אין בישראל מחאת שכר: ב-89% מהחברות הגדולות במשק לא נרשם ביקוש חריג להעלאות שכר

כך עולה ממשאל מיוחד שנערך על ידי חברת המידע העסקי BDI. תהילה ינאי: "שוב מתברר שהסיסמוגרף האמיתי של השוק הם העובדים שיודעים לקרוא היטב בין השורות ולזהות בזמן את סימני טרום המיתון"
יעל גרונטמן |

מסתפקים במה שיש: העובדים בישראל חוששים למקומם ולא מעלים דרישות מיותרות בנוגע לשכרם, זו המסקנה העולה ממשאל מנהלי משאבי אנוש מיוחד שנערך על ידי BDI שגילה כי ב-89% מהחברות הגדולות במשק לא נרשם ביקוש חריג להעלאות שכר מצד העובדים. ככל הנראה העובדים בישראל מרגישים כי זהו אינו זמן טוב לבקש העלאה בשכר.

רק לפני כחצי שנה, בעיצומה של המחאה החברתית, נאלצו החברות הגדולות במשק להתמודד עם ביקורת ציבורית נוקבת על התנהלותן. אולם משאל מיוחד שנערך על ידי חברת המידע העסקי BDI בקרב כ -70 מנהלי משאבי אנוש בחברות הגדולות במשק מענפי הפיננסים, ההייטק, מסחר, שירותים, תעשייה, תקשורת ופרמצבטיקה, חושף כי בפועל החברות הגדולות אינן מתכוונות לשנות את התנהלותן בכל הקשור לתקציב הרווחה, ותרומתן לקהילה בשנה הקרובה.

יתרה מכך, מסתבר שגם העובדים הפנימו זאת. ב-89% מהחברות הודו מנהלי משאבי האנוש, שלא נרשם בחודשים האחרונים, ביקוש חריג מצד עובדים לשיחות שכר, או בקשות להעלאות בשכר, מעבר לשיחות השכר השגרתיות. זאת למרות שידוע לכל (כולל לעובדים) שבחודשים אוקטובר-דצמבר מדי שנה, מאושר תקציב החברה לשנה שלאחריה. מבחינת העובד, פספוס "חלון ההזדמנויות" לבקש העלאה בשכר בחודשים אלו פירושו - לחכות שנה נוספת להעלאה בשכר.

בנוסף, נראה כי העובדים מבינים את חשיבות החיסכון לפנסיה: ב-100% מהחברות שהשתתפו במשאל לא נרשם גידול חריג בבקשות העובדים להפחית את ההפרשות הפנסיוניות.

עוד עולה מהמשאל כי 87% ממנהלי משאבי האנוש ציינו כי תקציב הרווחה לא צפוי לגדול בשנה הקרובה. בנוסף, 90% מהמנהלים ציינו כי תקציב משאבי האנוש בחברה, לא צפוי להשתנות אף הוא. חשוב לציין כי מרבית המנהלים הדגישו בתשובותיהם כי אין להן כל קשר לאירועי המחאה החברתית.

בהמשך לכך, ב-77% מהחברות הגדולות המתמחות במוצרי צריכה, הודו המנהלים כי בוצעו שיחות תדרוך עם העובדים על מנת לסייע בידם להתמודד בהצלחה עם גלי הביקורת הציבורית הנוקבת בשיאה של המחאה הציבורית.

נתון מעניין נוסף העולה מהמשאל מתייחס לענף ההייטק, הנחשב לאחד ממנועי הצמיחה של המשק הישראלי. בו מוכרת תופעת "בריחת המוחות" לארצות אחרות, בדגש על ארה"ב. מנתוני המשאל עולה כי ב-89% מחברות ההייטק, לא נרשמו בקשות חריגות לרילוקיישן מצד עובדים ליעדי החברות בחו"ל.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"ל משותף ב-BDI: "שוב מתברר שהסיסמוגרף האמיתי של השוק הם העובדים שיודעים לקרוא היטב בין השורות ולזהות בזמן את סימני טרום המיתון. כשחברות בוחרות לוותר על קיצוצים בתנאי העסקה של עובדים, תקציבי רווחה ונסיעות, ועוברות ישר לקיצוצי שכר ופיטורים, העובדים מבינים שזה ממש לא הזמן לפנות למנהלים ולבקש העלאה בשכר. מנגד, ישנן חברות ש"תופסות טרמפ" על אווירת המיתון המסתמנת, מאמצות גישה זו של העובדים, ודוחות העלאת שכר לעובדים הזכאים להן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

לפני ואחרי: שרה נתניהו השיקה מטוס של אל על בגלל שהיתה דיילת

אשת ראש הממשלה השיקה מטוס דרימליינר של אל על שעוצב כמו בואינג 707 המיתולוגי, וזכתה במחווה מיוחדת. צפו בתמונות של הדיילת המיוחסת אז ועכשיו
מערכת Bizportal |

מטוס הרטרו של אל על -0.28% , הדרימליינר השישי במספר של החברה מתוך 16, מעוצב כבואינג מדגם 707 המיתולוגי של החברה, נחת הבוקר בשדה התעופה בן גוריון בישראל לציון 70 שנה למדינה ולאל על. בימים הקרובים ייצא המטוס לטיסה בשמי הארץ עליה יתארחו ילדים מישובי עוטף עזה ומהעיר רחובות – שהמטוס נקרא על שמה.   בטקס קבלת הפנים וההסלנה למטוס הרטרו של אל על שנערך הבוקר בנתב"ג, השתתפה שרה נתניהו רעיית ראש הממשלה בנימין נתניהו אשר בעברה הייתה דיילת אל על. הגברת נתניהו אף לבשה לכבוד הטקס את מדי הרטרו שלה כדיילת. יחד איתה השתתפה בטקס חברתה הקרובה, הדיילת גילה בן ארצי, אשר שתיהן הכירו בעבודתן כדיילות באל על ומאז אותה תקופה הן החברות הטובות ביותר עד היום. שרה נתניהו במדי דיילת, אז ועכשיו     מטוס הרטרו של אל על מדגם דרימליינר, השישי במספר של החברה שהגיע (מתוך 16) נקרא על שם העיר "רחובות" ויצטרף למטוסים: בת-ים, חיפה, ת"א-יפו, ראשל"צ ואשדוד. צביעת מטוס הדרימליינר החדש מתבססת על צביעת מטוסי הבואינג 707 בעשור הראשון של שירותם באל על בין השנים 1961-1972. מטוסי הבואינג 707 המשיכו לשרת את אל על עד לשנת 1989, אך צביעתם שונתה מעט בתחילת שנות ה-70, עם קליטתם של מטוסי הבואינג 747 החדישים לצי אל על והחלפת לוגו החברה ללוגו בעיצובו של המעצב הישראלי- דן רזינגר. מטוסי הבואינג 707 היו מטוסי הסילון הראשונים של חברת אל על ולמעשה פתחו את עידן הסילון בעולם התעופה האזרחית בישראל. באירוע השתתפו: דדי בורוביץ', מבעלי השליטה באל על, אלי דפס, יו"ר אל על, תמי בורוביץ' סגנית יו"ר אל על, גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, יואל פלדשו, ראש רשות שדות התעופה, הנהלת חברת אל על ומאות עובדי אל על.