אילון מאסק
צילום: יוטיוב

מאסק מכר מניות טסלה ב-8.4 מיליארד דולר (ולא רק 4 מיליארד) וצייץ בטוויטר "לא מוכר יותר"

אתמול מייסד ומנכ"ל טסלה צייץ כי הוא לא מתכוון יותר למכור מניות של טסלה. מסמך חדש חושף כי הוא מכר השבוע מניות בשווי של 8.4 מיליארד דולר, ולא רק 4 מיליארד כפי שדיווחו השבוע כלי התקשורת - בינתיים המשקיעים מאמינים לו והמניה עולה במסחר
נתנאל אריאל | (6)
המיליארדר אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל חברת הרכב החשמלי  TESLA INC (TSLA), מכר השבוע מניות של טסלה בשווי של 8.4 מיליארד דולר, ולא רק 4 מיליארד, כפי שדיווחו כלי התקשורת, כך עולה מהמסמכים שהגיש מאסק ל-SEC, רשות ניירות הערך האמריקאית.  סיבת המכירה של המניות היא מן הסתם ההסכם לרכישת הרשת החברתית טוויטר TWITTER INC (TWTR), הסכם שאליו הגיע בתחילת השבוע עם החברה בתמורה ל-44 מיליארד דולר (מחיר של 54.2 דולר למניה). מאסק הוא האיש העשיר בעולם אבל הונו נמצא בעיקר במניות של טסלה, כך שכדי לקבל את הכסף הוא צריך לממש מניות של החברה - וזו הגיבה ביום שלישי בצניחה של 12%, במקביל למכירת מניות ראשונה שביצע בהיקף של 4 מיליארד דולר (4.4 מיליון מניות).  על פי המסמכים החדשים שמתפרסמים היום, מכר מאסק עוד מניות גם אתמול - חמישי - כאשר הפעם מדובר בהיקף של 4.4 מיליארד דולר (כ-5.2 מיליון מניות). אתמול בערב כתב מאסק בטוויטר "לא מתוכננות מכירות נוספות של טסלה לאחר היום" - מה שגורם היום למניה לעלות, ואולי המשקיעים מאמינים לו.   אתמול פרסמה טוויטר את הדוחות הכספיים שלה, אולי בפעם האחרונה כחברה ציבורית, לפני שמאסק ישלים את רכישתה. הרשת דיווחה על יותר משתמשים פעילים ברבעון האחרון, למרות שההכנסות דווקא היו פחות מהצפי. הכנסות הרשת החברתית ברבעון הראשון הסתכמו בכ-1.2 מיליארד דולר, לעומת 1.23 מיליארד דולר אותם צפו האנליסטים. בשורה התחתונה, דיווחה החברה על רווח של 61 סנט למניה, אותו לא ניתן היה להשוות להערכות המוקדמות מכיוון שהוא כלל את הרווחים ממכירת MoPub. החברה דיווחה על 229 מיליון משתמשים, לעומת צפי האנליסטים ל-226.9 מיליון משתמשים ועלייה של כ-16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לקריאה נוספתכסף על הרצפה? מניית טוויטר נסחרת ב-9% מתחת למחיר הצעת הרכש של מאסקשינויים ראשונים בטוויטר בעקבות מאסק? בינתיים רק הצעות בציוצים נזכיר כי מאסק מרבה לשחק ולהזיז מניות וגם מטבעות וירטואליים. רק לפני מספר חודשים מאסק מכר מניות של טסלה בהיקף של כ-15 מיליארד דולר. לאחר סקר שבו שאל את ציבור עוקביו בטוויטר אם לעשות כן. זה היה תרגיל מחוכם מצידו של מאסק, אשר בעצם הבין שמחיר המניה של טסלה הוא גבוה וחיפש דרך למכור מניות בלי שהמשקיעים יענישו אותו עם פגיעה קטלנית במחיר מניית טסלה (כזכור - הונו של מאסק נמצא שם ופגיעה במחיר המניה משמעותה גם פגיעה בהון האישי שלו). זה עבד לו חלקית והמניה בכל זאת צללה מאז במשך מספר חודשים ואיבדה 38% מערכה, בעקבות המשחקים שלו. נכון לעכשיו המניה נמצאת במינוס 26%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בואו 13/08/2022 12:02
    הגב לתגובה זו
    חבל שלא חיברתם את הידיעה הזו אם ידיעה אחרת שהתפרסמה במקביל על הסכם של מאסק עם אינדונזיה ליצור ניקל לסוללות חשמליות בעלות של 5 מיליארד דולר שזה מה שבערך נשאר לו מהמכירה אחרי המיסים.
  • 4.
    למה לא תובעים אותו על דיווחי שקר? (ל"ת)
    סוקרטס 30/04/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קרקס מכולם כולל כולם, מוציא את הכסף ממקום א שיש לא 30/04/2022 07:59
    הגב לתגובה זו
    קרקס מכולם כולל כולם, מוציא את הכסף ממקום א שיש לא שליטה וקשר אם העולם בלחיצת כפתור, גם מוכר טסלה כי חושב שהמחיר גבוה מדי ועושה את זה באלגנטיות, וגם מה שרכש זה מביא הכנסות , בקיצור עושה מה רוצה
  • 2.
    עדר כבשים (ל"ת)
    בן 29/04/2022 22:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המבין 29/04/2022 19:33
    הגב לתגובה זו
    ברור לכל שמחיר מניית טסלה שווה שליש מערכה כיום. אלון מאסק משחיל את המניות לציבור לאט אך במנות גדולות של מניות. ברגע שלא יהיה לו מניות טסלה בלאדי שקלים המניה תחטוף. בעוד שבועיים הוא יכריז כי מכר מניות טסלה בשווי של 20 מילארד דולר וזאת כדי להשלים את רכישת מניית טוויטר. גם אם לא ירכוש וישלם מליארד דולר קנס הוא יצא ברווח ענק כי הוא ממש את מניות טסלה בשיא כאשר ערכן צריך להיות שליש מהערך כיום.
  • למבין 11/08/2022 19:01
    הגב לתגובה זו
    טסלה?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.