ירידות ירידה
צילום: Image by wirestock on Freepik

בעקבות הורדת הדירוג: החוזים בוול סטריט יורדים

בעקבות הורדת דירוג האשראי, וול סטריט מעכלת את המשמעויות מורידה את החוזים העתידיים על המדדים המובילים; שר האוצר האמריקני בתגובה: ״דירוג בפיגור״

חיים בן הקון |

החוזים העתידיים על מדדי המניות בארה”ב רושמים ירידות. זאת מאחר שוול סטריט עיכלה את הורדת דירוג האשראי של ארה”ב על ידי מודיס ואת ההתפתחויות החדשות במלחמת המכסים של הנשיא טראמפ. החוזים העתידיים על הדאו ג’ונס יורדים בכ-280 נקודות, או 0.7%. החוזים על ה-S&P 500 והנאסד”ק יורדים ב-1% וב-1.3%, בהתאמה.


אל הורדת הדירוג התייחס שר האוצר האמריקני סקוט בסנט כשאמר בזלזול כי מדובר ב-״מדד בפיגור, זה מה שכולם חושבים על הדירוג הזה״. בהודעת הדירוג שלהם כתבו מודיס כי הריביות על החוב האמריקני תפח לרמות גבוהות במיוחד ביחס לאג״ח דומות במדינות אחרות. לארה״ב חוב של כ-36 טריליון דולר, שצמח באופן עקבי החל משנות השמונים.


 מודיס הורידה את דירוג האשראי לטווח הארוך של ממשלת ארה”ב מ-Aaa ל-Aa1 ביום שישי בערב, בשל גירעונות הולכים וגדלים והעומס הגובר במיחזור חוב, על רקע ריביות גבוהות. ההורדה מיישרת קו ומשלימה הורדות דירוגים של פיץ’ ו-S&P, שכבר הסירו בעבר את הדירוג הגבוה ביותר מארה״ב. הטון השלילי במסחר בחוזים מגיע לאחר שבוע של עליות בשוק המניות. המשקיעים קיבלו בשבוע שעבר בברכה את החדשות על הפסקת אש זמנית במכסים בין ארה”ב לסין, מה שככל הנראה הוביל את שלושת המדדים המרכזיים לשבוע חזק במיוחד.


 מדד הנאסד”ק זינק ביותר מ-7%, S&P 500 הוסיף מעל 5% ברצף עליות של חמישה ימים, והדאו עלה ביותר מ-3%, כשהוא מסיים את יום שישי בזינוק של מעל 300 נקודות. על רקע הציפייה לעדכונים נוספים על חזית המכסים, טראמפ סיפק דרמה חדשה ברשתות החברתיות, כאשר תקף את ענקית הקמעונאות וולמארט ודרש ממנה ״לספוג את המכסים״. מדובר בצעד נוסף מצד הנשיא נגד חברות שמגלגלות לצרכנים את העלות הכלכלית של מהלכיו, לאחר עימות דומה עם אמזון  בחודש שעבר.


 הלו״ז של וול סטריט השבוע דל בהודעות כלכליות, כשהשוק עוקב אחר נתוני ייצור ותביעות אבטלה. וול סטריט גם עוקבת בדריכות אחר ההתקדמות של הצעת החוק הרפובליקנית בנוגע למסים והוצאות, לאחר שנתקלה במכשול משמעותי בתוך המפלגה בשבוע שעבר. בגזרת הדו״חות הכספיים, לאחר שרוב החברות הגדולות כבר פרסמו את תוצאותיהן לרבעון, תשומת הלב תעבור לשמות מרכזיים בתחום הקמעונאות והטכנולוגיה. טארגט, הום דיפו ווורקדי צפויות לדווח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש ירד בארה"ב ובאירופה בכ-15%, בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על 213,341 שקל (כמעט 66,000 דולר, גבוה משמעותית מאירופה וארה"ב). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.