אוטו חשמלי
צילום: Green Motion

טסלה ממשיכה להוביל בארה"ב, יונדאי מוכרת יותר מג'נרל מוטורס

למרות שיונדאי עקפה את ג'נרל מוטורס במכירות בארה"ב היא עדיין נמצאת במקום השני בפער גדול מטסלה שניצבת בראש הרשימה; החברה של אילון מאסק נמצאת במרחק של כ-300 אלף מכוניות מעל יונדאי
דור עצמון | (1)

יצרניות רכב המסורתיות שהחלו גם לייצר מכוניות חשמליות (EV) מציגות עלייה במכירות של כלי הרכב החשמליים שלהן, אך פעילויותיהן בתחום עד כה לא שינו יותר מדי את שוק הרכב החשמלי.

למרות העליות הבולטות במכירות בהשוואה לשנה שעברה, ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC נותרה החברה המובילה הענף בארה"ב ועקפה את יצרניות הרכב המסורתיות שמייצרות כעת גם רכב חשמלי. נתונים מצביעים על כך שטסלה מכרה במהלך המחצית הראשונה של השנה כ-300,000 יחידות יותר מהחברות שנמצאות אחריה ברשימות המוכרות הגדולות ביותר בארה"ב - יונדאי וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS . זאת בהשוואה לפער של כ-225,000 במחצית הראשונה של 2022.

עוד עולה כי טסלה, שאינה מפרטת את המכירות לפי אזור, מכרה על פי ההערכות 336,892 כלי רכב בארה"ב במהלך המחצית הראשונה של השנה, עלייה של 30% לעומת שנה קודם לכן. בינתיים, יונדאי - כולל המותג קיה שבבעלותה - הגדילה את מכירות ה-EV שלה בכ-11% במהלך אותה תקופה ל-38,457 יחידות. GM, שהייתה במקום השני במכירות ה-EV במהלך הרבעון הראשון, מכרה יותר מפי ארבעה מכוניות ומשאיות חשמליות עם כ-36,322 יחידות עד המחצית הראשונה של השנה בהשוואה לשנה קודמת. גם פולקסווגן יותר מהכפילה את מכירות ה-EV ל-26,538 יחידות שנמכרו עד יוני.

פורד FORD MOTOR , שהייתה שנייה במכירות ה-EV בשנה שעברה אחרי טסלה, סיימה את במקום החמישי עם מכירות של 25,709 רכבים עד יוני. מכירות ה-EV של פורד עלו רק ב-12% בהשוואה לשנה קודם לכן, מכיוון שיצרנית הרכב שבתה לזמן מה כדי לתקן כמה מפעלים, כמו המפעל המקסיקני המייצר את המוסטנג Mach-E, הקרוסאובר החשמלי שלה. "מכירות ה-EV שלנו ממשיכות לגדול. זרימת מלאי משופרת של מוסטנג Mach-E החלה להגיע בסוף הרבעון השני בעקבות עיבוד מחדש של המפעל שלנו מוקדם יותר השנה, מה שעזר למכירות המוסטנג Mach-E להכפיל את עצמן", אמר אנדרו פריק, סגן נשיא פורד למכירות.

הצמיחה של 30% במכירות של טסלה משנה לשנה במהלך המחצית הראשונה באה בעיקר הודות לייצור במפעל החדש בטקסס שנכנס לרשת ותגבר את הייצור. עם זאת, זה לא הספיק כדי לעמוד בקצב הצמיחה הכוללת של שוק החשמל. נתח השוק של טסלה במכירות ה-EV ארה"ב ירד בכמעט 0.1% לעומת שנה שעברה וייצג 60% מכלי הרכב החשמליים הנמכרים בארץ. הירידה של טסלה בנתח השוק מגיעה ככל שמתחרים נוספים נכנסים לתחום, וכתוצאה מכך צמיחת שוק כוללת. מכירות הרכב החשמלי בארה"ב עלו בכ-50% עד יוני בהשוואה למחצית הראשונה של 2022.

יצרניות רכב מסורתיות, כמו גם חברות חדשות יותר כמו ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , ניסו להגביר את הייצור של כלי הרכב החשמליים אך לרוב התפוקות שלהן נותרו קטנות. מלבד אלו שבראש הרשימה, רק לחמש אחרות יש נתח שוק של בין 1% ל-4% בארה"ב, והשאר הן מתחת ל-1%. המסירות העולמיות של טסלה היו יותר מ-889,000 רכבים חשמליים במהלך המחצית הראשונה של השנה, מתוכם 466,140 כלי רכב ברבעון השני. הייצור צפוי להמשיך ולגדול, שכן טסלה שואפת לייצר לפחות 1.8 מיליון כלי רכב חשמליים ב-2023.

העובדה שיונדאי הגיעה למקום השני בולטת במיוחד בהתחשב בכך שכלי הרכב שלה אינם זכאים לתמריצי מס פדרליים של עד 7,500 דולר אלא אם כן הם מושכרים, תמריצים הללו שנועדו לתמוך במכוניות החשמליות המיוצרות בצפון אמריקה, בעוד שרכבי ה-EV של יונדאי מיובאים כיום מחו"ל.

קיראו עוד ב"גלובל"

יצרנית הרכב מדרום קוריאה חדרה לתוך פרצת הליסינג הזו במסגרת חוק הפחתת האינפלציה של ממשל ביידן. המותג יונדאי הגדיל את הליסינג של המכוניות החשמליות שלו מכ-2% בתחילת השנה וכעת הגיע ליותר מ-30%, כך על פי מנכ"ל יונדאי מוטור אמריקה, רנדי פארקר. "זה לא מגרש משחק הוגן, ואנחנו בהחלט לא מרוצים מזה. אבל אלו הם הקלפים ואנחנו מנסים לשחק איתם הכי טוב שאנחנו יכולים", אמר פארקר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הכח הרבה רכבים בכלל או רכבים חשמלים? (ל"ת)
    אסף 08/07/2023 08:06
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.