מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

שוק התעופה מתעורר לחיים ובואינג במרתון עסקאות ענק

קטאר, אזרבייג'ן, אייר אינדיה ההודית ודלתא איירליינס הן רשימה חלקית של מדינות וחברות שמזמינות מטוסים מענקית התעופה; אייר אינדיה מתכננת עסקאות בהיקף של 50 מיליארד דולר עם בואינג ואירבוס

דור עצמון | (2)

העומס בשדות התעופה, המחסור בכוח האדם של חברות התעופה וביטולי הטיסות מצביעים כמובן על ביקושי שיא של תום תקופת הקורונה. אנשים צמאים לחופשות, ביקורי משפחות מעבר לים ונסיעות עבודה שנשללו מהם במשך כמעט שנתיים. חברות התעופה עובדות במרץ על מנת להחזיר את כוח האדם שלהן למספרים של 2019 ובנוסף מכשירות מחדש את הטייסים אחרי תקופת הבצורת.

כחלק מכך, חברות התעופה מבינות שעליהן יהיה להגדיל את צי מטוסיהן ואף לחדשו – בואינג BOEING (וגם איירבאס) על הכוונת. יצרניות המטוסים עובדות מסביב לשעון ומקבלת הזמנות ענק מחברות התעופה השונות.

אייר אינדיה ההודית, שנרכשה לאחרונה בידי קונצרן TATA הענק ביותר בהודו, מתכננת לרכוש מאות מטוסים הן מבואינג והן מאיירבאס. בכוונת החברה להצטייד בעד 70 מטוסים רחבי גוף כולל מטוסי איירבאס A350 ובואינג 787 ו-777, ובעד 300 מטוסי צרי גוף. היקף העסקאות עשוי להגיע לכדי סכום אדיר של כ-50 מיליארד דולר. מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, טס להודו לקראת התערוכה האווירית שהתקיימה השבוע, שם החברה האמריקנית שיווקה מחדש את ה-737 MAX שלה. שתי יצרניות המטוסים, שרעבות לעסקאות בשוק המטוסים רחבי הגוף המדוכא, רואות באייר אינדיה פוטנציאל גדול להגברת המכירות וההכנסות שלהן.

קטאר איירוויז הענקית, שגם מדורגת בין 5 חברות התעופה הטובות בעולם, לוחצת על בואינג לזרז את מסירת המטוסים שהזמינה. החברה הזמינה 25 מטוסי 737 מקס עם אופציה ל-25 מטוסים נוספים אך הודיעה באחרונה כי העסקה מוקפאת בעקבות שורת תקלות שהתגלו בהם. כעת, ולאחר תיקון התקלות, מנכ"ל החברה אומר כי אכן נשקלת האפשרות להחיות את העסקה. בנוסף להזמנה זו, הזמינה קטאר איירוויז גם 34 מטוסי מטען ענקיים מדגם 777X החדש.

חברת אמירייטס היוקרתית, הזמינה עשרות מטוסי 777X גם היא (אם כי לטיסות נוסעים) אך איימה על בואינג שתבטל את ההזמנה אם לא תקדים את מסירתם.

על פי דו"ח של חברת בויאנג נמסרו 121 מטוסים מסחריים (737,747,777,787) ברבעון השני, צמיחה של כ-53% מאותה התקופה אשתקד, מתחילת השנה נמסרו 216 מטוסים מסחריים, מה שמשקף צמיחה מרבעון לרבעון של 27%. בחודש יוני לבד נמסרו 51 מטוסי נוסעים ומסחריים, החודש הטוב ביותר של החברה מאז מרץ 2019. עם זאת, בואינג הסתייגה והזהירה כי קצב הייצור לא צפוי להיות יציב לאור הבעיות בשרשראות האספקה העולמיות.

לפני מספר ימים, דלתא אייליינס DELTA AIR LINES הענקית האמריקאית הודיעה על הזמנה של כ-100 מטוסי 737 מקס 10 בעלות כוללת של 13.5 מיליארד דולר. העסקה צפויה להיות הראשונה והגדולה ביותר בעשור האחרון בין דלתא לבואינג.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם אזרבייג'ן איירליינס הקטנה יחסית חתמה על הזמנה לפיו היא תרכוש 4 מטוסי 787 דרימליינר מבואינג - מדובר בעסקה גדולה יחסית לחברה קטנה שצי המטוסים הנוכחי שלה מונה 18 מטוסים בסך הכל. החברה צפויה להחזיק עד 2030 כ-10 מטוסי דרימליינר.

מניית בואינג ירדה מתחילת השנה ב-22% למחיר של 157 דולר המבטא שווי של 93 מיליארד דולר. החברה הפסידה ברבעון הראשון השנה 2.75 דולר למניה על הכנסות של 14 מיליארד דולר. עם זאת, מניית החברה רשמה זינוק של 15% בחודש האחרון.

נראה שבואינג מצליחה להתאושש משני אירועים שאיימו על פעילותה כחרב על הצוואר: שורת התקלות במטוסי ה-737 מקס שהביאו להתרסקות 2 מטוסים ומשבר הקורונה. הקורונה שיתקה את ענף התעופה כולו בעולם והתקלות יצרו משבר אמון קריטי לחברה. היציאה משני המשברים האלו עם תיקון התקלות במטוסים מביאים את החברה להישגים עם עסקאות בעשרות מיליארדי דולרים ולפי תחזיות החברה עדיין לא נאמרה המילה האחרונה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איירבוס חברה זמנית וךא יציבה (ל"ת)
    אריק 20/07/2022 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני הילד 20/07/2022 20:02
    הגב לתגובה זו
    וזה חפיר עמוק מאין כמותו בדיוק לפי שיטתו של באפט.
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

סין פותחת בחקירות נגד ענף השבבים האמריקאי: עימות סחר חדש מתקרב

משרד המסחר בבייג'ינג הודיע על פתיחת חקירת היצף נגד שבבים אמריקאיים וחקירה נפרדת בטענה לאפליה - ברקע שיחות סחר מתוחות בין המעצמות; איך זה ישפיע על השוק?

צוות גלובל |

סין פתחה שתי חקירות חדשות נגד ענף השבבים בארצות הברית, במהלך שממחיש את החרפת המתח בין וושינגטון לבייג'ינג סביב תחום הטכנולוגיה הרגיש ביותר בעולם. ההודעה מגיעה ימים ספורים לפני מפגש רשמי בין בכירי הממשל משני הצדדים, וצפויה להוסיף נדבך של עימות לשיחות.

משרד המסחר הסיני הודיע כי נפתחה חקירת היצף (anti-dumping) בנוגע לשבבים אנלוגיים שמיוצרים בארה"ב - רכיבים שבהם מתמחות חברות כמו טקסס אינסטרומנטס ו-Analog Devices. במקביל, נפתחה חקירה נפרדת בטענה כי הצעדים האמריקאיים נגד תעשיית השבבים הסינית הם בעלי אופי מפלה. מדובר בצעד חריג שמאותת כי סין אינה מתכוונת להבליג על הסנקציות וההגבלות שמובילות ארה"ב בשנים האחרונות.

סין מגיבה לארה"ב

המהלך הסיני מגיע לאחר שוושינגטון הוסיפה 23 חברות סיניות לרשימת הישות (entity list) - צעד שמגביל את האפשרות שלהן לרכוש טכנולוגיה אמריקאית. הממשל האמריקאי מגדיר חברות אלו ככאלה שפועלות "בניגוד לאינטרס הביטחוני או למדיניות החוץ של ארה"ב".

המחלוקת סביב תחום השבבים הפכה לזירת התנגשות עיקרית בין המעצמות. מצד אחד, ארה"ב חסמה את גישתה של סין למאיצי בינה מלאכותית מתקדמים ואף הגבילה את יצוא חלק ממוצרי אנבידיה ברמה נמוכה יותר, בטענה שהדבר נחוץ לשמירה על יתרון טכנולוגי וביטחוני. מצד שני, בסין טוענים כי הצעדים הללו נועדו לעכב את ההתפתחות שלה בתחומי מחשוב עוצמתי ותעשיות מבוססות בינה מלאכותית, ולכן מדובר במדיניות מפלה.

החקירה נגד שבבים אמריקאיים צפויה להימשך כשנה, עם אפשרות להארכה בחצי שנה נוספת. במידה וייקבע כי אכן מדובר בהיצף, סין עשויה להטיל מכסים גבוהים על ייבוא רכיבים אמריקאיים - צעד שיפגע ישירות ביצואנים הגדולים לאסיה וייצור חוסר ודאות עבור חברות ענק אמריקאיות. החקירה השנייה, על אפליה, צפויה להסתיים בתוך כשלושה חודשים.