שיאים חדשים בוול סטריט: טבע עלתה ב-2.4%, פארגו זינקה ב-3%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים חדשות, כאשר המדדים המובילים חזרו להיסחר ברמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, מבול של נתוני מאקרו משמעותיים משפיעים על הסנטימנט. במקביל, פעולות הפד' ממשיכות להעניק רוח גבית לשוק.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
עיקר הפוקוס היום צפוי להיות סביב נתוני המאקרו הרבים. בסין, מוקדם יותר הבוקר הפתיע מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור של Caixin עם קריאה של 51.7 נק', נתון המצביע על התאוששות בכלכלה. נציין כי הנתון היום סותר את מדד מנהלי הרכש הרשמי בסין שפורסם אמש והצביע על קריאה של 49.3 נק' בלבד בחודש אוקטובר. בארה"ב – דו"ח התעסוקה לחודש אוקטובר הפתיע לטובה עם תוספת של 128 אלף משרות, גבוה משמעותית מהצפי המוקדם. בנוסף, הנתונים לחודשים הקודמים תוקנו כלפי מעלה בצורה משמעותית (לכתבה המלאה).
בתוך כך, מדד ה-ISM במגזר הייצור אכזבו עם קריאה של 48.3 נק' בלבד, עמוק בטריטוריה המאותת על האטה כלכלית. נוסיף כי מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור שפורסם אמש באזור שיקאגו הפתיע לרעה עם נפילה לרמה של 43.4 נק' בלבד (לכתבה המלאה).
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, הסיפור המרכזי בשוק המשך ההתערבות של הפד' בשוק, דבר שמעניק רוח גבית לנכסי הסיכון. מוקדם יותר השבוע הודיע הפד' על הורדת ריבית שלישית בשנה האחרונה, לרמה של 1.75%-1.5% (לכתבה המלאה). עם זאת, הסיפור המרכזי בשוק הוא הרכישות שמבצע הבנק בשוקי הכסף. כזכור, מוקדם יותר החודש הודיע הבנק על השקת תוכנית רכישות בשוקי האג"ח בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש. במקביל, הודיע הבנק על הגדלת ההתערבות היומית בשוקי הריפו לסכום של עד 120 מיליארד דולר. בסה"כ, הפד' הגדיל את מאזנו בחודש האחרון בקרוב ל-300 מיליארד דולר. למרות פעולות אלו, יו"ר הבנק ג'רום פאואל, ממשיך לטעון כי לא מדובר ב-QE, שכן ב-QE הבנק קונה אגרות חוב לתקופה ארוכה ובחודש האחרון קונה הבנק אגרות חוב לתקופה קצרה (T-BILL). בפועל, מדובר באותה פעולה - הזרקת הון למערכת הבנקאית. בסביבה כזו, האירועים הפוליטיים/כלכליים מאבדים מחשיבותם.
תשואות האג"חים מטפסות כעת לאחר הירידות החדות שרשמו אמש. התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת כעת על 1.73%, כ-15 נק' בסיס מעלה לתשואה על אגרות החוב לתקופה של שנתיים.
במרכז
עונת הדו"חות בוול סטריט נמצאת כעת בישורת האחרונה. כאשר הפוקוס היום מתמקד בחברת האנרגיה אקסון מובייל (סימול:XOM) שעלתה ב-3% לאחר שהצליחה להכות את התחזיות המוקדמות עם הכנסות של 65 מיליארד דולר, רווח נקי של 3.1 מיליארד דולר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית פינטרסט (סימול:PINS) צנחה הערב ב-17% לאחר שהחברה דיווחה על הכנסות של 279.7 מיליון דולר, נמוך מהתחזיות המוקדמות.
בין המדווחות הבוטלות בימים האחרונים ניתן למצוא את אפל (סימול:AAPL) שהצליחה להכות את התחזיות המוקדמות עם הכנסות של 64 מיליארד דולר, ורווח נקי של 13.68 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). פייסבוק (סימול:FB) דיווחה על עלייה שנתית של 29% בשורת ההכנסות, וגידול של 19% בשורת הרווח הנקי (לכתבה המלאה).
- 8.הברבור השחור בדרך ?זהירות (ל"ת)יוסי 02/11/2019 11:56הגב לתגובה זו
- 7.היה כאן 02/11/2019 05:54הגב לתגובה זובאוגוסט לחכות לנובמבר ואז יתחילו עליות!,האם צדק?נראה כך הלא כן?
- 6.זקן בבורסה 01/11/2019 22:14הגב לתגובה זוהשווקים לא יפלו , הם יתרסקו במהירות , תוך חודש 30% למטה
- 5.S&S 01/11/2019 18:21הגב לתגובה זוaunr bapu hrje
- . 01/11/2019 19:51הגב לתגובה זווחוץ מזה באמת נדפק והפסיד גם היום מליארד דולר.
- 4.Batman 01/11/2019 17:54הגב לתגובה זורק קנאביסססס!!! אני מעמיס קנאביס!!!!
- 3.פרופ'אבירם(איצ100) 01/11/2019 15:38הגב לתגובה זוכבר ציינו שלמעשה לא משנה לנו לשיחתנו אם השווקים עולים או יורדים כיוון שמורת העבודה שלנו בחלק ניכר מאד מתנהלת בS&S שבו אנו בוחרים בקפידה לצורך שאילת סחורה מדדים או חברות..אבל בלי קשר..נכון להרגע השווקים עולים עקב מידע מפוברק כהגגלם של הטראמפים על ענייני עבודה ומיספרם...השווקים רוצים וצריכים לרדת לשפלים.
- פרופ' 02/11/2019 05:57הגב לתגובה זוהקשור למוסד אקדמי בו בעל התואר מלמד,איפה אתה מלמד אדון אבירם?
- חוקר בכיר+ מנחה דוקטורנטים בליגת הקיסוס בעיקר הרווארד.. (ל"ת). 02/11/2019 16:28
- . 01/11/2019 18:11הגב לתגובה זובהסברינו!!!!!!!!!
- "מורת" העבודה 01/11/2019 17:31הגב לתגובה זולמרות שהתכוונת ל"צורת העבודה",והפחד שלך למרות המילים הגדולות חיב לקבל חיזוק טוקבקיסטי,הלא כן?
- למורת העבודה 01/11/2019 18:39מבולבל
- לשיטתנו..שצורת...כהרגלם... (ל"ת)תיקונים 01/11/2019 15:56הגב לתגובה זו
- 2.Batman 01/11/2019 15:37הגב לתגובה זוהוא כבר התרגל לעשות אותם כל הזמן
- 1.לא תהיה נפילה בשווקים..יהיה ריסוק קולוסאלי. (ל"ת). 01/11/2019 15:28הגב לתגובה זו
- וואללא פרופסור הרגתם אותי ואני דיברתי על פלוס 100/200%! (ל"ת)רואה חשבון כהן 01/11/2019 18:13הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
