האם אפשר לסמוך על תחזיות הפדרל ריזרב, על אף שהוא טועה בהן?
מתי תיעצר האינפלציה? פרופ' צבי אקשטיין דיקאן בי"ס טיומקין לכלכלה וראש מכון אהרן באוניברסיטת רייכמן, אומר שהבנקים המרכזיים יצטרכו להעלות את הריבית עד שהציפיות לאינפלציה תהיינה מתחת לריבית - כלומר שהריבית הריאלית תהיה חיובית. האם זה ייעצר ב-3%? בכלל לא בטוח. לדברי אקשטיין "הבנק המרכזי בארה"ב לא צפה את עוצמת האינפלציה ולכן עכשיו הוא מגיב בעוצמה עם העלאה של 0.75% בהעלאה האחרונה. פאואל רמז אתמול שכך יהיה גם בחודש הבא.
אקשטיין מוסיף שלמרות שהפדרל ריזרב טעה לא מעט בהערכותיו, הציבור סומך על הבנק המרכזי שלאורך זמן, אולי תוך שנתיים, הוא יצליח להחזיר את האינפלציה לטווח של 2%. הסיבה לטעויות היא שהפד' מתבסס על נתוני העבר של המשבר הקודם, אבל הנתונים ההם לא צפו נכון את היציאה מהמשבר הנוכחי. הבנקים המרכזיים משנים את המדיניות שלהם כשהאינפורמציה החדשה מתקבלת". צפו בראיון המלא:
- 8.ישחטו השורטיסטים הלוזרים (ל"ת)אמילי 24/06/2022 09:35הגב לתגובה זו
- 7.קנו מניות נסדק אפל גוגל הכי טוב (ל"ת)טומי 24/06/2022 09:34הגב לתגובה זו
- 6.מיקליס 24/06/2022 02:27הגב לתגובה זומדינות הבריקס מהוות 42% מתושבי העולם וכבר היום התמ"ג המשותף שלהם גבוה משל G7, רוצות להצטרף אליהם ארגנטינה, ערב הסעודית טורקיה ועוד, הם מדברים על מסחר חופשי נטול פוליטיקה וסנקציות, שימוש במטבע מקומי וסל מטבעות חלש, זה יגמור על היורו והאיחוד האירופי ויחליש את הדולר ועם החוב הלאומי האמריקני המטורף יחליש אותם כלכלית וצבאית לעולמים, יהפכו לסתם עוד מדינה והשליטה שלהם על העולם תסתיים וזה מה שמפחיד את האמריקנים והם שופכים כסף בלי סוף על המלחמה באוקראינה ומנסים לפגוע ברוסיה ויילכו עד למלחמת עולם אם יצטרכו אבל הם יפבידו בה כי אף אחד לא יכול לעצור את הדוב הרוסי ואם סין תפתח חזית משלה בטאיוואן ואנחנו בדרך לשם אז הנפילה האמריקנית תהיה עוד יותר מהירה, שיתכוננו למשבר כלכלי כמו שהיה אצלנו בשנות השמונים , אירופה זה בכלל אפריקה החדשה ועדיף שיתכוננו לחורף הקרוב מאשר לאיים על רוסיה כי הם לא מפחידים את הרוסים בכלום והוכח כבר שהסנקציות רק עושות טוב לרוסים וחוזרות כמו בומרנג נגד אירופה , בחלקן אינפלציה כבר של 20% , האחרות בדרך הבטוחה לשם כך שעליית הריבית מובטחת ואיתה הירידה בערך הנכסים כשהפנסיות מאבדות גובה
- זינבר 24/06/2022 13:11הגב לתגובה זוכמה שינאה והרגשי נחיתות יש לך..ברור שאתה פרו רוסי שיקומו לא בישראל
- 5.עימרי 23/06/2022 21:28הגב לתגובה זוברור שהוא לא רוצה לאמר את האמת שידועהמלנו ולו שהריבית אצלינו לא תעלה או תגיע לאינפלציה כלומר לא תהיה ריבית כי אין אינפלציה ולמהמכי הנגידמלא מכניס לחישוב אף מוצר שעולה או עלה ולכן היא אפס למרות שבשוק המחירים עולים ועולים כל שבוע ללא הפסקה אז זה ניקרא לרבע את המעגל או כמו היען שטובל את ראשו בחול
- 4.. 23/06/2022 21:03הגב לתגובה זוטוענים כבר שנים רבות שF.R וכל מנהלי המדיניות של ארצות הברית עובדים וחושבים ומגיעים למסקנות שגויות כמעט לכל אורך הדרך וברוב הנושאים הניבדקים..תוצאות כישלונם מעיבים על ארצות הברית ושאר העולם ולצורך העניין לא רק בבורסות...המצב בכי רע.
- 3.קש 23/06/2022 20:49הגב לתגובה זובמשבר הגדול של הדיור ב-2008 ארה"ב לוותה מהאסייתים בריבית של 5.5-6% ומחירי הנכסים התרסקו למה שזה לא יקרה שוב ?
- 2.כול שנה אני באמריקה , אפילו הילדים שלי צעקו מה קור 23/06/2022 20:46הגב לתגובה זוכול שנה אני באמריקה , אפילו הילדים שלי צעקו מה קורה כול שנה נהיה יותר ויותר יקר . אז מי סגר עינים נראה לי פרופסורים כמוך אגב קח משפט שאומר הנשיא לעיתונאי האנפלציה זה נכס בן זונה לאחר מכן צלצל לעיתונאי וביקש סליחה אמר לו זה לא אישי . עוד דבר שסטנלי שלנו האמריקאי בתחפושת ישראלי נגיד ישראל שהיה עבד בפדראל אמר מה שלמדתי עד שהגעתי לכאן לא שווה כלום אז תבין לבד
- 1.ברק 23/06/2022 19:55הגב לתגובה זוהם בחיים לא יתנו תחזית גרועה על מנת לא לקחת אחריות. הועדה של הפד לא שונה מפוליטיקאים אחרים והם לא טועים בתחזיות שלהם, הם פשוט משקרים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
