בית הדין פסק פיצויים לטובת מורה באולפנה שפוטרה בגלל היותה בהריון בעקבות החלטתה להרות באופן יחידני
העובדות
----------
פלונית (להלן:"העובדת") עבדה כמורה באלמונית, אולפנה לבנות המשתייכות לזרם הציוני-דתי (להלן:"המעסיקה") שבראשה עמד אלמוני (להלן:"המנהל").
לאחר ששהתה העובדת בשבתון ובחל"ת מספר שנים, הודיעה על היותה בהריון.
יצוין, כי העובדת הייתה רווקה ובחרה להרות כאם יחידנית באמצעות הפריה.
כתוצאה מכך, הודיע המנהל לעובדת, הן בפגישה שנערכה עמה והן במכתב הבהרה שנשלח לאחר מכן, כי מצבה האישי אינו מאפשר הוראה במעסיקה, כיוון שהדרך בה פעלה עומדת בסתירה מוחלטת לערכי המעסיקה ותפיסתה באשר לחינוך לערכי המשפחה.
בתגובה לפניית ב"כ העובדת וטענותיו, כי מדובר בפיטורים שלא כדין, השיב המנהל, כי בחירתה להרות ללא נישואין, מהווה בעיה ערכית הסותרת את אורח החיים הדתי במעסיקה, אך הפנה את בא כוחה לקבוע שימוע בעניין עם יו"ר מועצת חמד, המופקדת על עיצוב אופיו אורח חייו של החינוך הדתי בישראל.
ב"כ העובדת השיב, כי העובדת אינה מתכוונת לשתף פעולה עם ניסיונה של המעסיקה לצאת ידי חובה, כאשר ברור שהחלטת הפיטורים התקבלה זה מכבר והזימון לשימוע לא נועד לשקול את עניינה בלב פתוח ובנפש חפצה.
מכאן התביעה לפיצויים, שדנה בשאלה האם השיקולים להפסקת העסקת העובדת נוגדים את הוראות חוק עבודת נשים, התשי"ד -1954 (להלן:"חוק עבודת נשים") וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 (להלן:"חוק שוויון הזדמנויות בעבודה") או שהינם חוסים בצלו של החריג לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה המעוגן בסעיף 2(ג) המאפשר להתחשב באופיו ומהותו של התפקיד.
חריג אפשרי נוסף הינו הוראת סעיף 18 לחוק חינוך ממלכתי, תשי"ג- 1953 (להלן:"חוק חינוך ממלכתי") המתיר למועצה לחינוך ממלכתי דתי להפסיק העסקה של מורה בחינוך דתי, משיקולים דתיים.
בעקבות הסוגיות שהתעוררו, התיר בית הדין לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ולארגון "קולך-פורום נשים דתיות", להביע עמדתם כידידי בית הדין.
פסק הדין
-----------
בית הדין קיבל את תביעת העובדת וקבע, כי יש לראות במעסיקה גוף דו מהותי, אשר חלים עליו כללים מוגברים של תום לב והגינות גם בתחומי המשפט הפרטי. מעבר לאמור, היה עליה לפעול בהתאם להנחיות מועצת חמ"ד שהיא הגוף המוסמך להורות על הפסקת העסקת מורה מטעמים דתיים בהתאם להוראות חוק חינוך ממלכתי.
באשר לשאלה האם פיטורי העובדת נעשו בניגוד לחוק עבודת נשים, ציין בית הדין שאין חולק, כי המעסיקה לא פנתה לממונה על עבודת נשים במשרד התמ"ת בהתאם לסעיף 9 להוראות חוק עבודת נשים, על מנת לקבל היתר לפיטוריה.
בנוסף קבע בית הדין, כי לא בוצע לעובדת הליך שימוע ושוכנע, כי השיחה שנערכה בינה ובין המנהל הייתה לאחר שכבר התקבלה ההחלטה לפטרה. כמו כן, הפניית העובדת לשימוע בפני מועצת חמ"ד לאחר שנשלחה לה הודעת פיטורים, מבלי למסור לה את כל התכתובת הרלוונטית בעניינה ומבלי להודיע לה, כי פיטוריה מושהים עד לקבלת החלטה, היוותה מהלך חסר תום לב. יתר על כן, פעלה המעסיקה בניגוד לעמדת מועצת חמ"ד, לפיה לא הייתה כל מניעה להמשיך את העסקתה של העובדת לאחר שתלד.
מכאן, פנה בית הדין לדון בשאלת פיטוריה של העובדת ע"פ חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, כאשר אין חולק, כי הטעם היחיד לפיטורים היה בחירתה להרות בעודה רווקה. נקבע בסעיף 2(א) לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, כי אין להפלות עובדים מחמת קריטריונים מסוימים, אך סעיף 2(ג) מסייג זאת באומרו, כי אין רואים כהפליה מקום בו היא מתחייבת מאופיו או מהותו של התפקיד.
בעניין זה קבעה הפסיקה, כי יש לפרש את החריג על דרך הצמצום, לאור החשיבות של הזכות לשוויון. יחד עם זאת, סבר בית הדין, כי יש לפרש את החריג גם מול הוראת סעיף 18 לחוק חינוך ממלכתי, המקנה למועצת חמ"ד את הסמכות להורות על הפסקת העסקת מורה מטעמים דתיים. מכאן, שבחינת החריג צריכה להיעשות תוך התייחסות למבחני סבירות ומידתיות, שבמסגרתם יש גם לבחון את המתח הקיים בין הזכות לאוטונומיה חינוכית לבין חובתו של מוסד חינוכי לעמוד באמות מידה של גוף דו מהותי, לרבות בחינת זכויות מתנגשות של העובד.
לדעת בית הדין, אורח חייו של אדם המועסק כעובד הוראה בחינוך הממלכתי דתי, הינו שיקול רלוונטי להמשך העסקה. כמו כן, אין חולק, כי למורה תפקיד חינוכי ממדרגה ראשונה, וכי עליו לשמש דוגמא ומופת בקרב תלמידיו.
לפיכך, יתכנו מקרים בהם לא ניתן יהיה להמשיך את העסקתו של מורה בבית ספר דתי, אשר אורח חייו, אמונתו או לבושו אינם עולים בקנה אחד עם הנדרש.
עם זאת, המעסיקה לא עמדה בנטל הנדרש להוכיח שההחלטה נופלת בגדר החריג או עומדת במבחני הסבירות והמידתיות. בית הדין התייחס לעדותה של העובדת וקבע, כי הייתה מהימנה ולא נסתרה. עוד עלה מעדותה, כי היא מקיימת אורח חיים דתי, וכי טרם החלטתה להרות באופן יחידני התייעצה עם רבנים בנוגע להשלכות ההלכתיות הנובעות מכך. עוד עלה, כי העובדת כמהה לחיי זוגיות ומשפחה, אלא שטרם עלה בידה לממש זאת. לפיכך, לא דובר במקרה בו העובדת התריסה נגד הדת או יצאה בגלוי נגד ערכי המעסיקה.
בית הדין קבע, כי היה על המעסיקה לשקול את מצבה העדין והייחודי של העובדת ולאפשר לה להמשיך ללמד. עם זאת, המעסיקה לא שקלה שיקולים נוספים ולא נתנה ביטוי לזכויות כבדות משקל של העובדת, כמו הזכות להורות וזכותה להמשיך בעיסוקה כמורה במגזר שלה. כמו כן, לא נערכה התייעצות עם רבנים על מנת למצוא פתרון אמיתי למצבה של העובדת, כפי שעלה מעמדתו של ארגון "קולך", המשקף את מצבן של נשים במגזר הדתי שיש למצוא להן פתרון ואין להדירן מהחברה הדתית ומעיסוקן כמורות בה. זאת ועוד, גם אם היה מדובר בשיקול שקשור לאופי התפקיד בצורה כלשהי, הרי שרצונה של המעסיקה שלא לחשוף את תלמידותיה לאלטרנטיבות לחיי משפחה "מסורתיים", נסוג מול זכויותיה של העובדת, כגון הזכות להורות, חופש העיסוק וכבוד האדם.
כתוצאה מכך נפסק, כי העובדת הופלתה מחמת הורות, בניגוד להוראות סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרנות פרייבט אקוויטי, לוגואיםשנת הקציר של קרנות הפרייבט אקוויטי: מי הציפו ערך ומי עדיין מחכים?
הגאות ההיסטורית בשווקים לא פסחה גם על עולם הפרייבט אקוויטי. אחרי תקופה של ריבית גבוהה, אי-ודאות ובלימת עסקאות, חלק מקרנות ההשקעה הפרטיות מצאו את עצמן שוב בסביבה נוחה יותר למימושים ולהנפקות.
לצד הזינוקים במדדים, והפתיחה המחודשת של שוק ההנפקות, חלק מקרנות ההשקעה הפרטיות נהנו גם הן משנה חריגה במיוחד. 4 קרנות פרייבט אקוויטי רשמו תשואות דו-ספרתיות, ובמקרים מסוימים גם הצליחו לתרגם את העליות למימושים בפועל, דרך אקזיטים והנפקות ברווחים נאים.
קרנות ההשקעה הפרטיות לא מדווחות על הרווחים שלהן, אבל אם נסתכל בתוצאות המצוינות של הבנקים - פועלים אקוויטי, לאומי פרטנרס ודיסקונט קפיטל, שעוסקות באותם תחומים - נבין שהייתה זו בהחלט שנה מדהימה. במקביל, קרנות ההשקעה המשיכו בהשקעות חדשות בחברות מקומיות בתחומים שונים כשהן נערכות גם להמשך הדרך.
פימי
קרן פימי, שנוסדה בשנת 1996 על ידי ישי דוידי, היא הגדולה והמובילה בישראל. הקרן מנהלת נכסים בשווי כולל של כ-8 מיליארד דולר.
- בצל מירוץ החימוש העולמי: הושקה קרן אורליוס וגוייסו 50 מיליון דולר להשקעות בדיפנס-טק
- האם כספי הפנסיה של האמריקאים בדרך להשקעות בשווקים פרטיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני חודש הודיעה פימי על תחילת הגיוס של קרן פימי 8, לגיוס של 1.5 מיליארד דולר, ארבע שנים לאחר סיום הגיוס של קרן פימי 7, שבה גייסה 1.25 מיליארד דולר.
עד כה רכשה הקרן שליטה ב-108 חברות ומימשה 76 מהן, בהיקף עסקאות של למעלה מ-9 מיליארד דולר.
