגל טרנד, החיפוש אחר "inverted yield cruve" שבר שיאים בשבוע האחרון

 

 

אך האם החששות היו מוצדקים?

במקור, שיפועו של העקום ומידת תלילותו מעידים על ציפיות המשקיעים באשר לצמיחה, לריבית המוניטארית ולאינפלציה. כאשר עקום התשואות עולה בהתאם להתארכות משך הזמן, ניתן לומר כי המשקיעים צופים צמיחה במשק ותוואי של ריבית עולה בהמשך הדרך. כאשר העקום משתטח או מתהפך הדבר מרמז כי המשקיעים מצפים לחולשה כלכלית, שתחייב את הבנק לסיים את מתווה הריבית העולה.

 

בפועל, במהלך העשור האחרון הבנקים המרכזיים עיוותו לחלוטין את שוקי האג"ח במטרה להקל על תנאי האשראי בשוק. תשואות האג"חים מסביב לעולם מציגות בעיקר את התנועות שמבצעים הבנקים המרכזיים באותן מדינות. הגדיל לעשות הבנק המרכזי ביפן שב-2016 השיק תוכנית "שליטה על עקומת האג"ח" בכדי שהפער בין התשואות נשאר יציב. בתנאים כאלה. היכולת להסיק מסקנות לפי שוק האג"ח לא קיימת.

ומה קרה בשבוע שעבר?

נתוני הרכישות של הבנק המרכזי באירופה (ECB) שפורסמו אמש הציגו נתונים חריגים. הרכישות של הבנק בשוקי האג"ח הממשלתיים זינקו במפתיע מרמה של 3.4 מיליארד אירו לרמה של 11 מיליארד אירו, הרמה הגבוהה ביותר מאז מרץ האחרון. פעילות ה-ECB הביאה לצניחה של התשואות של רוב המדינות באירופה (ובפרט גרמניה/איטליה).

רכישות ה-ECB בשוק האג"ח הממשלתי והצפי להמשך: זינוק חד ולא מוסבר בשבוע שעבר

חשוב לציין כי  בעוד תשואות החוב האמריקניות לטווחים הקצרים מושפעות מהחלטות הפד', התשואות לטווחים הארוכים מושפעות גם מההחלטות של ה-ECB  ושל הבנק המרכזי ביפן. עידן הכסף הזול ע"י 2 הבנקים הנ"ל הביאו לבריחה של קרנות הפנסיה לחיפוש אחר תשואה, וחלק ניכר מאותם כספים הושקע באגרות החוב האמריקניות הארוכות. כאשר הריביות יורדות באירופה/יפן, שוק האג"ח האמריקני הוא הנהנה העיקרי.

נראה כי זה זמן טוב להיזכר (שוב) במודל של ג'פרי גונדלך, מנהל קרן DoubleLine Capital LP ומי שמכונה בשנים האחרונות "מלך האג"ח". המודל פורסם מוקדם יותר השנה ומצא קורלציה די מרשימה בין האג"ח גרמניה לאג"ח ארה"ב+השינוי הנומינלי בתמ"ג של ארה"ב.

 

 

המהלך של ה-ECB בשבוע שעבר היה מפתיע במיוחד, ואולי מדובר בשירת הברבור של תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי לקראת סיומה בסוף החודש הקרוב. מחר צפוי הבנק להתכנס בצהרים ולהודיע על צעדי הבנק לחודשים הקרובים. השיפוע של עקום התשואה האמריקני חוזר לעלות הערב שוב, וההחלטה של הבנק המרכזי מחר עשויה להביא לזינוק חד בריביות בכלל השווקים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נחיה ונראה 13/12/2018 09:43
    הגב לתגובה זו
    בארה"ב הפד רמז על התמתנות משמעותית בקצב עליית הריבית, ואם שם הרבית לא תעלה בהרבה, אז באירופה ששם האינפלציה אפס , והצמיחה על הפנים, הם יעלו את הריביות? מוזר מאד. ימים יגידו. בעוד מספר שבועות נהיה חכמים יותר.
  • 2.
    הגולש 13/12/2018 02:51
    הגב לתגובה זו
    מצפים לירידת ריבית שתבא לירידת תשואות אין חשיבות לזהות הקונים
  • 1.
    קבל אימוג'י מחייך (ל"ת)
    אבנר 12/12/2018 23:09
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: