ירדנו בגלל אסד, נעלה בגלל אובמה - הבורסה בחודש ספטמבר

תנודות חדות מורגשות במהלך חודש ספטמבר בשוק המניות. מיעוט ימי מסחר לא בלם את השוק. ירידה ל-1165 ועלייה ל-1235 תוך שבועיים, מספרות סיפור של אירועים חיצוניים שחברו יחד להזיז את השוק פסיכולוגית מצד לצד. בתחילת החודש כולם מכרו מניות כי אסד איים להמטיר עלינו טילים. האמריקנים יתקיפו, העולם ייכנס לאנדרלמוסיה ושוק ההון יכרה תחתית אחרי תחתית, ירידה אחרי ירידה - אבל זה לא קרה.

נשיא ארה"ב החליט ללכת על הציר הדיפלומטי עם רוסיה, ומשק הכנפיים בשוק ההון נשמע למרחוק. עוף החול באחד העם קם מלווה בקפיצות חדות מעלה, בסקוויזים של עליות ומרדפים אחרי המדד של הסוחרים. הכסף על הרצפה, צריך להשלים פערים. ירדנו בגלל אסד, נעלה בגלל אובמה.

למעשה שבירת ה-1165 בתחילת החודש הובילה רק ל-1145 והשוק חזר מעלה. זה מה שנקרא שבירת סרק. כאן מפסידים כסף כי מוכרים מניות, פודים קרנות. ככה צריך לנהוג אם לא רוצים להיקלע לתסריט של ירידות תלולות נוספות שיכולות לקרות .

העלייה חזרה מעל 1190 בשבוע שלאחר מכן והסגירה מעל 1200 היו חזרה מעלה, פריצה מחודשת. הן הניבה למשקיעים רווח חזרה - תנועות כאלה לא נלקחו בחשבון. הכותבים הפסידו עד כה, נאלצו לרוץ אחרי קולים כתובים כל מהלך עלייה עקב הפסד / סטופ / דרישת בטחונות גדלה שגרמה לסגירת פוזיציות. הם כתבו פוטים למכביר במחירים יורדים כדי לממן חלק מהסגירות קולים ולשפץ - זה לכשעצמו נתן דלק נוסף לעליות.

בניו יורק לא הפסיקו לעלות החודש. בגרמניה שוברים מעלה שיא של חמש שנים. בזמן שנבלה במשך ארבעה ימי חופש, העולם יסחר. ברנניקי ינאם ביום ד' וישפיע על הבורסות. קשה לומר מה יהיה כשנחזור. ניתן לומר ש-1220 אזור תמיכה ו-1240-50 אזור התנגדות. הפקיעה שתהיה ביום ג' הבא תהיה מושפעת גם מהנעשה בחו"ל. הסוחרים יעדיפו מימושים מהרמה הנוכחית של 1230. ברנניקי יהיה חלק מהמסחר, את זה חשוב לזכור.

שנה טובה וחג שמח.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ירדנו בגלל קרספין נעלה בזכות דוביד. (ל"ת)
    קוני למל. 18/09/2013 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קוני למל. 17/09/2013 19:50
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אני מבין למה אומרים שהאוכל הוא קריספי.
  • 5.
    קוני למל. 17/09/2013 19:49
    הגב לתגובה זו
    לא יכול לזוז בלעדיך !
  • 4.
    אחד 17/09/2013 16:10
    הגב לתגובה זו
    מ קול1210 ל 1220, ל 1230 , ל 1240. ועוד היד נטויה.. מה קורה פה ??
  • קוני למל 17/09/2013 19:46
    הגב לתגובה זו
    ההפסד מובטח.
  • ד 17/09/2013 18:35
    הגב לתגובה זו
    פיאום השוק זז על כל מילה.שנה שלמה היה זז לאט ולפתע מכונות מרוץ.כל העולם עלה אחוזים ניכרים וכאן 4 אחוז ,אז גם אשפה הופכת ליהלום,והשוק רץ.היום זה בלומברג שדיבר בזכות השוק.
  • 3.
    מוטקה 17/09/2013 14:36
    הגב לתגובה זו
    לי ניראה פקיעה מעל 1240.
  • 2.
    ד 17/09/2013 12:08
    הגב לתגובה זו
    ירד משמעותית. תודה למנשקה
  • 1.
    דוד מירושלים 17/09/2013 11:27
    הגב לתגובה זו
    שמעתי שלא הרגשת טוב, הייתה לך איזו שפעת או משהו כזה. מאחל בריאות ואושר ושתייה ואכילה מתונה בקפה הצמרת עבאדי. האם אתה רואה לפעמים את המומחה לאופ' שיושב באותו קפה? זה השמנמן
  • אין מומחים לאופציות. יש הוזים. (ל"ת)
    חחח... 17/09/2013 12:23
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.