מלחמות ה-EV: נפח המכירות של טסלה בסין עולה אך ידה של BYD על העליונה
תערוכת ה-IAA Mobility שבמינכן, גרמניה, תפתח מחר ותימשך עד העשירי לחודש (יום ראשון הקרוב). התערוכה האחרונה נערכה לפני כשנתיים, אז הגיעו להתרשם למעלה מ-400 אלף מבקרים מיותר מ-90 מדינות שונות. אור הזרקורים יופנה הפעם אל הרכבים החשמליים, אשר ממשיכים לצבור פופולריות בעולם ויצרניות הרכבים, בעיקר הסיניות, רוצות להיות אלו שיובילו את המעבר לכלי הרכב החשמליים.
יצרנית כלי הרכב בעלת שווי השוק הגדול בעולם - טסלה TESLA INC , צפויה להציג הפעם את מודל 3 המעודכן שלה בתערוכה השנה, זאת לאחר שעברו 10 שנים מאז הפעם האחרונה בה השתתפה. על פי נתונים שפורסמו היום, גם לפני הצגת הדגם המעודכן, טסלה רשמה בחודש האחרון מכירות בסך 84.1 אלף יחידות בסין - מכירות מודל Y ומודל 3 רשמו עלייה של יותר מ-30% לעומת החודש הקודם, ככל הנראה הודות להורדות המחירים התכופות.
המתחרה הגדולה ביותר של טסלה, BYD, תשתתף גם היא בתערוכה במינכן עם 6 מכוניות שונות שיכנסו לשוק האירופאי. בנוסף לחברה יש מיזם משותף עם מרצדס - מותג יוקרתי בשם דנזה (DENZA) אשר ישחרר מיניואן חשמלי בשם D9 לשוק האירופאי. BYD מגיעה לכנס לאחר פרסום נתוני המכירות לחודש אוגוסט, אשר היו מרשימים ביותר, בלשון המעטה. החברה רשמה שיא מכירות בחודש האחרון כשמסרה מעל ל-270 אלף רכבים (145 אלף יחידות חשמליות לגמרי) - עלייה של 57% לעומת אותו החודש בשנה שעברה ו-4.6% מעל לחודש יולי. 25 אלף יחידות נמסרו מחוץ לסין בחודש האחרון ועד כה החברה מכרה השנה 1.79 מיליון רכבים - עלייה של 83% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
המתחרה הגדולה של טסלה אינה היחידה ויצרניות רכבים חשמליים סיניות נוספות מאיימות על ההכנסות של החברה של מאסק. ביום שישי האחרון פרסמו ניו NIO INC , אקספנג XPENG ולי אוטו LI AUTO INC את נתוני המכירות שלהן לחודש אוגוסט, אשר ביחד מסרו למעלה מ-68 אלף יחידות, מספר שיא.
- BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אקפסנג גם תשתתף בתערוכה במינכן, בפעם הראשונה אי פעם, והיא תציג בה את דגם ה-P7 ודגם G7 (SUV), אשר נמצאים כבר במספר מדינות באירופה וצפויים להכנס לשוק הגרמני בשנה הקרובה. אקספנג מסרה בחודש האחרון 13.7 אלף מכוניות, זאת בהשוואה ל-11 אלף מכוניות בחודש הקודם ו-9.5 אלף מכוניות בחודש אוגוסט הקודם. את שיא כל הזמנים רשמה אקספנג בדצמבר 2021, אז מסרה החברה 16 אלף יחידות בחודש, עד כה ב-2023 החברה מסרה כ-66 אלף יחידות, 26% מתחת לנתון בתקופה המקבילה אשתקד.
ניתן לראות בבירור את החדירה של היצרניות האסייתיות אל השוק האירופאי כאשר כ-41% מסך החברות המשתתפות בכנס בעלות מטה באסיה. בנוסף, בהתבסס על שבעת החודשים הראשונים של 2023, המכוניות הסיניות מהוות כ-2.8% מסך שוק הרכבים באירופה, זאת לעומת 0.1% ב-2019. הנתונים מגיעים בעיקר לאור זאת שהיצרניות הסיניות מסוגלות לייצר רכבים מספקים במחיר זול ונגיש מאוד לעומת המתחרות האירופאיות, מה שיכול לאפשר לחברות הסיניות להגדיל את שולי הרווח. על פי Jato Dynamics, המחיר הממוצע לרכב חשמלי באירופה עומד על 56 אלף יורו בעוד הנתון בסין עומד על כ-32 אלף יורו.
גם BYD וגם אקספנג עלו היום ב-3% במסחר בהונג קונג לקראת התערוכה מחר ועל רקע הנתונים הנהדרים של BYD, מתחילת השנה עלו מניות החברות ב-31% ו-91% בהתאמה. טסלה איבדה ביום המסחר האחרון בוול סטריט למעלה מ-5% על רקע נתוני המכירות של המתחרות שלה ושוויה עומד כעת על 777 מיליארד דולר.
- ירידות קלות באסיה, יציבות בחוזים על וול סטריט
- המדינה הראשונה בעולם שתחסום גישת צעירים לרשתות חברתיות - העולם מתבונן
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
המאבק עם היצרניות הסיניות גובה מחיר עבור טסלה בניסיון לשמור על נתח השוק שלה. בעקבות מלחמות המחירים ברבעון השני של השנה החברה רשמה שיעור רווח גולמי של 18.2% לעומת 19.3% ברבעון שלפני כן וברבעון המקביל הנתון עמד על 25%. שיעור הרווח התפעולי של החברה צנח אל 9.6% בהשוואה ל-11.4% ברבעון שלפני כן ו-14.6% ברבעון המקביל.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותאירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82% ירדה בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט ביום שאחרי. באפט יפרוש בסוף השנה מניהול החברה. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A. ביטוח זה חלק מרכזי מפעילותה של ברקשייר וכשבוחנים את הרווחים שהשיגה לאורך השנים מגלים שהביטוח היה העוגן הכי מרכזי, עד ההשקעה באפל וההשבחה שלה שהפכה להיות הכי משמעותית לברקשייר מאז ומעולם.
המלצת מכירה על ברקשייר זה לא משהו שקורה בכל יום, למעשה לא זכור שבשנים האחרונות מישהו המליץ למכור את המניה. ברקשייר של באפט מקבלת המלצות חמות מרוב האנליסטים המכסים אותה כשרק שילדס ממליץ למכור. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את הירידה מהשיא של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.
GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.
ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-340 מיליארד דולר במזומן ובאגרות חוב קצרות. אם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט - החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.
- השותף של באפט לא האמין בזהב. היום הוא היה אוכל את הכובע
- וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיית הירושה
שילדס מעלה גם החשש הגדול "מהיום שאחרי". באפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. המחליף של באפט מנוסה וידען, אבל הוא לא באפט וזה בצדק מעלה חשש: האיש שיירש את וורן באפט - המשימה הבלתי אפשרית של גרג אייבל.
