עובדת שפוטרה בפיטורי צמצום פוצתה ב- 44,943 ש"ח בגין אי מתן התראה לפני שימוע

תקציר תעא (ת”א) 12198/08 הילה ויינינגר אמיגה נ' אמדוקס (ישראל) בע"מ, בבית הדין האזורי לעבודה בת"א- יפו, ניתן ב- 31.12.2012 תקציר פסק הדין מאת המחלקה המשפטית

העובדות

----------

הילה ויינינגר אמיגה (להלן: "העובדת") הועסקה באמדוקס (ישראל) בע"מ (להלן: "המעבידה") עד לפיטוריה ביום 28.11.08. במהלך השנים התרחב היקף העסקתה, ובהתאמה התשלום בגין התוספות הנלוות לשכרה. בהליך זה עלו שאלות רבות שהיו דרושות הכרעה בין היתר, האם הוכח, כי העובדת פוטרה עקב פיטורי צמצום בחברה; האם קוים הליך שימוע והאם התנהלות המעבידה במסגרת פיטורי העובדת הייתה כדין.

לטענת העובדת, מעולם לא נאמרה באופן מפורש הסיבה לפיטוריה. המעבידה פרסמה, כי הפיטורים הינם בגין צמצומים הנובעים ממשבר עולמי, אולם לטענת העובדת, פעילות החברה לא נתמעטה ורווחיה באותה שנה לא נפגעו. לטענת המעבידה, פיטורי העובדת נדרשו על רקע הליכי צמצומים בחברה אשר התרחשו בסוף שנת 2008, במסגרתם הסתיימה העסקת עובדים רבים בחטיבות שונות בחברה.

פסק הדין

-----------

בפסיקה נקבע לא אחת, כי הצורך בפיטורי צמצום יסודו באילוצים כלכליים ובמגמה להבריא את מקום העבודה, תוך שיתוף נציגות העובדים, כאשר הפיטורים אין יסודם באי התאמת העובד לתפקיד, אלא לאור בחינת קריטריונים אובייקטיבים שנקבעו ע"י הצדדים.

עם זאת נקבע, כי גם במסגרת פיטורי צמצום יש לבחון עניינו של העובד כפרט, מידת הפגיעה בעובד, לרבות מצבו האישי, כל זאת לאחר קיום דיון ומתן הזדמנות לעובד להשמיע דברו טרם תינתן החלטה בעניינו.

בנסיבות אלה נקבע, כי גם אם מדובר בפיטורי צמצום שאינם רחבים, אלא מתייחסים למחלקה ספציפית אחת, היה על המעבידה לזמן את העובדת להשמיע את דבריה, ולנסות לשכנע את מנהליה בדבר הישגיה ונכונותה לעבודה מאומצת. תכלית זו סוכלה שעה שהעובדת לא זומנה, פרק זמן סביר מראש להשמיע טענותיה, ולא ניתנה בידיה אפשרות לשטוח את מלוא טענותיה, טרם פיטוריה עקב צמצומים.

אין צורך להכביר מילים בדבר הכלל המוטמע בפסיקה, לפיו על המעסיק ליתן לעובדו זכות טיעון טרם שתתקבל החלטה העשויה לפגוע בו. זכות הטיעון היא זכות יסוד הקנויה לעובד במסגרת יחסי העבודה בינו לבין מעסיקו. זכות הטיעון עומדת לעובד כלפי המעסיק הפרטי, בה במידה שעומדת היא לו כלפי המעסיק הציבורי וכלפי המעסיק הדו-מהותי. כמו כן, טרם ההחלטה על סיום העבודה, יש לאפשר לעובד לומר את דברו. שמיעת העובד מתחייבת מהיחסים המיוחדים בין עובד למעבידו, הדורשים הגינות, שהיא למעלה מחובת תום הלב. הליך זה חייב להיות כנה ואמיתי, ולא כדי לצאת ידי חובה.

במקרה דנן, לעובדת לא ניתן פרק זמן סביר מראש קודם להליך השימוע, דהיינו השיחה שהתקיימה עם העובדת ביום 28.10.08. לא נטען, וממילא לא הוכח, כי העובדת קיבלה מבעוד מועד זימון להליך "שימוע" ובכך, נפל פגם בהתנהלות המעבידה.

כפועל יוצא מהאמור לעיל, קבע ביה"ד, כי אין לראות בשיחה שהתנהלה באותו יום, כשיחה העונה אחר דרישות הדין בעניין שימוע. ממילא התוצאה תהא, כי לא ניתנה לעובדת הזדמנות נאותה מראש להיערך להליך השימוע, להכין טיעוניה ולהשמיע התנגדותה לעצם הפיטורים. המעבידה אינה יוצאת ידי חובתה מעצם השאלה, האם לעובדת יש מה לומר בעניין פיטוריה, שעה שלא ניתנה לה הזדמנות נאותה מראש להתכונן לישיבה.

כמו כן, טענת המעבידה, כי העובדת צפתה את המהלך ואמרה למקורביה, כי לדעתה תפוטר, איננה פוטרת המעבידה מחובת עריכת שימוע. יתרה מכך, וככל שביה"ד הכיר בישיבה מיום 29.10.08 כישיבת שימוע, בהתאם להוראות הדין, נפל פגם בהתנהלות המעבידה, שעה שבמהלך הישיבה נמסר לעובדת מכתב פיטורים. התנהלות זו אינה עולה בקנה אחד עם ההלכות הפסוקות בעניין חובת השימוע, ומלמדת היא, כי טרם להליך השימוע, פיטורי העובדת היו בבחינת מעשה עשוי וגמור.

בנוסף, לא הוצג בפני בית הדין פרוטוקול ישיבת שימוע. בהתאם להלכה הפסוקה, העדר פרוטוקול ישיבת שימוע הינו פגם העלול להביא לביטול פיטורים שעה שבהעדרו, מתקשה בית הדין לפקח על תקינות הליך הפיטורים. אשר לטענת המעבידה, לפיה היא אינה גוף ציבורי ואף לא גוף דו מהותי על כן חובת השימוע הרלוונטית הינה חובה מוגבלת החלה על גופים פרטיים - טענה זו אינה עולה בקנה אחד עם הוראות ההלכה הפסוקה, ומכל מקום אין מדובר במעסיק פרטי המעסיק מספר מצומצם של עובדים, אלא במעסיק, אשר לגישת המעבידה, מעסיק מאות עובדים. ברור, כי יש להחיל על מעסיק דוגמת המעבידה את ההלכות בדבר עריכת שימוע, גם אם מדובר בגוף פרטי.

לעניין גובה הפיצוי לעובדת נקבע, כי לא בכל מקום בו מופרת זכות השימוע די בהפרה זו כשלעצמה, על מנת לזכות את העובד בפיצוי כספי עקב הפרת הסכם העבודה. דהיינו, על העובד להצביע על אירוע של פיטורים שאינם כדין, על נזק שנגרם בגין הפסד השתכרות וכן על הקשר הסיבתי בין הפיטורים לנזק זה. הפיצוי בגין הפרת חובה זו אינו מהווה פיצוי בגין נזק שאינו ממוני, אלא בגין נזק ממוני שעניינו הפסד השתכרות צפוי. הפסד השתכרות אשר ייתכן והיה נמנע ככל שהיה מתאפשר לעובד להשמיע את טיעוניו ולמנוע את פיטוריו. נקבע, כי לא קיימת הצדקה לפסיקת פיצוי כספי בגין הפרת זכות השימוע, עת הוכח, שככל שהייתה ממומשת זכות השימוע הלכה למעשה, סיכוייו של העובד להשפיע על החלטת המעביד ביחס לפיטוריו היו נמוכים.

עם זאת, במקרה זה לא שוכנע בית הדין, כי ככל שאכן הייתה ניתנת לעובדת זכות הטיעון, לא הייתה מתקבלת החלטה שונה בעניינה, וזאת נוכח תקופת עבודתה ותרומתה לעבודה על פני כל תקופת ההעסקה, ובפרט נוכח העובדה, כי תקופה קצרה טרם ההחלטה סוכם, כי העובדת תמשיך עבודתה בהיקף משרה גבוהה יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.