אוהד דנוס
צילום: יחצ
TV

"אל תשקיעו בנדל"ן בחו"ל"

אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים לשעבר מפציר בכם לא להשקיע בנדל"ן בחו"ל ומונה מספר סיבות - זה ייגמר בבכי - ראו הוזהרתם
עדי ברזילי | (90)
נושאים בכתבה אוהד דנוס

הריבית האפסית שולחת משקיעים רבים לחפש השקעות בנדל"ן - התשואה של נדל"ן מניב גבוהה משמעותית מהתשואה שניתן לקבל באפיקים הסולידים בבנקים. עם זאת, קיים כמובן סיכון שערך הנכס יירד.

בעשור האחרון המשקיעים הישראלים מגבירים מאוד את השקעותיהם בנדל"ן בחו"ל. התשואות שם היו גבוהות יותר, אבל זה שוק מסוכן, וצריך להבין באזור ההשקעה וסוג ההשקעה - האם זה נדל"ן מניב או נדל"ן יזמי - במקרים רבים ההבדל למשקיע ההדיוט הוא לא ברור.

ועדיין מיליארדי שקלים עברו לקרנות שמשקיעות בנדל"ן בחו"ל, או לגופי השקעה שמנהלים השקעות נדל"ן בחו"ל - הפיתוי הוא גדול. הגופים המשקיעים שם מנפנפים בתשואות מאוד גבוהות ומסבירים לכם שזה בטוח. 

אבל האם זה נכון, ההשקעה בנדל"ן בחו"ל אטרקטיבית? לדעת אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים בעבר, התשובה היא לא. הוא מזהיר מפני השקעות בחו"ל ומסביר מהם הסיכונים 

תגובות לכתבה(90):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 60.
    בן 09/10/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
    הוא נגע בסיכונים שיש בכל תחום וזה נכון . אבל חביבי מה שווה סיכוי להצלחה ללא סיכון כלשהו ?? השאלה האמתית היא איך מנהלים את הסיכון ועושים את זה נכון. על פערי הידע שאתה מדבר ואתה מדבר רק על פערי ידע , לוקחים שחקן חזק , חברה חזקה עם ניסיון של שנים שנכנסת איתך בשותפות , אפשר לקנות אפילו בשותפות ואז לשחקן החזק יש אינטרס מאוד ברור להפוך את העסקה לרווחית כי הוא רץ איתץ לדרך ארוכה ולא מסיים את העסקה בחתימה . שוב , לא לפחד מכתבה של 3 דקות שמדברים רק על סיכונים ללא הדרך איך עושים . בכל דבר יש סיכון , אפילו בלנהוג על הכביש והשאלה האמתית היא איך מנהלים את הסיכון.
  • 59.
    איזה שטויות הוא מדבר? זה שמאי? את העליה בגדולה שהיה ביש (ל"ת)
    עידן 05/09/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 58.
    ליגת הצדק 22/08/2020 21:19
    הגב לתגובה זו
    איפה שיש כסף יש נוכלים וגם יש תרמיות לצערי. אבל לפסול באופן גורף את כל השקעות הנדל"ן בחו"ל ניראה לי קצת מוגזם. רק בישראל מרוויחים אם משקיעים? מי שילם לו לדבר ככה. קשקשן יש לו אינטרס לומר את זה כי ככל שישראלים משקיעים בחו"ל ככה העבודה של השמאים פוחחת. לרוב כשמשקיעים בנדלן בארץ באזור לא מוכר לקוחים את שמאי שיבדוק עת הערך לפני הרכישה. אני מגיע מהתחום
  • 57.
    ליאת 09/04/2020 13:39
    הגב לתגובה זו
    הנדל״ן בישראל לפני קריסה גדולה. ואולי אלו חדשות טובות. על אפה וחמתה של הממשלה ויתר האינטרסנטים. חג שמח!
  • 56.
    גל 12/03/2020 11:29
    הגב לתגובה זו
    כמה שטויות, הרי לא נולדנו עם הידע הזה גם הנדל"ן הישראלי, אז מי שמשקיע בארץ ובדק את הדברים יכול לעשות את זה גם בחו"ל. תוסיפו לזה שגם אחרי כל הוצאות הניהול "המטורפות" שיש בחו"ל עדיין התשואות גבוהות בהרבה. כמו שאתם לא משקיעים בבורסה רק בחברות ישראליות כי אתם מכירים אותם כך גם הנדל"ן זה אפיק השקעה. לכל אלה שקונים דירות בשביל לגור בהם, אין ספק שהמקום הנכון הוא ישראל, אתם מחפשים השקעות? לכו למקום שיעשה את התשואות הטובות ביותר... אחלה ג'ל וחליפה אחי, חבל שלא דיברת גם לעניין(:
  • 55.
    אילן 20/02/2020 14:39
    הגב לתגובה זו
    אין צורך בנכסים מעבר לים, אי אפשר לפקח, ואי אפשר לשלוט.
  • אידיוט אחד עונה 25/03/2020 10:24
    הגב לתגובה זו
    מתי החכם הזה אמר את זה? בשנת 3000 לפני הספירה?
  • 54.
    שימי 29/12/2019 16:51
    הגב לתגובה זו
    ״אל תשקיעו בחו״ל״... כלומר ״אל תשקיעו בעולם״, רק בבור שופכין הזה שנקרא ישראל, שגם ככה יחטוף אטום בשלב מסויים בעתיד הלא רחוק. כאילו אני בתור משקיע מבין בחוקים המקומיים... אני לוקח בעלי מקצוע לא? מה ההבדל?
  • 53.
    דירה = קורת גג 15/12/2019 18:44
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 52.
    אילנה 20/11/2019 07:45
    הגב לתגובה זו
    תודה שהזהרת/ מפחיד.
  • 51.
    גולן אלי 03/11/2019 09:27
    הגב לתגובה זו
    הרמאים ..אסור להשקיע בחבורות המדלן שצמחו כפטריות אחר הגשם.. נדלן החו",ל זה למבינים ומומחים בכל מדינה ומקום, החוקים שונים ומסובכים הזהרו כספכם על קרן הצבי.....
  • 50.
    מושיק 30/10/2019 08:48
    הגב לתגובה זו
    קניתי דירה במיליון. מכרתי במיליון ורבע. והפסדתי!!! למה? הדטלד ירד, המתווך 5%, עו"ד 5%, מס מדינה 25% עם החזר חלקי רק אחרי שנה... הפרשי שער: הדולר ירד מתווך 5% עו"ד 5% מס מדינה 25% והחזר חלקי רק אחרי שנה!!!
  • מרקו 10/02/2020 18:37
    הגב לתגובה זו
    מס אחיד 15% גם על ההשכרה, ויש פחות. לא לגעת בנדל"ן פה!
  • כ 03/11/2019 16:53
    הגב לתגובה זו
    בארהב לא משלמים 5% לעו"ד.
  • 49.
    נועם 30/10/2019 08:27
    הגב לתגובה זו
    עוד דירה שתישאר כאן ואתם תשכבו מתחת לאדמה
  • בינתיים נהנים מהנכסים בעולם הזה וגם נשאיר לצאצאים:) (ל"ת)
    עונג 01/11/2019 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 48.
    גדעון 29/10/2019 20:32
    הגב לתגובה זו
    דיבור כללי. הוא מדבר מתוך עניין. לפי דבריו, אינו מבין כלל בהשקעות חו'ל.
  • 47.
    שמיר 29/10/2019 14:53
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן אתם מביאים אינטרסנטים - קבלנים, את השמאי הנודניק הזה, בנקאים, כלכלנים של בתי השקעות, בקיצור כל מני אינטרסנטים והם מספרים לנו מה נכון ומה לא... זו עיתונות? זה למכור אותנו לבעלי ההון. התפקיד שלכם בעיתון זה לחקור ולבדוק ולהביא מידע אמיתי לציבור. אתם כושלים מעל עשור, מכרתם את נשמתכם עבור בצע כסף, בעלי ההון מעבירים אליכם מליונים כדי שאתם תתנו להם להכתיב איזה מידע יופיע בכתבות גם מידע מסולף ושקרי. הכתבה כאן היא דוגמא מעולה לכך. הנודניק הזה דנוס - שמקבל כסף מהתאחדות הקבלנים עבור יעוץ וכן מחברות קבלניות דוגמאת גינדי, מפמפם שנים מידע כוזב ומוטה ואתם מאפשרים זאת. בועדת החקירה שתקום אחרי קריסת הענף - אתם תצטרכו להסביר איך אפשרתם זאת, הכוונה לעיתונאים ועיתונים שעשו ברית עם אותם בעלי הון והתאחדות הקבלנים ששילמה להם עבור פרסום בתמורה להרצת נדלן ופרסום מידע כוזב שמטרתו להטעות ולהוציא כספים מהציבור ולמנוע ירידת מחירים.
  • 46.
    פרדי 29/10/2019 12:59
    הגב לתגובה זו
    ברור שהוא לא ימליץ לקנות נדל"ן בחו"ל וזאת על מנת שלשמאים בארץ תהיה עבודה.כל כך שקוף. מקוה שתפרסמו את תגובתי למרות שהיא נגד האינטרסים.
  • 45.
    אהרון 29/10/2019 12:16
    הגב לתגובה זו
    השקעות בחו״ל יהיו אורקטיביות למשקיע המנוסה שיודע שהתמונה לא תמיד כפי שמציגים חברות המחפשות משקיעים וחיות מהפרמיות שגובים מהם. לאדם עם כסף פנוי המבין בנדל״ן שיש מי שינהל את הנכס הבטחת תשואה בדרך כלשהי. שהמפרסם משקיע מכספו לפחות 30-50% מסכום ההשקעה שהמשקיעים מושכים את השקעתם קודם ליזם. אם יש כל זה ניתן להצטרף. בכל מקרה ממליץ למשקיע לא לחסוך יעוץ משפטי בטרם השקעתו. בכדי לא לסכן את כספו.
  • 44.
    הוא ממש צודק (ל"ת)
    חיימון 29/10/2019 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 43.
    מי זה הפלצן הזה ? (ל"ת)
    אבי 29/10/2019 07:50
    הגב לתגובה זו
  • 42.
    הקשעות 29/10/2019 07:25
    הגב לתגובה זו
    ממש אלטשולר שחם עוד טיפש מה הוא מבין בהשקעות אזו הכללה בכל כדור הארץ לא וישראל כן נשיא המפגרים העולמי
  • מה קרה? הפריירים מתחילים להגמר לפני שעשית אקזיו נוכלים? (ל"ת)
    פוזיציה מתוסכלת? 01/11/2019 10:55
    הגב לתגובה זו
  • 41.
    יוסף 29/10/2019 05:55
    הגב לתגובה זו
    המדיניות הכלכלית הכושלת של נתניהו וכחלון בתחום ה נדל"ן, כמו כל יתר התחומים, בריאות, חינוך, ביטחון, תחבורה, רווחה, משטרה ועוד. רדיפת משקיעים בתחום הנדלן ע"י ביבי וכחלון, גרמה להוצאת כספים והשקעתם בחו"ל, במקום לאפשר למשקיעים לרכוש דירות להשכרה, לתחרות והוזלת תנאי שכירות, כסיוע ופתרון לצרכים ולצעירים. מה, החלון וביבי התייחסו למספר הדירות, שלוש דירות ומעלה, ולא לערכן. יש דירות מצ'וקמקות ששוות 500000 ש"ח כל דירה, ויש דירות ששוות 20 מיליון ש"ח ויותר, ולא הייתה התייחסות לכך
  • 40.
    רואי 29/10/2019 03:20
    הגב לתגובה זו
    רועי פולקמן הוא טרול.
  • 39.
    הנדלן הפך להיות השקעה מסוכנת בעולם ביחוד בישראל (ל"ת)
    יעקב 28/10/2019 21:29
    הגב לתגובה זו
  • 38.
    Yl 28/10/2019 19:45
    הגב לתגובה זו
    צודק הכותב אם אתה לא מומחה ו יתכן ותיתקל בסרוב כניסה או לחילופין אן לך נציג למקרה של תקלה .אתה בצרות. אבל....מבחינת תשואה אן לשוואת כדוגמה על השקעה של 230000 אלף דולר ב בית משופץ מושלם אפשר לקבל בקלות 2600 דולר וגם יותר תלוי באיזור האם בארץ אפשר להגיע לזה??? בחלום
  • משקיע חול 30/10/2019 08:46
    הגב לתגובה זו
    קניתי דירה במיליון. מכרתי במיליון ורבע. והפסדתי!!! הפרשי שער: הדולר ירד מתווך 5% עו"ד 5% מס מדינה 25% והחזר חלקי רק אחרי שנה!!!
  • 37.
    עשה מעצמו צחוק..בארץ הסיפור נגמר רק חו"ל נותר (ל"ת)
    שגיא 28/10/2019 19:33
    הגב לתגובה זו
  • בארץ הסיפור רק מתחיל... (ל"ת)
    חוסר הבנה טוטאלי 01/11/2019 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 36.
    כי על הפמפום בחול אין לי שליטה.. (ל"ת)
    יודעים למה? 28/10/2019 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 35.
    kvaeלהשקייע 28/10/2019 18:58
    הגב לתגובה זו
    ולא חלמתי על תשואה כזו ממש הכל פשוט ולא מסובך וממש זול אבל צריך לעשות שעורי בית וללמוד מה ואך ולהתחיל בהשקעה קטנה קודם וכך עשיתי תודה לאל ודרך כלל אנשים יוונים הם מנטלית אנשים הוגנים
  • מנטלית את נשמע לא ממש מפותח (ל"ת)
    הזוי 01/11/2019 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    איציק 28/10/2019 16:54
    הגב לתגובה זו
    צודק .. זה רק למקצוענים שיש להם כסף רב... לא לעמך ..
  • 33.
    רק מזומן 28/10/2019 16:16
    הגב לתגובה זו
    לא להחזיק הבנקים תחת עינו הפקוחה של האח הגדול.שלך שמור על זה.
  • נועם 30/10/2019 08:28
    הגב לתגובה זו
    כולנו נגיע לשם 100 אחוז ביטחון בתשואות
  • 32.
    האינטרסט מממליץ להשקיע במחירי בועה...חה חה חה! (ל"ת)
    אדם 28/10/2019 15:58
    הגב לתגובה זו
  • תתעורר (ל"ת)
    דרום 1974 28/10/2019 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    רועי 28/10/2019 15:52
    הגב לתגובה זו
    לא למין כמה קישקושים הוא יכול לפלוט ב 2 דקות כולם כבר מבינים שהשקעה בארץ מניבה תשואה שלילית, עם סיכון גדול לירידת ערך
  • רועי ממשרד היחצנות ה......? (ל"ת)
    עוד פעם? 01/11/2019 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    המהפכן 28/10/2019 14:59
    הגב לתגובה זו
    היום בתוכנית של קרן נוייבך, דיברו על הבועות . השורה התחתונה, או שיהיה פיצוץ ענק או בהדרגה בכל מקרה המחירים הזויים והלא ריאליים לא ישארו.
  • 29.
    חחי 28/10/2019 13:17
    הגב לתגובה זו
    אצל מי אתה עובד??
  • ואצל מי אתה? (ל"ת)
    הפוך גוטה 01/11/2019 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    א 28/10/2019 12:33
    הגב לתגובה זו
    הנדלן בארץ נהנה מביקוש קשיח של כ50.000 יחידות לשנה כאשר השוק מייצר כ 30.000
  • מזהה חסרי מח 28/10/2019 13:25
    הגב לתגובה זו
    אם מה שכתבת היה נכון, אז או שהמדינה הייתה מלאה בהומלסים, או שהצפיפות של משקי הבית הייתה עולה. אבל בפועל, אין אף הומלס בישראל (חוץ ממסכנים עם בעיות סמים או נפש) וצפיפיות משקי הבית דווקא בירידה... העובדות הן שממוצע משקי הבית בישראל גדלה בעשור האחרון בכ 40,000 בשנה, וכבר כמה שנים טובות שבונים כ 55,000 דירות בשנה. בנוסף לזה, ה 40,000 משקי בית כוללים כ 5,000 משי בית במגזר הערבי, שנמדדים בגידול במשקי הבית, אבל לא נמדדים בכמות הדירות שבונים, כי הערבים דואגים לדיור בדכרים פחות "רשמיות". ככה שמול ה 55,000 דירות שבונים בשנה, יש גידול אמיתי של כ 35,000 אלף משקי בית. ולזה קוראים "עודף היצע". מוגש כשרות לאלה שחשופים לספינים של האינטרסנטים ולא חושבים לרגע על המציאות.
  • לא נמאס כבר מהקישקוש האווילי הזה??? (ל"ת)
    יוסף 28/10/2019 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    השקעות נדלן בחול (ל"ת)
    ניסים 28/10/2019 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    בן גיגי מיכאל 28/10/2019 11:50
    הגב לתגובה זו
    אתה לא יודע כמה אתה צודק....
  • 25.
    שם טוב 28/10/2019 11:16
    הגב לתגובה זו
    זה מריח מרק של אינטרסנטים,קבלנים,שמאים,בנקים,מתווכים,עולם הבניה והשיפוצים כסיר רותח, בעבוע אחרון של בועת הנדל״ן וכל הבלון הזה יתפוצץ לכולנו בפרצוף.
  • 24.
    להשקיע בישראל,זה מסוכן!השקיעו רק בח"ול! (ל"ת)
    משה 28/10/2019 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    יואב בהט 28/10/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
    יש השקעות מעולות בחו"ל, בבודפשט למשל שם אני פועל, ובהן ניתן להשיג תשואות יפות עם סיכון לא יותר גבוה מבארץ. באשר להכרת השוק. בואו, אף אחד לא מכיר את מערכת החוקים בארץ חוץ מעורכי הדין והשמאים וכאלה יש גם בחו"ל. אז איפה היתרון?
  • 22.
    Gr29r 28/10/2019 10:13
    הגב לתגובה זו
    נדלן בחול מניב פי כמה מבארץ ואם עושים זאת נכון עם חברות מקצועיות פה בארץ יש השקעה מניבה ויש עיית ערך במכירה
  • 21.
    שחר 28/10/2019 09:49
    הגב לתגובה זו
    עצוב שממשלת ישראל מעודדת אנשים להשקיע בחו"ל ולא בישראל. במקום שנבנה את ישראל אנחנו בונים את טורקיה.
  • מזהה אינטרסנטים 28/10/2019 13:16
    הגב לתגובה זו
    אם אין קונה בסוף השרשת, מישהו נדפק. מי שנדפק זה או הקבלן שנשאר עם דירה ללא קונה, או משקיע שקנה, ולא מצליח להשכיר כי אין דרישה להשכרה. אז הקבלנים לא במאת רוצים למכור את הדירות מחיר עלות. אז הם עושים הכל להחזיר את המצב שבו חסרי הדיור מתחרים עם המשקיעים על הדירות,. מזה, רק הקבלנים יכולים להרוויח. אז אם יש מספיק קונים, שימכרו להם. מצד שני, אם נלחמים להחזיר את המשקיעים לשוק, כנראה שרוצים את המלחמה של הזוגות הצעירים וחסי הדיור מול המשקיעים. הקבלנים רוצים ממש ממש להרוויח כמה שיותר, גם אם זה אומר לשעבד את הזוגות הצעירים או להשאיר משקיעים עם דירות ריקות. ואין אין
  • 25% מכספי הפנסיה שלנו הושקעו בחו"ל. טריליון שקל. אז מה? (ל"ת)
    מה אתה קופץ 28/10/2019 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    ששון מועלם 28/10/2019 09:26
    הגב לתגובה זו
    כל אחד נהיה פרשן. איך אפשרי בכלל לצאת עם כזאת הצהרה ? גם אם לא היית מדבר מהפוזיציה, האם בדקת את הכדאיות הכלכלית של כל ההשקעות נדל"ן בכל העולם ? חובבן מסוג ג'. יש השקעות מדהימות בחו"ל ויש השקעות נוראיות. זה תלוי במדינה, בעיסקה, ביכולת שליטה, בזכויות הנרכשות, ובעוד עשרות גורמים שיש לנתח ולבדוק. אז ההצהרה הזאת מביישת אותך. אבל יש כן שתי עצות : האחת, תשקיעו רק איפה שאתם מבינים, ותרכשו זכויות על שימכם ולא על קבוצה. והטיפ השני, בארץ המציאות נכון לרגע זה מעטות . מס רכישה של 10%, מס על שכירות, מחירים שטסו במשך 11 שנים ברציפות, ותשואות שכירות מגוכחות של 2 עד 3 אחוזים. אז בארץ, צריך דווקא לבחון ביתר זהירות.
  • ניקוש 04/03/2020 13:03
    הגב לתגובה זו
    משפטי חכמה, חזק ואמץ
  • 19.
    ברבור שחור 28/10/2019 09:00
    הגב לתגובה זו
    1. מדבר מפוזיציה 2. כל הסיכונים שהוא מנה (שגם אותם הוא לא יודע לנתח בצורה ברורה ) קיימים גם בהשקעה בישראל. 3. מערכות תכנון ובנייה בעולם המערבי עדיפות על המערכת הקיימת בישראל 4. חובה לכל פיננסייר לנצל את השקל החזק, זו המשמעות והפריוולגיות של כלכלה שמתחזקת. 5. שייתן גילוי נאות לגבי ההשקעות שלו בחו"ל
  • 18.
    מזהה אינטרסנטים 28/10/2019 08:59
    הגב לתגובה זו
    אוהד דנוס מזהיר את המשקיעים מלהשקיע הון עצמי של 30,000$ בשביל תשאה של 10%, אבל אין לו שום בעיה מצפונית ומוסרית לשלוח את אותם משקיעים לזרוק 150,000$ הון עצמי משכנתא בשביל תשואה עלובה של 2.5%.. ואף מילה על הסכנה הממשית לירידת ערך הנכס בשנים הקרובות כאשר מחירי הנדל"ן יתקנו את עצמם כלפי מטה. מתי יתחילו לחקור את מריצי השקעות הנדל"ן בישראל? הרצה דומה בשוק ההון הייתה מכניסה אותם לכלא.
  • 17.
    שלא יעבדו עליכם 28/10/2019 08:58
    הגב לתגובה זו
    נמשיך לייבש לכם את השוק, הבועה התפוצצה לכם בפרצוף , מי שחיכה. חסך מאות אלפי שקלים.
  • שכנעת אותי כבר 10 שנים (ל"ת)
    איתי חן 28/10/2019 15:30
    הגב לתגובה זו
  • אתה בלחץ 28/10/2019 21:36
    משקיעים ברחו ,אין קונים . מחיר למשתכן חתך לכן ברווחים . החגיגה נגמרה .
  • 16.
    קובי 28/10/2019 08:57
    הגב לתגובה זו
    לא להשקיע חוצפה שאין כדוגמתה
  • הנה כול הנוכלים מתחילים להלחץ (ל"ת)
    עורך דין 01/11/2019 11:00
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מסכנים אלה ש 28/10/2019 08:56
    הגב לתגובה זו
    ירידות ערך חדות,
  • 14.
    פייק פמפום 28/10/2019 08:55
    הגב לתגובה זו
    הבלוף נחשף , מחירי הדיור בקריסה חדה , מחיר למשתכן חתך לקבלנים ברווחים , השוק בירידה 30% מטה.
  • 13.
    בזה הוא צודק ב 100% - אם כבר השקעה בנדל"ן , רק בישראל . (ל"ת)
    ג 28/10/2019 08:52
    הגב לתגובה זו
  • מורה נבוכים 28/10/2019 13:07
    הגב לתגובה זו
    אז התיאוריה שלך על השקעה בנדל"ן בישראל קצת מפוקפקת כאשר מחירי הדירות בשיא השיאים של כל הזמנים
  • מעל 11 שנים אותה תגובה, כמו כלב שחוזר אל קיאו... (ל"ת)
    מפהק 01/11/2019 11:01
  • 12.
    שלומית 28/10/2019 08:10
    הגב לתגובה זו
    דברי הבל .אינך מחובר או שהפכתה לשליח של הקבלנים??????
  • 11.
    בגדדי 28/10/2019 08:09
    הגב לתגובה זו
    הצחקתה אותי .אינך מחובר ואתה עוסק ביחסי ציבור??אז תסביר איך נרכשו דירת 4 חדרים חדשה בברלין בשנה האחרונה בברלין ב-58,000 יורו??מגוחך.
  • מה עשו עם הדירות לאחר קניה? מה הרווח מעסקה זו? (ל"ת)
    משה מיציע א 28/10/2019 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    גולן יעקובי 28/10/2019 08:05
    הגב לתגובה זו
    צר לי יל הבחור. כמובן שימליץ נגד השקעות בחול. אחרת איך יתפרנס? כמובן שישנם סיכונים . ומי שמבטיח תשואה אפילו של אחוז 1 כדאי להזהר... אבל כמו בכל דבר בחיים. צריך לבדוק ב7 עיניים
  • 9.
    דני צור 28/10/2019 08:03
    הגב לתגובה זו
    זה נכון מה שהוא אומר ברמה העקרונית, מה שהוא לא אמר זה שהסיכון בהשקעת נדלן בישראל במחירים הנוכחיים הוא עצום. לכן לא בטוח שלהשקיע בנכס חו"ל סכום קטן עם תקווה גדולה זה מופרך, ברור שצריך יועץ ישראלי הגון ומבין עניין, לא כץ מהכל בדולר...
  • 8.
    דנוס דיווח השבוע שהשכר דירה ברמלה עלה 30% בשנה... מגוחך (ל"ת)
    ק 28/10/2019 08:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    צודק . (ל"ת)
    דן 28/10/2019 08:01
    הגב לתגובה זו
  • לשלוח משקיעים לשים כסף בבועת הנדל"ן הישראלית- התאבדות (ל"ת)
    ממש לא צודק 28/10/2019 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דניאל 28/10/2019 07:37
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה כאשר מקשיבים לשמאי שלא ברור מה השכלתו. האם הכי חשוב זה השקעה במטבע זר? זה הכי חשוב? מה כל כך גרוע בגידור, האם הדמאי חושב שלעד השקל יתחזק? אולי זו דווקא הזדמנות לנצל שקל חזק?
  • 5.
    בורסה זל 28/10/2019 07:32
    הגב לתגובה זו
    ואל תשקיעו בבורסה הישראלית אין מניה שלא איבדה 50%. והמס הרצחני לא עוזר
  • 4.
    אבי 28/10/2019 07:24
    הגב לתגובה זו
    תשקיעו רק בארץ... דירה שעלתה 300.000שח ב2009 נמכרת היום מעל מליון...
  • על מחזורי הגאות והשפל שמעת? (ל"ת)
    מורה לנדל"ן 28/10/2019 13:02
    הגב לתגובה זו
  • בדיוק בגלל זה הנדל"ן הישראלי הפך להכי מסוכן בעולם (ל"ת)
    מזה אינטרסנטים 28/10/2019 09:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זה אולי לא מעניין משקיעים, אבל השכרת נדל"ן בחו"ל מעוררת (ל"ת)
    אנטישמיות 28/10/2019 07:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלי תל אביב 28/10/2019 06:57
    הגב לתגובה זו
    דירות מוזנחות במקמות נידחים. חבורה של פגע רע ונוכלים עם יחצנים צמודים ואנשי מכירות ממולחים. לברוח מהם ולנתק מגע.
  • וכאילו מה... בארץ.... איו נוכלים? באחוזים זה יותר גרוע (ל"ת)
    ליצן 28/10/2019 13:01
    הגב לתגובה זו
  • אכן יש נוכלים, אבל יש גם הרבה אנשי מקצוע והשקעות מעולות (ל"ת)
    יואב בהט 28/10/2019 10:40
    הגב לתגובה זו
  • גם בהשקעות בחו"ל יש אנשי מקצוע מעולים (ל"ת)
    לומד את החומר 29/10/2019 08:12
  • 1.
    כל מילה אמת 28/10/2019 06:47
    הגב לתגובה זו
    משקיעים בארץ. אוהבים את הבית
  • חחחח 28/10/2019 09:04
    הגב לתגובה זו
    אוטוטו הבועה מתפוצצת. היידה בלאגן!
דירה להשכרה   שכר דירה
צילום: שלומי יוסף
שכר הדירה - לאן?

השכירות בתל אביב ממשיכה לעלות ולמה זה עשוי להימשך?

הנתונים מעידים על עלייה של כ-10%-12% במחירי השכירות בדירות החדשות בעיר, בעיקר במרכז ובדרום כמו רחוב קפלן, שכונת יד אליהו ומשה דיין. בעוד שבדירות הישנות המחירים כמעט לא זזו, הביקוש חוזר למרכז העיר אחרי מבצע ״עם כלביא״ והלחץ מתגבר; ״בדירות ישנות בלי ממ"ד או מרפסת - כמעט אין שינוי. אבל בדירות חדשות, הכל עלה״


צלי אהרון |
נושאים בכתבה שכר דירה

שוק השכירות בתל אביב שוב בעלייה, מתחילת השנה מדובר על עלייה דו ספרתית. כתבנו על שכר הדירה שהולך ועולה ועל ההשכירות מזנקת: פחות בנייה, יותר ביקוש - והמחירים מטפסים. אז נכון, היתה התקופה שלאחר מבצע ״עם כלביא״ בה דיירים לא הבינו למה הם צריכים לשלם שכר דירה של כ-12 אלף שקל על דירה שהפכה למטרה עבור האיראנים. וזאת שאלה שבהחלט הייתה נכונה לרוח התקופה - דירות ליד הקריה: תמונת מצב. יחד עם זאת, לאחר תקופה קצרה של קיפאון סביב המלחמה בדירות אלה וחשש לגור במרכז העיר ליד הבסיסים הצבאיים ובצדק, המחירים חוזרים לטפס. אבל נראה שמדובר על דירות חדשות שנהנות מעלייה חדה, ופחות בדירות הישנות ללא הממ״ד, המרפסת והחניה.

מבדיקת ביזפורטל עולה כי דירות חדשות בעיר, בעיקר באזורים כמו הנחשקים במרכז העיר סביב הרחובות בן גוריון, דיזינגוף ושד׳ נורדאו - התייקרו בכ-1000 שקל על דירות 4 חדרים. כלומר מדובר על עלייה של כ-12 אלף שקל כל שנה. עבור תוספת. וזה רק מתחילת השנה. לעומת זאת, דירות ישנות, בעיקר כאלה שאין בהן ממ"ד או מרפסת, כמעט שלא רשמו שינוי. שוחחנו עם איתי דוד, מרשת רימקס אושן תל אביב, שמסביר: “השכירות עלתה מתחילת השנה בכ-10%-12%. סביבת המחיר היא לא מה שהיה לפני כשנה שנתיים ורחוק מכך״. לדבריו: “בדירות החדשות עם ממ"ד ומרפסת נרשמה עלייה של מאות שקלים בחודש. דירה שהייתה מושכרת בדרום תל אביב בשכונת יד אליהו ב-7,000 שקל, היום כבר עולה סביב 7,800 ואפילו 8,000 שקל. אבל דירות ישנות בלי ממ"ד או מרפסת - נשארו באותו מחיר”.

הגורם המרכזי שמניע את העלייה, הוא המחסור ההולך וגדל בבנייה חדשה בעיר. כתבנו על - כך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם. מדובר על תופעה שנועדה לכך שהקבלנים ישלטו במלאי העצום שהצטבר בידם, שעומד כבר על למעלה מ-82 אלף דירות לא מכורות ברחבי הארץ. כמו כן, נשמעות בתקופה האחרונה מהמון דיירים שהדירה שלהם אמורה לעבור פרויקט של פינוי בינוי והתחדשות עירונית. כמו כן, בעיקר במרכז יזמים עוצרים פרויקטים חדשים עקב הריבית הגבוהה, הביקוש מתרכז במלאי הקיים - ולטענתם גם בשל חוסר הכדאיות הכלכלית. 

לגבי שכונת יד אליהו, מדובר על שכונה שהפכה ל״צפון של דרום תל אביב״. השכונה נחשבת ליוקרתית ודירות 4 חדרים יכולה לעלות כ-9-10 אלף שקל בחודש. ואף יותר מכך. לדברי דוד: ״דירת שלושה חדרים באפרהאוס (פרויקט בשכונה) מושכרת כיום סביב 7.5-8 אלף שקל, ודירת ארבעה חדרים כבר חוצה את רף 10,000 שקל.

במקביל, ישנם אזורים בעיר שדווקא לא נהנו מהעליות. בתקופת מבצע “עם כלביא” כאמור, רבים עזבו את הדירות הסמוכות לקריה ולמרכז תל אביב - בעיקר בבניינים ישנים ללא ממ"ד. לגבי התופעה הזו אומר לנו דוד: “הרבה דיירים פשוט ירדו לחניונים במלונות הסמוכים או עברו לבתים של ההורים”. עוד נקודה מעניינת היא פנינת הנדל״ן של תל אביב שכונת נווה צדק. שבה הבנייה ברובה מאופיינת במבנים ישנים ללא מקלט ובטח ובטח שלא ממ״ד: “בניינים שלמים בנווה צדק ובכרם התימנים עמדו חצי ריקים. רק עכשיו רואים את החזרה לשגרה, כששותפים וזוגות צעירים חוזרים למרכז”.

דירות בחריש
צילום: איציק יצחקי
מחירי הדירות לאן

"גל של פשיטות רגל": סוכנויות הדירוג מזהירות ממשבר בענף הנדל"ן

מידרוג ו-S&P מעלות מודאגות מענף הנדל״ן: לפי הסקירות היקף העסקאות צנח בכ-30%, המלאי הלא מכור זינק ל-82 אלף דירות, והוצאות המימון מכבידות על היזמים; רק ירידת ריבית עשויה להביא להתאוששות וגם אם השוק יחזיק מעמד - התאוששות תגיע רק במחצית השנייה של 2026

מנדי הניג |

שוק הנדל"ן למגורים ממשיך לספוג אש. שתי סוכנויות הדירוג הגדולות, מידרוג ו-S&P מעלות, מזהירות שהירידה בביקושים לדירות והמשך סביבת הריבית הגבוהה יוצרים סיכון ממשי ליזמים. לפי הסקירות שפרסמו, גל פשיטות רגל בענף זה כבר לא תרחיש קיצוני אלא אפשרות ממשית, אם המגמות הנוכחיות יימשכו.

אבל האזהרות האלה לא מפתיעות אף אחד הן יותר מראות עד כמה חמור המצב. אנחנו בביזפורטל מסקרים את שוק הדיור כבר תקופה ארוכה, ולא פעם הדגשנו שהמצב בשטח חמור אפילו יותר מהנתונים הרשמיים של הלמ״ס. ובאמת בעונת הדוחות לרבעון השני זה כבר קיבל ביטוי - יזמיות הנדל״ן דיווחו על ירידה חדה במכירות ועל התכווצות משמעותית במספר החוזים החדשים. גם מנכ"ל משרד השיכון, אבי כהן־סקאלי, חיזק אותנו כשאמר: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס".

הנתק בין מחירי הדירות לבין יכולת הקנייה של הציבור רק מעמיק. כיום נדרשות בממוצע כ-169 משכורות כדי לרכוש דירה בישראל. עלות ממוצעת של כ-2.3 מיליון שקל מול שכר חודשי של כ-12,492 שקל, הדגש הוא שזה ממוצע ובאיזור המרכז המחירים אפילו מטפסים למעלה. זה כמובן נתון ארצי, אם בוחנים את אזור המרכז, הפערים קופצים אפילו יותר: בדירות חדשות בתל אביב, רמת גן או גבעתיים, זה יכול להגיע גם ליותר מ-250 משכורות. זו עלייה חדה לעומת העבר, שממחישה עד כמה שוק הדיור התנתק מההכנסות של משקי הבית. בתחילת העשור הקודם נדרשו כ-128 משכורות בלבד לרכישת דירה ממוצעת, ובשנים האחרונות המספר רק מטפס והרבה מעבר לקצב עליית השכר. במקביל, גם תנאי המימון הפכו קשים יותר, כשהריבית הגבוהה מקשה על קבלת משכנתאות ומשאירה הרבה אנשים מחוץ לשוק.

במידרוג מציינים שמתחילת השנה נמכרו כ-15 אלף דירות חדשות בלבד שזאת ירידה של כ-33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מתבססים על פרסומי משרד האוצר והם מתריעים על שינוי מגמה ברור בשוק. מלאי הדירות החדשות שלא נמכרו הגיע לשיא של כ-82.5 אלף יחידות מה שמשקף כ-31 חודשי היצע (המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים), לעומת 18 חודשים בשנה שעברה. במידרוג מסבירים שהעלייה במלאי נובעת מגידול בהתחלות הבנייה ובהיתרים לפרויקטים חדשים, בזמן שהיקף העסקאות הולך ומצטמצם. כלומר נבנות יותר דירות, אבל פחות נמכרות וזה מוביל לכך שיזמים נאלצים לממן את הבנייה לאורך זמן, כשהם סופגים ריביות גבוהות ועלויות מימון שמכרסמות ברווח.

10 מתוך 17 חברות היזום הציבוריות רשמו ירידה ברווח הגולמי במחצית הראשונה של השנה, ו-6 מהן איבדו מעל 10% מהרווחיות. הסיבות: מבצעי שיווק, עלייה בעלויות הבנייה והתארכות של פרויקטים. במידרוג מזהירים שהמצב הזה פוגע בעיקר ביזמים קטנים או כאלו שממוקדים גיאוגרפית ופחות מסוגלים לפזר סיכונים.