לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
בשבוע שעבר פורסמו נתוני האינפלציה לחודש יולי בארה"ב שהעידו על עלייה של 0.2%, בהתאם לצפי, כאשר האינפלציה השנתית ירדה ל-2.9%. השווקים קיבלו את הנתונים בחיוב כאשר הם מבטאים פחות או יותר חותמת סופית לכך שהפד' יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה בחודש ספטמבר.
"השילוב של התקררות האינפלציה, לצד היחלשות שוק התעסוקה, מקרב את הבנק הפדרלי להתחיל בהורדות הריבית", כותב אוקטאי קברק, אסטרטג מוצר בחברת ההשקעות הבינלאומית Leverage Shares. "החוזים העתידיים מתמחרים סבירות של 71% להפחתת ריבית של רבע אחוז בישיבת הבנק בספטמבר, כאשר עד לא מכבר הציפייה הרווחת היתה להפחתה גדולה יותר של כחצי אחוז".
החששות ממיתון נרגעים
נתוני התעסוקה שפורסמו בתחילת החודש והעידו על מספר משרות חדשות נמוך בהרבה מהצפי הציתו מחדש את החששות ממיתון קרב בארה"ב, אך כפי שמצביעים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, מספר נתונים אחרים מעידים על כך שפני המשק האמריקאי כנראה לא למיתון.
"המסחר הקמעונאי ליבה (קבוצות הבקרה) עלה ב-0.3% ביולי, לאחר גידול של 0.9% ביוני", כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון. "מדד האמון הצרכני של מישיגן עלה מעט. מספר דורשי העבודה ירד מעט. מנגד, הייצור התעשייתי ירד ב-0.3% ביולי והאומדן של יוני ירד ל-0 שינוי מ-0.4%. מסתמנת ירידה בהתחלות הבנייה. הפד באטלנטה צופה צמיחה של 2% ברבעון השלישי, מה שנראה כמו נחיתה רכה בפעילות הכלכלית".
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מספק נקודת מבט אחרת: "הנתונים הכלכליים האחרונים בארה"ב הרגיעו את שוק המניות שהסיכון למיתון לא כל כך גבוה. לא בטוח שבחינה מעמיקה שלהם תומכת במסקנה זו. מצד אחד, המכירות הקמעונאיות עלו ביולי בשיעור של 1%, הגבוה ביותר מאז ינואר 2023. אולם, השינוי השנתי שלהן (ללא הדלק) נותר נמוך, מתחת ל-3% לעומת שיעור הגידול הממוצע בשנים לפני הקורונה שעמד על כ-4%.
מכירות המוצרים/שירותים לצריכה מחזורית (מכוניות, מוצרי חשמל, רהיטים, שירותי האוכל) צמחו בכ-1% בלבד בשנה האחרונה. לעומת זאת, הקטגוריות שכוללת מוצרי צריכה שוטפת ממשיכה לצמוח בקצב יציב ויחסית גבוה", כותב זבז'ינסקי.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"בשבוע שעבר עשה כותרות העדכון כלפי מעלה בתחזית למכירות שפרסמה וולמארט", מוסיף זבז'ינסקי. "לא בטוח שזה בהכרח סימן לעוצמה של הצרכנים. אכן, קצב הגידול במכירות המזון ברשתות המזון עלה בחודשים האחרונים, אך זאת במקביל להאטה בצריכת האמריקאים במסעדות ובתי קפה שהיא אגב גבוהה יותר מההוצאה על אוכל בסופרים.
כותרת חיובית נוספת יצר סקר העסקים הקטנים שהאופטימיות שלהם עלתה במפתיע לרמה הגבוהה מאז פברואר 2022. יתכן והסיבה לכך קשורה לנסיקה שנרשמה בחודש יולי, בזמן שנערך הסקר, בסיכויים של טראמפ לזכות בבחירות. העסקים הקטנים בארה"ב הם אוהדי טראמפ. בחודשים נובמבר-דצמבר 2016, אחרי בחירתו המפתיעה לנשיאות, מדד הסנטימנט של העסקים הקטנים בארה"ב רשם זינוק הגדול ביותר בהיסטוריה. אם אכן זאת הסיבה בעלייה בסנטימנט, באוגוסט הוא צפוי לרדת בעקבות הירידה די חדה בסיכויו לזכות על פי הסקרים שנרשמה בשבועות האחרונים". מוסיף זבז'ינסקי.
אינפלציית השירותים ממשיכה להיות גבוהה
למרות הסטטיות בסעיף הדלק, סעיף תנודתי בד"כ, יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות, מצביע על כך שאינפלציית השירותים נותרת גבוהה: "סעיפי השירותים די אינפלציוניים. הבולט בהם, רכיב הדיור, מוטה השכירויות דווקא עלה ב-0.4% החודש, אחרי תוספת של 0.2% ביוני", כותב פנינג. "לחזרה לקצב העלייה המהיר פה יש כמובן השלכות מהותיות מאוד לגבי ליבת האינפלציה כולה, בייחוד בטווח של שנה קדימה. העניין חוזר על עצמו עם מחירי המזון מחוץ לבית, עתירי עלויות כח אדם, שהוסיפו 0.2%, והשלימו התרחבות של 4.1%, בשנה האחרונה. מחירי שירותי תחבורה עלו ב-0.4%. אבל מתוך זה, מחירי הטיסות דווקא שליליים במקצת, עם ירידה של 1.6%. מחירי שירותי הבריאות דווקא איבדו 0.3% משמעותיים, והשלימו לעלייה של 3.3%, בשנה האחרונה. כנ"ל, מחירי הביטוח עלו ב-1.2%".
בנוסף, פנינג מציין גם את הירידה במדד המחירים ליצרן: "בניגוד למדד לצרכן, מדד המחירים ליצרן בארה"ב הפתיע מעט כלפי מטה, עם עליה חודשית מתונה של 0.1% בלבד, אשר מיתנה את קצב העלייה השנתי של המדד ל-2.2% - שפל של ארבעה חודשים. בניגוד בולט ל-CPI, ולמדדי מנהלי הרכש הרלוונטיים מהחודשים האחרונים, הרבה מהחולשה במדד פה הייתה בסעיפי השירותים, כאשר המדד הרלוונטי ירד ב-0.2%. עם זאת, בשלב הזה, הרבה מהחולשה באותם סעיפי שירותים נבעה עדיין ככל הנראה ממחירי מוצרים (במסווה), כאשר עיקר השיפור נבע מהמרווח הסיטונאי והקמעונאי. נוסיף כי היסטורית, ה-PPI מהווה מדד מנבא חשוב ל-CPI. ונצפה שהתיקון החודש דווקא ימשיך לדחוף את ה-CPI כלפי מטה, לעבר היעד".
לצד זאת, עונת הדוחות תמשיך השבוע. הנה הלו"ז המלא לשבוע:
יום שני:
לפני המסחר: צים צים , פרייטוס פרייטוס .
אחרי המסחר: פאלו אלטו פאלו אלטו
יום שלישי
לפני המסחר: אקספנג XPENG
יום רביעי
לפני המסחר: טארגט TARGET CORP , מייסי'ז MACY'S INC , אנלוג ANALOG DEVICES , זיקר ZK INTERNATIONAL GROUP CO .
אחרי המסחר: סנופלייק SNOWFLAKE INC , זום ZOOM VIDEO , אורבן אאוטפיטרס URBAN OUTFITTERS , סינופסיס SYNOPSYS .
יום חמישי
לפני המסחר: באידו BAIDU.COM , פלוטון PELOTON INTERACTIVE INC
- 1.לפי המצב הגאופוליטי וחוסר הסכוי לעיסקה צפי למיני מפולת (ל"ת)שלמה 18/08/2024 21:03הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
