הפד' "הרס" 31.8 מיליארד דולר בשבוע האחרון, ומה הצפי לחודש הקרוב?

ברקע לתנודתיות בשווקים, הפד' ממשיך בתהליך ההידוק המוניטרי. תשואות האג"חים של ארה"ב מזנקות הערב לשיא וצפויות לעמוד במוקד בשבועיים הקרובים
עמית נעם טל | (6)

ברקע לתנודתיות בשווקים, הפד' פרסם אמש בסיום המסחר את ההצהרה השבועית בנוגע למאזנו. ע"פ הדו"ח, הבנק "הרס" בשבוע האחרון (עד רביעי ערב) כ-31.8 מיליארד דולר מהשווקים, כאשר 23 מתוכם הגיעו בשוק האג"ח הממשלתי, והיתר בשוק האג"ח מגובה המשכנתאות בפדיון שהתבצע ביום חמישי הקודם. מאז החל הפד' התחיל בספטמבר, הבנק "הרס" כ-321 מיליארד דולר, וכעת מאזנו קרוב לרמה שהיה בתחילת פברואר 2014.

חשוב לציין כי למרות שהפד' הצהיר שעבר לשלב החמישי והאחרון בתהליך צמצום המאזן, שבו הוא "הורס" עד 50 מיליארד דולר בחודש, הצמצום בחודש הנוכחי הסתכם בפחות מ-40 מיליארד דולר. הסיבה לצמצום היחסית חלש בחודש הנוכחי היא האופן שבו הפד' מבצע את התהליך: הבנק איננו מוכר את אגרות החוב שברשותו, אלא מחכה לתאריך הפדיון, ובתאריך זה מחליט הבנק כמה להחזיר לשוק. בחודש אוקטובר כמות הפדיונות של האג"ח הממשלתיים הסתכמה בכ-23 מיליארד דולר בלבד, ולכן הבנק לא עמד ביעדים.

כפי שציינו בשבוע שעבר (לכתבה המלאה), חודש נובמבר צפוי להיות חריג יחסית, כאשר הפדיונות בשוקי האג"ח הממשלתיים צפויים להסתכם בכ-41 מיליארד דולר. הפד' צפוי להחזיר לשוק רק 11 מיליארד דולר בלבד. עוד כ-20 מיליארד דולר צפויים להיגרע משוק האג"ח מגובה המשכנתאות (MBS). נציין כי חודש דצמבר צפוי להיות רגוע מאוד עם פדיונות נמוכים במיוחד (ראלי סוף שנה?).

התאריכים והסכומים של פדיונות האג"חים הממשלתיים בארה"ב

 

 

מאזן הפד' המעודכן להערב, והצפי לחודש הקרוב. שימו לב מתי התהליך התחיל

 

ברקע לתהליכים אלו, שוקי האג"ח האמריקנים צפויים לרכז עניין רב בשבוע הבא. הרכישות מחדש שמבצע הפד' בשוקי האג"ח מגובה המשכנתאות (MBS) מתרחשים באופן קבוע מה-7 בכל חודש עד ה-13. כפי שציינו לפני מספר שבועות (לכתבה המלאה), החודש הנוכחי זהו החודש הראשון מאז 2008 שבו הפד' לא צפוי לבצע רכישות חוזרות בהיקף משמעותי. יהיה מעניין לראות איך השווקים יגיבו לחוסר התמיכה של הבנק.

הרכישות מחדש של הפד' צפויות להסתכם בכ-0.3 מיליון דולר בלבד, סכום זניח ולא משמעותי. לשם השוואה, בחודש המקביל אשתקד ביצע הפד' רכישות חוזרות בהיקף של 20.7 מיליארד דולר. לפני כשנתיים ביצע הבנק רכישות חוזרות בסכום של 42 מיליארד דולר.

הרכישות החוזרות של הפד' בשנים האחרונות

בנוסף, ההיצע של אגרות החוב האמריקניות צפוי לגדול בצורה ניכרת בשבוע הבא לנוכח צעדי משרד האוצר האמריקני. כפי שדיווחנו מוקדם יותר השבוע, משרד האוצר האמריקני צפוי לשבור שיא כל הזמנים ולגייס כ-83 מיליארד דולר באגרות חוב לטווח ארוך (לכתבה המלאה). תשואות האג"חים של ארה"ב כבר מזנקות בימים האחרונות ברקע לצעדים הצפויים, וקרובות לשיא של 7 שנים הערב. התשואה ל-10 שנים מזנקת כעת לרמה של 3.19%, התשואה ל-30 שנה קופצת לרמה של 3.428%.

נציין כי הרף הקריטי עבור התשואות לתקופה של 10 שנים עומד על 3.2% כפי שניתן לראות בגרף הארוך טווח

בתוכנית ה-QE בעשור האחרון הבנקים המרכזיים יצרו כסף "יש מאין", כעת הפד' מתחיל "להרוס" את דולרים בשוק בניסיון לצנן את השווקים, והתוצאה צפויה להיות הפוכה ב-180 מעלות לאפקט של הצפת השוק בכסף זול. המהלכים של הבנק בחודש אוקטובר של הבנק הצליחו למחוק 8 טריליון דולר משוקי המניות בעולם, ובסה"כ שוקי המניות בעולם מחקו קרוב ל-20 טריליון דולר מערכם מאז הפד' החל לצמצם. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שימי 03/11/2018 20:33
    הגב לתגובה זו
    מסכן מי שמכר בירידות.
  • 4.
    הנבואה ניתנה לשוטים ! (ל"ת)
    חנני 03/11/2018 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שוקי 03/11/2018 12:58
    הגב לתגובה זו
    הפד עושה נכון כשהוא מצמצם את רכישות האג"ח. שוק ההון כבר לא צריך את התמריצים הללו ומסתדר מעולה לבד.
  • 2.
    מיכה הכהן 03/11/2018 06:16
    הגב לתגובה זו
    הבורסות בעולם- תחילת הנפילה- ירידה של 45-70אחוז עד יוני 2019 - צופה עלייה במחירי הזהב ל1700 דולר
  • אלי 03/11/2018 19:05
    הגב לתגובה זו
    והן תמשכנה לתדלק עליות בשוק
  • 1.
    הפיקציה עוד מעט....בום. (ל"ת)
    רוני 02/11/2018 17:57
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: