המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה אדומה: הנאסד"ק איבד 2.7%; טבע זינקה ב-4%

הדאו ג'ונס ירד ב-1.6%,ה-S&P 500 ירד ב-2%, מיקרוסופט ואמזון מחקו 3%, גוגל ירדה ב-.4%, אינמוד צנחה ב-12% לאחר הזינוק שרשמה השנה, אנלייבקס איבדה 4%, פריון מחקה 4%
נושאים בכתבה וול סטריט סקירה

המסחר ננעל בירידות שערים חדות -  הנאסד"ק איבד 2.7%, הדאו ג'ונס ירד ב-1.6%, ה-S&P 500 ירד ב-2%. מניית טבע (US) מזנקת לאחר שדיווחה כי חברת הבת שלה, Teva Pharmaceuticals, הגיעה לסיכום עם התובע הכללי של מדינת לואיזיאנה, המסדיר את תביעותיה של המדינה העוסקות באופיואידים. ההסכם כפוף לאישור סופי של המדינה ב-1 לנובמבר. על פי ההסכם כל המחוזות במדינה משחררים את טבע מהתביעות כחלק מההסדר (לכתבה המלאה).  בורסות אירופה נסחרו בירידות, במקביל עולות התשואות על אגרות החוב ל-10 שנים ל-1.54%. עליית התשואות מייצרת אטרקטיביות עולה לאגרות החוב ובהתאמה הופכת את המניות לפחות אטרקטיביות, אם כי, עדיין התשואות נמוכות - 1.54% ריבית שנתית היא לא גורם מאיים על השווקים. פייזר PFIZER הגישה כצפוי בקשה רשמית ל-FDA לאישור החיסון לקורונה במתכונת חירום לגילאי 5 עד 11. פייזר מציגה נתונים שתומכים באישור, אבל כפי שראינו לגבי החיסון השלישי שלא אושר על ידי ה-FDA לכל האוכלוסייה, ייתכן שגם האישור לילדים יהיה הדרגתי (לכתבה המלאה).  חברת פורד FORD MOTOR CO עושה צעד גדול לכיוון הרכבים החשמליים - החברה דיווחה כי תשקיע 11.4 מיליארד דולר בהקמת  מפעלים לרכב חשמלי בטנסי ובקנטאקי, אחד מהם לרכב חשמלי ואחד מהם לסוללות. המפעלים צפויים להעסיק כ-11 אלף עובדים. דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN -0.24%  

  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו השבוע יתפרסם מדד הליבה של מדד המחירים לצרכן (Core PCE), שנחשב לנתון החשוב ביותר עבור הפד בנוגע לאינפלציה. המדד צפוי להגיע לעליה של 3.7%, כזכור מעל יעד האינפלציה הקבוע של 2%, אך בפד' כבר אמרו כי מה שחשוב להם כעת היא "האינפלציה הממוצעת" - השאלה כמה זמן האינפלציה תהיה מעל מחיר היעד לפני שלפד' לא תהיה ברירה אלא להעלות את הריבית בארה"ב. השבוע יתפרסמו גם נתוני הצריכה הפרטית, סקר ISM וסקר אוניברסיטת מישיגן. מנגד, נכון לעכשיו התחזיות לירידה באבטלה צופות אבטלה של 4.8% בסוף השנה, גבוה יותר מאשר באומדנים קודמים. מדד אמון הצרכנים בארה"ב ירד בחודש השלישי ברציפות, בעקבות גרסת הדלתא המתפשטת במהירות: מועצת הוועידות פרסמה כי מדד אמון הצרכנים ירד לרמה של 109.3 בספטמבר, לעומת 115.2 באוגוסט. קריאת ספטמבר היא הרמה הנמוכה ביותר של המדד מאז צנח לרמה של 95.2 בפברואר. הירידה מצביעה על החמרת הציפיות של הציבור האמריקאי לגבי התאוששות הכלכלה (לכתבה המלאה)מעצמת על או התרסקות כלכלית: מה צופן העתיד לסין? המדינה המאוכלסת ביותר בעולם חוותה למעלה משני עשורי צמיחה מרשימים, שהביאו לכך שארה"ב רואה בה כמתחרה הגדולה שלה על השליטה הגלובלית. אבל על פניו, נראה שהגלגל מתחיל להתהפך וסין דווקא בדרך למטה (לכתבה המלאה) עוד מניות במרכז מטבעות הקריפטו הוסיפו להיסחר היום בירידות שערים, לאחר העליות שרשמו אמש - וזאת בעקבות ההגבלות על כריית המטבעות שהגיעו מבייג'ינג. ביום שישי האחרון, הבנק העממי של סין (PBOC) הוציא הודעה רשמית בה נכתב כי כל העסקאות הקשורות במטבעות קריפטוגרפיים אינן חוקיות (לכתבה המלאה).  ענקית הרכב השוודית וולו תנפיק בנאסד"ק את מותג הרכב החשמלי שלה, פולסטאר (Polestar) באמצעות מיזוג ספאק - לפי שווי של 20 מיליארד דולר. ה-IPO צפוי להתבצע כבר בימים הקרובים. חברת המטרה שפולסטאר צפויה להתמזג איתה היא גורס גוגנהיים (Gores Guggenheim), שהוקמה על ידי קבוצת גורס וגוגנהיים פרטנרס (לכתבה המלאה). הבנק האמריקאי מורגן סטנלי   MORGAN STANLEY מוריד את מחיר היעד של מניית אמזון. בבנק טוענים שהסיבה לכך היא העלייה החדה במספר העובדים שהחברה מתכוונת להוסיף לשורותיה, ועלויות השכר הגבוהות (לכתבה המלאה). אלה הקטליזטורים שעשויים לתמוך במניית טסלה TESLA INC (TSLA). המותג של אילון מאסק מקווה שעדכון הנהיגה האוטונומית בערים ימשוך לקוחות חדשים, המשקיעים מצפים בכנס באוקטובר ללו"ז מפורט יותר לייצור הסייברטראק - וישנם הדוחות כמובן. כמו כן, שוק הרכב החשמלי אמור להעמיק את החדירה השנה בפלח המשאיות (לכתבה המלאה) ישראליות בוול סטריט

מניית איי.סי.אל (US) קיבלה אתמול אפסייד של 13.7% מבנק אוף אמריקה. מניית אינמוד  מאבדת 12% לאחר שזינקה פי 5 בשנה האחרונה. החברה העוסקת בטיפולים קוסמטיים היא אחת מהכוכבות של וול סטריט בשנה האחרונה ובשקט יחסי היא הגיעה לצמרת החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט. בחודשיים האחרונים על רקע אישורי תקינה והסכמי הפצה המניה זינקה במעל 30%.  מניית קמטק -1.66%  ומניית פריון נטוורק -1.44% מוחקות 5%,  אנלייבקס -0.83% מאבדת 6%/

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 29/09/2021 06:25
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    הדולר לא שווה יותר מ 1.5 שח..... גג עד 1.7 שח לדולר (ל"ת)
    השוק לפני קריסה 29/09/2021 01:19
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    הדולר לא שווה יותר מ 1.5 שח..... גג עד 1.7 שח לדולר (ל"ת)
    השוק לפני קריסה 29/09/2021 01:18
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אחד 28/09/2021 21:40
    הגב לתגובה זו
    סין מפילה הבורסות בעולם. הבורסות בעולם עוקבות אחרי סין.
  • 12.
    ארביטראז טבע +10%. עליות חדות מחר בבורסת תא (ל"ת)
    דניאל 28/09/2021 20:35
    הגב לתגובה זו
  • משיח 28/09/2021 21:22
    הגב לתגובה זו
    מחר אחוז וחצי למטה
  • 11.
    מחר עליות חדות שלא נראו אפילו ב-19.8.1987 (ל"ת)
    צרנוחה 28/09/2021 20:20
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    האם זה הזמן טבע ? (ל"ת)
    מנחם 28/09/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הירידות לא מתאימות לגנבים - מעלים את טבע (ל"ת)
    יוסי 28/09/2021 19:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תמים 28/09/2021 19:54
    הגב לתגובה זו
    הבורסה מתקרבת למפולת בגלל מה שקורה בסין.
  • 7.
    שחר 28/09/2021 19:09
    הגב לתגובה זו
    אם כי אג״ח , כמו כל השקעה אחרת, מהווה אופציה טובה בהרבה מפק״מ
  • תמים 28/09/2021 21:43
    הגב לתגובה זו
    לא תמיד. זה לא כלל. יש אנשים שהפסידו כל כספם שהיה מושקע במניות.
  • 6.
    אחרי תקופה ארוכה תיהייה מגמה של ירידות חדות בניות ובמחירי הדירות. (ל"ת)
    החגיגה נגמרה 28/09/2021 18:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    העליות תמשכנה עוד 4 שנים (ל"ת)
    חדווה בורסאית ותיקה 28/09/2021 17:02
    הגב לתגובה זו
  • לפחות 4 שנים מינימום 10 שנים (ל"ת)
    יוסי 28/09/2021 20:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ירידות חדות 28/09/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
    בנט קישקש ואיים על אירן . הכל טוב . וחוץ מזה למניות הישראליות אין סיבה לרדת הם כבר מזמן בתחתית רק אתמול העלו המלצה לכיל אז שהיום תרד מה קרה מאתמול עד היום
  • 3.
    י 28/09/2021 15:31
    הגב לתגובה זו
    אלפי נדבקים בשבוע .נפלת על הראש צא מהאגו .אתה וליברמן יא קמצנים .סגרו ושלמו .הקורונה תשאיר סימפטומים להרבה זמן ומי יודע מה בהמשך . סגר זה הדבר היחיד שיעזור .
  • החרדים הבטלנים גמרו את הכסף :) (ל"ת)
    חשבון קשה 28/09/2021 18:02
    הגב לתגובה זו
  • איש חכם 28/09/2021 21:06
    בא לסמינר בערכים
  • קבלו תיקון שם הכותב גוזף גבלס (ל"ת)
    מתי מבני ברק 28/09/2021 20:29
  • 2.
    עמוס 28/09/2021 15:19
    הגב לתגובה זו
    סביר שבירידה של 1% יגיעו קונים גדולים.
  • בירידות 70 אחוז בקרוב רק אז יגיעו המוכרים הכבדים (ל"ת)
    לעמוס 28/09/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מדען וגנרל 27/09/2021 16:12
    הגב לתגובה זו
    רצחנית בשאיפה למגע עם 0 !!!!!!!!!
  • 28/09/2021 22:35
    הגב לתגובה זו
    זגזג ילד …. נראה לי שיהיה ירידות של מקסימום 3 אחוז לא יהיה לך כסף לגלגל חחחחחחחח לא מבין איך אתה לא מתבייש להגיב פה שירבו טיפשים כמוך כדי שנעשה עוד כסף חחחח
  • חחח (ל"ת)
    שי 28/09/2021 19:56
    הגב לתגובה זו
  • מיכל 28/09/2021 18:29
    הגב לתגובה זו
    לך תחליף את השורט רואים לך את את התחת
  • ברור 28/09/2021 15:47
    הגב לתגובה זו
    אתה תתן תחתונים משומשים ותקבל לימון ומלפפון
  • הבחור על עלי קנביס (ל"ת)
    דור 28/09/2021 15:44
    הגב לתגובה זו
  • יש לך פוטים? (ל"ת)
    שושו 27/09/2021 17:46
    הגב לתגובה זו
  • פוטים על ARKK 28/09/2021 15:47
    She's going downnnnnnn
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.