מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

המשקיעים עוד לא יודעים לעכל את התרסקות מטוס בואינג בסין

אחרי נפילה של 8% ביום ההודעה, המניה תיקנה ואז ירדה שוב וכעת היא נמצאת 3.6% מתחת למחיר טרם המקרה; בינתיים גם האנליסטים לא ממהרים לחתוך את מחיר היעד ו-75% מהם בכלל נותנים לה המלצת קניה - השוק ממתין לתוצאות החקירה
נתנאל אריאל | (2)

לפני יומיים התרסק מטוס בואינג 737-800 בדרום סין בטיסה של חברת China Eastern Airlines (נסחרת גם בארצות הברית תחת הסימול CEA) כשעל המטוס היו מעל 130 נוסעים - על פי הדיווחים לא נמצאו ניצולים מההתרסקות, של המטוס שטס במהירות של 525 מייל לשעה ונפל תוך 4 דקות מגובה 26 אלף רגל עד שנעלם מהרדאר.

אבל עם כל הכבוד לכאב של הסינים ואובדן חיי אדם, את האמריקאים מעניין דבר אחר - המניות של בואינג ומה המשמעות הכלכלית של התרסקות נוספת של מטוס מתוצרת בואינג. המשקיעים הגיבו לחדשות הרעות באופן מיידי בנפילה של 8% במניית בואינג BOEING .

מטוסי בואינג מקס 737 (הדגם המתקדם יותר) היו מקורקעים בין מרץ 2019 עד נובמבר 2020 לאחר שתי תאונות שקרו בטווח של 5 חודשים. השילוב של הבעיות במטוסי MAX יחד עם משבר הקורונה הובילו לנפילה מתמשכת של 66% במניית בואינג, ממחיר שיא של 440 דולר למניה למחיר של 140 דולר, מאז המניה טיפסה חזרה ל-254 בנובמבר 2021, אך מאז היא איבדה שוב 27% והיא נסחרת כעת במחיר של 186 דולר למניה.

האם מדובר במטוס לא בטיחותי? לא באמת. הדגם של המטוס שנפל נמצא בשימוש משמעותי אצל חברת התעופה הסינית, כאשר 130 מתוך כלל 750 המטוסים של החברה הם מהדגם הזה. יותר מכך - מאז 1997 נמסרו יותר מ-7,000 מטוסים מסוג 737NG, כלומר מדובר במטוס עם רקורד בטיחותי עשיר. 

אחרי מה בכל זאת המשקיעים יעקבו?

בימים הקרובים צפויים להתפרסם נתונים נוספים על הטיסה, למרות שמן הסתם פרטי החקירה המלאה של ההתרסקות יימשכו מספר חודשים. החוקרים יבחנו את פעולות הטייס, רישומי תחזוקת המטוס ותכנון המטוס כדי לעזור לקבוע מה קרה.

בואינג עצמה הודיעה כמון כי תשתף פעולה עם החקירות וגם המועצה הלאומית לבטיחות תחבורה מינתה חוקר בטיחות אווירית בכיר שיבדוק גם את ההתרסקות. נציגים מבואינג, מינהל התעופה הפדרלי וג'נרל אלקטריק GENERAL ELECTRIC ישמשו כיועצים.

מה אומרים בינתיים האנליסטים?

מעניין לציין כי עד כה האנליסטים לא חתכו את מחיר היעד ולא שינו את הדירוג של בואינג. בינתיים, 75% מהאנליסטים שסוקרים את המנייה נותנים לה המלצת קניה, וזאת לעומת 45% בשיא משבר הקורונה וקרקוע מטוסי ה-MAX. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בוול סטריט צללה המניה כאמור ב-8% ביום שני האחרון למחיר של 180.6 דולר, ולאחר מכן החלה לטפס חזרה ואפילו חזרה למחיר שלפני הנפילה, כ-193 דולר למניה. מאז היא שוב יורדת והיום המניה ננעלה במחיר של 186 דולר.

בואינג פספסה את התחזיות ברבעון האחרון

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מחיר המניה הכי חשוב 24/03/2022 06:41
    הגב לתגובה זו
    חברה שהיתה בעבר חדשנית ומוטת הנדסה ואיכות הפכה בזכות שדרת ניהול חדשה (כתוצאה ממיזוג) לחברה של : "ערך המניה הכי חשוב" בסרט גם מוסבר מה הכוונה כשהחברה משתפת פעולה עם הרשויות.......
  • רון 24/03/2022 11:21
    הגב לתגובה זו
    מסכים! סרט חובה למי שרוצה להבין מה קרה לחברה הזאת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social