בדיקה

הגולשים משמיצים בפייסבוק: שטראוס, טרה ותנובה, מי מתמודד ומי שותק?

משבר הקוטג' הפך להסתערות חזיתית של גולשים על דפי הפייסבוק של המחלבות. שטראוס קשובה, תנובה שתקה עד אתמול מול 30 אלף איש וטרה החלה להגיב רק הבוקר (ב'). בדיקת אייס להתנהלות המחלבות ברשת החברתית
משה בנימין | (29)

הקרב על הקוטג' מתנהל בכמה חזיתות אבל הברומטר של הפייסבוק הפך לחשוב מכל. זה שמציג את תמונת המצב, מסעיר את המדינה ולבסוף גם נותן אינדיקציה לרלוונטיות ולמידת החשיבות של הנושא. בדיקה של אייס וחברת DIBOOR מעלה כמה תובנות לגבי התנהלות 3 המחלבות המובילות בישראל שנמצאות בשבוע האחרון בעין הסערה. מי מהן מתנהגת כמובילת שוק, מרימה את הכפפה ומדברת עם הלקוחות, מי נרדמה בשמירה ומי מעלה מתכונים לפשטידות בזמן שהלקוחות סוערים על מחירי הקוטג'. דנה קול, מנכ"ל DIBOOR, המתמחה בשיווק במדיה חברתית מסבירה: "ניהול משברים ברשתות חברתיות הוא אמנות חדשה יחסית. בעבר העסיקו החברות הגדולות במשק יועצים אסטרטגים ואנשי יחסי ציבור כדי לנווט ולנהל משברים בתקשורת הכתובה והמסורתית, וכיום ניצב בפניהן אתגר חדש ולא פשוט: איך מתמודדים עם התקפות ישירות של צרכנים זועמים שלמדו מהי הדרך המהירה ביותר לקבל את תשומת לבם של ההמונים מחד ואנשי המותג מאידך: פוסטים על הוול". מכיוון שכמעט כל מותג המכבד את עצמו כיום מחזיק דף פייסבוק רשמי בו הוא מנסה ככל יכולתו לתקשר עם צרכניו, ובצורה הכי בלתי אמצעית שיש, הוא צריך לקחת בחשבון שבמקרה של משבר ציבורי קשה כמו משבר הקוטג', הדף ינוצל על ידי הצרכנים כדי להוציא קיטור. ואיך מתמודדות עם הנושא שלוש המחלבות הגדולות, תנובה, שטראוס וטרה? ובכן, לא משהו. 31,000 חברים לתנובה והיא בשלה, מחיקות בעמוד והתעלמות מוחלטת בדף של תנובה, כראוי למותג אדיר המימדים החולש על נתח שוק עצום, ישנם מעל ל-30,000 עוקבים. עם זאת, הפוסטים האחרונים שהועלו אליו ע"י מנהלי העמוד לפני שבוע (!), ובהן פורטרטים של ילדים חוגגים את שבועות. לא זו אף זו, גולשים שנכנסו להביע את דעתם על משבר הקוטג' מדווחים על מחיקות בעמוד. מאז 14 ביוני, עשרות רבות של עוקבים כתבו בעמוד, ולא התקבלה אפילו תגובה רשמית אחת מהמנהלים. ההתעלמות צורמת במיוחד על רקע המאמצים של תנובה להשתלט על המשבר בגזרת העיתונות המסורתית, וההתבטאויות השונות של בכיריה בתקשורת. 30,000 איש, ובמשך שבוע שלם רק דממה? נשמע כמו כישלון. את הדף של תנובה מנהלת חברת BLINK בראשותו של שגיא חמץ המחזיק בתיק המדיה החברתית של המחלבה ולמעשה אמור להיות זה ששולט באווירת השיחות סביב מותגי החברה. חשוב לציין כי אסטרטגיית ניהול הדף של תנובה בנויה כך שדף הנחיתה למי שנכנס לעמוד החברה מציג קודם כל את פעילות 'עיצוב הטנא של החברה', לאחר מכן בלחיצה על לשונית ה-WALL תוכלו להגיע לפוסטים של הגולשים אך גם שם תתקלו בתמונות של ילדים עטורי זרים עוד משבועות. רק בלחיצה על לשונית הפוסטים העדכניים, 3 פעולות לאחר דף הנחיתה ניתן להגיע ל'צד האפל של עמוד הפייסבוק' בו מוצגת תמונת המצב האמיתית של טענות הלקוחות כלפי החברה. עדכון (20.6): אתמול (ראשון) לאחר פרסום הידיעה פרסמה תנובה סטטוס על קיר דף החברה, ובו נכתב: "חברים יקרים, אנחנו קוראים ועוקבים אחרי התגובות שלכם וחשוב לנו לדבר בכנות ובאחריות ולא בסיסמאות. אריק שור מנכ"ל תנובה אמר הבוקר כי הקוטג' הוא סמל למאבק צרכני רחב היקף ואנחנו רוצים להיות חלק מהפתרון. לכן הצענו את פתיחת השוק לייבוא והכנסת המוצרים חזרה לפיקוח כתחילת התהליך. אנחנו נעמוד מאחורי דברים אלו ונמשיך לפעול ולעדכן אתכם כאן בעמוד". הסטטוס נענה בתגובות רבות של גולשים, רובם דרשו "מעשים ולא דיבורים", אולם חלקם אף ציינו לטובה את השיח שהחלה תנובה לנהל עם הגולשים. לעמוד הפייסבוק של תנובה הנה פוסט שאותר בדף של תנובה ולא זכה לתגובה ממנהלי הדף: "לא לשכוח, תנובה היא לא חברה ישראלית היא בבעלות קרן השקעות בריטית שמונעת רק מדבר אחד: רווחים. שלא יבלבלו אתכם עם ציורים של בתים ופרדסים!!!". ציון לשבח: ההתמודדות של שטראוס בוגרת, אחראית ועניינית בדף של שטראוס, הבינוני בגודלו (12,920), ישנה התייחסות שוטפת לנושאים שהגולשים מעלים. אם זה בנושאי שכר העובדים, אחריות תאגידית, וגם משבר הקוטג'. אמנם עבר כמעט שבוע מאז תחילת המאבק, אבל היום (יום א') שטראוס העלו התייחסות רשמית ופייסבוקית תקדימית לנושא: "חברים יקרים, חשוב לנו שתדעו שכמו תמיד, דעותיכם ומחשבותיכם - חשובות לנו. במהלך הימים האחרונים קראנו את הכל, ולמדנו את השיח, וכפי שראיתם, לא חסמנו את האפשרות שלכם להגיב כאן בכדי שנוכל לענות לכולכם. ברגעים אלה אנחנו לוקחים חלק פעיל מכנס המזון המתקיים כעת ונשמח לשתף אתכם בדיאלוגים והפאנלים השונים". לעמוד הפייסבוק של שטראוס בניגוד לתנובה שממלאת פיה מים, שטראוס טורחים לענות על חלק מן הפוסטים העולים בעמוד, ואף להוציא תגובה רשמית שמנוסחת בשפה מאוד מתונה ונבונה, עם דגש על החשיבות שהקבוצה מעניקה לתחושות ולמחשבות שמעלים לקוחותיה. בנוסף, היא אינה מתמקדת רק במשבר, אלא מעלה במקביל פוסטים בנושאים אחרים, מן ניסיון (אולי עקר בינתיים) לחזור לשיגרה. טרה לא בפוקוס: הגולשים כועסים והיא מעלה מתכונים לפשטידות למחלבת טרה המחזיקה בדף קטן יחסית (11,630), יחס משונה למשבר. שלא כמו תנובה השותקת לחלוטין, או שטראוס שהגיבה באיחור, טרה ממשיכה להעלות מתכונים לפשטידות, עוגות ופבלובות, כשהמתכון האחרון עלה ביום חמישי, בשיא המשבר התקשורתי. לעשרות המגיבים בעמוד, איש אינו עונה. מוזי ורטהיים, מבעלי טרה, התבטא בצורה חריפה על העליהום הציבורי על המחלבות, אך איש ממנהלי העמוד לא חשב אפילו להעלות תגובה רשמית לדף. לעמוד הפייסבוק של טרה בין הפוסטים האחרונים בדף איתרנו את זה. "לטרה: אני רואה שאתם ושאר יצרניות החלב שותקים ולא מגיבים בתקשורת. האם זה מראה שיש לכם מאפיה אחת עם שאר יצרניות החלב, וקרטל מחירים למוצרי החלב? אם אתם לא מגיבים בתקשורת אז יתכן והחשדות שלי נכונים וכדאי שהממשלה תאפשר יבוא גדול של מוצרי חלב מתחרים". עדכון (20.6): הבוקר (שני) העלתה טרה סטטוס ראשון המתייחס למשבר הקוטג' בדף הפייסבוק שלה, בו נכתב: "מחלבת טרה לוקחת חלק פעיל בדיונים המתקיימים בנושא הקוטג', כדוגמת ועדת הכלכלה בכנסת, על מנת למצוא פתרון אשר יטיב בראש ובראשונה עם הצרכנים. אנו תמיד שמחים לשמוע את דעתכם בעמוד הפייסבוק, תמשיכו לעקוב ואנו נמשיך לשתף בקרוב". דנה קול מחברת DIBOOR מסכמת: "ישנה תחושה כי הזירה החברתית בישראל מוזנחת על ידי המותגים הגדולים. החברות אשר מפעילות את עמודי הפייסבוק טרם למדו להתמודד עם משברי ענק מסוג זה, כך גם תנובה וטרה. ציון לשבח (יחסי) אפשר להעניק לשטראוס, שמנסה, בכלים המצומצמים והמוגבלים שברשותה, להתמודד עם זעם הצרכנים". עד למועד פרסום הידיעה לא התקבלו תגובות מהחברות.

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    (ל"ת)
    רחל 30/06/2011 21:02
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    (ל"ת)
    רחל 30/06/2011 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    רחל 30/06/2011 21:01
    הגב לתגובה זו
    למרות ההצהרות מחיר הקוטז לא ירד גם בתנובה וגם בטרה הורידו רק את מחיר הקוטז 5% השאר עדיין עולה 7.9 ש"ח שימו לב
  • 20.
    יוסי 21/06/2011 09:00
    הגב לתגובה זו
    שנה שלמה קניתי קוטג טרה כדי לעודד תחרות .טעיתם כשישרתם מחיר עם האחרים.לא תראו אותי יותר!!
  • 19.
    איציק 20/06/2011 17:13
    הגב לתגובה זו
    בחלק גדול מהמוצרים ...בעיקר גבינות חצי קשות...כלל אין חלב..מכניסים קורנפלור...או אגר..אבקת חלב...ותוספים....ומוכרים מ..י..י..ם..וכאילו גבינה...וכן ניתן לייבא גבינות קשות...ועוד
  • 18.
    קרקרים 20/06/2011 09:59
    הגב לתגובה זו
    צחוק מעבודה
  • 17.
    מבין עניין 20/06/2011 09:47
    הגב לתגובה זו
    לצמצם עד ל-0 קניות כל מוצרי החלב, וזה לא קשה, אפשר להתחיל בכל מיני מעדנים למינהם עם כל מיני שטויות בפנים במחירים של לצאת לאכול במסעדה, ולא רק שהמחירים מופקעים זה לא משביע ולא עושה כלום. לקנות מוצרים זולים כמו אשל ולבן שהם גם מזינים הרבה יותר ומכסימום מוסיפים מעט סוכר. ואז המכירות של כל החברות יפלו בעשרות אחוזים והם יפסיקו לזלזל בנו הלקוחות. אני עושה את זה כבר מזמן
  • 16.
    אין על אייס ועל הכתבות הלא נגועות שלכם (ל"ת)
    נעמה 20/06/2011 09:26
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    יהודה יריב 19/06/2011 22:37
    הגב לתגובה זו
    הביקורת שלך יכולה להיות רלוונטית במידה ואת נטולת אינטרסים. מאחר ואת מקיימת תחרות ומשווקת שירותים כמו ספקי שיווק חברתי המתחרים לך ולטובת הדיון היית שמחה אם היה לך את אחד מהלקוחות הנל, על כן הביקורת לא במקום. נהפוך הוא. אייס ו או ביזפורטל- העורך הראשי רצוי וכדאי שהיה מפעיל כאן שיקול דעת ונותן לגוף אובייקטיבי לסקר. המטומטמים היחידים היו ויהיו הצרכנים. חודש איפוק בצרכים בסיסיים יאפשר הוזלה משמעותית או לחילופין מעבר למוצרים אלטרנטיביים.
  • 14.
    נ 19/06/2011 22:06
    הגב לתגובה זו
    מפלים שער נשים לרעה לעומת גברים מתשאלים בראיונות לגבי מצב משפחתי וגיל שאפו לעופרה שטראוס האישה הצעירה ויור תנובה כנ"ל
  • 13.
    אורה 19/06/2011 21:48
    הגב לתגובה זו
    צריך למתן את המחירים
  • 12.
    אייס מדברים על צנזורה בדיונית אבל מצנזרים (ל"ת)
    תגובות 19/06/2011 21:27
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מצאתי אותכם 19/06/2011 21:21
    הגב לתגובה זו
    כל המותגים האלו שמבקשים מאיתנו שנמצא אותם בפייסבוק יש להם תופעה נפלאה של לשתוק שאנחנו מוצאים אותם ואומרים להם מה שלא מצא חן באוזנהם. ככה היה עם בנק לאומי, ככה עם תנובה. טעות.
  • 10.
    שאלה 19/06/2011 21:20
    הגב לתגובה זו
    או על גברת דנה קול שמבקרת התנהלות של החברות הגדולות במשק בזמן משבר? כמה משברים את ניהלת והאם זה היה עבור מכון מגיד, מחירון לוי יצחק או מלון גורדון? כולם כמובן תיקים גדולים שמשתווים בגודלם לטרה, תנובה ושטראוס
  • דנה קול 20/06/2011 11:19
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שאפילו אמא שלי לא בקיאה כל כך בלקוחות של דיבור כמו הכותב הנ"ל. אנחנו מחפשים מנהלי לקוחות, אולי זה המקום להציע את עצמך?
  • תשובה 19/06/2011 23:55
    הגב לתגובה זו
    כי החברות והיועצים בשוק שיודעים מה הם עושים ועובדים עם חברות בסדר גודל הזה מנהלים את המשבר הנוכחי
  • אליה דנן 20/06/2011 13:32
    אם כל כך הרבה אנשים עסוקים בלנהל את המשבר הזה, אז איך הוא מנוהל רע כל כך? אולי הגיע הזמן שכל אותם גדולים ביעוץ תקשורתי יפנו את כסאם לאנשים מעט פחות מנותקים מעם.
  • 9.
    צרכן לחוץ בכיס 19/06/2011 21:15
    הגב לתגובה זו
    גבירותי ורבותי אין שום ערך תזונתי לכל מוצרי החלב חוץ מחלב אם שמניקה את תינוקה. לכן אני לא צורך מוצרי חלב . תיבדקו אותי .
  • 8.
    אלי 19/06/2011 20:36
    הגב לתגובה זו
    אמנם מרחיקה את האשמה למישהו אחר ותומכת כאילו בפתרון משבר, אך העלו לפחות משהו . שאפו לכם.
  • 7.
    19/06/2011 20:21
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא בממשלה שאוסרת על תחרות מבפנים ומבחוץ. אסור להתערב לחברות פרטיות במחירים שהם דורשות, זה זכותן המלאה. אבל ניתן לגרום להם להוריד מחירים מרצון כשיוצרים תחרות. זה נקרא שוק חופשי וקפיטליזם. כמובן יגידו לכם שקפילטיזם יצר את הבעיה אבל האמת היא שהממשלה היא האחראית.
  • מאיר 20/06/2011 08:53
    הגב לתגובה זו
    אנחנו הבעיה ואנחנו הפתרון,אפשר לחיות חודש אחד ללא קוטג, לא ייגרע ממנו מאומה,אבל המחלבות ילמדו לקח ויבינו שאנחנו עם שיש לו עמוד שדרה
  • 6.
    שבי 19/06/2011 19:46
    הגב לתגובה זו
    שתיקה כהודאה. תנובה שולטת בשוק הקוטג', שטראוס וטרה נמצאות בשוליים. השתיקה של תנובה בפייסבוק מלמדת שבחברה הזו לא רוצים להתמודד עם הציבור. הדרך היחידה היא להחרים את כל מוצרי תנובה ולקנות את המקבילים שלהם אצל המתחרים. אם תנובה תתחיל לתמחר בצורה הגיונית השאר יגיעו אחריה
  • איציק 20/06/2011 17:21
    הגב לתגובה זו
    דווקא תנובה..עם פרשות עבר של תוספות כימיקלם..נגד הקצפות..ועוד ...ואם מחיר לבן עולה 1.44 זה גם מחיר..עלות היוגורט..שניתן להכין בבית ב..5..דקות..
  • 5.
    אילנה שמול 19/06/2011 18:57
    הגב לתגובה זו
    אני אבא לשני ילדים ואני לא אקנה קוטג' עד שהמחיר ירד לשלושה שקליםםםםםםםםם.
  • 4.
    הלו תתעוררו בשביל 19/06/2011 18:36
    הגב לתגובה זו
    מה יש לכם דף פייסבוק. כדי להעלות תמונות או כדי לדבר עם הלקוחות?
  • 3.
    קוטג' 19/06/2011 18:35
    הגב לתגובה זו
    גם אם הם לא ירגיעו אף אחד מ-12 אלף החברים של המותג בפייסבוק לפחות מישהו שם יודע שבשטראוס לא טומנים את הראש עמוק באדמה עד יעבור זעם
  • 2.
    תנובה. ראיתי את הדף, פשוט מביש (ל"ת)
    אין אף יד מכוונת 19/06/2011 18:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אילנה שמול 19/06/2011 17:49
    הגב לתגובה זו
    זו העת שבה הלקוח לא רק יכול להשפיע, הוא ממש ממש יכול להכריע. מחיר הקוטג' הוא מעין קש ששבר את גב הגמל, מכאן תתחיל "התדרדרות" של עוד חברות גדולות, אשר חלבו וחלבו וחלבו את הלקוח, עד הגיעו מים עד נפש. אני חוזרת וכותבת את תגובתי שוב ושוב בפוסטים שונים: קוטג' וגבינה לבנה צריכים לעלות 2.5ש"ח בלבד. אגורה לא יותר. קוטג' או גבינה לבנה עולים 7.20ש"ח,(ויש מקומות 8 ש"ח). זוג הורים+3 או 4 ילדים קונים 2 אריזות ביום = 14.40 ש"ח כפול 30 ימים=432 ש"ח או כפול 364 ימים (לא כולל כיפור)=5241.60 ש"ח!!! חבל שלא יכולה להבליט כאן את הסכום. 5241.60 ש"ח בשנה !!! אתם קולטים? אשכרה משכנתא על 250 גרם. מה נסגר עם יצרני הגבינות, אין להם נשמה? מאיפה החזירות הזו? איסוף כסף זו התכלית? קוטג' וגבינה לבנה צריכים לעלות 2.5ש"ח בלבד. אגורה לא יותר.
  • אלי 19/06/2011 21:02
    הגב לתגובה זו
    כל יצרן ולא חשוב באיזה תחום חייב להרוויח אבל וזה אבל גדול אל תהיה חזיר על חשבון הצרכן יש מושג שנקרא פרופורציה אני מקווה מאוד שהצרכנים יעשו חרם על כל מוצר שנראה להם יקר וכך נצליח להוריד מחירים בהצלחה