אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

למה מניית מובילאיי נפלה ב-7%?

מניית החברה של פרופ' אמנון שעשוע נפלה ב-6.7% במסחר ביום שישי האחרון ובכך השלימה ירידה של 43% מתחילת השנה; מה הגורמים לנפילה האחרונה?
רוי שיינמן | (5)
מניית מובילאיי  מובילאיי נפלה ב-6.7% במסחר ביום שישי האחרון כאשר לא נמסרה הודעה כלשהי מהחברה. עם זאת קיימות שתי סיבות שעשויות להיות הגורמים שדוחפים את המניה למטה והם קשורים לטסלה של אילון מאסק ולדונאלד טראמפ, הנשיא הבא המסתמן של ארה"ב. מניית מובילאיי מתחילת השנה

טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של טסלה

הטכנולוגיה של מובילאיי בין היתר אמורה לשחק תפקיד מרכזי בפיתוח מערכות נהיגה אוטונומית ברכבים. אחת המטרות העיקריות של טסלה ששם לעצמו אילון מאסק היא פיתוח של מערכות כאלה ולמעשה כבר יש להן מערכת פעילה כזו בשם FSD (Full Self Driving). המערכת של טסלה היא בעיקרון מערכת מסוג Level 2 - בשלב הזה הנהג יכול לעזוב את הדוושות וההיגוי ולתת לרכב לתפעל את עצמו אך חייב עדיין לשבת בכיסא הנהג ולהיות מרוכז בנהיגה למקרה של תקלה או טעות של המערכת. חברות אחרות שואפות לפתח מערכות Level 3, בהן הנהג יכול לעסוק בפעילויות אחרות בזמן שהרכב מתפעל את עצמו, אך טסלה כבר מעדיפה לפעול עם Level 2 בשטח במקביל לפיתוח המערכות האחרות. לאחרונה אילון מאסק צייץ בחשבון X שלו שהגרסה הבאה של FSD צפויה להיות טובה בהרבה מהגרסה האחרונה, מה שצפוי לפגוע בחברות אחרות המפתחות מערכות נהיגה אוטונומית וביניהן גם מובילאיי. 

טראמפ כנראה יעדיף את טסלה

סיבה נוספת שכנראה פוגעת במובילאיי היא הניצחון המסתמן בבחירות של דונאלד טראמפ. אילון מאסק ידוע כתומך של דונאלד טראמפ והוא מתבטא בעדו כבר תקופה ארוכה, כאשר התמיכה שלו התחזקה אף יותר לאחר ניסיון ההתנקשות במועמד לנשיאות בשבוע שעבר. במידה וטראמפ באמת ייבחר התמיכה של אילון מאסק עשויה להשפיע עליו בכך שהוא יתמוך בחברה ובמיזמים שלה על פני חברות אחרות, כאשר בין היתר הוא יתמוך גם בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה. התמיכה של טראמפ צפויה להיות חזקה בעיקר לאור העובדה שהשחקניות הגדולות בשוק הרכב החשמלי הן סיניות, וטראמפ יעשה כל שביכולתו בשביל להחזיר את הדומיננטיות האמריקנית גם בתחום הזה. דונאלד טראמפ - כנראה יתמוך בטסלה; קרדיט: Pixbay

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    המתחרות של טסלה צריכות להצטייד במובילאיי (ל"ת)
    ים 22/07/2024 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רציתם טראמפ, המכות לישראל רק התחילו (ל"ת)
    אלי מזן 22/07/2024 08:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש עליות וירידות מובילאי עדיין מובילה בתחום (ל"ת)
    Rafi 22/07/2024 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כלכלן 21/07/2024 12:13
    הגב לתגובה זו
    לנקוט במדיניות שתגרום למתחרה אמריקאית נוספת לטסלה לקום. לא הגיוני כל המונופולים הזה בו מיליארדרים כמו מאסק קונים לעצמם חוסר תחרות באמצעות מימון כספי קמפיין. טסלה הוכיחה חוסר יעלות בכל הקשור ליציאה עם דגמים רכבים חדשים.
  • 1.
    צרי 21/07/2024 10:28
    הגב לתגובה זו
    דחיפה רצינית מהממשלים, בשם אינטל.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.