מאות אלפי שכירים יפגעו מתיקון בפקודת מס הכנסה

המעביד שלך מפריש עבורך תנאים סוציאלים רק בגין חלק משכרכם? לאחר התיקון החדש, לא תוכלו ליהנות מהטבות מס בגין הפקדות נוספות שתבצע באופן עצמאי מחוץ לשכר שלכם
דותן לוי |

פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים קובע היום כי התיקון המוצע לסעיפים 45 ו-47 לפקודת מס הכנסה, הנמצא בימים אלה על שולחנה של ועדת הכספים של הכנסת, עלול לגרום נזק כספי משמעותי למאות אלפי שכירים במשק. בעבות כך, פנה הפורום בנושא למשרד האוצר, ובמקביל מבקש מהתאחדות התעשיינים ומאגוד לשכות המסחר להצטרף למאבקו לתיקון נוסח החוק המוצע. יו"ר הפורום ויו"ר קבוצת שקל, מאיר אוזן, מתייחס במכתבו למספר עיוותים העולים מהנוסח המוצע של התיקון לסעיף 47(ב1), שבמידה ויאושר עשויה להווצר אפליה קשה בין עובדים, שהמעסיק מפריש בגין מלוא שכרם לטובת תנאים סוציאליים, לעומת עובדים, שהמעסיק מעדיף להפריש רק בגין חלק משכרם לטובת תנאים סוציאליים. לדברי אוזן, עובד שהמעסיק מפריש בגין מלוא שכרו לטובת תנאים סוציאליים, יהנה מפטור מלא ממס בגין כל ההפרשות הסוציאליות עד לתקרת שכר חודשית של כ- 30,000 שקל. לעומתו, עובד שהמעסיק מפריש רק בגין חלק משכרו לטובת תנאים סוציאליים, לא יוכל להנות מהטבות מס בגין הפקדות נוספות שיבצע באופן עצמאי. זאת, להבדיל מהמצב הקיים, לפיו החוק הנוכחי מאפשר לעובד כזה לבצע הפרשות נוספות על שכרו באופן עצמאי בגין שכר נוסף בסך שנתי של כ-87,600 שקל וליהנות מהטבות מס בהתאם. אוזן מציין, כי הנזק במקרים כאלה לעובד שבגין שכרו מתבצעת על ידי המעסיק רק הפרשה חלקית לתנאים סוציאליים מוערך במאות אלפי שקלים. אם ניקח, לדוגמא, עובד המשתכר כ-29,200 שקל בחודש (כ-350,000 שקל בשנה), ושהמעסיק מבצע עבורו הפרשות סוציאליות בגין מלוא השכר, הרי שעובד זה נהנה מהטבת מס שנתית בגין פרמיות בגובה של כ-26,200 שקל. לעומת זאת, שכיר עם שכר דומה, שהמעסיק מבצע הפרשות סוציאליות בגין מחצית משכרו (כ-14,600 שקל), יהנה מהטבות מס רק בגין הפרשות בגובה של כ-13,100 שקל בשנה, ולא יוכל ליהנות מהטבות מס אם יבצע באופן עצמאי הפרשות סוציאליות באופן שישווה את מצבו למצב השכיר, שהמעסיק מבצע בגין שכרו הפרשות מלאות. על פני 40 שנות עבודה נוצר מצב שבו השכיר הראשון נהנה מהטבות מס בגין פרמיות הגבוהות בכ-524,000 שקל לעומת השכיר השני. יתרה מכך, בכפוף להנחת תשואה שנתית של 4% על הכספים הנחסכים, הרי שפער של כ-1.3 מיליון שקל בגובה הפרמיות שבגינן נהנה השכיר הראשון מהטבות מס, לעומת השכיר השני. סעיף בעייתי נוסף הוא סעיף 47 (ב) 2 לפקודת מס הכנסה, שנוסחו החדש משנה לרעה את מצבם של שכירים שמבצעים הפרשות סוציאליות באופן עצמאי. התיקון המוצע, מגביל את התקרה לגביה ניתן לבצע באופן עצמאי הפרשות סוציאליות לקופת גמל או לביטוח מנהלים הוני עד לתקרה שנתית של 87,600 שקל. זאת, לעומת המצב הקיים כיום, לפיו העובד נהנה מהטבות מס גם בגין הפרשות שהוא מבצע באופן עצמאי, מעבר לשכר האמור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה