קרדיט סוויס
צילום: קרדיט סוויס

קרדיט סוויס: שלוש מניות מעניינות אחרי הירידות האחרונות

שנת 2022 הביא עמה רוחות דוביות לשווקים עם העליה בסביבת האינפלציה והעלאות הריבת הצפויות, ך בבנק ההשקעות השוויצרי בוחרים לסמן שלוש מניות שהציגו צמיחה ברווחים בזמן שמחיר המניה שלהן ירד
איתן גרסטנפלד |

שנת 2022 לא האירה פנים עד כה לשווקי ההון. מאז תחילת השנה, הציגו המדדים המובילים בארה"ב ובעולם ירידות שערים משמעותיות אשר הביאו אותם לסיפו של שוק דובים. זאת על רקע, הסטגנציה בצמיחה הכלכלית, האינפלציה הגואה והחשש מפני העלאות ריבית שעשוית להמשיך ולהעיב על המדדים.

אך על כל זאת, יש מי שסבורים שבשלב זה, ישנם בשוק מספר לא מבוטל של הזדמנויות, אשר נוצרו על רקע הסטואציה הנוכחית. כך למשל, אסטרטג המניות הראשי של קרדיט סוויס, ג'ונתן גולוב, הצביע לאחרונה על כך שהרווחים של החברות דווקא משתפרים. זאת, תוך שהוא מסמן שורה של מניות אשר נחבטו בחדושים האחרונים ומצויים לדידו במחיר הזדמנותי.

"על בסיס חציוני, כל 11 המגזרים חוו שיפור ברווחים החזויים שלהם. בעוד שהחברה החציונית ראתה ירידה של 24.4% מאז השיא שלה, והמכפיל החציוני ירד ב-27.5%. ההבדל הזה מוסבר על ידי עלייה בריאה של 3.3% ברווח החזוי למניה. עם זאת, הפער הזה הוא קיצוני במיוחד עבור מניות הטכנולוגיה בהן הערכת השווי החציונית ירדה ב-35.7%, בעוד ש הרווחים החזויים השתפרו ב-8%", כתב גולוב.

על רקע הדברים, בקרדיט סוויס הרכיבו רשימה של חברות אשר לדעתם מציגים צמיחה משמעותית ברווחים, חוו לאחרונה נסיגה משמעותית במחירי המניה שלהן.

המנייה הראשונה עליה ממליצים בבנק ההשקעות השווצרי היא זו של ענקית התקשורת והבידור וולט דיסני  WALT DISNEY  (DIS). קשה להגדיר את המנייה יקירת השוק בזמן האחרון, אבל בקרדיט סוויס סבורים שהיא בכיוון הנכון, לאחר שברבעון הראשון של 2022 הציגה צמיחה של 23%, בהכנסות שעמדו על 19.2 מיליארד דולר ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

מגיפת הקורונה השפיעה קשות על פארקי השעשועים אותם מפעילה דיסני, מה שהשתנה עם היציאה ההדרגתית של העולם ככלל וארה"ב מהמסגרים. בהתאם, ברבעון האחרון ההכנסות ממגזר הפארקים, החוויות והמוצרים של החברה יותר מהוכפלו והגיעו בסוף הרבעון ל-6.7 מיליארד דולר.

שירותי הסטרימינג של החברה נהנים גם הם ממומנטום חזק כאשר דיסני+ צברה 7.9 מיליון מנויים, מה שהביא את בסיס המנויים הכולל של השירות ל-137.7 מיליון. סך המנויים על כל היצע המוצרים הישיר לצרכן של דיסני עולה כעת על 205 מיליון, כאשר מביאים בחשבון גם את שירותי ESPN+ ו-Hulu.

המנייה השנייה היא של ענקית התוכנה SALESFORCE המחזיקה ביותר מ-150,000 חברות משתמשות בפלטפורמת ניהול קשרי הלקוחות שלה. בקרדיט סוויס סבורים שתחום מחשוב הענן פורח, והמספרים של החברה משקפים זאת לחלוטין. ברבעון הראשון של 2022, ההכנסות החברה קפצו ב-24% ועמדו על 7.4 מיליארד דולר. ההנהלה צופה כי את שנת 2022 תסיים עם הכנסות של בין 31.7-31.8 מיליארד דולר המהווים צמיחה שנתית של 20%. בבנק ההשקעות שמים דגש על כך שהמניה ירדה ב-50% מהשיא שלה, כך שבשילוב עם שיפור של 9% ברווחים, המכפיל של החברה הצטמק ב-54%.

קיראו עוד ב"גלובל"

לבסוף, בבנק מסנים את לא אחרת מאשר מניית טסלה  TESLA INC המדוברת. ענקית הרכבים החשמליים, נכנסה לרשימה לאחר שמניותיה ירדו ביותר מ-48% מהשיא בזמן שהרווחים הציגו צמיחה מרשימה של 76%, מה שהביא אותה לירידה של 70% במכפיל הרווח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.