הגולשים משמיצים בפייסבוק: שטראוס, טרה ותנובה, מי מתמודד ומי שותק?
הקרב על הקוטג' מתנהל בכמה חזיתות אבל הברומטר של הפייסבוק הפך לחשוב מכל. זה שמציג את תמונת המצב, מסעיר את המדינה ולבסוף גם נותן אינדיקציה לרלוונטיות ולמידת החשיבות של הנושא.
בדיקה של אייס וחברת DIBOOR מעלה כמה תובנות לגבי התנהלות 3 המחלבות המובילות בישראל שנמצאות בשבוע האחרון בעין הסערה. מי מהן מתנהגת כמובילת שוק, מרימה את הכפפה ומדברת עם הלקוחות, מי נרדמה בשמירה ומי מעלה מתכונים לפשטידות בזמן שהלקוחות סוערים על מחירי הקוטג'.
דנה קול, מנכ"ל DIBOOR, המתמחה בשיווק במדיה חברתית מסבירה: "ניהול משברים ברשתות חברתיות הוא אמנות חדשה יחסית. בעבר העסיקו החברות הגדולות במשק יועצים אסטרטגים ואנשי יחסי ציבור כדי לנווט ולנהל משברים בתקשורת הכתובה והמסורתית, וכיום ניצב בפניהן אתגר חדש ולא פשוט: איך מתמודדים עם התקפות ישירות של צרכנים זועמים שלמדו מהי הדרך המהירה ביותר לקבל את תשומת לבם של ההמונים מחד ואנשי המותג מאידך: פוסטים על הוול".
מכיוון שכמעט כל מותג המכבד את עצמו כיום מחזיק דף פייסבוק רשמי בו הוא מנסה ככל יכולתו לתקשר עם צרכניו, ובצורה הכי בלתי אמצעית שיש, הוא צריך לקחת בחשבון שבמקרה של משבר ציבורי קשה כמו משבר הקוטג', הדף ינוצל על ידי הצרכנים כדי להוציא קיטור. ואיך מתמודדות עם הנושא שלוש המחלבות הגדולות, תנובה, שטראוס וטרה? ובכן, לא משהו.
31,000 חברים לתנובה והיא בשלה, מחיקות בעמוד והתעלמות מוחלטת
בדף של תנובה, כראוי למותג אדיר המימדים החולש על נתח שוק עצום, ישנם מעל ל-30,000 עוקבים. עם זאת, הפוסטים האחרונים שהועלו אליו ע"י מנהלי העמוד לפני שבוע (!), ובהן פורטרטים של ילדים חוגגים את שבועות. לא זו אף זו, גולשים שנכנסו להביע את דעתם על משבר הקוטג' מדווחים על מחיקות בעמוד. מאז 14 ביוני, עשרות רבות של עוקבים כתבו בעמוד, ולא התקבלה אפילו תגובה רשמית אחת מהמנהלים. ההתעלמות צורמת במיוחד על רקע המאמצים של תנובה להשתלט על המשבר בגזרת העיתונות המסורתית, וההתבטאויות השונות של בכיריה בתקשורת. 30,000 איש, ובמשך שבוע שלם רק דממה? נשמע כמו כישלון.
את הדף של תנובה מנהלת חברת BLINK בראשותו של שגיא חמץ המחזיק בתיק המדיה החברתית של המחלבה ולמעשה אמור להיות זה ששולט באווירת השיחות סביב מותגי החברה. חשוב לציין כי אסטרטגיית ניהול הדף של תנובה בנויה כך שדף הנחיתה למי שנכנס לעמוד החברה מציג קודם כל את פעילות 'עיצוב הטנא של החברה', לאחר מכן בלחיצה על לשונית ה-WALL תוכלו להגיע לפוסטים של הגולשים אך גם שם תתקלו בתמונות של ילדים עטורי זרים עוד משבועות. רק בלחיצה על לשונית הפוסטים העדכניים, 3 פעולות לאחר דף הנחיתה ניתן להגיע ל'צד האפל של עמוד הפייסבוק' בו מוצגת תמונת המצב האמיתית של טענות הלקוחות כלפי החברה.
עדכון (20.6): אתמול (ראשון) לאחר פרסום הידיעה פרסמה תנובה סטטוס על קיר דף החברה, ובו נכתב: "חברים יקרים, אנחנו קוראים ועוקבים אחרי התגובות שלכם וחשוב לנו לדבר בכנות ובאחריות ולא בסיסמאות.
אריק שור מנכ"ל תנובה אמר הבוקר כי הקוטג' הוא סמל למאבק צרכני רחב היקף ואנחנו רוצים להיות חלק מהפתרון. לכן הצענו את פתיחת השוק לייבוא והכנסת המוצרים חזרה לפיקוח כתחילת התהליך. אנחנו נעמוד מאחורי דברים אלו ונמשיך לפעול ולעדכן אתכם כאן בעמוד".
הסטטוס נענה בתגובות רבות של גולשים, רובם דרשו "מעשים ולא דיבורים", אולם חלקם אף ציינו לטובה את השיח שהחלה תנובה לנהל עם הגולשים.
הנה פוסט שאותר בדף של תנובה ולא זכה לתגובה ממנהלי הדף: "לא לשכוח, תנובה היא לא חברה ישראלית היא בבעלות קרן השקעות בריטית שמונעת רק מדבר אחד: רווחים. שלא יבלבלו אתכם עם ציורים של בתים ופרדסים!!!".
ציון לשבח: ההתמודדות של שטראוס בוגרת, אחראית ועניינית
בדף של שטראוס, הבינוני בגודלו (12,920), ישנה התייחסות שוטפת לנושאים שהגולשים מעלים. אם זה בנושאי שכר העובדים, אחריות תאגידית, וגם משבר הקוטג'. אמנם עבר כמעט שבוע מאז תחילת המאבק, אבל היום (יום א') שטראוס העלו התייחסות רשמית ופייסבוקית תקדימית לנושא: "חברים יקרים, חשוב לנו שתדעו שכמו תמיד, דעותיכם ומחשבותיכם - חשובות לנו. במהלך הימים האחרונים קראנו את הכל, ולמדנו את השיח, וכפי שראיתם, לא חסמנו את האפשרות שלכם להגיב כאן בכדי שנוכל לענות לכולכם. ברגעים אלה אנחנו לוקחים חלק פעיל מכנס המזון המתקיים כעת ונשמח לשתף אתכם בדיאלוגים והפאנלים השונים".
בניגוד לתנובה שממלאת פיה מים, שטראוס טורחים לענות על חלק מן הפוסטים העולים בעמוד, ואף להוציא תגובה רשמית שמנוסחת בשפה מאוד מתונה ונבונה, עם דגש על החשיבות שהקבוצה מעניקה לתחושות ולמחשבות שמעלים לקוחותיה. בנוסף, היא אינה מתמקדת רק במשבר, אלא מעלה במקביל פוסטים בנושאים אחרים, מן ניסיון (אולי עקר בינתיים) לחזור לשיגרה.
טרה לא בפוקוס: הגולשים כועסים והיא מעלה מתכונים לפשטידות
למחלבת טרה המחזיקה בדף קטן יחסית (11,630), יחס משונה למשבר. שלא כמו תנובה השותקת לחלוטין, או שטראוס שהגיבה באיחור, טרה ממשיכה להעלות מתכונים לפשטידות, עוגות ופבלובות, כשהמתכון האחרון עלה ביום חמישי, בשיא המשבר התקשורתי. לעשרות המגיבים בעמוד, איש אינו עונה. מוזי ורטהיים, מבעלי טרה, התבטא בצורה חריפה על העליהום הציבורי על המחלבות, אך איש ממנהלי העמוד לא חשב אפילו להעלות תגובה רשמית לדף.
בין הפוסטים האחרונים בדף איתרנו את זה. "לטרה: אני רואה שאתם ושאר יצרניות החלב שותקים ולא מגיבים בתקשורת. האם זה מראה שיש לכם מאפיה אחת עם שאר יצרניות החלב, וקרטל מחירים למוצרי החלב? אם אתם לא מגיבים בתקשורת אז יתכן והחשדות שלי נכונים וכדאי שהממשלה תאפשר יבוא גדול של מוצרי חלב מתחרים".
עדכון (20.6): הבוקר (שני) העלתה טרה סטטוס ראשון המתייחס למשבר הקוטג' בדף הפייסבוק שלה, בו נכתב: "מחלבת טרה לוקחת חלק פעיל בדיונים המתקיימים בנושא הקוטג', כדוגמת ועדת הכלכלה בכנסת, על מנת למצוא פתרון אשר יטיב בראש ובראשונה עם הצרכנים. אנו תמיד שמחים לשמוע את דעתכם בעמוד הפייסבוק, תמשיכו לעקוב ואנו נמשיך לשתף בקרוב".
דנה קול מחברת DIBOOR מסכמת: "ישנה תחושה כי הזירה החברתית בישראל מוזנחת על ידי המותגים הגדולים. החברות אשר מפעילות את עמודי הפייסבוק טרם למדו להתמודד עם משברי ענק מסוג זה, כך גם תנובה וטרה. ציון לשבח (יחסי) אפשר להעניק לשטראוס, שמנסה, בכלים המצומצמים והמוגבלים שברשותה, להתמודד עם זעם הצרכנים".
- 23.(ל"ת)רחל 30/06/2011 21:02הגב לתגובה זו
- 22.(ל"ת)רחל 30/06/2011 21:01הגב לתגובה זו
- 21.רחל 30/06/2011 21:01הגב לתגובה זולמרות ההצהרות מחיר הקוטז לא ירד גם בתנובה וגם בטרה הורידו רק את מחיר הקוטז 5% השאר עדיין עולה 7.9 ש"ח שימו לב
- 20.יוסי 21/06/2011 09:00הגב לתגובה זושנה שלמה קניתי קוטג טרה כדי לעודד תחרות .טעיתם כשישרתם מחיר עם האחרים.לא תראו אותי יותר!!
- 19.איציק 20/06/2011 17:13הגב לתגובה זובחלק גדול מהמוצרים ...בעיקר גבינות חצי קשות...כלל אין חלב..מכניסים קורנפלור...או אגר..אבקת חלב...ותוספים....ומוכרים מ..י..י..ם..וכאילו גבינה...וכן ניתן לייבא גבינות קשות...ועוד
- 18.קרקרים 20/06/2011 09:59הגב לתגובה זוצחוק מעבודה
- 17.מבין עניין 20/06/2011 09:47הגב לתגובה זולצמצם עד ל-0 קניות כל מוצרי החלב, וזה לא קשה, אפשר להתחיל בכל מיני מעדנים למינהם עם כל מיני שטויות בפנים במחירים של לצאת לאכול במסעדה, ולא רק שהמחירים מופקעים זה לא משביע ולא עושה כלום. לקנות מוצרים זולים כמו אשל ולבן שהם גם מזינים הרבה יותר ומכסימום מוסיפים מעט סוכר. ואז המכירות של כל החברות יפלו בעשרות אחוזים והם יפסיקו לזלזל בנו הלקוחות. אני עושה את זה כבר מזמן
- 16.אין על אייס ועל הכתבות הלא נגועות שלכם (ל"ת)נעמה 20/06/2011 09:26הגב לתגובה זו
- 15.יהודה יריב 19/06/2011 22:37הגב לתגובה זוהביקורת שלך יכולה להיות רלוונטית במידה ואת נטולת אינטרסים. מאחר ואת מקיימת תחרות ומשווקת שירותים כמו ספקי שיווק חברתי המתחרים לך ולטובת הדיון היית שמחה אם היה לך את אחד מהלקוחות הנל, על כן הביקורת לא במקום. נהפוך הוא. אייס ו או ביזפורטל- העורך הראשי רצוי וכדאי שהיה מפעיל כאן שיקול דעת ונותן לגוף אובייקטיבי לסקר. המטומטמים היחידים היו ויהיו הצרכנים. חודש איפוק בצרכים בסיסיים יאפשר הוזלה משמעותית או לחילופין מעבר למוצרים אלטרנטיביים.
- 14.נ 19/06/2011 22:06הגב לתגובה זומפלים שער נשים לרעה לעומת גברים מתשאלים בראיונות לגבי מצב משפחתי וגיל שאפו לעופרה שטראוס האישה הצעירה ויור תנובה כנ"ל
- 13.אורה 19/06/2011 21:48הגב לתגובה זוצריך למתן את המחירים
- 12.אייס מדברים על צנזורה בדיונית אבל מצנזרים (ל"ת)תגובות 19/06/2011 21:27הגב לתגובה זו
- 11.מצאתי אותכם 19/06/2011 21:21הגב לתגובה זוכל המותגים האלו שמבקשים מאיתנו שנמצא אותם בפייסבוק יש להם תופעה נפלאה של לשתוק שאנחנו מוצאים אותם ואומרים להם מה שלא מצא חן באוזנהם. ככה היה עם בנק לאומי, ככה עם תנובה. טעות.
- 10.שאלה 19/06/2011 21:20הגב לתגובה זואו על גברת דנה קול שמבקרת התנהלות של החברות הגדולות במשק בזמן משבר? כמה משברים את ניהלת והאם זה היה עבור מכון מגיד, מחירון לוי יצחק או מלון גורדון? כולם כמובן תיקים גדולים שמשתווים בגודלם לטרה, תנובה ושטראוס
- דנה קול 20/06/2011 11:19הגב לתגובה זונראה לי שאפילו אמא שלי לא בקיאה כל כך בלקוחות של דיבור כמו הכותב הנ"ל. אנחנו מחפשים מנהלי לקוחות, אולי זה המקום להציע את עצמך?
- תשובה 19/06/2011 23:55הגב לתגובה זוכי החברות והיועצים בשוק שיודעים מה הם עושים ועובדים עם חברות בסדר גודל הזה מנהלים את המשבר הנוכחי
- אליה דנן 20/06/2011 13:32אם כל כך הרבה אנשים עסוקים בלנהל את המשבר הזה, אז איך הוא מנוהל רע כל כך? אולי הגיע הזמן שכל אותם גדולים ביעוץ תקשורתי יפנו את כסאם לאנשים מעט פחות מנותקים מעם.
- 9.צרכן לחוץ בכיס 19/06/2011 21:15הגב לתגובה זוגבירותי ורבותי אין שום ערך תזונתי לכל מוצרי החלב חוץ מחלב אם שמניקה את תינוקה. לכן אני לא צורך מוצרי חלב . תיבדקו אותי .
- 8.אלי 19/06/2011 20:36הגב לתגובה זואמנם מרחיקה את האשמה למישהו אחר ותומכת כאילו בפתרון משבר, אך העלו לפחות משהו . שאפו לכם.
- 7.19/06/2011 20:21הגב לתגובה זוהבעיה היא בממשלה שאוסרת על תחרות מבפנים ומבחוץ. אסור להתערב לחברות פרטיות במחירים שהם דורשות, זה זכותן המלאה. אבל ניתן לגרום להם להוריד מחירים מרצון כשיוצרים תחרות. זה נקרא שוק חופשי וקפיטליזם. כמובן יגידו לכם שקפילטיזם יצר את הבעיה אבל האמת היא שהממשלה היא האחראית.
- מאיר 20/06/2011 08:53הגב לתגובה זואנחנו הבעיה ואנחנו הפתרון,אפשר לחיות חודש אחד ללא קוטג, לא ייגרע ממנו מאומה,אבל המחלבות ילמדו לקח ויבינו שאנחנו עם שיש לו עמוד שדרה
- 6.שבי 19/06/2011 19:46הגב לתגובה זושתיקה כהודאה. תנובה שולטת בשוק הקוטג', שטראוס וטרה נמצאות בשוליים. השתיקה של תנובה בפייסבוק מלמדת שבחברה הזו לא רוצים להתמודד עם הציבור. הדרך היחידה היא להחרים את כל מוצרי תנובה ולקנות את המקבילים שלהם אצל המתחרים. אם תנובה תתחיל לתמחר בצורה הגיונית השאר יגיעו אחריה
- איציק 20/06/2011 17:21הגב לתגובה זודווקא תנובה..עם פרשות עבר של תוספות כימיקלם..נגד הקצפות..ועוד ...ואם מחיר לבן עולה 1.44 זה גם מחיר..עלות היוגורט..שניתן להכין בבית ב..5..דקות..
- 5.אילנה שמול 19/06/2011 18:57הגב לתגובה זואני אבא לשני ילדים ואני לא אקנה קוטג' עד שהמחיר ירד לשלושה שקליםםםםםםםםם.
- 4.הלו תתעוררו בשביל 19/06/2011 18:36הגב לתגובה זומה יש לכם דף פייסבוק. כדי להעלות תמונות או כדי לדבר עם הלקוחות?
- 3.קוטג' 19/06/2011 18:35הגב לתגובה זוגם אם הם לא ירגיעו אף אחד מ-12 אלף החברים של המותג בפייסבוק לפחות מישהו שם יודע שבשטראוס לא טומנים את הראש עמוק באדמה עד יעבור זעם
- 2.תנובה. ראיתי את הדף, פשוט מביש (ל"ת)אין אף יד מכוונת 19/06/2011 18:34הגב לתגובה זו
- 1.אילנה שמול 19/06/2011 17:49הגב לתגובה זוזו העת שבה הלקוח לא רק יכול להשפיע, הוא ממש ממש יכול להכריע. מחיר הקוטג' הוא מעין קש ששבר את גב הגמל, מכאן תתחיל "התדרדרות" של עוד חברות גדולות, אשר חלבו וחלבו וחלבו את הלקוח, עד הגיעו מים עד נפש. אני חוזרת וכותבת את תגובתי שוב ושוב בפוסטים שונים: קוטג' וגבינה לבנה צריכים לעלות 2.5ש"ח בלבד. אגורה לא יותר. קוטג' או גבינה לבנה עולים 7.20ש"ח,(ויש מקומות 8 ש"ח). זוג הורים+3 או 4 ילדים קונים 2 אריזות ביום = 14.40 ש"ח כפול 30 ימים=432 ש"ח או כפול 364 ימים (לא כולל כיפור)=5241.60 ש"ח!!! חבל שלא יכולה להבליט כאן את הסכום. 5241.60 ש"ח בשנה !!! אתם קולטים? אשכרה משכנתא על 250 גרם. מה נסגר עם יצרני הגבינות, אין להם נשמה? מאיפה החזירות הזו? איסוף כסף זו התכלית? קוטג' וגבינה לבנה צריכים לעלות 2.5ש"ח בלבד. אגורה לא יותר.
- אלי 19/06/2011 21:02הגב לתגובה זוכל יצרן ולא חשוב באיזה תחום חייב להרוויח אבל וזה אבל גדול אל תהיה חזיר על חשבון הצרכן יש מושג שנקרא פרופורציה אני מקווה מאוד שהצרכנים יעשו חרם על כל מוצר שנראה להם יקר וכך נצליח להוריד מחירים בהצלחה

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״
מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?
השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.02% אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.
אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה.
לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים.
הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.
- הדולר בשפל של יותר מ-3 שנים, עד לאן הוא ירד?
- מה קרה היום בבורסה: הבנקים עלו 1.5%, הביטוח ירד 1.5%; מניות הסלולר זינקו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפגעים
מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות
