רשת החברות: המגמה בחברות הממשלתיות - קיצוץ במספר

שי פאוזנר |

רשות החברות הממשלתיות פרסמה את עיקרי הדין וחשבון על החברות הממשלתיות לשנת 2006. הדין וחשבון סוקר את עיקרי התוצאות העסקיות של החברות הממשלתיות והמעורבות לשנת 2006 ולמחצית הראשונה של שנת 2007. כמו כן כולל הדין וחשבון תמצית עיקרי ההפרטות, השינויים המבניים וגיוס ההון מהציבור משנת 2000 ועד ליוני 2007.

הנתונים המוצגים בדו"ח מתבססים על דו"חות כספיים ופירוטים נוספים, אשר דווחו על ידי החברות הממשלתיות והמעורבות. בדו"ח מוצגים מידע ונתונים לגבי החברות לפי תחומי פעולה. הדו"ח כולל פרטי חברות ודיווח כספי מפורט ברמת החברה הבודדת וברמה מצטברת לשנת 2006 וכן נתוני השוואה לשנתיים שקדמו. תמצית הנתונים, לוחות וגרפים השוואתיים, מרוכזים בפרק עיקרי הדו"ח הפותח את הדין וחשבון.

נכון לסוף שנת 2006 מספר החברות הממשלתיות והמעורבות הפעילות (עסקיות ולא עסקיות) עומד על 89 (לא כולל חברות בנות). מספר החברות הממשלתיות והמעורבות הפעילות, כולל בנות ממשלתיות, עמד בסוף שנת 2006 על 96 חברות לעומת 94 בסוף שנת 2005 ו-91 בסוף שנת 2004. מספר החברות העסקיות מכלל החברות (כולל חברות ממשלתית ומעורבות לא כולל בנות ממשלתיות), עמד נכון ליום 31 בדצמבר 2006 על 34 חברות, מהן 29 ממשלתית ו-5 מעורבות. בנוסף לכך ישן 55 חברות לא עסקיות, מתוכן 39 ממשלתיות ו-16 מעורבות.

1. מגמות עיקריות בסקטור החברות הממשלתיות

המגמה העיקרית הבולטת לאורך זמן במצבת החברות והרכבן, הוא צמצום מספר החברות והפחתת שיעורי האחזקה של המדינה בחברות. מגמה זו היא תוצאת יישום מדיניות ההפרטה של הממשלה מחד גיסא, ותוספת חברות כתוצאה מהפיכתן של יחידות סמך ממשלתיות ורשויות סטטוטוריות לחברות ממשלתיות, מאידך גיסא. כל זאת, תוך ביצוע שינויים מבניים וייעול מערך הבקרה, שמטרתם שיפור השירות לציבור, הגברת התחרות בפעילויות תשתית בעלות מאפיינים מונופוליסטיים, קידום הפרטת החברות כאמצעי להשגת והגשמת יעדים ממלכתיים וקידום יעדים ממלכתיים שנקבעו באופן ספציפי ביחס לחברות הממשלתיות.

בנוסף, טופלו סוגיות אתיות ברכיבים בעלי חשיבות ציבורית ועסקית כגון כללים בדבר העסקת קרובי משפחה, אופן בחירת ומינוי פקידים בכירים, והעסקת מומחים יועצים ונותני שירותים. החברות ורואי החשבון המבקרים נדרשו להגיש מערך שלם ושיטתי של דיווחים (בדו"חות הכספיים וכמידע נוסף) שמטרתם יישום הנורמות הגבוהות יחסית שנדרשו ע"י הרשות לגבי יושרה, שקיפות, מתן דין וחשבון, נשיאה באחריות (Accountability), ואפקטיביות הבקרות הפנימיות והחיצוניות בחברות.

מגמה עיקרית הבולטת בחברות הממשלתיות הינה אימוץ הדרגתי ושיטתי של נורמות גבוהות יחסית המקובלות במדינות מפותחות כדוגמת ארצות הברית לגבי הבקרות החשבונאיות הן בסקטור הפרטי והן בסקטור הממשלתי כדוגמת כללי "סרבנס אוקסלי". למגמה זו חשיבות רבה לאור המאפיינים הציבוריים והעיסקיים של החברות הממשלתיות.

2. ריכוז נתונים כספיים והשוואתיים לשנים קודמות

בשנת 2006 נוצר גידול במחזור ההכנסות של כלל החברות הממשלתיות מסך של כ-69.9 מיליארדי ש"ח בשנת 2005 לכ-77.2 מיליארדי ש"ח בשנת 2006 (מהווה גידול יחסית לשנת 2005 בשיעור של כ-10.5%).

כתוצאה מהפיכת חברות ממשלתיות למעורבות במסגרת מהלכי ההפרטה (כגון החברות אל-על ובזק), משקל ההכנסות של החברות המעורבות עמד על כ-23% בשנת 2006 לעומת משקל ההכנסות בשנת 2002 שהיה כ-13%, גידול פי 2, לערך.

חלקה של המדינה בסך רווח החברות הממשלתיות והמעורבות, הסתכם בשנת 2006 בסך של כ-2.9 מיליארדי ש"ח לעומת כ-2.8 מיליארד ש"ח בשנת 2005 (קיטון בתשואה להון מתשואה של 7% בשנת 2005 לתשואה של 6.7% בשנת 2006). כאשר מנטרלים את תוצאות החברות המעורבות כולל את החברות שהשליטה בהן הופרטה (בעיקר בזק ואל על) חל גידול בחלקה של המדינה ברווחיות החברות הממשלתיות והמעורבות בסך של כ-82 מיליוני ש"ח בין השנים 2005 ל-2006.

היקף ההשקעות של החברות הממשלתיות בשנת 2006 כולל פיתוח תשתית כבישים באמצעות מע"צ היה דומה לזה שבשנת 2005 – כ- 10.5 מיליארדי ש"ח.

ההשקעות בוצעו בעיקר בענפי התשתיות של המשק: חשמל, מים, תחבורה, דלק, גז טבעי ותעשיות ביטחוניות.

משקל החברות הממשלתיות בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), עמד על כ-2.1% בשנים 2006 ו-2005 וכ-1.9% בשנת 2004.

משקל החברות הממשלתיות העסקיות בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), עמד על כ-2% בשנים 2006 ו-2005 וכ-1.8% בשנת 2004.

משקל החברות הממשלתיות מסך המועסקים במשק עמד על כ- 2.1% בשנת 2006 (53,056 עובדים), כ- 1.9% בשנים 2005 ו-2004 (48,430 עובדים בשנת 2005 ו-45,292 עובדים בשנת 2004).

משקל הייצוא של החברות הממשלתיות מסך הייצוא במשק עמד על כ- 9.5% בשנת 2006, כ- 8.8% בשנת 2005 וכ- 8.5% בשנת 2004.

החברות הממשלתיות והמעורבות (לא כולל בנות ממשלתיות) חילקו בשנת 2006 דיבידנדים מתוך הרווחים בסך של כ-5 מיליארדי ש"ח לעומת כ-75.4 מיליון ש"ח בשנת 2005 וכ-140 מיליוני ש"ח בשנת 2004.

חלקה של המדינה בדיבידנד הנ"ל הינו כ-3.7 מיליארדי ש"ח בשנת 2006, לעומת כ-66.9 מיליוני ש"ח בשנת 2005 וכ-131 מיליוני ש"ח בשנת 2004.

הגידול בחלוקת הדיבידנד בשנת 2006 נובע ברובו מחלוקת דיבידנד בסך כ-3.3 מיליארדי ש"ח על ידי בתי זיקוק לנפט (חלק המדינה – 100%) ומחלוקת דיבידנד בסך כ-1.6 מיליארדי ש"ח על ידי בזק (חלק המדינה – 16.4%).

בתקופה ינואר עד יוני 2007 החברות הממשלתיות והמעורבות (לא כולל בנות ממשלתיות) חילקו דיבידנדים מתוך הרווחים בסך של כ-454 מיליוני ש"ח. חלקה של המדינה בדיבידנד שחולק בתקופה זו הסתכם בסך של כ-203 מיליוני ש"ח.

3. הפרטות, שינויים מבניים וגיוסי הון מהציבור

רשות החברות הממשלתיות המשיכה לפעול לביצוע שינויים מבניים והליכי הפרטה על מנת להשיג את היעדים הממלכתיים ובכלל זה, פעלה הרשות להכנת החברות לשינויים מבניים ולהליכי הפרטה (אשר לעיתים, שלובים ביניהם כאשר השינויים המבניים קודמים למהלכי ההפרטה ומסייעים להם), תאום בין הגורמים השונים וכן, ניהול וביצוע הליכים אלו.

בשנת 2006 ובששת החודשים הראשונים של שנת 2007 הסתכמה התמורה מהפרטת החברות המפורטות בהמשך בסך של כ- 12 מיליארדי ש"ח (סך של כ- 3.1 מיליארדי דולרים), מזה חלק המדינה כ-8.7 מיליארדי ש"ח (סך של כ- 2.3 מיליארדי דולרים) וחלקה של חברה מוחזקת שהמדינה בעלת מניות בה (בתי זיקוק לנפט בע"מ) היה כ-3.3 מיליארדי ש"ח (סך של כ- 756 מיליוני דולרים). חלקן של החברות המוחזקות חולק כדיבידנד למדינה.

להלן רשימת מהלכי השינויים המבניים ועסקאות ההפרטה וגיוסי ההון העיקריים שבוצעו ע"י הרשות במהלך שנת 2006 ובששת החודשים הראשונים של שנת 2007:

בתי זיקוק לנפט בע"מ – בחודש ספטמבר 2006 הושלם בהצלחה הליך פיצול בז"א מבז"ן ומכירת בז"א בהליך תחרותי לפז חברת נפט בע"מ תמורת סכום של כ-3.25 מיליארד ש"ח. לאחר השלמת פיצול בז"א מבז"ן ומכירתה של בז"א הושלמה בהצלחה הצעת המכר של מניות המדינה בבז"ן תמורת סכום של כ-6.43 מיליארד ש"ח.

פי גלילות מסופי נפט וצינורות בע"מ – בחודש מאי 2005 התקבלה החלטת ועדת השרים לענייני הפרטה להפריט את החברה. ביום 5 ביוני 2007 בוצע לראשונה הליך מכירת מתקני החברה בצורה דינאמית ומקוונת באמצעות רשת האינטרנט. המחיר שהתקבל בתום ההליך הסתכם בכ- 800 מליון ש"ח. כיום פועלת המדינה, בהתאם להחלטת ההפרטה להשלמת הליך הפירוק מרצון של החברה כולל פירעון חובותיה והעברת נכסי המקרקעין ונכסים נוספים לבעלי מניותיה.

חברת החשמל לישראל בע"מ – בתחילת 2006 סיכמו משרד האוצר ומשרד התשתיות הלאומיות על מבנה היעד למשק החשמל המבוסס בעיקרו על המלצות חברת הייעוץ הבינלאומית KPMG. תהליך השינוי המבני אמור, בין היתר, לאפשר גיוסי הון מהציבור כנדרש לפיתוח משק החשמל, לעודד פתיחת תחרות במשך החשמל ולעודד התייעלות מבנית ותפעולית בחברה.

ביום 28 בפברואר 2007 חוקק תיקון מס' 5 לחוק משק החשמל, התשס"ז-2007 ("החוק"). בהתאם למפורט בחוק, תתפצל חברת החשמל לישראל בע"מ לקבוצת חברות ייצור, הולכה, חלוקה ושירותים נוספים וחברה נפרדת בבעלות ממשלתית מלאה של ניהול המערכת, בהתאם ללוחות הזמנים המפורטים בחוק, החל מיום 1 בינואר 2008.

מקורות חברת מים –במהלך השנה האחרונה קיימה הרשות יחד עם גורמי הממשלה הרלוונטיים ונציגי החברה דיונים על שינויים מוסכמים במתכונת השינוי המבני, זאת במטרה לשפר את המודל הארגוני-כלכלי עליו נשען השינוי המבני הקודם שגובש בעיקרו בטיוטת הסכם העלויות משנת 1993. דיונים אלו אמורים, בין היתר, לצמצם את הריכוזיות בפעילויות בעלות מאפיינים מונופוליסטיים במשק המים, לעודד תחרות לגבי פעילויות ברות תחרות במשק המים ולקבוע לוחות זמנים להפרטת הפעילות התחרותית בחברת מקורות ייזום ופיתוח.

חברת דואר ישראל –בימים אלו עוסקת הרשות יחד עם יתר גורמי המדינה הרלוונטיים בגיבוש החלטת הממשלה הנדרשת לקביעת השינוי המבני הצפוי, מתווה ההפרטה, הגדרת השינויים בסביבה החוקית הנדרשים לשם כך והשלמת מהלכי הרגולציה.

ביום 19 ביולי 2007 פנה מנהל הרשות מר שמעון בן חמו, ליו"ר ועדת הכספים לקבלת אישור לדרך הפרטת קרן ההשתלמות למהנדסים והחברה הממשלתית למדליות בהתאם לסעיף 59 ב'(ח) לחוק החברות הממשלתיות. נכון ליום 31 בדצמבר 2006 ניהלה קרן ההשתלמות למהנדסים סך של כ-2.3 מיליארדי ש"ח עבור כ-27,700 עמיתים. הצלחת התהליך יכולה לסלול את הדרך להפרטת קרנות ההשתלמות הנוספות שבבעלות המדינה. כיום יש למדינה החזקות ב- 12 קרנות השתלמות המנהלות נכסים בהיקף של כ-21 מיליארד ש"ח עבור כ- 350,000 עמיתים. הפרטת החברה הממשלתית למדליות הוסדרה באמצעות תיקון סעיף 33(א) לחוק בנק ישראל הקובע, כי חברה פרטית תוכל לשווק מטבעות זיכרון ומטבעות מיוחדים. עוד נקבע בתיקון לחוק כי אם החברה תופרט בתוך 18 חודשים מיום תחילתו של תיקון החוק, תמונה החברה כמשווק של מטבעות זיכרון ומטבעות מיוחדים למשך 6 שנים ממועד ההפרטה.

בנק החקלאות – בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מחודש ספטמבר 2005 להפריט את הבנק, רשות החברות הממשלתיות בתיאום עם החשב הכללי פועלים לקידום והשלמת הפרטת הבנק.

בנק לפיתוח התעשייה – בהמשך להחלטות ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה, הוחלט כי הבנק יממש את נכסיו עד ליום 31 ביולי 2008. רשות החברות הממשלתיות והחשב הכללי בוחנים דרכים חלופיות למכירת הבנק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.