דחיית ערעור בסוגיית מכירה חלקית של מוניטין
תקציר ע"א 4666/10 דוד לנדאו ואח' נ' פקיד שומה תל אביב
תקציר ע"א 4666/10
דוד לנדאו ואח' נ' פקיד שומה תל אביב
בית המשפט העליון דחה ערעור שעניינו הכרה במכירה חלקית של מוניטין של סוכנות ביטוח אגב הקמת חברה חדשה אשר אליה הועברה פעילות הסוכנות. בית המשפט פסק כי מהותה האמתית של עסקת המוניטין הנטענת היא הכנסת שותף במישור ההוני. נקבע כי אף בהנחה שאפשר לערוך עסקאות בחלק ממוניטין - לא הצליחו המערערים להראות באיזה מובן "מכרו" את המוניטין שלהם לחברת כלל, ובאיזה מובן "קנתה" חברת כלל מוניטין אלה.
השאלה המשפטית והרקע העובדתי
המערערים 1 ו-2 (להלן: "המערערים" וכן "לנדאו" ו"יובל" בהתאמה) היו שותפים בחלקים שווים בסוכנות ביטוח. בשנת 1998 נערך הסכם בין המערערים לחברת כלל, ובו הוצהר כי לנדאו הוא הבעלים של 75% מהמוניטין שצברו המערערים (אף שחלקם "ברווחים הנובעים מהם הוא בשווה"), והוסכם כי לנדאו ימכור לחברת כלל 49% מהמוניטין שברשותו תמורת 9,500,000 ש"ח (כך שהבעלות במוניטין תהיה כלהלן: 26% ללנדאו, 25% ליובל ו-49% לחברת כלל). עוד סוכם כי שלושת הצדדים להסכם יקימו חברה חדשה ויעבירו לה "את מלוא זכויותיהם במוניטין" (להלן: "הסוכנות החדשה") בפטור ממס לפי סעיף 104ב לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה").
בד בבד נחתם הסכם נוסף שבמסגרתו הוקמה הסוכנות החדשה באחוזי בעלות זהים לאחוזי הבעלות במוניטין, ובשם זהה כמעט לחלוטין לזה של הסוכנות הישנה. כל פעילות הסוכנות הישנה המשיכה להתבצע באמצעות הסוכנות החדשה, ולצורך כך נחתמו הסכמי העסקה בין הסוכנות החדשה לבין המערערים. המערערים כיהנו כמנהלי הסוכנות החדשה, ובהתאם להסכמים היו זכאים למנות דירקטורים ולקבל דיווידנדים. שני ההסכמים הותנו בתנאי מתלה שעניינו קבלת אישור מקדים (Pre Ruling) משלטונות המס "כי מכירת המוניטין כאמור... היא עסקת מוניטין". אישור כאמור לא ניתן.
עמדת המשיב אשר התקבלה בבית המשפט המחוזי הייתה כי חרף הניסיון להציג את העסקה כעסקה למכירת מוניטין, בעצם מדובר בהכנסת "שותף לעסק ברמת ה-Equity". נקבע כי גם אם עקרונית אפשר למכור רק חלק ממוניטין ולשייר חלק ממנו בידי המוכר (עניין אשר בית המשפט נמנע מלהכריע בו במישור העיוני), יישום אמות המידה שנקבעו בפסיקה לנסיבות הספציפיות מלמד כי אין מדובר במכירת מוניטין אלא בהכנסת שותף במישור ההוני, ועל כן לא חלה הנחת המס.
בין היתר הדגיש בית המשפט כי המערערים לא נפרדו מן המוניטין והם ממשיכים להשתמש בו (אם כי בהרכב תאגידי שונה). לשיטת בית המשפט קמא לקוחות הסוכנות לא היו מודעים לשינוי במבנה הבעלות, והמשיכו לפנות לסוכנות. גם העובדה שמוכר המוניטין (המערערים) המשיך לשאת בסיכון שבאי-חזרת הלקוחות - מעידה על כך שהמוניטין לא נותקו מבעליהם והועברו לקונה. למעשה, נקבע כי המערערים לא התנתקו מהמוניטין האישי שלהם ולא העבירו ולו חלק ממנו לחברת כלל, אלא המשיכו להשתמש בו כמקודם. כמו כן ניתן משקל לעובדה שלחברת כלל אין רישיון סוכן ביטוח, ו"אין היא יכולה לעשות שימוש בנכס המוניטין שקנתה".
לטענת המערערים, אין בעובדה שהמערערים המשיכו לעבוד בעבור הסוכנות החדשה כדי לשלול את היות העסקה מכר מוניטין. הטיעונים מבוססים בעיקר על האמור במערכת ההסכמים ועל ההלכה המאפשרת מכירת מוניטין כנכס עצמאי. בין היתר הוזכר כי המוניטין היו בבעלות המערערים ולא בבעלות הסוכנות, ולפיכך אין להלום את הקביעה כי משמעות עסקת המוניטין היא הכנסת שותף ברמת ה-Equity לסוכנות. נטען כי בעניין שרון נקבע שמוניטין הם נכס לכל דבר, אף אם מדובר במכירת חלק ממוניטין.
דיון
דין הערעור להידחות. בענייננו, שני ההסכמים משתמשים במונח "מכירת מוניטין". ואולם, אחד מעקרונות היסוד בדיני המס הוא כי יש למסות עסקה על פי תוכנה הכלכלי ועל פי מהותה האמתית.
כפי שפסק בית המשפט המחוזי מהותה האמתית של העסקה היא הכנסת שותף לסוכנות ברמת ההון, והמערערים לא הצליחו לשכנע אחרת. אף אם נניח כי אפשר לערוך עסקאות בחלק ממוניטין, לא השכילו המערערים להראות באיזה מובן "מכרו" את המוניטין שלהם לחברת כלל, ובאיזה מובן "קנתה" חברת כלל מוניטין אלה. קשה לראות באיזה מובן נפרדו המערערים משמם הטוב - עם כוח משיכת הלקוחות הנלווה אליו - ומסרו אותו לידי חברת כלל.
אילו היו המערערים מוכרים לחברת כלל את המוניטין, קרי את "ההסתברות שהלקוחות ישובו ויפקדו את בית העסק", פורשים מעסקי הביטוח (אפילו באופן חלקי אך מתוחם: עניינית, גיאוגרפית או אחרת) ומאפשרים לרוכשת המוניטין ליהנות בעצמה משמם הטוב ומן "הלקוחות הרגילים לסחור עם המוכר" - כי אז אכן אפשר היה לסווג את העסקה מבחינת מהותה כמכר מוניטין. ואולם לא בכך עסקינן, ולכאורה אין משמעות מעשית למכירת המוניטין (בלבד) במקרה שלפנינו.
המערערים היו האבן השואבת המקצועית - קרי, בעלי המוניטין - ללקוחות הסוכנות הישנה, והם ממשיכים להיות האבן השואבת לאותם לקוחות במסגרת הסוכנות החדשה - אשר הם בעליה ומנהליה. ככלל, במקרה של מכירת מוניטין "כוונת הצדדים היא, שהמוכר ימשוך ידיו, באופן מוחלט, מעיסוקו, ובכך מוותר הוא גם על קשריו עם לקוחותיו". הדברים נכונים במיוחד שעה שמדובר בסיטואציה מורכבת מלכתחילה אשר עניינה מכירת חלק ממוניטין.
המערערים לא הסבירו מה הייתה כוונתם במכירת 49% מהמוניטין בכל תיק ותיק. אפשר אולי להבין עסקה שבה מוכרת חברה חלק מסוים מן המוניטין - לדוגמה בהפסיקה את עיסוקה בתחום מסוים או באזור מסוים וכדומה. אפשר להשקיף על מציאות זו גם מזווית מבטו של הקונה, קרי באיזה מובן הופרדו המוניטין מהמערערים והועברו כנכס ממשי לחברת כלל. החברה החדשה (שלכל דבר ועניין אינה אלא הסוכנות הישנה במבנה תאגידי שונה) אשר המערערים הם בעליה ומנהליה - היא שנהנתה מאותם מוניטין אשר "מכרו" המערערים, ועתה הם שבים ונהנים מהם. אכן, בעקבות מכלול העסקאות נהנית מהמוניטין גם חברת כלל, אולם היא נהנית מהם באותו אופן שהייתה נהנית מהם אילו רכשה 49% מהבעלות בסוכנות הישנה. ברי אפוא כי הנאה זו אינה מעידה על מכירת מוניטין דווקא, ודומה היא במהותה להכנסת שותף.
תוצאה
הערעור נדחה.
בבית המשפט העליון
לפני כב' השופטים מ' נאור, א' רובינשטיין וד' ברק-ארז
ניתן ב-28.6.2012


המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.