ת"א חתמה את היום האחרון של השבוע בטריטוריה הירוקה
הבורסה בתל אביב חתמה את יום המסחר בעליות שערים נאות. פתיחה הססנית בוול סטריט העיבה לזמן קצר על המדדים, אולם ההתאוששות אשר נרשמה במסחר בארה"ב הושלכה גם על המסחר באחד העם ומדד תל אביב 100 סגר בעליה של 0.73%.
שווקי ההון ברחבי העולם, נסחרים השבוע בעצבנות וצפויים להמשיך להיות מתוחים לקראת וועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בה ידונו בכירי הפד במדיניות המוניטרית ובהחלטת הריבית לחודש דצמבר-ינואר, המתקיימת בשבוע הבא, ב-11-10 לדצמבר (ההודעה ביום שלישי הבא).
המדדים המובילים בוול סטריט פתחו את יום המסחר בעליות שערים ובכך הם למעשה ממשיכים את המגמה החיובית שנרשמה אמש. ברקע למסחר, פרסום נתון התביעות החדשות לדמי אבטלה, שהצביע על האטה נוספת במשק האמריקני כמו גם פרסום נתוני מהיכרות לחודש נובמבר של החברות הקמעונאיות. עוד ברקע למסחר, תוכניות פעולה מצד ממשלת ארה"ב בעניין עזרה ללווי המשכנתאות בארה"ב, משרה אופטימיות בקרב המשקיעים. כמו כן, הורדת הריבית היום באנגליה אשר מתלווה להורדת הריבית קודם לכן בקנדה, מפריחה רוחות של תקווה להורדות ריבית גם בארה"ב.
תעודות הסל של קסם נסחרו היום במחזורים ענקים וריכזו מסחר של מעלה מ-200 מיליון שקל. אבנר חדד, המנכ"ל של מנפיקת תעודת הסל קסם של אקסלנס נשואה, אומר היום, "כי היום ישנה הבעת אמון של משקיעים חדשים וחוזרים בכל תעודות הסל של קסם".
אירופה הדקס הגרמני משיל 0.14%, מדד הפוטסי נסחר ללא שינוי, הקאק הצרפתי עולה 0.14% ומילנו מאבדת 0.2%
אסיה: המניות באסיה סגרו הבוקר בעליות ברקע לנתוני המאקרו בארה"ב אשר הפחיתו את החשש מכך שהמשק האמריקאי ייכנס למיתון בתקופה הקרובה. בין הסקטורים הבולטים היה סקטור הטכנולוגיה שקיבל סקירה חיובית מחברות הברוקראז' שטענו, כי הביקוש לתוכנות ולמחשבים יעלה בשנה הבאה.
בהונג קונג, מדד האנג סנג עלה 0.73%. ביפן הניקיי טיפס 1.7%. בהודו, הניפטי הוסיף 0.25%. בסין, מדד שנחאי ירד 0.15%.
מטח: המטבע הישראלי חתם את יום המסחר במגמה מעורבת אל מול העיקריים. שערו היציג של הדולר נקבע בעליה של 0.94% לרמה של 3.881 שקל, שערו היציג של האירו נקבע בירידה של 0.13% לרמה של 5.65 שקל
מדד ת"א 25 חתם בעלייה של 0.38% לרמה של 1211 נקודות. מדד ת"א 100 סגר בעלייה של 0.73% לרמה של 1162 נקודות ומדד התל טק הוסיף 0.57% לרמה של 359 הנקודות.
מניות במרכז
בעל השליטה, באפריקה ישראל, לב לבייב, מונה ליו"ר דרקטריון חברת הבת אפי פיתוח, חברה ציבורית הנסחרת בבורסה הראשית בלונדון ואשר פועלת בתחום יזום ופיתוח נכסים ברוסיה. ארז מלצר, אשר כיהן כיו"ר דירקטוריון החברה עד כה, יסיים את תפקידו ב-31 בדצמבר 2007.
חברת ביוסל זינקה כ-11.5% על רקע הודעתה היום, כי חברת פרוטליקס שנסחרת ב-AMEX ושהיא מחזיקה בכ- 19.11% מהון המניות המונפק שלה, מסרה לה, כי פיליפ פרוסט וג'יין הסיו התפטרו מכהונתם כדירקטורים בפרוטליקס. ההתפטרות נכנסה לתוקף מיד עם מסירת ההודעה בדבר ההתפטרות.
חברת וריפון, שאיבדה בימים האחרונים למעלה מ-50% משווי השוק שלה, צנחה גם היום בשיעור של 6.65% זאת לאחר שאמש הוגשה תביעה ייצוגית כנגדה בשם כל המשקיעים שביצעו רכישות של מניותיה בין ה-1 למארס, 2007 לבין ה-30 לנובמבר. התביעה הוגשה במחוז הצפוני של קליפורניה ומאשימה חלק מבכירי וריפון הנוכחים והקודמים בהפרה של חוק ניירות הערך.
מניות מישורים סיימה בעליה מינורית בלבד. זאת, באור ההנפקה הצפויה של חברת סקי ליין הקנדית בבורסת ה-AIM בלונדון. מישורים הודיעה אתמול (ד'), כי שווי החברה לפני הכסף הינו בסך של 209 מליון דולר קנדי כאשר מישורים מחזיקה בה כ-68.8%.
מניות סרגון זינקה היום בשיעור של 6%. החברה הודיעה אתמול (ד'), כי מחקר חדש של Heavy Reading, בחר בה, כמובילת השוק בקידום טכנולוגיית תשדורת מיקרוגל-את'רנט ב- Backhaul (תקשורת בין תחנות הבסיס למתג הראשי). בדו"ח צויין, כי קצב הגידול של מספר אתרי הסלולאר הנתמכים בתשדורת את'רנט מיקרוגל ב-Backhaul יצמח ב-180% לשנה בין השנים 2008-2011.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.