אייר אינדיה
צילום: אייר אינדיה

הטרגדיה בדרימליינר - האם ציפור גרמה להתרסקות?

עמית בר | (6)

שבוע לאחר התרסקות המטוס מסוג בואינג 787 "דרימליינר" בטיסה 171 של אייר אינדיה, ממשיכים החוקרים לנסות להבין מה בדיוק גרם לאסון שהוביל למותם של כמעט כל יושבי המטוס – 241 מתוך 242, לצד הרוגים נוספים על הקרקע. מדובר באירוע טראגי חסר תקדים עבור הדגם הזה, שמעולם לא היה מעורב בתאונה קטלנית קודם לכן.

המטוס המריא בדרכו ללונדון, ובתוך דקות שידר הטייס קריאת "מיידיי", שבה הודיע על אובדן כוח הרמה. זמן קצר לאחר מכן, המטוס התרסק באזור כפרי במרחק לא רב מהשדה. ההערכות הראשוניות מצביעות על כשל פתאומי במנועים או במערכת החשמל, אולי שניהם גם יחד. לפי עדי ראייה ודיווחים, נראתה לפני ההתרסקות פריסת ה-RAT – טורבינת חירום שנועדה לספק חשמל הידראולי במקרה של כשל קריטי. המערכת הזו מופעלת רק כאשר קיימת סכנה ממשית לאובדן שליטה.


כתבות קשורות - הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?  



לצד תרחישים של תקלה מכנית, בעיה בדלק, או עומס חום חריג בהמראה, נבדקת ברצינות האפשרות שפגיעת ציפור (או ציפורים) הביאה להשבתת המנועים. זו אינה תופעה שכיחה, אך כבר גרמה לתקלות חמורות בעבר, לרבות המקרה המפורסם של טיסת "נס על ההדסון".

במקביל, הרשות האמריקאית לבטיחות בתעבורה (NTSB) פרסמה המלצה בטיחותית חדשה הנוגעת לדגם 737 MAX של בואינג, שעניינה חדירת עשן לתא הנוסעים במצב של יניקת ציפור למנוע. ההקבלה בין ההמלצה הזו למה שייתכן שקרה בדרימליינר, הופכת את תרחיש הפגיעה בציפור לאופציה שנבחנת ברצינות רבה.

המטוס היה בן 12 שנים בלבד, עם מנועי GE שעברו שיפוץ מלא רק לאחרונה. הוא טס יותר מ-7,800 פעמים, עם מעל 41,000 שעות טיסה ונמצא במצב תחזוקתי תקין. הוא עבר בדיקת C מלאה בשנת 2023. אין דיווחים על בעיות קודמות ספציפיות בטיסה הזו.

כעת, כל העיניים נשואות אל ניתוח הקופסאות השחורות, שכבר נמצאות בידי החוקרים ויועברו כנראה לניתוח בארה"ב. במקביל, גם חברת ג'נרל אלקטריק (GE Aerospace) וגם בואינג הודיעו כי ישתפו פעולה באופן מלא, אך נמנעות כרגע מהצהרות פומביות, בהתאם לנוהלי חקירה בינלאומיים.

קיראו עוד ב"גלובל"


האם זו הפעם הראשונה שמטוס בואינג 787 מתרסק עם הרוגים?

כן. עד כה, הדרימליינר נחשב לדגם בטוח מאוד, שמעולם לא היה מעורב בתאונה קטלנית. האירוע הזה הוא הראשון מסוגו לדגם.

מהו ה-RAT שהופעל, ומה חשיבותו?

מדובר בטורבינת חירום שמופעלת כאשר יש כשל טוטאלי במערכות החשמל של המטוס. היא נפתחת מחוץ לגוף המטוס ומסתובבת באמצעות זרם האוויר, ומאפשרת פעולה בסיסית של מערכות חיוניות. הפעלת RAT מצביעה לרוב על מצב חירום קיצוני.

מה המשמעות של כשל בשני המנועים?

זהו מצב נדיר ביותר. מטוס כמו 787 יכול להמשיך לטוס עם מנוע אחד, ולכן אובדן של שניהם יחד מעיד על בעיה חמורה במיוחד – בין אם מדובר בכשל תכנוני, דלק מזוהם, או פגיעה חיצונית.

האם פגיעה בציפור באמת עלולה לגרום לכשל כזה?

כן, במיוחד אם מדובר בשני מנועים שנפגעים בו זמנית. מנועים של מטוסים אמורים להיות מוגנים מפגיעת ציפור, אך במקרים נדירים ובלחץ גבוה במיוחד, ייתכן נזק חמור, במיוחד אם ציפור חודרת למנגנון המבער. התרחיש הזה נמצא כיום בבדיקה רשמית.

האם היו סימני תקלה לפני הטיסה?

לא. לפי הדיווחים, המטוס עבר את כל בדיקות התחזוקה התקופתיות, ולא דווח על בעיות חריגות. גם צוות הקרקע לא הבחין בבעיה לפני ההמראה.

מה סיפר הנוסע ששרד את ההתרסקות?

הניצול היחיד סיפר ששמע רעש עז וראה אורות מהבהבים, ולאחר מכן המטוס איבד גובה במהירות. לדבריו, התחושה הייתה שהמטוס "כבה" לחלוטין – דבר שמתאים לאובדן כפול של מערכות חשמל והנעה.

האם יש קשר למקרה טכני אחר שקרה השבוע לאייר אינדיה?

ביומיים לאחר ההתרסקות, טיסה אחרת של אייר אינדיה (מ-הונג קונג) נאלצה לשוב על עקבותיה בשל תקלה לא מוגדרת. כרגע אין עדות לקשר ישיר בין האירועים, אך ברקע יש חשש מבעיות בצי המטוסים או התחזוקה.

מה צפוי לקרות בהמשך מבחינת החקירה?

הקופסאות השחורות צפויות להישלח לניתוח בארה"ב. ההערכות הן שתוך שבועות ספורים יינתנו ממצאים ראשוניים. הודו מובילה את החקירה, בשיתוף עם בואינג ו-GE.

כיצד השפיעה התאונה על מניית בואינג?

המניה ירדה ב-8% מאז ההתרסקות, אך התאוששה חלקית לאחר שנמסר כי שאר מטוסי הדרימליינר של אייר אינדיה תקינים. בינתיים, גם GE Aerospace חוותה ירידה מסוימת.

האם יש השלכות על שוק התעופה בכלל?

בעיקר בתחום הביטוח והתחזוקה. חברות תעופה רבות מבצעות בדיקות בטיחות יזומות ל-787, וצפויות לעקוב מקרוב אחר מסקנות החקירה. המשקיעים מצפים לתגובות של בואינג בתערוכת פאריז, שם ביטלה בינתיים החברה את נוכחות המנכ"ל.

מה ההבדל בין תקלה במנוע לתקלה חשמלית – וכיצד זה משפיע על המטוס?

כשל במנוע יכול להשבית את הדחף, אך עדיין ייתכן שמערכות אחרות ממשיכות לפעול. כשל חשמלי מלא – בייחוד כפול – משתק מערכות ניווט, שליטה, תקשורת, ולעיתים גם תאורה ומכשירי חירום. במקרה זה ייתכן ששני סוגי הכשל התרחשו בו זמנית.



תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בא 21/06/2025 16:52
    הגב לתגובה זו
    לדעת בוודאות מהנקרה שם..אבל כבר ראיתי מטןס רוסי נופל על קהל בתצוגת מטוסים ברוסיה אחרי שהמנועים שלו כבו...עי הממשלה ה 1...ככה שאין לכם מוסג!!!
  • 4.
    בא 21/06/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    3 גם שם הציפורים גרמו להתרסקות..או הממשלה ה1.
  • 3.
    עופר הבר 21/06/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    לא נמצאו שיירי ציפורים במסלול או בסביבתו לא נראה עשן או אש מהמנועים ולא נצפו להקות ציפורים במסלול. הטייס בקריאה למגדל הפיקוח דיווח על היעדר כח מנועים. טורבינת חירום RAT ויחידת כח חירום הAPU הותנעו אוטומטית אך המטוס היה נמוך מכדי להיחלץ מהתקלה
  • 2.
    עושה חשבון 21/06/2025 09:00
    הגב לתגובה זו
    ואם בוינג או חברת התעופה אשמות חברות הביטוח ישלמו פחות אם בכלל .כשל בשני מנועים בו זמנית נוצר עקב סתימה במערכת הדלק .
  • 1.
    אנונימי 21/06/2025 03:24
    הגב לתגובה זו
    שטויות בקילו ציפורים גרמו לנפילת המטוס עוד מעט תגידו לנו שנחיל של יתושים גרמו לכך והכל כיד הדמיון של הכותב
  • אילו ציפורים שעפו ברוורס. (ל"ת)
    פפפ 21/06/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 0.85%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


אלי גליקמן
צילום: צים

צים מזנקת: הדירקטוריון בוחן הצעות רכישה משתי ענקיות ספנות

הדירקטוריון דחה את הצעת ההנהלה וממשיך לבחון הצעות זרות, על רקע התנגדות חריפה מצד ועד העובדים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים

צים ZIM Integrated Shipping Services 3.33%   מזנקת במסחר המוקדם על רקע התקדמות בתהליך מכירת החברה, שמנוהלת כיום ללא גרעין שליטה. לפי ההערכות, נותרו במירוץ שתי חברות ספנות זרות - מארסק הדנית והאפאג-לויד הגרמנית - שמובילות את המרוץ לרכישת כל מניות החברה. לעומתן, הצעת הרכישה שהגישה הנהלת צים בראשות המנכ"ל אלי גליקמן יחד עם איש העסקים רמי אונגר נדחתה על ידי הדירקטוריון, בטענה שמדובר בהערכת חסר משמעותית.

תהליך הבחינה האסטרטגית של דירקטוריון צים הגיע בימים האחרונים לשלב משמעותי. בשלב זה נבחנות מספר הצעות מחייבות שהוגשו מצד גורמים אסטרטגיים לרכישת כלל מניות החברה, ובראשן ההצעות של האפאג-לויד - חברת הספנות החמישית בגודלה בעולם, ושל מארסק - השנייה בגודלה. מדובר בשחקניות מהותיות בשוק הגלובלי, שנסחרות לפי שווי שוק מצרפי שמתקרב ל-60 מיליארד דולר.

מנגד, ההצעה שהובלה על ידי גליקמן ואונגר, ככל הנראה לפי מחיר של כ-20 דולר למניה (בדומה למחיר בשוק), נדחתה על ידי הדירקטוריון שטען כי אינה משקפת את ערכה האמיתי של החברה. לפי ההודעה שפרסמה צים, הדירקטוריון ממשיך לבחון את האלטרנטיבות שעומדות על השולחן - בהן מכירה, הקצאת הון או מהלכים אחרים - במטרה למקסם את ערך בעלי המניות. עם זאת, ההודעה הסתייגה והבהירה שאין ודאות לסגירת עסקה.


ההתפתחויות האחרונות מגיעות על רקע מאבק מתמשך בזירה התאגידית של צים. קבוצת בעלי מניות ישראלים, המחזיקים בכ-8% מהחברה, דרשו באחרונה להרחיב את הדירקטוריון ולמנות נציגים מטעמם. לאחר התנגדות ראשונית, הגיעו הצדדים לפשרה ולצירוף שני דירקטורים חדשים לקראת סיום הליך המכירה. מהלך זה עשוי להשפיע על האיזונים הפנימיים בחברה, במיוחד כשמתנהל תהליך רגיש מול רוכשים פוטנציאליים. סיקרנו את התהליך הזה - אופיר נאור ניצח את צים - החברה תכניס שני דירקטורים חיצוניים

במקביל, ועד העובדים בראשות אורן כספי יוצא בחריפות נגד האפשרות שצים תירכש בידי חברה זרה. בוועד מתריעים כי מכירה לגורם בינלאומי עלולה לפגוע ברציפות האספקה ובחוסן התחבורתי של ישראל בשעת חירום. ההסתייגות מבוססת גם על שיקולים ביטחוניים שאחרי השנתיים האחרונות, מאז ההתחממות הביטחונית מובנים אפילו יותר. לאור זאת, הוועד מנהל שיחות עם שרים וחברי כנסת, ובוחן אפשרות להכריז על סכסוך עבודה, תוך קריאה למדינה להפעיל את מניית הזהב שבידיה כדי לבלום את העסקה.