הפדרל ריזרב העלה את הריבית; יילן: "הביטקוין זה לספקולציה"

הפד' משדר אופטימיות וצופה 3 העלאות ריבית במהלך 2018, התשואות בשוקי האג"ח נופלות
עמית טל | (8)
נושאים בכתבה הפד

ועדת השוק הפתוח של פד' פרסמה הערב את החלטת הריבית לחודש דצמבר, וכצפוי הריבית עלתה ב-0.25% לרמה של 1.25%-1.5%. ההחלטה התקבלה ברוב של 7 מול 2 כאשר המתנגדים להעלאה היו צ'ארלס אוונס, נגידה של פילדלפיה וניל קשקרי, נגידה של מיניאפוליס. אך הדבר המעניין יותר הוא התחזית ל-2018, שממשיכה להיות אופטימית. הנק' העיקריות שעולות מההחלטה הערב: 1. הפד' ממשיך לצפות ל-3 העלאות ריבית במהלך 2018. 2. הפד' רואה כלכלה אמריקנית חזקה ב-2018, כאשר שוק העבודה ממשיך להיות חזק, כאשר רמת האבטלה צפויה לרדת ל-3.9%. 3. קצב הפחתת המאזן יגדן החל מינואר ל-20 מיליארד דולר בחודש. 4. תחזית הריבית לסוף 2020 עלתה מ-2.9% בספטמבר ל-3.1%. 5. הפד' ממשיך לראות את האינפלציה מתייצבת ברמה של 2%. בטווח הבינוני. 6. הפד' לא משנה את תחזית האינפלציה שלו, דבר המרמז על כך שהוא צופה שלחצי השכר ישארו מתונים למרות השיפור בכלכלה. תגובת השווקים: שוקי המניות הגיבו באדישות מסוימת להחלטה כאשר מדד הדאו ג'ונס המשיך לשבור שיאים, בשוק הסחורות, הזהב והכסף זינקו עד 3%. בשוק המט"ח, הדולר מאבד 0.7%. בשוק האג"ח ,התשואות בשוקי האג"ח שעלו מוקדם יותר השבוע לשיאים מאבדות עד 2.5%. נציין כי תגובת השוק מוסברת בכך שהמשקיעים תמחרו גישה "ניצית" יותר מהפד' לנוכח המהלכים האחרונים בשווקים. מסיבת העיתונאים של יילן: 1. יש חוסר וודאות רבה בנוגע להשפעת רפורמת המיסים על הכלכלה. 2. בנוגע לעליות בשווקים:" תמחור גבוה לא אומר תמחור מוגזם". 3. על תופעת המטבעות הווירטואלים: "הביטקוין מהווה חלק שולי בלבד במערכת התשלומים, הוא אינו נכס והוא מיועד לספקולציה בלבד". יילן מוסיפה כי היא איננה רואה את הביטקוין כבועה המסכנת את יציבות בשווקים. 4.שוק העבודה לא מראה סימנים של התחממות יתר, והעלייה המתונה במשכורת מעידה על כך.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אלכס 14/12/2017 07:53
    הגב לתגובה זו
    היא אומרת "הריבית עלתה ב-0.25%" דולר יורד :))))) במקום לעלות !היא אומרת: "הביטקוין זה ספקולציה" והוא אמור לצלול ומה קורה בפועל??? הוא ירד קצת ושוב עולה :))) הם שקרנים וגנבים!!!
  • 3.
    ביטי 13/12/2017 23:16
    הגב לתגובה זו
    החל מהשבוע ניתן לסחור בחסר באופן רשמי בארה"ב על הביטקויין.
  • 2.
    בהלם 13/12/2017 21:47
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להסביר לי למה הדולר יורד שמעלים ריבית והצפי לשלוש העלאת ריבית ב 2018 , הכל הפוך וכולם גנבים ואני ממש לא מבין
  • זה מימוש רווחים.אף אחד לא ציפה ליותר אולי רק לכלום.. (ל"ת)
    שי.ע 14/12/2017 12:01
    הגב לתגובה זו
  • אורן 14/12/2017 07:44
    הגב לתגובה זו
    השוק תמחר וצפה העלאות ריבית אגרסיביות יותר. ברגע שהיא הודיעה מה שהודיעה, זה כאילו הריבית עלתה פחות ממה שציפו.
  • 1.
    הדולר יורד כשהריבית עליו עולה? איך זה עובד? (ל"ת)
    שמואל ברגר 13/12/2017 21:23
    הגב לתגובה זו
  • לא מבין 13/12/2017 22:02
    הגב לתגובה זו
    יש רק הסבר אחד שכולם רמאים וגנבים
  • מתפלא מאוד 13/12/2017 22:33
    אל תדאגו, בבוקר בעזרת ה' יסתדר הכל ותראו מהפך של ממש, איך הדולר עולה בגדול!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: