הטרגדיה בדרימליינר - האם ציפור גרמה להתרסקות?

עמית בר | (6)

שבוע לאחר התרסקות המטוס מסוג בואינג 787 "דרימליינר" בטיסה 171 של אייר אינדיה, ממשיכים החוקרים לנסות להבין מה בדיוק גרם לאסון שהוביל למותם של כמעט כל יושבי המטוס – 241 מתוך 242, לצד הרוגים נוספים על הקרקע. מדובר באירוע טראגי חסר תקדים עבור הדגם הזה, שמעולם לא היה מעורב בתאונה קטלנית קודם לכן.

המטוס המריא בדרכו ללונדון, ובתוך דקות שידר הטייס קריאת "מיידיי", שבה הודיע על אובדן כוח הרמה. זמן קצר לאחר מכן, המטוס התרסק באזור כפרי במרחק לא רב מהשדה. ההערכות הראשוניות מצביעות על כשל פתאומי במנועים או במערכת החשמל, אולי שניהם גם יחד. לפי עדי ראייה ודיווחים, נראתה לפני ההתרסקות פריסת ה-RAT – טורבינת חירום שנועדה לספק חשמל הידראולי במקרה של כשל קריטי. המערכת הזו מופעלת רק כאשר קיימת סכנה ממשית לאובדן שליטה.


כתבות קשורות - הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?  



לצד תרחישים של תקלה מכנית, בעיה בדלק, או עומס חום חריג בהמראה, נבדקת ברצינות האפשרות שפגיעת ציפור (או ציפורים) הביאה להשבתת המנועים. זו אינה תופעה שכיחה, אך כבר גרמה לתקלות חמורות בעבר, לרבות המקרה המפורסם של טיסת "נס על ההדסון".

במקביל, הרשות האמריקאית לבטיחות בתעבורה (NTSB) פרסמה המלצה בטיחותית חדשה הנוגעת לדגם 737 MAX של בואינג, שעניינה חדירת עשן לתא הנוסעים במצב של יניקת ציפור למנוע. ההקבלה בין ההמלצה הזו למה שייתכן שקרה בדרימליינר, הופכת את תרחיש הפגיעה בציפור לאופציה שנבחנת ברצינות רבה.

המטוס היה בן 12 שנים בלבד, עם מנועי GE שעברו שיפוץ מלא רק לאחרונה. הוא טס יותר מ-7,800 פעמים, עם מעל 41,000 שעות טיסה ונמצא במצב תחזוקתי תקין. הוא עבר בדיקת C מלאה בשנת 2023. אין דיווחים על בעיות קודמות ספציפיות בטיסה הזו.

כעת, כל העיניים נשואות אל ניתוח הקופסאות השחורות, שכבר נמצאות בידי החוקרים ויועברו כנראה לניתוח בארה"ב. במקביל, גם חברת ג'נרל אלקטריק (GE Aerospace) וגם בואינג הודיעו כי ישתפו פעולה באופן מלא, אך נמנעות כרגע מהצהרות פומביות, בהתאם לנוהלי חקירה בינלאומיים.

קיראו עוד ב"גלובל"


האם זו הפעם הראשונה שמטוס בואינג 787 מתרסק עם הרוגים?

כן. עד כה, הדרימליינר נחשב לדגם בטוח מאוד, שמעולם לא היה מעורב בתאונה קטלנית. האירוע הזה הוא הראשון מסוגו לדגם.

מהו ה-RAT שהופעל, ומה חשיבותו?

מדובר בטורבינת חירום שמופעלת כאשר יש כשל טוטאלי במערכות החשמל של המטוס. היא נפתחת מחוץ לגוף המטוס ומסתובבת באמצעות זרם האוויר, ומאפשרת פעולה בסיסית של מערכות חיוניות. הפעלת RAT מצביעה לרוב על מצב חירום קיצוני.

מה המשמעות של כשל בשני המנועים?

זהו מצב נדיר ביותר. מטוס כמו 787 יכול להמשיך לטוס עם מנוע אחד, ולכן אובדן של שניהם יחד מעיד על בעיה חמורה במיוחד – בין אם מדובר בכשל תכנוני, דלק מזוהם, או פגיעה חיצונית.

האם פגיעה בציפור באמת עלולה לגרום לכשל כזה?

כן, במיוחד אם מדובר בשני מנועים שנפגעים בו זמנית. מנועים של מטוסים אמורים להיות מוגנים מפגיעת ציפור, אך במקרים נדירים ובלחץ גבוה במיוחד, ייתכן נזק חמור, במיוחד אם ציפור חודרת למנגנון המבער. התרחיש הזה נמצא כיום בבדיקה רשמית.

האם היו סימני תקלה לפני הטיסה?

לא. לפי הדיווחים, המטוס עבר את כל בדיקות התחזוקה התקופתיות, ולא דווח על בעיות חריגות. גם צוות הקרקע לא הבחין בבעיה לפני ההמראה.

מה סיפר הנוסע ששרד את ההתרסקות?

הניצול היחיד סיפר ששמע רעש עז וראה אורות מהבהבים, ולאחר מכן המטוס איבד גובה במהירות. לדבריו, התחושה הייתה שהמטוס "כבה" לחלוטין – דבר שמתאים לאובדן כפול של מערכות חשמל והנעה.

האם יש קשר למקרה טכני אחר שקרה השבוע לאייר אינדיה?

ביומיים לאחר ההתרסקות, טיסה אחרת של אייר אינדיה (מ-הונג קונג) נאלצה לשוב על עקבותיה בשל תקלה לא מוגדרת. כרגע אין עדות לקשר ישיר בין האירועים, אך ברקע יש חשש מבעיות בצי המטוסים או התחזוקה.

מה צפוי לקרות בהמשך מבחינת החקירה?

הקופסאות השחורות צפויות להישלח לניתוח בארה"ב. ההערכות הן שתוך שבועות ספורים יינתנו ממצאים ראשוניים. הודו מובילה את החקירה, בשיתוף עם בואינג ו-GE.

כיצד השפיעה התאונה על מניית בואינג?

המניה ירדה ב-8% מאז ההתרסקות, אך התאוששה חלקית לאחר שנמסר כי שאר מטוסי הדרימליינר של אייר אינדיה תקינים. בינתיים, גם GE Aerospace חוותה ירידה מסוימת.

האם יש השלכות על שוק התעופה בכלל?

בעיקר בתחום הביטוח והתחזוקה. חברות תעופה רבות מבצעות בדיקות בטיחות יזומות ל-787, וצפויות לעקוב מקרוב אחר מסקנות החקירה. המשקיעים מצפים לתגובות של בואינג בתערוכת פאריז, שם ביטלה בינתיים החברה את נוכחות המנכ"ל.

מה ההבדל בין תקלה במנוע לתקלה חשמלית – וכיצד זה משפיע על המטוס?

כשל במנוע יכול להשבית את הדחף, אך עדיין ייתכן שמערכות אחרות ממשיכות לפעול. כשל חשמלי מלא – בייחוד כפול – משתק מערכות ניווט, שליטה, תקשורת, ולעיתים גם תאורה ומכשירי חירום. במקרה זה ייתכן ששני סוגי הכשל התרחשו בו זמנית.



תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בא 21/06/2025 16:52
    הגב לתגובה זו
    לדעת בוודאות מהנקרה שם..אבל כבר ראיתי מטןס רוסי נופל על קהל בתצוגת מטוסים ברוסיה אחרי שהמנועים שלו כבו...עי הממשלה ה 1...ככה שאין לכם מוסג!!!
  • 4.
    בא 21/06/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    3 גם שם הציפורים גרמו להתרסקות..או הממשלה ה1.
  • 3.
    עופר הבר 21/06/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    לא נמצאו שיירי ציפורים במסלול או בסביבתו לא נראה עשן או אש מהמנועים ולא נצפו להקות ציפורים במסלול. הטייס בקריאה למגדל הפיקוח דיווח על היעדר כח מנועים. טורבינת חירום RAT ויחידת כח חירום הAPU הותנעו אוטומטית אך המטוס היה נמוך מכדי להיחלץ מהתקלה
  • 2.
    עושה חשבון 21/06/2025 09:00
    הגב לתגובה זו
    ואם בוינג או חברת התעופה אשמות חברות הביטוח ישלמו פחות אם בכלל .כשל בשני מנועים בו זמנית נוצר עקב סתימה במערכת הדלק .
  • 1.
    אנונימי 21/06/2025 03:24
    הגב לתגובה זו
    שטויות בקילו ציפורים גרמו לנפילת המטוס עוד מעט תגידו לנו שנחיל של יתושים גרמו לכך והכל כיד הדמיון של הכותב
  • אילו ציפורים שעפו ברוורס. (ל"ת)
    פפפ 21/06/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

טראמפ: פיטרתי את חברת הפד' ליסה קוק; החוזים עברו לירידות

לטענת טראמפ החשד להונאת משכנתאות מהווה "סיבה מספקת" לפיטורי חברת מועצת הנגידים, אך הקביעה הזו תעמוד ככל הנראה לביקורת שיפוטית; הצעד מהווה החרפה ביחסים בין הממשל לבנק המרכזי

גיא טל |

בציוץ ברשת החברתית טרות' פרסם טראמפ את "מכתב הפיטורים" הפיטורים ששלח לבכירת הפד' ליסה קוק שמונתה על ידי ביידן, לאחר, שלדבריו, הגיע למסקנה שישנה "סיבה מספקת" לפיטוריה עקב האשמות בהונאת משכנתא. "הגעתי למסקנה שישנה סיבה מספקת לפטר אותך מתפקידך" כתב הנשיא טראמפ במכתב לקוק, שצילום שלו פורסם ברשת החברתית. 

הצעד של טראמפ מגיע בעקבות האיום שלו מיום שישי האחרון שעל קוק להתפטר או שהוא יפטר אותה, וזאת לאחר שביל פולט, ראש הסוכנות הפיננסית הפדרלית לענייני דיור העלה את ההאשמה כלפי קוק בהונאת משכנתאות. על פי החשד, בשנת 2021 קוק ביקשה משכנתא על שני נכסים שונים, כשכל אחד מהם תואר כ"מקום המגורים המרכזי" שלה, וזאת בהפרש של 14 יום בלבד. פולט אמר כי יעביר את המידע למשרד המשפטים לצורך חקירה פלילית. ביום שישי קוק הגיבה להאשמות ואמרה שאין לה כוונה להיכנע ל"מעשי בריונות" שנועדו להעבירה מתפקידה, והיא לא תתפטר "בגלל ציוץ". לדבריה, היא תמסור את כל המידע בצורה מסודרת כדי לענות על "שאלות לגיטימיות" בנוגע לענייניה הפיננסים.

כעת, טראמפ מממש את איומו ושולח לה מכתב פיטורין, צעד שככל הנראה עוד יעמוד בפני ביקורת שיפוטית. על פי החוק הנשיא רשאי לפטר את חברי הפד' "עם סיבה". השאלה היא האם החשדות הללו מספיקים כדי לענות על הקריטריון הזה. 

במכתב מציין טראמפ את "האחריות העצומה" שמוטלת על חברי הפד' בבואם לקבוע את שיעורי הריבית ולפקח על הרזרבה של הבנק המרכזי ועל הבנקים המסחריים, ולכן "חייב להיות לציבור האמריקאי אמון מלא בכנות של החברים שמופקד בידיהם הכוח לקבוע את המדיניות ולפקח על הבנק המרכזי". במאי פסק בית המשפט העליון שיש בידי הממשל הכוח לפטר עובדי סוכניות ממשלתיות, יחד עם זאת הוא גם ציין שלעובדי הפד' ישנה הגנה מיוחדת, יותר משאר הסוכניות, כדי לשמור על עצמאות הבנק המרכזי. קרוב לוודאי ששחיתות אכן מהווה "סיבה" שמאפשרת פיטורים, השאלה אם במקרה זה, שבו טרם הוכחה שחיתות בבית המשפט, וכן שהשחיתות כביכול היא במדרג נמוך מאד, היא אכן "סיבה, מספקת. השאלה, כאמור, תבחן ככל הנראה בבית המשפט. 


הצעד של טראמפ משקף החרפה ביחסים בין הבנק המרכזי לממשל, כשפאוול העביר יותר מפעם אחת ביקורת מרומזת פחות או יותר על מדיניות המכסים של טראמפ, ואילו זה מצידו מבקר את מדיניות הריבית של פאוול ללא הרף. קודם לכן טראמפ קרא לפאוול להתפטר, גם במקרה זה על רקע חשש לשחיתות סביב בניית משרדי הפד' בוושינגטון וכן על רקע מדיניות הרבית הכושלת, לדעתו של טראמפ, של הבנק המרכזי. טראמפ ככל הנראה מנסה לחצוב את דרכו לרוב בוועדת השוק הפתוח הכוללת שבעה חברים. כבר כעת 2 חברים תומכים בעמדתו של טראמפ למדיניות מוניטרית מקלה יותר, אליהם יצטרף חבר שלישי בקרוב לאחר שהתפנה מקום עקב התפטרותה של אדריאנה קוגלר בבתחילת החודש. פיטורי קוק, אם אכן יעברו ביקורת שיפוטית, יחד עם סיום הקדנציה של פאוול במאי בשנה הבאה יתן לטראמפ רוב בועדת השוק הפתוח של הפד' כבר באמצע השנה הבאה, וזה עוד לפני שינוי הכיוון שפאוול רמז לו בנאום בג'קסון הול ביום שישי האחרון.