טסלה ממשיכה להוביל בארה"ב, יונדאי מוכרת יותר מג'נרל מוטורס

למרות שיונדאי עקפה את ג'נרל מוטורס במכירות בארה"ב היא עדיין נמצאת במקום השני בפער גדול מטסלה שניצבת בראש הרשימה; החברה של אילון מאסק נמצאת במרחק של כ-300 אלף מכוניות מעל יונדאי
דור עצמון | (1)

יצרניות רכב המסורתיות שהחלו גם לייצר מכוניות חשמליות (EV) מציגות עלייה במכירות של כלי הרכב החשמליים שלהן, אך פעילויותיהן בתחום עד כה לא שינו יותר מדי את שוק הרכב החשמלי.

למרות העליות הבולטות במכירות בהשוואה לשנה שעברה, ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC נותרה החברה המובילה הענף בארה"ב ועקפה את יצרניות הרכב המסורתיות שמייצרות כעת גם רכב חשמלי. נתונים מצביעים על כך שטסלה מכרה במהלך המחצית הראשונה של השנה כ-300,000 יחידות יותר מהחברות שנמצאות אחריה ברשימות המוכרות הגדולות ביותר בארה"ב - יונדאי וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS . זאת בהשוואה לפער של כ-225,000 במחצית הראשונה של 2022.

עוד עולה כי טסלה, שאינה מפרטת את המכירות לפי אזור, מכרה על פי ההערכות 336,892 כלי רכב בארה"ב במהלך המחצית הראשונה של השנה, עלייה של 30% לעומת שנה קודם לכן. בינתיים, יונדאי - כולל המותג קיה שבבעלותה - הגדילה את מכירות ה-EV שלה בכ-11% במהלך אותה תקופה ל-38,457 יחידות. GM, שהייתה במקום השני במכירות ה-EV במהלך הרבעון הראשון, מכרה יותר מפי ארבעה מכוניות ומשאיות חשמליות עם כ-36,322 יחידות עד המחצית הראשונה של השנה בהשוואה לשנה קודמת. גם פולקסווגן יותר מהכפילה את מכירות ה-EV ל-26,538 יחידות שנמכרו עד יוני.

פורד FORD MOTOR , שהייתה שנייה במכירות ה-EV בשנה שעברה אחרי טסלה, סיימה את במקום החמישי עם מכירות של 25,709 רכבים עד יוני. מכירות ה-EV של פורד עלו רק ב-12% בהשוואה לשנה קודם לכן, מכיוון שיצרנית הרכב שבתה לזמן מה כדי לתקן כמה מפעלים, כמו המפעל המקסיקני המייצר את המוסטנג Mach-E, הקרוסאובר החשמלי שלה. "מכירות ה-EV שלנו ממשיכות לגדול. זרימת מלאי משופרת של מוסטנג Mach-E החלה להגיע בסוף הרבעון השני בעקבות עיבוד מחדש של המפעל שלנו מוקדם יותר השנה, מה שעזר למכירות המוסטנג Mach-E להכפיל את עצמן", אמר אנדרו פריק, סגן נשיא פורד למכירות.

הצמיחה של 30% במכירות של טסלה משנה לשנה במהלך המחצית הראשונה באה בעיקר הודות לייצור במפעל החדש בטקסס שנכנס לרשת ותגבר את הייצור. עם זאת, זה לא הספיק כדי לעמוד בקצב הצמיחה הכוללת של שוק החשמל. נתח השוק של טסלה במכירות ה-EV ארה"ב ירד בכמעט 0.1% לעומת שנה שעברה וייצג 60% מכלי הרכב החשמליים הנמכרים בארץ. הירידה של טסלה בנתח השוק מגיעה ככל שמתחרים נוספים נכנסים לתחום, וכתוצאה מכך צמיחת שוק כוללת. מכירות הרכב החשמלי בארה"ב עלו בכ-50% עד יוני בהשוואה למחצית הראשונה של 2022.

יצרניות רכב מסורתיות, כמו גם חברות חדשות יותר כמו ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , ניסו להגביר את הייצור של כלי הרכב החשמליים אך לרוב התפוקות שלהן נותרו קטנות. מלבד אלו שבראש הרשימה, רק לחמש אחרות יש נתח שוק של בין 1% ל-4% בארה"ב, והשאר הן מתחת ל-1%. המסירות העולמיות של טסלה היו יותר מ-889,000 רכבים חשמליים במהלך המחצית הראשונה של השנה, מתוכם 466,140 כלי רכב ברבעון השני. הייצור צפוי להמשיך ולגדול, שכן טסלה שואפת לייצר לפחות 1.8 מיליון כלי רכב חשמליים ב-2023.

העובדה שיונדאי הגיעה למקום השני בולטת במיוחד בהתחשב בכך שכלי הרכב שלה אינם זכאים לתמריצי מס פדרליים של עד 7,500 דולר אלא אם כן הם מושכרים, תמריצים הללו שנועדו לתמוך במכוניות החשמליות המיוצרות בצפון אמריקה, בעוד שרכבי ה-EV של יונדאי מיובאים כיום מחו"ל.

קיראו עוד ב"גלובל"

יצרנית הרכב מדרום קוריאה חדרה לתוך פרצת הליסינג הזו במסגרת חוק הפחתת האינפלציה של ממשל ביידן. המותג יונדאי הגדיל את הליסינג של המכוניות החשמליות שלו מכ-2% בתחילת השנה וכעת הגיע ליותר מ-30%, כך על פי מנכ"ל יונדאי מוטור אמריקה, רנדי פארקר. "זה לא מגרש משחק הוגן, ואנחנו בהחלט לא מרוצים מזה. אבל אלו הם הקלפים ואנחנו מנסים לשחק איתם הכי טוב שאנחנו יכולים", אמר פארקר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הכח הרבה רכבים בכלל או רכבים חשמלים? (ל"ת)
    אסף 08/07/2023 08:06
    הגב לתגובה זו
אנבידיה גנסן הואנג
צילום: טוויטר

לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד

תשעה בתי השקעות עדכנו מעלה את מחיר היעד, כשהביקוש לשבבי AI מצד ענקיות הטכנולוגיה ממשיך לגרום לאופטימיות – אך גם מעלה את הסיכון לאכזבה במקרה של פספוס

אדיר בן עמי |

שבוע לפני פרסום הדוחות של אנבידיהNVIDIA Corp. -0.24%  , האנליסטים בוול סטריט מעלים את תחזיותיהם. תשעה אנליסטים העלו השבוע את מחירי היעד שלהם למניה, ודחפו את הממוצע ל-194 דולר - שיא חדש. העלאת התחזיות בזמן כה קרוב לדוח מצביעה על ציפיות גבוהות מהרגיל.


הממוצע החדש מרמז על פוטנציאל עלייה של יותר מ-10% ממחיר הסגירה של יום רביעי. העלאת היעדים נובעת מהכרה בביצועי החברה החזקים, כאשר אנליסטים מתאימים את תחזיותיהם לקצב הצמיחה בפועל. "מה שרואים כאן הוא הכרה שהצמיחה של אנבידיה יציבה ומוצקה", מסביר בריאן מולברי, מנהל תיקים בזאקס. "אנליסטים מעלים תחזיות מכיוון שהתוצאות הקודמות מחייבות עדכון כלפי מעלה".


עדכון התחזיות מתרחש בעיתוי מורכב, כאשר מניות הטכנולוגיה הגדולות נסחרות בירידות שערים. אנבידיה איבדה 3% השבוע, אך האנליסטים ממשיכים לגלות אופטימיות ורואים בירידות הזדמנות השקעה ולא סימן אזהרה. המשקיעים מתחילים לממש רווחים ממניות הטכנולוגיה הגדולות ולהעביר הון לסקטורים הנחשבים יציבים יותר. השוק מכיר בכך שחלק מהמניות הגיעו לרמות שווי גבוהות. חוסר הוודאות לגבי הורדת ריבית בספטמבר מעמיק את מגמת המכירות.


אנבידיה לעומת השאר

אנבידיה מציגה ביצועים שונים מיתר מניות הטכנולוגיה בתקופה זו. המניה עלתה 30% מאז פרסום הדוח הרבעוני האחרון במאי, ובזכות משקלה הגבוה במדד תרמה יותר מ-180 נקודות לעלייה הכוללת של ה-S&P 500. תרומה זו גדולה מזו של כל חברה אחרת במדד, והופכת את אנבידיה לגורם המוביל בעלייה של השוק האמריקני.

עונת הדוחות הנוכחית מספקת תמיכה חזקה לתחזיות אנבידיה. מטא, מיקרוסופט, גוגל ואמזון הכריזו על השקעות משמעותיות בתשתיות בינה מלאכותית. ההכרזות הללו מחזקות את הצפי להזמנות גדולות לאנבידיה, הספקית העיקרית של שבבי AI.


טראמפ מחייךטראמפ מחייך

בית המשפט ביטל את קנס הענק שהוטל על טראמפ – ההרשעה נותרה על כנה

בית המשפט לערעורים בניו יורק קבע כי טראמפ ניפח את שווי נכסיו, אך ביטל את הקנס של 464 מיליון דולר בטענה שהוא מופרז; במקביל נפתחה חקירה פדרלית נגד התובעת לטיטיה ג’יימס, בעוד טראמפ ממשיך להיאבק בערעורים אחרים

אדיר בן עמי |

בית משפט לערעורים בניו יורק ביטל את הקנס של 464 מיליון דולר שהוטל על דונלד טראמפ וחברתו. השופטים קבעו כי טראמפ אכן הפר את החוק כשהגדיל את הערכת שווי נכסיו – בהם מאר־א־לאגו והפנטהאוז בבניין טראמפ טאואר – אך קנס בסדר גודל כזה הוגדר על ידם כ“מופרז באופן בלתי חוקתי”. כך בוטל אחד החיובים הכספיים הגדולים ביותר שטראמפ התמודד איתם.


העיתוי אינו מקרי: הפסיקה ניתנה בדיוק כאשר משרד המשפטים הפדרלי פתח בחקירה נגד התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג’יימס. השאלה הנבדקת היא האם הפרה את זכויותיו החוקתיות של טראמפ כשהגישה נגדו תביעה. חמשת השופטים בהרכב הערעורים נחלקו בדעותיהם והוציאו שלוש חוות דעת שונות – דבר המדגיש עד כמה התיק הזה מורכב משפטית. בסופו של דבר נקבע כי טראמפ עבר על החוק, אך הקנס העצום שבוטל נחשב בלתי מידתי.


בעיותיו המשפטיות של טראמפ דעכו כמעט לחלוטין לאחר זכייתו בבחירות. משרד המשפטים ביטל שני תיקים פליליים פדרליים נגדו, בהתאם למדיניות ותיקה שלא להעמיד נשיא מכהן לדין. גם בתיק שבו הורשע בניו יורק נגזר עליו עונש מאסר על תנאי בלבד, ללא ישיבה בכלא.


ג’יימס הגישה את התביעה בספטמבר 2022, כשנתיים לפני בחירתו של טראמפ. היא זכתה במשפט שנמשך 11 שבועות. כעת נותר לראות אם תבחר לערער לבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק באלבני. טראמפ טען להגנתו כי שיטת הערכת הנדל״ן שלו הייתה מקובלת בתעשייה, וכי הדוחות הפיננסיים שלו כללו אזהרות שקראו לבנקים לבצע הערכות עצמאיות. הטיעון החזק ביותר שלו היה שאף בנק לא הפסיד כסף מההלוואות שלו – נקודה שגם המדינה לא חלקה עליה.


עורך דינה של ג’יימס, אבה לואל, טען כי מדובר ב“מסע נקמה פוליטי בוטה ונואש של הנשיא”. טראמפ מצדו חזר ואמר שג’יימס והשופט ארתור אנגורון מוטים נגדו משום שהוא רפובליקן.