לאחר 4 שנים של ירידה: ב-2008 עלה הגירעון הממשלתי ב-2.1% מהתמ"ג
לאחר 4 שנים של ירידה רצופה ברמת הגירעון הממשלתי מ 5.4% תמ"ג בשנת 2003 לאפס גירעון בשנת 2007, חלה בשנת 2008 עליה בגירעון לשיעור של 2.1% תמ"ג. כך על פי אומדנים ראשונים שהוכנו בחטיבה למידע ניהולי באגף החשב הכללי.
הגירעון הכולל ללא מתן אשראי נטו הסתכם בסך 15.2 מיליארד שקלים שהם כ-2.1% מהתמ"ג, חריגה של 0.5% תמ"ג לעומת התכנון המקורי של תקציב המדינה, 1.6% מהתמ"ג שהם כ 11.5 מיליארד שקלים.
מדובר באומדן ראשוני, אך במשרד האוצר מעריכים כי ברכיבי הגירעון ומימונו לא יחולו שינויים משמעותיים. הערכת התמ"ג לשנת 2008 היא כ-715.8 מיליארד שקלים. בפעילות המקומית של הממשלה היה לממשלה גירעון של כ – 9.7 מיליארד שקלים ובפעילות בחו"ל גירעון של כ -5.5 מיליארד.
את עיקר ההסבר לגירעון הגבוה בהשוואה לתכנון התקציבי מספק צד ההכנסות. סך ההכנסות היה נמוך בכ-5.2 מיליארד שקלים בהשוואה לתכנון התקציבי המקורי. הכנסות ממסים היו נמוכות בכ-6.5 מיליארד שקלים, יתר ההכנסות מיתנו במידת מה את המחסור בהכנסות ממסים.
משבר משכנתאות הסאב-פריים האמריקני שפרץ לקראת סוף 2007 בא במלואו עוצמתו במהלך שנת 2008 כאשר יצר משבר אשראי גלובלי ודחף את הכלכלות הגדולות בעולם לעבר מיתון. כתוצאה מכך, בישראל הופחתה תחזית הצמיחה לשנה הקודמת והנוכחית מספר פעמים.
את הפגיעה בכלכלה ובפעילות הריאלית הן בתעשייה והן בשוק ההון ניתן לראות בגביית המיסים. סך ההכנסות ממסים הסתכמו בכ-184.1 מיליארד שקלים לעומת 190.6 מיליארד כפי שנצפה בתקציב המקורי, ירידה נומינלית של כ-3.5% לעומת אשתקד. במסים ישירים הייתה גביה נמוכה מהתכנון בכ-7.9 מיליארד ובעקיפים – גבוהה בכ-1.3 מיליארד. לעומת אשתקד, הירידה במסים ישירים – כ-10.1% ובמסים עקיפים עליה של כ-4.8%.
רובו המוחלט של הגירעון מומן ע"י פעילות מקומית של הממשלה. בעוד גיוס ההון נטו בחו"ל היה שלילי, גיוס ההון המקומי נטו היה חיובי והסתכם בכ-19.4 מיליארד שקלים לעומת גיוס הון נטו בסך 8.7 מיליארד בתכנון התקציבי. המדינה רשמה גם ההכנסות הון מהפרטות בסך של 1.7 מיליארד שקלים (עיקר התקבולים: בזק (1.2), תנובה (0.2) ודיסקונט (0.3)).