יש לך עסק קטן או בינוני ? גם אתה זקוק ליחסי ציבור
העולם בו אנו חיים כיום הוא עולם גלובלי, תחרותי ויותר מכל- דינאמי. כללי המשחק בעולם דינאמי ותחרותי מכתיבים מציאות שיווקית שונה וחדשה, יש שיאמרו אף חדשנית, שמטרתה המובהקת והיחידה היא לגרום לך, בעל העסק, למצב את עצמך בין המובילים ויתכן אף כמוביל התחום בו אתה עוסק. פעמים רבות תהית איך עושים זאת, איך גורמים לכך שהעסק שלך יצליח יותר מזה של המתחרה, ובכן- שם המשחק הוא התנהלות תקשורתית נכונה.
"ברומא התנהג כרומאי"
אם בעבר בעלי עסקים קטנים ובינוניים נטו לחשוב כי השקעה ביחסי ציבור אינה משתלמת עבורם, כיוון שאין להם די "כסף פנוי" להשקיע באפיק פרסומי זה, הרי שכיום הפנייה של עסקים קטנים ובינוניים ליחסי ציבור נמצאת במגמת עלייה חדה. בעלי עסקים רבים יותר מבינים כי אם ברצונם להישאר בתודעה ולהיות חלק מהמציאות הדינאמית וכן להגביר את מכירותיהם על ידי חשיפה ממוקדת לקהל לקוחותיהם ולקהל חדש, עליהם לפעול בתבונה ובמקצועיות בפעילות התקשורתית – שיווקית שלהם.
התחרות מגיעה כיום לכל ענפי השוק והמאבק על כיסו של הלקוח קשה מתמיד במציאות דינאמית ותחרותית כמו זו של השנים האחרונות. ההשקעה בפרסום אדירה- מדובר בסכומי כסף גדולים מאוד המושקעים בפרסום אינטרנטי, בעיתונות ארצית ומקומית וכמובן בטלוויזיה וברדיו.
לפרסום באמצעות מודעה או תשדיר פרסומי ישנם יתרונות, אך גם לא מעט חסרונות, כמו: עלות גבוהה מאוד, בפרט אם מדובר בפרסום בשעות הפריים טיים או באמצעי המדיה המובילים. לכן, קשה לאמוד כמה אחוזים מקהל היעד הפוטנציאלי שלך אכן צפה בפרסומת, נוסף, לעומס התקשורתי שנוצר משלל הפרסומות המציפות את המסך, את המדיה הכתובה ואת שלטי החוצות בכל מקום. ריבוי הפרסומות גורמות לקהל הרחב לא לזכור פרסומות בהן צפה רק לפני שעה ובוודאי שבצורה כזו קשה להפנים את המסר של הפרסומת. מכאן, אם בעל עסק מעוניין להגיע לקהל יעד פוטנציאלי באמצעות פרסום- יהיה זה מאוד קשה ומורכב, וילווה בעלות גבוהה מאוד.
שיווק עצמי והמלצות מפה לאוזן הן שיטות שיווק שמביאות עמן צמיחה מתמדת אך איטית מאוד, ומסתבר שבמציאות העכשווית לא ניתן להסתמך רק על שיטות שיווק אלו והן אינן מאפשרות צמיחה עסקית מספקת.בתנאי השוק שנוצרו.
אז איך בכל זאת אפשר להגדיל את הנתח בעוגה השיווקית ?
ראשית יש לזהות את הצורך של העסק ולתרגם אותו לכדי פעולה. הבנה כי השוק התחרותי והמשתנה וקצב החיים המהיר בו אנו חיים מחייבים התאמה של דרכי ואופני השיווק לקהל היעד הפוטנציאלי. "ברומא התנהג כרומאי" היא לא עוד סיסמא שחוקה, אלא המציאות העכשווית בהתגלמותה- כדי להשיג תוצאות בעלות אפקטיביות מקסימאלית.
האמצעי האפקטיבי של בעל עסק הוא יחסי ציבור. מהותם של יחסי ציבור אינה רק אזכור שם החברה בעיתון, אלא פיתוח מערכת היחסים שלה עם ציבור לקוחותיה -הקיים והפוטנציאלי כאחד, במגוון דרכים: ראיונות, כתבות והודעות במדיה הכתובה והאלקטרונית, כינוס מסיבות עיתונאים, לובינג, הרצאות בכנסים, השתתפות באירועי קוקטייל ו"מינגלינג" בכנסים ייעודיים ללקוחות פוטנציאליים במטרה להרחיב את קהל הלקוחות, ועוד.
באמצעות יחסי ציבור נכונים, ניתן למצב ולמתג את הארגון בצורה הרצויה על פי הצרכים והמטרות של בעל העסק ובהתאם לקהל היעד הפוטנציאלי. יחסי ציבור מושתתים על העברת מסרים באופן מורחב ומפורט בניגוד למסרים קצרים ותמציתיים בפרסום וקידום מכירות. מכאן שהתועלת בהם לעומת אמצעי שיווק אחרים היא גבוהה יותר ונמשכת לזמן ארוך יותר.
נקודות החוזק של יחסי הציבור
מחקרים מוכיחים כי בעיני הלקוח הפוטנציאלי, כתבות יחסי הציבור במדיות השונות: עיתונות ארצית, מקומית ומקצועית,טלוויזיה, רדיו ואינטרנט נתפסות כאמינות יותר בהשוואה לפרסומים באותן המדיות.
יחסי ציבור הם אמצעי שיווקי ארוך-טווח המהווה חלק אינטגראלי מהתכנית השיווקית של בית העסק הם מהווים תכנית אב ממנה נגזרות פעולות שיווקיות נוספות, העולות בקנה אחד עם תכנית יחסי הציבור מבחינת: מטרות, צרכים, אופן וזמן פעולה וכדומה.
זאת, כיוון שתכנית יחסי הציבור נבנית תוך התאמה לקהל היעד, למסרים התקשורתיים שנכון ורצוי להעביר ובהתאם למטרות שהוגדרו מראש.
איש יחסי הציבור משתמש בניסיונו ובידע שלו על מנת לחזק את המסרים התקשורתיים עליהם מתבססת הייחודיות העסקית, וחושף את בית העסק בפני קהל לקוחות פוטנציאלי, תוך פעילות מתמדת לאיתור הזדמנויות תקשורתיות ועסקיות המקדמות את מטרותיו ויצירת שותפויות עסקיות ואסטרטגיות עבור לקוחותיו.
יחסי ציבור הם מכלול שלם של בנייה ומיצוב תדמית החברה והמסרים שברצונה להעביר. לא רק חשיפות תקשורתיות, אלא גם פעילות בפן של נראות העסק: כרטיסי הביקור, אתר האינטרנט ודפי המכתבים - כולם צריכים להיות תואמים ולשדר את אותם המסרים המועברים גם במדיה התקשורתית על מנת להעביר מסר אחיד וקוהרנטי.
נראות העובדים, המנהלים ובית העסק עצמו חשובה לא פחות ויש להקפיד גם עליה (סדר וארגון, הופעה חיצונית מסודרת, תאימות וקשר בין העובדים, שפה ונהלי עבודה אחידים ועוד). יחסי ציבור תומכים גם בתקשורת הפנים ארגונית באמצעות היכרות עם העובדים, פעילות לגיבוש העובדים וחיזוק תחושת השייכות והזהות שלהם עם בית העסק ועם מטרותיו.
יחסי ציבור טובים מספקים מענה גם במקרים של תחרות קשה מול המתחרים ובעת הצורך יודעים גם כיצד לנהל משבר בצורה חכמה, שתסב מינימום נזקים והפסדים לחברה, ולעיתים אנחנו רואים בתקשורת רק את קצה הקרחון של הטיפול במשבר וחלקו העיקרי לא מתגלה באופן פומבי בתקשורת.
כך או אחרת, איש יחסי הציבור הוא חלק מהחברה או מהעסק- הוא מכיר את מבנה החברה, את העובדים ואת שיטות העבודה ויודע לתת מענה מיטבי לכל בעיה שמתעוררת.
על מה חשוב לשים דגש בבחירת משרד יחסי ציבור ?
1. "כימיה" - בסופו של יום כולנו בני אדם והאנושיות היא אחת התכונות החשובות של איש יחסי הציבור איתו תעבוד. העבודה שלך עם איש יחסי הציבור תהיה אינטנסיבית וממושכת, ולכן כדאי לבחור באדם עמו תהיה לך "כימיה טובה". אם יש "כימיה טובה", גם עבודה סיזיפית ומתישה, הופכת נעימה וקלה יותר.
2. מקצועיות- בשוק התחרותי בו אנו פועלים יש חשיבות מכרעת למקצועיות שמביא עמו איש יחסי הציבור. כדאי לבחור במי שבקיא ברזי המקצוע, מי שמכיר את התחום על בוריו ויודע היטב את מלאכתו.
3. ניסיון- הצלחה בתחום של יחסי ציבור היא לא מעט גם פונקציה של ניסיון. איש יחסי ציבור מנוסה יידע כיצד לקדם את העסק שלך, גם אם מדובר בתחום עיסוק קצת "שונה" מהרגיל ויידע להתאים לך תכנית פעולה בהתאם לצרכים ולמטרות שתגדירו יחדיו.
ולסיכום
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
