תשלומים ממעביד הפטורים ממס הכנסה וביטוח לאומי
מהם התשלומים שמשלם מעביד לעובד, הפטורים ממס הכנסה ומביטוח לאומי?
נהוג לחשוב כי תשלומים של מעביד לעובדו חייבים כולם במס הכנסה ובביטוח לאומי באופן מלא. אולם, ייתכנו מצבים שבהם תשלומים כאלו יהיו חייבים במס מופחת או אף יהיו פטורים לחלוטין ממס ההכנסה ומדמי ביטוח לאומי. כשתשלומים כאלו חייבים במס הכנסה מופחת הרי נהנים מכך גם העובד וגם המעביד גם יחד כפי שיובהר להלן.
בינואר 2005 נתקבל פסק דין מעניין בבהמ"ש המחוזי בתל אביב בערעור מס הכנסה (עמ"ה 1146/03 דוידוביץ אברהם ואח' נ' פקיד השומה נתניה). לפי פסק דין זה, ניתן להבחין בין תשלומים של מעביד לעובדו החייבים במס הכנסה לבין תשלומים מסוימים של אותו מעביד לאותו עובד הפטורים ממס הכנסה. בהמ"ש בחן בפסיקתו את הסכם הפשרה שאליו הגיעו העובד והמעביד בבית הדין לעבודה וקבע כי תשלומים ששולמו לעובד עקב פיצוי נזיקי בשל עוגמת נפש אינם חייבים במס הכנסה.
תשלומים החייבים במס הכנסה הנם רק תשלומים ששולמו במסגרת יחסי עובד מעביד, בעוד שתשלומים ששולמו בגין פיצויים נזיקיים לעובד אינם במישור יחסי עובד מעביד בהכרח ולכן פטורים ממס הכנסה, מכיוון שאינם כלולים בהגדרת הכנסה החייבת במס לפי סעיף 2 לפקודת מס הכנסה.
הבחנה כזו נעשתה כבר בעבר בפסיקה לגבי תשלומים מסוימים שקיבלו עובדים ממעבידם בעבור ויתור על זכות תביעה או על נכס של העובד לטובת המעביד. נקבע כי בתנאים מסוימים כאשר מוכח כי תשלומי המעביד לעובד הנם בשל ויתור על נכס מוחשי או נכס לא מוחשי של העובד, כגון ויתור של העובד על תחרות לזמן ארוך, מכירת מוניטין אישי, מכירת ידע וכיוצא באלו, הרי המדובר ברווח הון לעובד החייב במס הכנסה בשיעור של 25% בלבד רק על הרווח הריאלי. אף כאן קיימת הטבה ניכרת לעובד שהמס השולי הרגיל שלו עלול להגיע עד כדי 49% מכלל ההכנסה ברוטו.
זאת ועוד, לפי חוק ביטוח לאומי הכנסות מרווח הון או הכנסות שאינן מתקבלות לפי סעיף 2 לפקודת מס הכנסה הנן פטורות מביטוח לאומי. מכאן, כי ההכנסות בשל פיצויי נזיקין או בשל רווחי הון כאמור יהיה פטורות לחלוטין מדמי ביטוח לאומי. חיסכון נוסף בשיעור של כ- 15% לעובד ולמעביד ביחד מההכנסה ברוטו. כל אחד ייהנה לפי חלקו בדמי הביטוח הלאומי.
כפי שרואים מטבלת ההשוואה המופיעה מטה, הפרשי נטל המס כולל דמי ביטוח לאומי, יכולים לקטון משיעור מרבי של 49% מס כולל משוקלל ל- 25% מס או אף לפטור מלא מכל מס ודמי ביטוח. הכול תלוי בסיווג התשלומים ששילם המעביד לעובדו.
לא למותר מלציין, כי פסיקה זו של בתי המשפט נכונה וצודקת היא, שכן, החיוב במס הכנסה ודמי ביטוח על תשלומים של מעביד לעובדו, ראוי שיחולו רק כאשר אכן מדובר בתשלומים בהקשר של יחסי עובד ומעביד ולא כאשר מדובר ברכישת נכס על ידי המעביד מידי העובד או תשלום בשל פיצוי נזיקי לעובד. תשלומים כאלו משולמים שלא בהקשר של יחסי עובד מעביד ולכן מן הראוי שלא יחול עליהם מס מלא ואף לא חבות בדמי ביטוח לאומי.
* שכר, סוציאליות וטובות הנאה אחרות(משכורת, אחזקת רכב, טלפון, דמי הבראה, ביגוד וכדומה:
שיעור מס הכנסה - לפי המס השולי החל על העובד, עד לשיעור של 49% מההכנסה ברוטו.
שיעור ביטוח לאומי - שיעור של עד כ - 15% מההכנסה ברוטו שיחול על המעביד ועל העובד יחד.
סך הנטל המס המרבי (למעביד+עובד) - עד שיעור של כ- 49% משוקלל מרבי (דמי הביטוח לאומי ישולמו רק על הכנסות שאינן מגיעות לשיעור מס של 49%, בהתחשב בתקרה ההכנסה הפטורה מביטוח לאומי – 34,820 ₪ לחודש).
* תשלומים בשל ניתוק יחסי עובד מעביד(פיצויי פיטורין, דמי הסתגלות, פדיון ימי חופש וכדומה):
שיעור מס הכנסה - לפי שיעור המס השולי החל על העובד (עד 49%). בכפוף לפטורים או הנחות מסוימות במס (כגון:פטור עד תקרה לפיצויי פרישה, הפקדות לקצבה וכדומה).
שיעור ביטוח לאומי - פטור מדמי ביטוח לאומי (לפי נהלי המוסד לביטוח לאומי).
סך הנטל המס המרבי (למעביד+עובד) - עד שיעור של 49% מהתשלומים (חלק מהתשלומים בגין פיצויי הפרישה או בשל הפקדות לקרן לקצבה פטורים ממס).
*תשלומים בעד ויתור על זכות תביעה או בעד נכס של העובד:
שיעור מס הכנסה - 25% על הרווח הריאלי(החל מינואר 2003).
שיעור ביטוח לאומי - פטור מדמי ביטוח לאומי.
סך הנטל המס המרבי (למעביד+עובד) - 25% מס רווחי הון על על הרווח הריאלי(החל מינואר 2003)
*תשלומים בעד פיצויים נזיקיים אישיים, שלא במישור יחסי עובד ומעביד:
שיעור מס הכנסה - פטור ממס הכנסה
שיעור ביטוח לאומי - פטור מדמי ביטוח לאומי
סך הנטל המס המרבי (למעביד+עובד) - פטור מוחלט ממס הכנסה ומדמי ביטוח לאומי
רמי אריה עו"ד ורו"ח, מחבר הספר "הוצאות מוכרות למס הכנסה, מע"מ, מס שבח מקרקעין וביטוח לאומי", בהוצאת מיסים ועסקים בע"מ www.ralc.co.il

רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
רשות המסים יצאה לדרך עם ההליך, אשר יעמוד בתוקף עד אוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס - ממס הכנסה ועד מיסוי מקרקעין; במסלול המקוצר (הירוק) ניתן להסדיר גם הכנסות משכר דירה ונכסים דיגיטליים בהיקפים מוגבלים
רשות המסים, באישור היועצת המשפטית לממשלה, הודיעה על הפעלתו מחדש של נוהל הגילוי מרצון - הליך ייחודי המאפשר לנישומים לדווח על נכסים או הכנסות שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב. ובתמורה לקבל חסינות מהליך פלילי.
הנוהל, שנפתח כעת מחדש, יעמוד בתוקפו עד ל-31 באוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס: מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין ומכס. הגשת הבקשות תתבצע באופן מקוון בלבד, באמצעות טופס ייעודי שיועלה לאתר רשות המסים בימים הקרובים.
תנאי מרכזי להשתתפות בהליך הוא שהפנייה נעשית בתום-לב ובכנות, ושבמועד הפנייה לא מתנהלת בעניינו של המבקש בדיקה או חקירה.
איך זה יתבצע?
הטיפול בבקשות יתבצע בשני מסלולים: במסלול הרגיל - לאחר בדיקה פרטנית של המקרה וחתימה על הסכם שומה מול פקיד השומה הרלוונטי; ובמסלול "הירוק" - מסלול מקוצר שנועד להסדרת דיווחים בהיקפים נמוכים יחסית.
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- מורווחים בקריפטו? נוהל גילוי מרצון זו הזדמנות להכניס את הכסף לארץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסלול זה ניתן להסדיר בין היתר הכנסות משכר דירה למגורים עד 250 אלף שקל לשנה, הכנסות מנכסים פיננסיים בחו"ל אם יתרת החשבון ל-31 בדצמבר 2014 נמוכה מ-4 מיליון שקל ולא בוצעו בו הפקדות חדשות מאז, וכן הכנסות מנכסים דיגיטליים בהיקף של עד 500 אלף שקל לכל תקופת הגילוי, כאשר שווי כלל ההחזקות הדיגיטליות ל-31 בדצמבר 2024 אינו עולה על 1.5 מיליון שקל.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.