דיסני
צילום: Pixbay

אחרי שאכזבה כבר במספר המנויים, האם דיסני תספק את הסחורה?

החברה תפרסם הלילה את דוחותיה לרבעון האחרון ובשוק מצפים לראות 125 מ' מנויים לדיסני+, אך מספר הכניסות לאתר שלה שמרמז על התעניינות לקוחות חדשים, מציג ירידה. בבנק אוף אמריקה מעריכים שנראה ריבאונד בגזרת פארקי השעשועים והמרצ'נדייז. כל מה שצריך לדעת
איתי פת-יה |

חברת  WALT DISNEY (DIS) תציג הלילה (רביעי) אחרי המסחר את דוחותיה לרבעון האחרון של 2021 (שמכונה אצלה הראשון של 2022, שכן החל ב-3 באוקטובר והסתיים כבר לתוך ינואר), והזרקור בשוק יהיה על שירות הסטרימינג שלה דיסני+. העניין רק גבר אחרי הצניחה של דיסני עם הפספוס בסעיף המנויים החדשים שהביא לנפילת המניה (הראשונה מבין ענקיות הטק בעונת הדוחות – FACEBOOK האפילה עליה) ומנגד הדוחות הטובים של אמזון שהביא לזינוק המניה.

ברבעון המקביל שנה קודם לכן הכניסה החברה 16.25 מיליארד דולר ודיווחה על רווח מתואם של 0.32 דולר למניה בדילול מלא. האנליסטים בשוק מעריכים כי הפעם תציג רווח של 0.61 דולר למניה על הכנסות של 18.63 מיליארד דולר. אם כך יהיה, מדובר בצמיחה של 12.2% בשורה העליונה וגידול של כ-91% בזו התחתונה.

בדוחות האחרונים שפרסמה, לרבעון השלישי של 2021 פספסה את תחזיות השוק, כשדיווחה על רווח של 0.37 דולר למניה על הכנסות בסך 18.53 מיליארד דולר. בשוק ציפו לרווח ברמה של 0.52 דולר למניה ולהכנסות של 18.8 מיליארד דולר. עסקי ההפצה הישירה לצרכן, שכוללים את דיסני+ הציגו העמקה של 200 מיליון דולר בהפסד התפעולי שהסתכם ב-600 מיליון דולר, וזאת עקב הפקות שנדחו משנה קודם לכן – ועל כן התשלום עבורן התגלגל לתקופת הדוח. לפי המנכ"ל בוב צ'אפק, בדוחות הקרובים נראה רמת שיא בהיבט ההפסדים הללו – ומכאן והלאה יתמתנו.

כמו אצל  NETFLIX (NFLX) ברבעון הרביעי של 2021, גם דיסני אכזבה במספר המנויים ברבעון קודם לכן: בסוף התקופה זה עמד על על 118.1 מיליון איש, בעוד האנליסטים ציפו שיצמח ב-8.8% ל-126.2 מיליון. בסוף הרבעון השני עוד היה 116 מיליון. עתה מצפים בשוק לראות את 2021 מסתיימת עם 125.1 מיליון מנויים, תוספת נטו של 7 מיליון איש (בניכוי לקוחות נוטשים).

דיסני היא הבעלים גם של ESPN ו-Hulu, ובחלק מהטריטוריות היא מפיצה אותה בשירות אחד לצד דיסני+. אם לספור את מנויי כלל השירותים בעולם, בסוף הרבעון השלישי אלה עמדו על 179 מיליון איש, לעומת 174 מיליון שלושה חודשים קודם לכן. הציפיה מ-Hulu היא לסיים את הרבעון עם מצבת מנויים של 45.7 מיליון איש ומ-ESPN+ עם 18.8 מיליון.

באתר ריכוז המלצות האנליסטים הישראלי, TipRanks, ניסו למשש את הדופק בשטח באמצעות מספר הכניסות לאתר של שירותי הסטרימינג השונים של דיסני – זאת מתוך הנחה שכל לקוח פוטנציאלי שמתעניין בשירות יבקר באתר קודם כל (ומי שכבר מנוי נכנס לאפליקציה ואין לו צורך לבדוק באתר את המחירים, הקטלוג וכו'). הם מצאו שמספר הכניסות, הן במובייל והן במחשב, ירד בכ-7% מול זה שנספר בתקופה המקבילה אשתקד.

פרוץ הקורונה, רק מספר חודשים אחרי השקת שירות הסטרימינג בארצות הברית בסוף 2019, עזר לחברה להציג קצב צמיחה גבוה במצבת המנויים, זאת בצל הסגרים וההגבלות על התנועה. אך בהמשך עם הפצת החיסונים, ובתלות בהתרחבות או צמצום התחלואה בגלים הבאים, הצמיחה בסעיף זה הפכה קשה יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תקופת הדוח שיפורסם כוללת את חודש דצמבר שהתאפיין בהתפרצות גל האומיקרון – וגם בעונת החגים בעולם הנוצרי, שכוללים את חופשת החג בה משפחות מבלות בבית או בנופשים. על פניו העונתיות החיובי רק קיבלו חיזוק בדמות האומיקרון שאמור היה לקרקע עוד יותר אנשים לבתיהם– אך זאת רק בתיאוריה, והמשקיעים יחכו לראות את הדוח המלא.

כח עזר שיסייע פחות כנראה הוא הסרטים המופצים בתשלום נוסף גם למנויים, בין אם הם מוצגים במקביל גם בבתי הקולנוע או שהושקו רק לצפייה ביתית. ברבעון השלישי למשל עוד נהנתה מחודשיים של גביית תשלום עבור שובר הקופות "האלמנה השחורה" עם סקרלט ג'והנסון (30 דולר לכל צפיה). ואולם ב-4 באוקטובר, יומיים לתוך הרבעון עליו תדווח (עבורה הוא הראשון של 2021, שכן החל ב-3 באוקטובר והסתיים כבר לתוך ינואר השנה), הצפייה בו הפכה חינמית למנויים. התחליף היה "ג'אנגל קרוז" עם אמילי בלאנט שבמחצית נובמבר כבר נפתח בחינם.

בעוד שבפירמה גוגנהיים הורידו את מחיר היעד ב-20% מ-206 דולר ל-165 וכן שנמכו את ההמלצה מ"קניה" ל"החזק" ב-  BANK OF AMERICA (BAC) האנליסטים ג'סיקה ארליך אשררה את המלצה הקנייה על המניה במחיר יעד של 191 דולר, תוך ציפיה שחטיבת פארקי השעשועים והמרצ'נדייז תציג ריבאונד ברבעון, לצד שיפור שולי הרווח בקבוצה כולה.

דיסני עצמה לא פרסמה תחזיות לרבעון הקרוב – אבל כן יעד מנויים לסוף השנה הבאה: להגיע ל-230-260 מיליון כאלה, והשנה בכוונתה להשקיע 33 מיליארד דולר בתוכן (ובשנה הבאה 8-9 מיליארד דולר). לשם השוואה, נטפליקס NETFLIX סיימה את 2021 עם 222 מיליון (וההשקעות שלה בתוכן עתידות להסתכם השנה ב-17 מיליארד דולר), ובאמזון לא חושפים מספרים, אך אומרים ש-200 מיליון מנויים של שירות הפריים השתמשו בו לאורך השנה החולפת כדי להתחבר לאמזון פריים וידאו ולצפות בסדרה או בסרט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social