פישר מתגונן: "המתח עם האוצר הוא מוגזם, בעיתונים קוראים כל הזמן על חריגות שכר אבל זה לא נכון"
נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, כינס הבוקר מסיבת עיתונאים מיוחדת בנושא חוק בנק ישראל. פישר אמר כי "ההתפתחויות של השבוע האחרון הביאו אותנו לקבל החלטה לכנס מפגש עם עיתונאים כדי להציג את עמדותינו בבירור, גם ביחס לשכר". "בנוגע לשכר אני רוצה להציג 3 נקודות. הראשונה, אנחנו לא חושבים ומאמינים שהשכר צריך להקבע בבנק ישראל. השניה, הצענו בתוך טיוטת חוק בנק ישראל מנגנון לפיקוח על השכר. העניין הזה בדיון עם האוצר ומשרד ראש הממשלה. לא רציתי לפרט עד שנגיע להסכם הסופי מול האוצר אבל הפעולות של האוצר בימים האחרונים מחייבים אותי לפרט. באוצר לא מבינים מה שאנחנו מציעים ביחס למנגנון הפיקוח על השכר. הנקודה השלישית, אין ספק שלממשלה חייבת להיות המילה האחרונה בנוגע לשכר בגופים ציבוריים. לכן, אנחנו מציעים מנגנון פיקוח חיצוני. המילה האחרונה צריכה להיות של ראש הממשלה". "אני רוצה גם להדגיש דבר נוסף. חוק בנק ישראל הוא לא נוח מבחינת נגיד הבנק אבל הוא טוב למשק ולמדינת ישראל. הוא לא נוח לנגיד כי הוא מגביל אותו בכל מיני דברים כמו קביעת גובה הריבית. אנחנו מציעים את זה כדי שמערכת השליטה בבנק תהיה יותר טובה ושההחלטות שיתקבלו יהיו יותר טובות". "לדעתי אפשר תוך 3-4 שעות להגיע להסכם עם האוצר בנוגע להסכם, חוץ מהמחלוקת על השכר. "לדעתינו זה הכרחי לחוקק חוק חדש לבנק ישראל, מודרני הרבה יותר, שיאפשר לו לפעול ביעילות ובעצמאות, ללא תלות במערכת הפוליטית ובלחצים שונים שעלולים לפגוע בהתנהלות התקינה שלו. אם נעדכן את החוק נעשה דבר שרוב המדינות המפותחות עשו בעשרים השנים האחרונות". "החוק שאנחנו מציעים מכיל את השינויים שהציעה ועדת לוין וגם מציע שינויים רדיקליים תוך הפקת לקחים מהמשבר הכלכלי הנוכחי. החוק החדש יתרום לאיתנות הכלכלית של מדינת ישראל ולכן צריך להעביר אותו". "בחוק החדש יוגדרו יעדי בנק ישראל, תוך יצירת מדרג ביניהם. המטרה המרכזית תהיה יציבות מחירים, תמיכה במטרות האחרות של המדיניות הכלכלית כמו צמיחה ותעסוקה וגם תמיכה בפעילות הסדירה של המערכת הפיננסית". אלה היעדים המרכזיים". "נקודה חשובה נוספת בחוק החדש: חברים מקרב הציבור יכהנו במסגרות השונות לקבלת החלטות בבנק ישראל, כמו בועדה המוניטארית וגם במועצה המינהלית. אני מרגיש את הצורך לחברים מקרב הציבור שיפקחו ויבדקו את ההחלטות שלי, כמו בכל דירקטוריון בחברה ציבורית. הממשלה תמנה ועדה ציבורית שתמליץ לה, בהתייעצות עם הנגיד, על המועמדים להיות חברים מקרב הציבור. החלטות כמו לרכוש מט"ח או אג"ח יתקבלו על ידי הועדה המוניטארית שהיו"ר שלה יהיה הנגיד, סגנו המשנה לנגיד, חבר נוסף יהיה מהנהלת הבנק ויהיו החברים מהציבור". "במועצה המינהלית יהיה רוב לחברים מקרב הציבור. כאן אנחנו רוצים שיכהנו אנשים עם כישורי ניהול טובים. גם כאן הממשלה תמנה ועדה ציבורית שתמליץ לה על מועמדים. בנוסף ל-5 חברים מחוץ לבנק, הנגיד והמשנה לנגיד יהיו חברים במועצה המינהלית. המועצה תצטרך לאשר את תוכנית העבודה של הבנק, את תקציבו, לאשר את הדוחות הכספיים של בנק ישראל ולאשר את מבנה ההעסקה ותנאי השכר של עובדי הבנק, על בסיס המנגנון שיקבע החוק החדש". "הסכמנו עם האוצר על המנגנון השכר לפני יותר משנה אבל האוצר נסוג מההסכמות. החוק יקבע את מנגנון השיני בשכר של כלל עובדי הבנק על בסיס הסכם השכר שנחתם ב-2007 ואושר על ידי בית הדין לעבודה. אני רוצה להזכיר כי שכר העובדים החדשים, דור ב', יהיה נמוך בכ-30% ויותר משכרם של העובדים הותיקים מדור א'. מה שלא הוגן זה שקוראים בעיתונים כל הזמן על "חריגות" בשכר אבל זה לא נכון, אלה דברים שמוסכמים על ידי האוצר. ואנחנו רוצים שהדברים יתוקנו עם חלוף השנים. יובל רכלבסקי בזמנו אמר לי שצריך לקבוע את השכר לעתיד וכך הדברים יסתדרו, אבל במשרד האוצר מטרפדים את הנושא. יש לנו כעת בעיות בגיוס עובדים בכמה תחומים בגלל מבנה השכר החדש אבל אנחנו נעמוד בהתחיייבות שלנו". "במשך הזמן כולנו נהיה דור ב', המנהלים החדשים שהגיעו לבנק עובדים לפי מבנה שכר שמוסכם עם האוצר. המועצה המינהלית תדווח באופן שקוף על השכר לציבור, לכנסת, לממשלה. בנוסף, יוקם מנגנון בלתי תלוי לבירור מחלוקות בין האוצר לבנק ישראל בנוגע לשכר. "חשוב שהמילה האחרונה בנושא השכר לא תהיה במשרד האוצר" לדבריו של פישר, "חשוב שהמילה האחרונה בנושא השכר לא תהיה במשרד האוצר. זאת מכיוון שיש שני מוסדות בישראל שאחראים על המדיניות הכלכלית ? האוצר ובנק ישראל. בין שני הגופים האלה יש מתח פנימי מובנה. בכל מדינה יש מתיחות בין האוצר לבנק ישראל אבל בארץ זה מוגזם. אנחנו נמשיך לעבוד קשה בכדי לקבל את אמון הציבור אבל זה לא רצוי שבכל פעם שיהיה מתח ומחלוקת בין האוצר לבנק ישראל באוצר ישתמשו בנתוני השכר כדי ללחוץ על בנק ישראל". "כבר היום באוצר מפרסמים נתונים שונים על חריגות שונות, נתונים שמעוגנים בהסכמים ואינם נכונים. אני לא רוצה במלחמה מול האוצר, רציתי לסגור הכל בשקט אבל כנראה שזה לא מתאפשר. החוק הזה טוב למדינת ישראל, זה לא קל לנו בבנק המרכזי אבל זה טוב לכלכלת ישראל. אני מקווה שהחוק הזה ייקח את מדינת ישראל ליום ההולדת ה-120 שלה. לבנק ישראל תהיה מועצה מינהלית שתדווח לציבור על נתוני השכר, עיקרי תוכניות העבודה, עיקרי תקציב בנק ישראל והחלטותיה העיקריות. הבנק המרכזי יחוייב במסגרת רחבה של בקרה ציבורית, שקיפות ודיווחיות. אנו מקווים שבקרוב נוכל לחזור למשא ומתן ולסיים סוף סוף את הסיפור הזה שהתחיל כבר ב-1997" "המלחמה עם האוצר היא אולי טובה לתקשורת אבל למשק זה לא עושה טוב" בתשובה לשאלה למה אתה פוחד ממשרד האוצר אמר פישר כי "אנחנו כל הזמן מנסים לשתף פעולה עם משרד האוצר, ולעיתים זה לא פשוט. יש לנו עבודה חשובה וקשה לעשות. זה לא מקובל וזה לא טוב שיש בין שני המוסדות האלה מלחמות כל הזמן. זה אולי טוב לתקשורת אבל זה לא טוב למשק". בתשובה לשאלה על מעורבות ראש הממשלה בנושא אמר פישר כי "יש לי אמון מלא במנכ"ל משרד ראש הממשלה ואני לא מצפה שלפני שהוא נכנס לעומק הוא יכריע בנושא. הדיון היה מקצועי והוגן ואני מניח שהם יפתרו לבסוף את הבעיה בצורה הוגנת. מה שמתסכל אותי זה שאחרי שלוש שנים של מו"מ ומתן אינטנסיבי עם הרבה נסיגות מצד האוצר הגענו בסוף להסכם, ואחרי פסיקות של בית הדין לעבודה, סגרנו הכל, היו הסכמות וכעת באוצר חוזרים בהם. הסכמתי עם האוצר לדחות את חוק בנק ישראל עד שנגיע להסכמה בנוגע לשכר. הסכמנו על הורדות שכר חדות לעובדי דור ב'. סגרנו את זה ובאוצר פתאום מתעקשים לדבר שוב על התנאים של עובדי דור א'".