
הטרגדיה בדרימליינר - האם ציפור גרמה להתרסקות?
שבוע לאחר התרסקות המטוס מסוג בואינג 787 "דרימליינר" בטיסה 171 של אייר אינדיה, ממשיכים החוקרים לנסות להבין מה בדיוק גרם לאסון שהוביל למותם של כמעט כל יושבי המטוס – 241 מתוך 242, לצד הרוגים נוספים על הקרקע. מדובר באירוע טראגי חסר תקדים עבור הדגם הזה, שמעולם לא היה מעורב בתאונה קטלנית קודם לכן.
המטוס המריא בדרכו ללונדון, ובתוך דקות שידר הטייס קריאת "מיידיי", שבה הודיע על אובדן כוח הרמה. זמן קצר לאחר מכן, המטוס התרסק באזור כפרי במרחק לא רב מהשדה. ההערכות הראשוניות מצביעות על כשל פתאומי במנועים או במערכת החשמל, אולי שניהם גם יחד. לפי עדי ראייה ודיווחים, נראתה לפני ההתרסקות פריסת ה-RAT – טורבינת חירום שנועדה לספק חשמל הידראולי במקרה של כשל קריטי. המערכת הזו מופעלת רק כאשר קיימת סכנה ממשית לאובדן שליטה.
כתבות קשורות - הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?
לצד תרחישים של תקלה מכנית, בעיה בדלק, או עומס חום חריג בהמראה, נבדקת ברצינות האפשרות שפגיעת ציפור (או ציפורים) הביאה להשבתת המנועים. זו אינה תופעה שכיחה, אך כבר גרמה לתקלות חמורות בעבר, לרבות המקרה המפורסם של טיסת "נס על ההדסון".
- שוב - תקלה בדרימליינר של אייר אינדיה; הפעם ללא הרוגים
- העדות של הניצול היחיד מההתרסקות והאם היא עוזרת בחקירה?
במקביל, הרשות האמריקאית לבטיחות בתעבורה (NTSB) פרסמה המלצה בטיחותית חדשה הנוגעת לדגם 737 MAX של בואינג, שעניינה חדירת עשן לתא הנוסעים במצב של יניקת ציפור למנוע. ההקבלה בין ההמלצה הזו למה שייתכן שקרה בדרימליינר, הופכת את תרחיש הפגיעה בציפור לאופציה שנבחנת ברצינות רבה.
המטוס היה בן 12 שנים בלבד, עם מנועי GE שעברו שיפוץ מלא רק לאחרונה. הוא טס יותר מ-7,800 פעמים, עם מעל 41,000 שעות טיסה ונמצא במצב תחזוקתי תקין. הוא עבר בדיקת C מלאה בשנת 2023. אין דיווחים על בעיות קודמות ספציפיות בטיסה הזו.
כעת, כל העיניים נשואות אל ניתוח הקופסאות השחורות, שכבר נמצאות בידי החוקרים ויועברו כנראה לניתוח בארה"ב. במקביל, גם חברת ג'נרל אלקטריק (GE Aerospace) וגם בואינג הודיעו כי ישתפו פעולה באופן מלא, אך נמנעות כרגע מהצהרות פומביות, בהתאם לנוהלי חקירה בינלאומיים.
- מטא ניסתה לרכוש את פרפלקסיטי - ובחרה להשקיע ב-SCALE
- אקסנצ’ר מכה את התחזיות - אבל המשקיעים לא מתלהבים
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
האם זו הפעם הראשונה שמטוס בואינג 787 מתרסק עם הרוגים?
כן. עד כה, הדרימליינר נחשב לדגם בטוח מאוד, שמעולם לא היה מעורב בתאונה קטלנית. האירוע הזה הוא הראשון מסוגו לדגם.
מהו ה-RAT שהופעל, ומה חשיבותו?
מדובר בטורבינת חירום שמופעלת כאשר יש כשל טוטאלי במערכות החשמל של המטוס. היא נפתחת מחוץ לגוף המטוס ומסתובבת באמצעות זרם האוויר, ומאפשרת פעולה בסיסית של מערכות חיוניות. הפעלת RAT מצביעה לרוב על מצב חירום קיצוני.
מה המשמעות של כשל בשני המנועים?
זהו מצב נדיר ביותר. מטוס כמו 787 יכול להמשיך לטוס עם מנוע אחד, ולכן אובדן של שניהם יחד מעיד על בעיה חמורה במיוחד – בין אם מדובר בכשל תכנוני, דלק מזוהם, או פגיעה חיצונית.
האם פגיעה בציפור באמת עלולה לגרום לכשל כזה?
כן, במיוחד אם מדובר בשני מנועים שנפגעים בו זמנית. מנועים של מטוסים אמורים להיות מוגנים מפגיעת ציפור, אך במקרים נדירים ובלחץ גבוה במיוחד, ייתכן נזק חמור, במיוחד אם ציפור חודרת למנגנון המבער. התרחיש הזה נמצא כיום בבדיקה רשמית.
האם היו סימני תקלה לפני הטיסה?
לא. לפי הדיווחים, המטוס עבר את כל בדיקות התחזוקה התקופתיות, ולא דווח על בעיות חריגות. גם צוות הקרקע לא הבחין בבעיה לפני ההמראה.
מה סיפר הנוסע ששרד את ההתרסקות?
הניצול היחיד סיפר ששמע רעש עז וראה אורות מהבהבים, ולאחר מכן המטוס איבד גובה במהירות. לדבריו, התחושה הייתה שהמטוס "כבה" לחלוטין – דבר שמתאים לאובדן כפול של מערכות חשמל והנעה.
האם יש קשר למקרה טכני אחר שקרה השבוע לאייר אינדיה?
ביומיים לאחר ההתרסקות, טיסה אחרת של אייר אינדיה (מ-הונג קונג) נאלצה לשוב על עקבותיה בשל תקלה לא מוגדרת. כרגע אין עדות לקשר ישיר בין האירועים, אך ברקע יש חשש מבעיות בצי המטוסים או התחזוקה.
מה צפוי לקרות בהמשך מבחינת החקירה?
הקופסאות השחורות צפויות להישלח לניתוח בארה"ב. ההערכות הן שתוך שבועות ספורים יינתנו ממצאים ראשוניים. הודו מובילה את החקירה, בשיתוף עם בואינג ו-GE.
כיצד השפיעה התאונה על מניית בואינג?
המניה ירדה ב-8% מאז ההתרסקות, אך התאוששה חלקית לאחר שנמסר כי שאר מטוסי הדרימליינר של אייר אינדיה תקינים. בינתיים, גם GE Aerospace חוותה ירידה מסוימת.
האם יש השלכות על שוק התעופה בכלל?
בעיקר בתחום הביטוח והתחזוקה. חברות תעופה רבות מבצעות בדיקות בטיחות יזומות ל-787, וצפויות לעקוב מקרוב אחר מסקנות החקירה. המשקיעים מצפים לתגובות של בואינג בתערוכת פאריז, שם ביטלה בינתיים החברה את נוכחות המנכ"ל.
מה ההבדל בין תקלה במנוע לתקלה חשמלית – וכיצד זה משפיע על המטוס?
כשל במנוע יכול להשבית את הדחף, אך עדיין ייתכן שמערכות אחרות ממשיכות לפעול. כשל חשמלי מלא – בייחוד כפול – משתק מערכות ניווט, שליטה, תקשורת, ולעיתים גם תאורה ומכשירי חירום. במקרה זה ייתכן ששני סוגי הכשל התרחשו בו זמנית.