לבית הדין שיקול דעת, שלא להורות על החזרתה לעבודה בפועל של עובדת בהריון שפוטרה, עד למתן החלטה בבקשת המעביד להיתר
העובדות
-------------
גדעון בנימין (להלן: "המעביד"), מנהל משרד לראיית חשבון, העסיק את שרי אילנית יצחק (להלן: "העובדת") כמנהלת חשבונות.
המעביד פיטר את העובדת תוך מתן הודעה מוקדמת. בעת פיטוריה הייתה העובדת בהריון. סמוך לאחר שפיטר המעביד את העובדת, הודיע המעביד לעובדת, כי מכתב הפיטורים שמסר לה אינו בתוקף בהיעדר היתר לפי סעיף 9(א) לחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954 (להלן: "החוק"). המעביד הכיר בחובתו לשאת בתשלום שכר לעובדת עד אשר יינתן היתר לפיטוריה, אך סרב להשיבה לעבודה בפועל במשרדו.
בהליך זה, על בית הדין להכריע בדרישת העובדת לחייב את המעביד להשיבה לעבודה בפועל, זאת כל עוד לא ניתן בידו היתר לפיטוריה בהתאם לחוק.
הצדדים הסכימו, כי החלטת בית הדין תהווה פסק דין המסיים את ההתדיינות ביניהם בערכאה זו בנוגע לחובת המעביד להשיב את העובדת לעבודתה בפועל עד לקבלת ההיתר על פי חוק.
העובדת טענה, כי אין לבית הדין סמכות לדון בטענות המעביד, מכיוון שלפי סעיף 9(א) לחוק, הממונה על חוק עבודת נשים מוסמכת לבדה להחליט האם הפסקת עבודתה של העובדת נעשתה בקשר להריונה, אם לאו.
פסק הדין
--------------
בית הדין דחה את התביעה וקבע, כי לא נמצאה בחוק כל הוראה השוללת את סמכות בית הדין לדון בשאלת הקשר בין ההריון לפיטורים שלא למטרת מתן היתר לפיטורי אישה בהריון. ייתכנו נסיבות בהן יהיה מוצדק להימנע ממתן הוראה למעביד להחזיר עובדת בהריון לעבודה בפועל. כך למשל, מקום בו יש בידי המעביד ראיות משכנעות לכאורה לכך שעובדת בהריון ביצעה עבירה מסוג של גניבה מן המעביד.
בית הדין הזכיר את פסיקתו של כב' הנשיא אדלר בעניין אורלי מורי, שם נקבע, כי בנסיבות חריגות, שאינן קשורות להריון, ללידה או לחופשת הלידה, ומקורן בכורח עסקי, יש לאפשר למעביד לפדות בכסף את התקופה בה חל איסור לפי חוק לפטר את העובדת.
במקרה דנן, הביעה העובדת רצון כן לשוב לעבודה בפועל, העובדת ביטאה את ערכה של העבודה כבסיס לחיים תקינים, הן בהיבט הכלכלי אך לא פחות מכך בהיבט הנפשי של האדם. הרצון לממש את היתרונות שבחיי עבודה מעשיים, מעבר להיבט הכלכלי, הוכר בפסיקה כזכות ראויה להגנה.
בית הדין שוכנע, כי המעביד סבר בתום לב, שהמשך הימצאותה של העובדת במשרדו יגרום לו נזקים בריאותיים ועסקיים והמעביד אף היה מוכן לשאת באחריות של תשלום השכר לעובדת עד למתן החלטה בבקשה להתיר את פיטוריה. במקרה דנן, רצונו של המעביד לפטר את העובדת לא היה קשור להריונה, ולפיכך דחיית הבקשה אינה פוגעת במטרת החוק. כמו כן, בנסיבות אלו יש להעדיף את עמדת המעביד, לפיה ייגרמו לו נזקים עסקיים ובריאותיים בכפיית הימצאותה של העובדת במשרדו. עוד נקבע, כי התוצאה אליה הגיע בית הדין מתיישבת עם העיקרון הקבוע בסעיף 3(2) לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א- 1970, לפיו אין אוכפים חוזה לקבלת או למתן עבודה אישית או שירות אישי. זהו הבסיס החקיקתי לכלל, לפיו דרך המלך בפיטורים שלא כדין היא פסיקת פיצויים ולא אכיפת יחסי העבודה. אמנם, פיטורים בניגוד לסעיף 9(א)לחוק בטלים, אולם כפי שכבר נקבע, אין משמעות הדבר שלילת שיקול דעתו של בית הדין, במקרים המתאימים, לאפשר למעביד לפדות בכסף את התקופה בה פיטורי עובדת בהריון אינם אפשריים נוכח היעדרו של היתר.
(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
