חשש במגזר העסקי מהקפאת הרכבת הקלה בחיפה: משרד התחבורה לא כלל במכרז סעיף המחייב רכש גומלין
רשפ"ת (הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי) עלולה להקפיא את המכרז להקמת הרכבת הקלה בחיפה וזאת מאחר שמשרד התחבורה לא כלל במכרז סעיף המחייב רכש גומלין. סעיף כזה מחייב חברה זרה שתזכה במכרז לרכוש בישראל רכש גומלין בהיקף של 20%-35%.
בלשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון קוראים לשר התחבורה לתקן מייד את המכרז ולהבטיח כי הרכבת הקלה בחיפה, שתשרת את כל אזור הקריות, תוכל לצאת לדרך. הרכבת הקלה אמורה לפתור חלק נכבד מעומסי התחבורה בחיפה. לצורך ההשוואה, על מנת להסיע 180 נוסעים, שזו קיבולת הרכבת המתוכננת, יש צורך ב-120 מכוניות פרטיות או ב-3-4 אוטובוסים.
מאחר שלמטרונית יהיה מסלול ייעודי אך ורק לה, והיא תנוע על "גל ירוק" (כלומר לא תעצור ברמזורים) לנוסעים בה ייחסך לא מעט זמן: כ- 20% חיסכון בזמן בנסיעה במטרונית לעומת נסיעה באוטובוס, כ- 10% חיסכון בזמן בנסיעה במטרונית לעומת נסיעה ברכב פרטי.
במגזר העסקי מקווים כי הפעלת הרכבת הקלה תחייה את חיי המסחר בהדר ובעיר: הרכבת תקל על הנגישות לרחובות אלה ותקל על הסוחרים להתמודד מול כוח המשיכה של הקניונים. הרכבת הקלה של חיפה עשויה גם להקטין את זיהום האוויר בחיפה בשיעור ניכר.
מנכ"ל לשכת המסחר, דב מרום, אומר כי אזור הצפון כבר ראה תוכניות רבות שנועדו להקל על התחבורה באזור, כמו רכבת העמק או הרכבת לכרמיאל, שכבר עמדו בשלבים מתקדמים והוקפאו על ידי משרד האוצר לפני שלוש שנים: "אסור שתוכנית נוספת תוקפא, זה הזמן להפשיר סוף סוף גם את התוכניות שהוקפאו".